جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بورس کالا به پای میز وزارت صنعت فراخوانده شد + نامه و سوابق
درخواست تشکل های بخش خصوصی از وزیر صنعت در مورد عملکرد بورس کالا (شیوه عرضه کالا، تعیین و کشف قیمت کالاهای عرضه شده) منجر به برگزاری جلسه ای شده که میزبان آن معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت خواهد بود.

به گزارش ویکی پلاست، چندی پیش، تشکل هایی که مواد اولیه آن ها از طریق بورس کالا عرضه می شود، نامه اعتراض آمیزی را به وزیر صنعت نوشتند و خواستار اصلاح ساختار بورس شدند.

حالا محمدرضا کلامی، مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، سلطانی، مدیرعامل بورس کالا را برای درخواست تشکل های بخش خصوصی جهت اصلاح عرضه مچینگ، ساختار بورس و ضابطه مند کردن عرضه و تقاضا دعوت کرده است.

در این نامه، میزبان جلسه سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی معرفی و زمان برگزاری آن هم سه شنبه 8 اسفند، ساعت 9:30 اعلام شده و از سلطانی خواسته شده تا به همراه کارشناسان ذیربط در این جلسه حضور پیدا کند.

فهرست گیرندگان رونوشت این نامه نیز جالب توجه است. سینکی، معاون امور اقتصادی و بازرگانی، یاورزاده، مشاور وزیرو مدیرکل دفتر وزارتی، خانم فقیه نصیری، معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سامان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، عنابی، معاو نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، هاشمی، مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی، خانم نباتی، مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولوزی، گیرندگان رونوشت و برخی، مدعوین به این جلسه از وزارت صنعت هستند.

از تشکل ها نیز، ابویی مهریزی، رییس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، بخشی، رییس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران، صحاف امین، رییس هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک ایران، مرتضوی، رییس خانه صنعت و معدن استان تهران و دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری به این جلسه دعوت شده اند.

 

اما نامه تشکل ها به وزیر صنعت چه بود؟

در اواسط دی ماه 1396، تشکل های ذی‌مدخل در بورس کالا نامه ای را به وزیر صنعت نوشتند و با وارد کردن ایراداتی به ترکیب هیئت مدیره شرکت بورس کالای ایران و فرایند کشف قیمت و عرضه ها در این بورس، 7 بند اصلاحی را پیشنهاد کردند.

در این نامه که به امضای انجمن پلی اتیلن، انجمن صنایع و پروفیل دی سی و در و پنجره، سندیکای کاغذ و مقوای ایران، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبرن، سندیکای آلمینیوم، انجمن ملی صنایع و سولزمین، انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین، انجمن صنفی کارفرمایان و تولیدکنندگان تابلوی برق ایران، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل، اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد، شرکت نورد و لوله اهواز رسیده، آمده است:

همانطور که مستحضر هستید حفظ و حراست از حقوق اعضای تشکلهای بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور، وظیفه است که بر عهده کلیه مسئولین و نهادهای مختلف جامعه است و مدتهاست که اعضای تشکل های صنفی مصرف کننده و صنایع پایین دستی به جهت احقاق حقوق حقه خود که عملا با تسلط عرضه کنندگان بر هیات مدیره بورس کالای ایران و آیین نامه ها، بدون رعایت تشریفات قانونی تضییع گردیده گله مند هستیم و اظهار میداریم بورس کالا از موقعیت خود برای منافع شرکتی و هیات مدیره بورس کالا از اشرافشان برعرضه های کالا استفاده نموده و با تضاد منافع در جهت تامین حداکثری سود خود و ایجاد گرانی تلاش می کنند.

 در حالی‌که فلسفه تشکیل شرکت بورس کالا ایجاد بازار شفاف و آزاد سازی قیمتها جهت تسهیل معاملات و کشف نرخ قیمت عادلانه کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا و ایجاد بازارهای مدیریت ریسک قیمت و تامین بازار کالایی و تضمین تعهدات طرفین معامله به منظور دستیابی به اثرات مثبت این مهم در توسعه اقتصادی بوده ولی متاسفانه این شرکت از هدف خود خارج گردیده است و هم اکنون به ابزار قیمت سازی و گران کردن کالای عرضه کنندگان بالادستی خصولتی تبدیل شده است. به همین منظور خواستار اصلاح ساختار شرکتی در آن شرکت می باشیم.

 معهذا اعضای تشکلهای تولیدی و امضاءکنندگان ذیل درخواست های خود را اعلام و پیشنهاد می نمایند ترتیبی اتخاذ شود تا اصلاح ساختار شرکت بورس کالای ایران بشرح ذیل صورت پذیرد:

1-عرضه کنندگان را بعلت تضاد منافع از هیات مدیره بورس کالا اخراج و عضویت آنان در هیات مدیره ممنوع شود.

2-عرضه های میچینگ که بصورت عرفی و بدون رعایت تشریفات قانونی انجام می شود را قانونمند سازید. وقتی کالا در زمان کشف قیمت به اندازه ی تقاضا موجود عرضه نمی شود و کمتر از تقاضای عرضه انجام ی شود مچینگهای بعد از عرضه ناکاغی برخلاف رویه عرضه و تقاضا و نوعی قیمت سازی است و فقط برای معافیت مالیاتی در خارج از بورس فروخته و ثبت می شود.

3- هم اکنون با عرضه های قطره چکانی کشف قیمت صورت می گیرد و بدتر اینکه عرضه کنندگان انحصاری هستند و با مدیریت و مهندسی عرضه قیمتها را بالا می برند اذا می بایست برنامه سالانه و فصلی عرضه ها اعلام گردد تا در صنایع پایین دست برنامه ریزی تولید انجام شود.

4- عرضه کنندگان محصولات بالادستی خصوصی که صادرات محصولات و مواد اولیه دارند می بایست محصولات و مواد اولیه خود را نیز در رینگ صادراتی عرضه کنند وخواهان آن هستیم که جهت شفافیت قیمتها عره های صادراتی در رینگ صادراتی انجام شود.

5-درخواست تعیین ناظر بی طرف مثل قوه قضایه یا تعزیرات یا ناظری از سوی سامان حمایت جهت نظارت بر معاملات صورت پذیرفته در بورس کالای ایران.

6- اجرای کامل مصوبات شورای رقابت در خصوص نحوه کشف قیمت پایه و عرضه ها در بورس کالای ایران

7- تعیین و اصلاح ساختار به گونه ای باشد که حرف و سختن در اعتراض مصرف کنندگان هم شنیده شود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟