چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۱۰ مرداد ۱۳۹۷ 0 1405

گزارش تحقیقی سازندگی درباره بزرگترین کمپانی های تولید پول و رانت در ایران؛

صنعت و ثروت مشکوک

صنعت و ثروت مشکوک
پتروشیمی ها گرچه مهمترین نقش را در بهبود آمار صادرات غیرنفتی کشور بازی می کنند اما در روزهای اخیر با اتهام غیررسمی سنگینی روبه رو شده اند؛ گفته می شود این شرکت ها با بی توجهی به دستور دولت مبنی بر واریز درآمدشان به سامانه نیما، بخشی از ارز حاصل از صادرات شان را وارد بازار کرده اند و به التهاب ارزی دامن زده اند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از روزنامه سازندگی، این ادعا خصوصا در روزهای گذشته بیشتر تقویت شد چون قیمت دلار به طور ناگهانی از مرز ۱۱ هزار تومان گذشت و قیمت سکه نیز با رشد عجیب ۵۰۰ هزار تومانی به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

البته تاکنون هیچ مقام رسمی ای در این مورد اظهار نظر نکرده است و فعالان حوزه پتروشیمی نیز قویا به تکذیب ماجرا روی آورده اند.

آنها می گویند درخواست ورود ارزشان در بازارهای ثانویه را دارند تا به این شکل نه تنها نیازهایشان برطرف شود بلکه قیمت دلار نیز کاهش پیدا کند. دولت هم در مقابل به این شرکتها ۶ ماه فرصت داده (از اردیبهشت امسال) تا ارزشان را به سایت نیما واریز کنند هرچند برخی گمانه زنی ها نشان می دهد این واحدها با تغییر در روش ها و شیوه های کاری خود، ارزشان را به طور مستقیم به بازار منتقل کرده اند. در این بین عده ای از فعالان پتروشیمی می گویند قصد دارند در توافقی با دولت، ارزشرکتهایشان را با قیمت پایه ۷۵۰۰ تومانی در بورس به معامله بگذارند؛ موضوعی که هنوز صحت و قطعیت اش مشخص نیست.

آمارها نشان می دهد درصد بالایی از پتروشیمی ها در اختیار سازمانهای شبه دولتی، نهادها و بنیادها هستند و همین مسئله عملا آنها را به شرکتهای خصولتی تبدیل کرده است که نظارت آنچنانی از سوی دولت بر آنها نیست و ساز و کار بخش خصوصی هم آنچنان در ساختارشان رعایت نمی شود؛ این در حالی است که فرآیند واگذاری پتروشیمی ها به بخش خصوصی از ۲۰ سال پیش آغاز شده است.

براساس آمارهای روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تولید مجتمع های پتروشیمی در سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون و ۶۲۹ هزار تن بود که نسبت به سال قبل از آن حدود سه میلیون تن رشد داشت. همچنین حجم صادرات محصولات این شرکتها نیز به ۲۱٫۷ میلیون تن رسید و ارزش تقریبی ۱۱٫۷ میلیارد دلار را رقم زد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی خرداد ماه ۱۳۹۶ اعلام کرده بود برای سال ۹۶ روی صادرات حدود ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنامه ریزی و حجم ارزآوری حاصل از صادرات پتروشیمی کشور هم حدود ۱۱٫۷ میلیارد دلار برآورد شده است.)

شرکت های پتروشیمی کشور نقش بالایی در صادرات غیرنفتی ایران دارند. میزان صادرات کالای غیرنفتی ایران (بدون احتساب نفت و گاز) در سال گذشته حدود ۳۴ میلیارد دلار بوده است که براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال ۹۷ با حدود ۱۲ درصد رشد به ۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

این عدد طی پنج سال آینده بالاترین نرخ رشد صادرات کالایی غیرنفتی کشور خواهد بود. پیش بینی ها نشان

صادراتی در تولید ناخالص داخلی کشور کاهش پیدا می کند. در ایران ۵۲ شرکت پتروشیمی وجود دارد که در سال گذشته حدود ۵۳ میلیون و ۶۲۹ هزار تن تولید داشته اند.

از شرکتهای خلیج فارس، جم، شهید تندگویان و امیر کبیر می توان به عنوان مهم ترین شرکتهای پتروشیمی کشور یاد کرد که بخشی از آنها از جمله امیرکبیر، جم و تبریز در زیر مجموعه شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) هستند. بررسی برخی از این شرکتها روشن می کند که فرآیند واگذاری به بخش خصوصی ابتر مانده است.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس در سال گذشته ۲۹ میلیون تن تولید داشته و ۷ میلیارد دلار نیز در زمینه صادرات به دست اورده است.

این شرکت در سال ۷۰ تاسیس شد و براساس آنچه در سایت اطلاع رسانی اش منتشر شده، سهام عدالت با ۴۰ درصد بیشترین سهام شرکت را در اختیار دارد و بعد از آن شرکت ملی صنایع پتروشیمی با ۲۰ درصد وصندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با ۱۷ درصد قرار دارد.

شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در سال ۷۷ در زمینی به مساحت ۳۴ هکتار در استان خوزستان تاسیس شد.

این شرکت در سال گذشته یک میلیون و ۳۰ هزار تن تولید داشت اما میزان صادرات با درآمدش به طور مشخص در سایت اطلاع رسانی اش نیامده است. مهمترین سهامدار آن، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است که ۷۵ درصد خود کرده است.

شرکت دیگر هم امیر کبیر است که در سال گذشته یک میلیون و ۳۳۳ هزار تن تولید داشته و میزان صادراتش هم ۱۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد و ۵۰ میلیون ریال اعلام شده است.

سایت اطلاع رسانی این شرکت همچنین درآمد فروش سال گذشته اش را هم درج کرده که رقم ۳۳ هزار میلیارد ریال را نشان می دهد. شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۷۷ به مساحت ۵۵ هکتار در بندرامام تاسیس شد.

مهم ترین سهام دار آن بانک رفاه با ۵۱٫۷۵ درصد است و بعد از آن شرکت نویدزرشیمی با ۲۰ درصد قرار دارد. شرکت مهم دیگر هم پتروشیمی جم به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید الفين در دنیاست که در سال ۷۹ در عسلویه تاسیس شد. بیشترین سهام این شرکت در اختیار صندوق بازنشستگی کشور با حدود ۵۰ درصد است.

در روزهای اخیر که دلار، همه رکوردهای بازار را در هم شکسته است، نام پتروشیمیها به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ارزاور اقتصاد کشور بیش از گذشته به میان آمده است؛ برخی برآوردها نشان می دهد این

شرکتها تا پایان فصل بهار، ۱۰ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز به کشور وارد کرده اند اما فقط یک میلیارد و ۷۶۰ هزار دلار آن به بازار تزریق شده است؛ حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام رایزنی دولت با آنها به کجا ختم خواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟