پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

انواع پارچه طبیعی و مصنوعی
پارچه یکی از پرکاربردترین محصولاتی است که امروزه مورد استفاده است. در ابتدا پارچه‌ها به شکلی که امروزه هستند یعنی از الیاف مصنوعی نبودند و بیشتر از الیاف طبیعی خصوصا از پوست و موی حیوانات بودند.

پارچه چیست؟

پارچه از انواع مواد خام تولید می‌شود که هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی و هم ترکیبی از هر دو وجود دارند. پارچه را می‌توان بر اساس منشا الیاف، نوع پردازش و استفاده‌ی نهایی طبقه بندی کرد. پارچه ‌های طبیعی آن دسته پارچه‌هایی هستند که از الیاف‌های طبیعی مثل االیاف گیاهی، حیوانی، معدنی ساخته می‌شوند. الیاف‌های طبیعی شامل پوست حیوانات، پیله‌ی کرم ابریشم و دانه‌های گیاهان هستند. این نوع پارچه تنفس می‌کند و علاوه بر نرم و بادوام بودن حساسیت ایجاد نمی‌کند. پارچه‌ طبیعی بهترین انتخاب برای همه است. این پارچه در اثر اشعه‌ی فرابنفش تغییر رنگ نمی‌دهد. پارچه‌های مصنوعی از الیاف مصنوعی مثل ویسکوز (Viscose)، نایلون (Nylon)، پلی استر (Polyesters) و … ساخته می‌شوند.

پارچه‌ی پنبه‌ای

یکی از متداول‌ترین پارچه‌های مورد استفاده شده در جهان است. پارچه‌ی پنبه‌ای کاملا ارگانیک است، یعنی هیچگونه اجزای مصنوعی در آن وجود ندارد. پارچه پنبه‌ای از طریق الیاف اطراف دانه‌های گیاه پنبه به دست می‌آید که به محض بالغ شدن دانه‌ها به شکل کرکی گرد پدیدار می‌گردند و به آن‌ها نخ (پنبه‌ای) گفته می‌شود. الیاف لباس‌های پنبه‌ای در گرما با انبساط مولکول‌های پنبه جریان هوا را برقرار می‌کنند و خنک تر از پارچه های معمولی هستند و در سرما منقبض شده، و مولکول‌های پنبه گرمای بدن را حفظ می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های ان می‌توان به ضد حساسیت بودن ان اشاره کرد. پنبه پوست را تحریک نمی‌کند، این خاصیت پنبه باعث می‌شود کسانی که پوست حساسی دارند به راحتی از آن استفاده کنند. وقتی دنبال لباس مناسب برای کودک هستیم، لباس پنبه ای اولین گزینه است. در ایران لباس‌های پنبه‌ای به نخی معروف اند.

 

پارچه ابریشم

پارچه ابریشم یکی از قدیمی‌ترین و گران‌ترین پارچه‌های دنیاست. با برداشت تارهای طبیعی پیله کرم ابریشم می‌توان الیاف نرم و لطیف و در عین حال محکم و بادوام ابریشم را تولید کرد. بعد از برداشت الیاف کرم ابریشم، می‌توان آن‌ها را رنگ کرد.  پارچه ابریشمی به دلیل بافت صاف، براق و درخشان و بادوامی که دارد محبوب افراد بسیاری است. این پارچه یکی از محکم‌ترین پارچه‌های تولید‌شده موجود است. الیاف این نوع پارچه را می‌توان به شکل‌های مختلف بافت و پردازش کرد. در واقع روش بافت الیاف ابریشم، نوع بافت، ظاهر و کاربرد آن را تعیین می‌کند.

 

پارچه کتان

کتان پارچه‌ای سخت و طبیعی است که از الیاف گیاه کتان تولید می‌شود. این گیاه بنفش گلدار در سراسر جهان و به ویژه در اروپای غربی رشد می‌کند. به دلیل پیشرفت در تولید پارچه، پارچه کتان با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و می توان آن را با الیاف دیگر ترکیب کرد. انواع پارچه کتان برای هر کمد لباس شیک هستند و از پارچه کتان برای تولید کت و شلوارهای اسپرت و لباس‌های راحتی معمولی، مخصوصاً برای آب و هوای گرم، استفاده می‌شود. کتان به دلیل استحکام و قابلیت جذب بالا مورد توجه قرار می‌گیرد، اما به دلیل بافت و الیاف متمایز، مستعد چروک شدن است. بسیاری از طراحان به جای گریز از این ویژگی پارچه کتان، آن را در طرح های متمایز خود گنجانده اند.


پارچه چرم

از این نوع پارچه‌ برای دوخت انواع لباس و حتی وسایل تزئینی استفاده می‌کنند. پارچه چرم علاوه بر صنعت مد، پوشاک و نساجی، در سایر صنایع نیز کاربرد بسیاری دارد.پارچه های چرم به دو دسته ی «چرم طبیعی» و «چرم مصنوعی» تقسیم می‌شوند و هر دو برای دوخت با دست و چرخ خیاطی مناسب است.

پارچه چرم طبیعی

در بافت این نوع پارچه از چرم طبیعی حاصل از دباغی پوست حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، کروکودیل، مار و… استفاده می‌شود. این چرم به دو صورت ساده و طرحدار تولید می‌شود. از مزیت‌های چرم طبیعی می توان به دوام بسیار بالای چرم طبیعی نسبت به نوع مصنوعی اشاره کرد.

پارچه چرم مصنوعی

استفاده از چرم مصنوعی برای اولین بار در کشور آلمان و در قرن نوزدهم انجام پذیرفت. در بافت و تولید این پارچه از چرم مصنوعی استفاده شده است. بافت چرم‌های مصنوعی از جنس پلاستیک بوده و برای اینکه حالت و جنسی مانند چرم طبیعی داشته باشد بافت آن از یک لایه روکش و یک لایه اسفنج تشکیل شده است. از آنجا که چرم طبیعی گران است، در بافت عموم پارچه‌ها از چرم مصنوعی استفاده می‌شود. چرم مصنوعی باکیفیت، بافت خال خالی دارد و سطح آن کاملا صیقلی و صاف نیست. چرم‌های مصنوعی از نوع بسیار براق تا بسیار مات و چیزی ما بین این دو تولید می‌شوند. در برخی موارد چرم‌های مصنوعی به گونه‌ای تولید شده اند که تشخیص آن از چرم طبیعی دشوار است.

 

پارچه پشمی

این نوع پارچه از طریق موهای حیوانات متنوعی به دست می‌آید. در افکار عومی مردم کلمه پشم را با گوسفند مرتبط می‌دانند، اما گونه‌های متنوعی از پشم وجود دارد که از طریق حیواناتی به غیر از گوسفند قابل تولید است. پشم به خاطر دوام پذیری و ویژگی‌های عایق گرمایی که دارد، مشهور است. با توجه به نوع مویی که تولیدکنندگان برای ساخت پشم به کار می‌برند، این پارچه ممکن است از مزایای اثرات عایق طبیعی که حیوانات از طریق آن در سراسر زمستان خود را گرم نگه می دارند، استفاده کند. پشم به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردش محبوب است.

پنبه تقریبا شامل گیاه سلولز است، اما نزدیک به ۹۷ درصد از پشم را پروتئین و مابقی را چربی تشکیل داده است که باعث می شود تا برای مصارف و کاربردهایی که پنبه مناسب نیست، مورد استفاده قرار گیرد. پشم در مقایسه با پنبه و دیگر مواد منسوج طبیعی یا مبتنی بر گیاه، در برابر شعله مقاومت بیشتری دارد. این ماده شعله را پخش نمی کند و در عوض شعله را به صورت خودکار و خودجوش خاموش می نماید. بنابراین این نوع از منسوج در کاربردهایی که به پایین بودن اشتعال پذیری نیاز است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

لاوان بافت


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 20%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟