جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پرسش های متداول کارگر و کارفرما
در این مطلب مهم ترین پرسش و پاسخ های متداول مربوط به قوانین و مقررات کارگر و کارفرما را بررسی می کنیم. روی کانال تلگرامی ویکی پلاست، هر روز یک پرسش و پاسخ درج و به فهرست مطالب این پست اضافه می شود.

تکلیف کارفرما در مورد کارگری که به بیماری ناشی از کار مبتلا یا در معرض ابتلا  قرار دارد چیست ؟

➖ پاسخ : به صراحت تبصره 1 ماده 92 قانون کار چنانچه با تشخیص شورای پزشکی نظر داده شود که فرد معاینه شده به بیماری ناشی از کار مبتلا یا در معرض ابتلا است کارفرما و مسئولین مربوطه مکلفند کار او را بر اساس نظریه شورای پزشکی مذکور بدون کاهش حق السعی در قسمت مناسب دیگری تعیین کنند. مراد از شورای پزشکی مذکور در تبصره 1 ماده 92 قانون کار که در حال حاضر کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی است.


ﻋﻤﺪﻩ ﺗﺮﯾﻦ ﺩﻻﯾﻠﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻗﻄﻊ ﻣﻘﺮﺭﯼ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﯿﮑﺎﺭﯼﻣﻘﺮﺭﯼ ﺑﮕﯿﺮ ﻣﯽ شود ﭼﯿﺴﺖ؟

➖ پاسخ: 
1- ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﻘﺮﺭﯼ 
2- ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﻣﺠﺪﺩ 
3- ﻋﺪﻡ ﺷﺮﮐﺖ ﺩﺭ
ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ
 4- ﻋﺪﻡ ﺣﻀﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ 
5- ﻋﺪﻡ ﻗﺒﻮﻝ ﺷﻐﻞ
ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﯼ 
6- ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﯽ 
7- ﻓﻮﺕ 
8- ﺳﺮﺑﺎﺯﯼ ‏(ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺠﺮﺩ ‏)
9- ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽ ﮐﻠﯽ 
 10- ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ پنهان
11- محکومیت ﮐﯿﻔﺮﯼ ‏(ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺠﺮﺩ‏)


اگر کارگری بصورت پاره وقت فقط 10 روز در ماه کار کند مزایای رفاهی وی بمیزان ماهانه 110 هزار تومان چگونه باید محاسبه و پرداخت شود؟

➖ پاسخ: در قرارداد های پاره وقت ، کلیه حقوق و مزایای حین کار و پایان کار بایستی به نسبت تعداد ساعات کارکر کارگر محاسبه و پرداخت شود.

پرداخت حق بیمه در اینگونه قرارداد ها به نسبت تعداد ساعات کارکرد نیست و بایستی بر اساس تعداد روزهای حضور کارگر پرداخت شود. حتی اگر کارگر یک ساعت در روز هم کارکرد داشته باشد بایستی بیمه یک روز کامل پرداخت شود.


کارفرمایان نباید از حق سنوات کارگران مالیات کسر کنند

➖ پاسخ: طبق بند ۵ ماده ۹۱  قانون مالیات های مستقیم، کسر مالیات از حق سنوات موضوع ماده ۲۴ قانون کار غیرقانونی است.

ماده ۲۴: در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت کند.


آیا اوقات صرف غذا و استراحت جزء ساعات کار کارگر محسوب می شود؟

➖ پاسخ: به تصریح ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد. لذا قانوناً اوقات صرف غذا و استراحت جزء ساعت کار محسوب نخواهد شد. بدیهی است چنانچه بر اساس عرف و روال کارگاه از قبل اوقات مذکور جزء ساعت کار محسوب می شده، عرف و رویه مذکور کماکان معتبر خواهد بود.


ﺁﯾﺎ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﺷﻐﻠﯽ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺰﺩ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﻭﯼ شود؟

➖ پاسخ: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺒﺼﺮﻩ ۲ ﻣﺎﺩﻩ ‏( ۱۲‏) ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﻟﻌﻤﻞ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﻃﺮﺣﻬﺎﯼ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺍﺭﺗﻘﺎﺀ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺰﺩ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺷﻮﺩ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻣﺮ ﮐﺘﺒﺎً ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﻭﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.


منظور از سایر سطوح مزدی چیست؟

➖ پاسخ: ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺳﺎﯾﺮ ﺳﻄﻮﺡ ﻣﺰﺩﯼ، ﻣﯿﺰﺍﻥ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻣﺰﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺭﻗﻢ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺩﺳﺘﻤﺰﺩ ﻣﺼﻮﺏ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﺁﻥ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺯ ﻣﺸﻤﻮﻻﻥ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺳﻨﻮﺍﺕ ﻭ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﮐﺎﺭ ﺍﺯ ۹۳۰ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.


هزینه معیشت یعنی چه و فرق آن با دستمزد چیست؟

➖ پاسخ: سبد معیشت، مجموع هزینه های جاری یک خانواده چهار نفره شامل هزینه خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و غیره است که یکی از ملاک های تعیین کننده برای افزایش حقوق کارگران است.


شرایط کار نوجوانان در قانون کار چیست؟ 

➖ پاسخ: بر اساس قانون، کارگری که سنش بین 15 تا 18 سال تمام باشد، کارگر نوجوان نامیده می شود و در بدو استخدام باید توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایش های پزشکی قرار گیرد.


در چه شرایطی می‌توان مرخصی استحقاقی سالانه کارگر را بازخرید کرد؟

➖ پاسخ: مستند به ماده ۷۲ قانون کار بازخرید ایام مرخصی استحقاقی استفاده نشده تنها در موارد فسخ یا خاتمه قرارداد کار یا بازنشستگی و از کار افتادگی کلی کارگر و یا تعطیل کارگاه پیش‌بینی شده و در سایر موارد با عنایت به مفهوم مخالف ماده مذکور و با التفات به فلسفه و علل برقراری مرخصی استحقاقی سالانه در حقوق کار مبنی بر لزوم استراحت کارگران و جلوگیری از فرسودگی نیروی کار، بازخرید مرخصی سالانه کارگران و حتی ذخیره مرخصی آنان میسر نخواهد بود.


چه کارگرانی دائمی تلقی می شوند ؟

➖ پاسخ: 1- کارگرانی که قرارداد کار آنان دائمی باشد.

2-  کارگرانی که از بدو استخدام بدون قرارداد مشغول به کار شده اند و ماهیت کار آنان نیز مستمر می باشد.

3-  کارگرانی که در بدو استخدام  قرارداد داشتند ولی بیش از یک دوره بدون قرارداد به کار ادامه داده اند. (به شرط  مستمر بدون ماهیت کار)

4- کارگرانی که به کارهایی با ماهیت مستمر اشتغال دارند و در قرارداد کار آنان مدتی ذکر نشده و یا اینکه تاریخ شروع مشخص باشد اما به تاریخ پایان اشاره ای نشده باشد.

▫️کارگرانی که بر اساس یکی از شروط مذکور ، دائمی باشند در صورت امضای قرارداد کار مدت موقت، در واقع با میل و اراده خود از حالت دائمی به کارگر موقت تغییر وضعیت خواهند داد.


سوال: اگر کارگری ساعتی کار کرده باشد و بعد از مدتی تمام‌وقت شود، شرکت موظف به پرداخت بیمه از تاریخ ورود فرد است یا از تاریخی که  تمام‌وقت شده؟

➖ پاسخ: بیمه شخص از همان ساعت اولیه کار باید برقرار شود و فرقی نمی‌کند که قرارداد کار ساعتی باشد یا تمام‌وقت و یا حتی آزمایشی.


سوال: کارگرانی که کار را ترک می کنند از مزایای حق سنوات باید بهره مند شوند؟

➖ پاسخ : با استناد به آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شمارگان ۱۳۴۷,۱۳۴۸,۱۳۴۹ مورخ ۹۵/۱۲/۱۷ بند های ۴ و ۵ دستورالعمل شماره ۱۷ روابط کار ابطال و حکم شده است که به کارگرانی که ترک کار می کنند اعم از آنکه دارای قرارداد کار دائم یا قرارداد کار مدت موقت باشند، مزایای پایان کار  یا حق سنوات تعلق می گیرد.


سوال: مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از حق السعی در کارگاههای کمتر از ۱۰ نفر به چه صورت است؟

➖ پاسخ: ماده 191 قانون کار مرخصی استحقاقی سالانه با استفاده از حق السعی در کارگاه های کمتر از ۱۰ نفر کارگر (۲۱) روز کاری است و روزهای تعطیل رسمی و  تعطیل هفتگی جزو مرخصی منظور نخواهد شد.

 


سوال : شرایط اضافه کاری اجباری به چه صورت است؟

پاسخ: حتی اگر در قرارداد کار ،کارگر متعهد شده باشد روزانه مدتی مثلا 3 ساعت اضافه کاری داشته باشد نظر به اینکه شرط انجام اضافه کاری توسط کارگر در قرارداد از جمله شرایط غیر نافذ بشمار می رود لذا شرط مزبور بلا اثر بوده و ایجاد هیچ نوع تعهدی برای طرفین قرارداد کار نمی نماید و کارگر می تواند از انجام اضافه کاری سر باز زند.


سوال: آیا کارفرما در پایان قرارداد مدت موقت در صورت عدم استفاده کارکنان از مرخصی استحقاقی مکلف است کل مرخصی استفاده نشده را بازخرید کند؟

پاسخ: در قرارداد های کار با مدت موقت که در خاتمه قرارداد بین طرفین تسویه حساب قطعی به عمل آمده و مطالبات کارگر من جمله سنوات خدمت به وی پرداخت می گردد در این زمینه باید حق السعی کلیه مرخصی های استحقاقی استفاده نشده او نیز محاسبه و تادیه شود.

لازم به توضیح است که تحقق ذخیره مرخصی (۹ روز) موضوع ماده ۶۶ قانون کار تنها در صورتی است که  قرارداد کار و رابطه کاری کارگر با کارگاه و کارفرما بیش از یک سال کاری تداوم داشته باشد و در صورتی که کارفرما بخواهد در پایان سال کاری با کارگران خویش تصفیه حساب نماید باید مزد و مزایای مابه التفاوت مرخصی های استفاده نشده را از ماخذ سالیانه ۲۶ روز مرخصی در وجه کارگر پرداخت کند.


سوال: آيا به كارگراني كه كمتر از يك سال كاركرد داشته اند ، سنوات خدمت تعلق مي گيرد؟

 پاسخ: به موجب تبصره 4 ماده 7 قانون کار که مقرر می دارد «کارفرمایان موظف هستند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد سنوات کار به ماخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت نمایند» به کارگران با اشتغال کمتر از یک سال نیز سنوات خدمت تعلق می گیرد.


 سوال: فوق العاده شب کاری به چه کارگرانی تعلق می گیرد و مقدار آن چقدر است؟

 پاسخ: فوق العاده شب کاری موضوع ماده (58) قانون کار ناظر بر کارگرانی است که کارشان در طول ماه گردش نداشته (غیر نوبتی) و ساعت کار آن ها در فاصله بین 22 شب و 6 صبح واقع می شود.

 برای این قبیل کارگران برای هر ساعت کار در شب 35درصد اضافه بر مزد ساعت کار عادی به عنوان فوق العاده شب کاری تعلق می گیرد.


 سوال: تفاوت بين محاسبه مزاياي پايان سال در مناطق آزاد و غیر آزاد؟

 پاسخ:  1- حق سنوات در اين مناطق 15 روز محاسبه مي شود نه يكماه

 2- حق مرخصي 20 روزه محاسبه ميگ شود نه يكماه

 3- كارگر مي تواند 20 روز مرخصي خود را ذخيره و در پايان سال در صورت استفاده نكردن بايد وجه 20 روز محاسبه و به وي پرداخت شود اما در مناطق غیر آزاد كارگر فقط مي تواند 9 روز ذخيره کند.

 

 سوال: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهاي سخت و زیان آور به ازای هر سال چقدر است؟

 پاسخ: تبصره (2) ماده (76) تامین اجتماعی- سابقه پرداخت حق بیمه در کارهاي سخت و زیان به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادي به ازاء هر سال سابقه، یک و نیم (1.5) سال محاسبه خواهد شد.

 

 سوال: شرایط پرداخت کمک هزینه ازدواج به چه صورت است؟

 پاسخ: 1 - بیمه شده طی 5سال قبل از تاریخ ازدواج ،حداقل به مدت 720روز سابقه کار داشته باشد و حق بیمه این مدت را پرداخته باشد. 

 2-در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد. 

 3-ازدواج اول باشد. 

 4- ازدواج دایم بوده ودر دفتر رسمی ثبت شده باشد. 

مبلغ کمک هزینه ازدواج برابر با یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه شده است. 


سوال: تکلیف کارفرما با کارگری که مرتکب تاخیر و غیبت می شود چیست؟

 پاسخ: در صورت غیبت یا تاخیر ورود کارگر، کارفرما می تواند به نسبت مدت زمان عدم حضور وی در کارگاه از مزد و مزایای وی کسر کند و چنانچه این تاخیر یا غیبت به حدی باشد که از مصادیق قصور تلقی شود با رعایت تشریفات ماده 27 قانون کار، کارفرما حق اخراج کارگر را خواهد داشت.


سوال: از چه کسانی 10درصد مالیات کسر می شود؟

 پاسخ: تبصره بند 18 ماده 85 - پرداخت هایی که کارفرمایان به اشخاص حقيقی غير از کارکنان خود که مشمول پرداخت کسورات بازنشستگی یا بيمه نیستند٬ با عنوان حق المشاوره٬ حق حضور در جلسات٬ حق التدریس٬ حق التحقيق و حق پژوهش پرداخت می کنند٬ بدون رعایت معافيت موضوع ماده(۸۴ (این قانون مشمول ماليات مقطوع به نرخ ده درصد است.


سوال: سنوات پایان خدمت به چه صورت است؟ 

 پاسخ: مزد ثابت برابر است با حقوق پایه+مزایای به تبع شغل(طبق ماده ۳۶ قانون کار)

 سنوات پایان خدمت معادل یک ماه مزدثابت به ازای یکسال کارکرد میباشد.(طبق ماده ۲۴ قانون کار)

 پرداخت سنوات به کارکرد کمتر از يكسال نيز به همین نسبت قابل محاسبه و قابل پرداخت است.

 پرداخت سنوات پایان خدمت قبل از خاتمه کار و قطع همكاري جنبه علی الحساب دارد.

 سنوات پایان خدمت معاف از بیمه و مالیات است. (مالیات طبق ماده ۹۱ بند ۵..بیمه طبق بخشنامه ۱۱/۳)

 سنوات پایان خدمت با پایه سنواتی کاملا متفاوت است.

 سنوات پایان خدمت به كاركرد یک روز پرسنل روزمزد هم تعلق میگیرد(طبق تبصره ۴ ماده ۴۱ قانون رفع موانع تولید)


سوال: ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﯾﺎﻡ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺭﺳﻤﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺷﻮﺩ ﭼﻘﺪﺭ ﺍﺳﺖ؟

 پاسخ: ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺭﺳﻤﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﻭﻝ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭ ﺗﻠﻘﯽ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﺁﻥ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﯾﯽ ﻣﻌﺎﺩﻝ %40 ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺑﺮ ﻣﺰﺩ ﻫﺮ ﺳﺎﻋﺖ ﮐﺎﺭ ﻋﺎﺩﯼ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺷﻮﺩ.

▫️ﺑﺪﯾﻬﯽ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻋﺮﻑ ﻭ ﺭﻭﺍﻝ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻫﺎﯼ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺭﺳﻤﯽ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﺧﯿﺮﺍﻟﺬﮐﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺮﻑ ﻭ ﺭﻭﺍﻝ ﻣﺬﮐﻮﺭ ﮐﻤﺎﮐﺎﻥ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﻭ ﻻﺯﻡ ﺍﻟﺮﻋﺎﯾﻪ است.


ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 96 ﺣﻖ ﺍﻭﻻﺩ ﭼﻘﺪﺭ ﻫﺴﺖ؟ ﻭ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺗﻌﻠﻖ می گیره؟

 پاسخ: حدﺍﻗﻞ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﻋﻼﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺎﺭ ﺿﺮﺑﺪﺭ 0/1 ﻣﯿﺸﻪ ﺣﻖ ﺍﻭﻻﺩ ﯾﮏ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻭ ﻣﻤﻨﻮﻋﯿﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﺎﺩﻩ 86 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ.

▫️نحوه محاسبه

▫️حداقل مزد ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ 309977 ضربه در 3 = 93 هزار تومن برای یک فرزند در ماه


سوال: آیا کارفرما در کارگاه می تواند شغل کارگر را با توجه به سابقه کاری در لیست بیمه به استادکار تغییر دهد؟

 پاسخ: در کارگاه های مشمول قانون تأمین اجتماعی فارغ از عنوان شغلی فرد بیمه شده رعایت حداقل و حداکثر دستمزد قانون کار از اهمیت برخوردار می باشد، لذا کارفرمایان می توانند دستمزد کارگران شاغل را بین حداقل و حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه با رعایت مقررات مربوطه درج و حق بیمه آن را به سازمان پرداخت نمایند. درخصوص کارگاه های دارای دستمزد مقطوع نیز رعایت دستمزدهای تعیین شده الزامی است.


سوال: یکی از کارکنان ما پارسال دار فانی را وداع گفت. مرحوم 20 سال سابقه کاری داشته وقبل از وفات مراحل بازنشستگی رو طی کرده است. 20سال سخت وزیان آور در کمیته اداره کار تایید شده ولیکن در تامین اجتماعی 19 سال را تایید ویک سال که عنوان شغلی ایشان نگهبان بوده رو تایید نکرده  است اکنون کارشناسان تامین اجتماعی می گویند به دلیل اینکه 20 سال سختی رو نداره، کل سابقه عادی حساب می شود یعنی فقط مستمری 20 روز به ورثه داده خواهد شد، لطفا راهنمایی فرمایید.

 پاسخ: متولی تشخیص سخت و زیان آور بودن مشاغل کمیته مستقر در اداره کار است. به هر میزانی که این کمیته تایید کرد و سازمان تامین اجتماعی نیز آن را تایید کند، سابقه مذکور در عدد 1.5 صرب می شود. در خصوص ایشان نیز چون 19 سال آن تایید شده، سابقه ایشان 19*1.5 بعلاوه یک وبعبارتی 29.5 سال خواهد بود.


مهلت مراجعه به سازمان تامین اجتماعی جهت دریافت بیمه بیکاری چقدر است؟

 پاسخ: کارگر اخراجی پس از اخراج یک ماه فرصت دارد تا به اداره کار مراجعه و درخواست مقرری بیمه بیکاری کند.
 
در صورت عذر موجه مثل بیماری تا حداکثر سه ماه نیز میتواند مراجعه کند و شایان ذکر است محدودیتی در تعداد دفعات قابل استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد
 
 مدت استفاده از بیمه بیکاری برای افراد مجرد ۳۶ ماه و ۵۰ ماه برای بیمه شدگان متاهل است.


سوال: نحوه تعیین نوع و درصد از کارافتادگی در تامین اجتماعی؟ 

 پاسخ: 1-  لازم است با همراه داشتن گواهی پزشک معالج و مدارک درمانی، به شعبه ای که حق بیمه وی به آن پرداخت می شود، مراجعه کند تا نوع و میزان از کارافتادگی وی مشخص شود.

2- شعبه تامین اجتماعی پس از دریافت گواهی پزشک، کنترل سوابق بیمه ای و مدارک مربوط و تکمیل فرم های مورد نیاز توسط بیمه شده، وی را به کمیسیون پزشکی معرفی می کند.

3- بیمه شده باید در روز و ساعت تعیین شده در محل برگزاری کمیسیون پزشکی به همراه مدارک مورد نیاز حاضر شود.

4- در صورت قبول نداشتن آن، می تواند حداکثرظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، اعتراض کتبی خود را به شعبه تامین اجتماعی اعلام کند.


سوال: مقرری بیمه بیکاری درچه صورت قطع می شود؟

پاسخ: به استناد ماده «٨»  قانون بیمه بیکاری، مقرری در موارد ذیل قطع می شود:

١- اشتغال مجدد

٢- عدم شرکت در کلاس های آموزش فنی و حرفه ای یا نهضت سوادآموزی

٣-خودداری از پذیرش شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی

٤- احراز شرایط بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی

٥- اعاده به کار بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی.


سوال: موافقت یا عدم موافقت کارفرما در خصوص استعفاء كارگران چه تاثیری در اقدام کارگر دارد؟

پاسخ: با توجه  بند ((و)) ماده ٢١ قانون كار ، موافقت يا عدم موافقت كارفرما با استعفا پرسنل شاغل هيچ تاثيري در اين زمينه نداشته و کارگر مستعفی پس از یکماه از استعفا مي تواند نسبت به ترك محل خدمت خود اقدام کند. ضمنا طبق قانون کار کارگر تا ۱۵ روزفرصت داردازاستعفای خود منصرف شود. 


سوال: آيا کارگر و کارفرما مي‌توانند با توافق مزايايي کمتر از آنچه که در قانون کار و ساير مقررات تبعي آمده است را در قرار داد کار اوليه يا ملحقات آن پيش‌بيني کنند؟

پاسخ: هر نوع تغيير در قراردادکار که مزايايي کمتر از امتيازات مقرر در قانون کار براي کارگر منظور کند مستند بماده 8 قانون نافذ نبوده و بلا اعتبار خواهد بود.


سوال: آيا کارگراني که بعنوان کارگر روزمزد در کارگاه ها کار مي‌کنند مي‌توانند از امتيازات و مزاياي مقرر در قانون کار برخوردار شوند؟

پاسخ: به لحاظ قانوني عنوان کارگر اطلاق عام داشته و اعم از کارگران روزمزد، موقت، دايمي و ... است. لذا کليه کارگراني که در چارچوب قراداد کار با مدت موقت يا کار معين و يا غير موقت به کار مشغول هستند تحت حمايت قانون متبوع قرار داشته و کارگر شناخته مي‌شوند و از مزاياي مقرر در قانون بهره‌مند مي شوند.


سوال: به صورت نیمه وقت (22 ساعت) در هفته کار می کنم اما به من گفتند به علت کار نیمه وقت بیمه نمی شوید، آیا این موضوع درست است؟

پاسخ: به هر میزان مدت که شخصی در جایی مشغول به کار شود باید بیمه شود و برای کارهای پاره وقت هم به میزان کارکرد باید حق بیمه کارگر پرداخت شود. برای هر 8 ساعت کار باید یک روز بیمه رد شود.


سوال: آیا کارگرانی که در منازل و مطب ها اشتغال به کار دارند با تغییر مالک کارگاه، فی المثل فروش منزل، به مالک جدید ( کارفرمای جدید ) انتقال می یابند؟

پاسخ: منزل و مطبی که در آن افراد مشمول قانون کار اشتغال بکار دارند با عنایت به تعریف مذکور در ماده 4 این قانون، کارگاه محسوب می شود و لذا با توجه به ماده 12 قانون مزبور هر نوع تغییردر وضع مالکیت آن، از قبیل انتقال و فروش، تأثیری در رابطه قراردادی کارگران شاغل در این واحدها نداشته و منتقل الیه یا خریدار قائم مقام کارفرمای سابق در زمینه اجرای مقررات قانون کار خواهد بود.


سوال: بازنشستگي ٢٠ ساله زنان مشروط به داشتن ٥٠ سال سن مي‌شود؟

پاسخ: سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم از مصوبه اين كميسيون خبر داد كه براساس آن بازنشستگي ٢٠ ساله زنان مشروط به داشتن ٥٠ سال سن مي‌شود.
 


سوال: آیا کمک هزینه عائله مندی به بانوانی که همزمان با همسرانشان در یک شرکت یاسازمان مشغول به کار هستند، تعلق می گیرد؟

پاسخ: پرداخت حق اولاد منوط به داشتن سابقه پرداخت 720 روز حق بیمه است؛ حتی اگر با همسرشان در یک واحد مشغول به کار باشند مشمول استفاده از حق اولاد قرار می گیرند.
 


سوال: در صورت فوت کارگر بدون بیمه آیا می توان از کارفرما شکایت کرد و حقوق بازماندگان را دریافت کرد؟

پاسخ: بله با در دست داشتن هر گونه سابقه می توانید. چنانچه در محل کار و درحین اشتغال بوده باشد می توانید شکایت کنید.


سوال: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻔﻬﻤﯿﻢ ﯾﮏ ﺷﻐﻞ، ﺳﺨﺖ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﺁﻭﺭ ﺍﺳﺖ؟

پاسخ: ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻨﺎﺩ ﻣﺎﺩﻩ ﯾﮏ ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﺁﻭﺭ، ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺯﯾﺎﻥ ﺁﻭﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﻫﺎﯾﯽ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ، ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ، ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ، ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﯿﻮﻟﻮﮊﯾﮑﯽ، ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎﺭ، ﻏﯿﺮﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺮﻭﺯ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ‏( ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺟﺴﻤﯽ ﻭ ﺭﻭﺣﯽ ‏) ﺩﺭ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.


سوال: 4سال بدون قرارداد در محلی کارکردم و حقوق خود را نقدی دریافت کردم بیمه هم نشدم. به اداره کار شکایت کردم چگونه می توان ثابت کنم کار می کردم؟

پاسخ: در صورتیکه هیچگونه مدرکی ندارید در صورت ثبت دادخواست در اداره کار مربوطه، به استناد ماده 93 آئین دادرسی کار، می توانید نسبت به اعزام بازرس اداره کار، به کارگاه مورد نظر با معیت خودتان درخواست کنید.


سوال: پیمانکار من را مجبور می کند روزی ۱۲ ساعت کار  کنم اما هیچ گونه حقوق و مزایایی، جز حقوق پایه، به ما پرداخت نمی کند. در این خصوص چه باید کرد؟

پاسخ: طبق ماده ۱۷۲ قانون کار،  کار اجباری با توجه به ماده ۶ این قانون، به هر شکل، ممنوع است و متخلف علاوه بر پرداخت اجرت المثل کار انجام یافته و جبران خسارت، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۲۰۰ برابر حداقل مزد روزانه محکوم خواهد شد.


سوال: چنانچه کارفرما مانع ادامه کارآموزی کارگر شود تکلیف چیست؟

پاسخ: چنانچه کارفرما قبل از پایان مدت، بدون دلیل موجه مانع ادامه کارآموزی کارگر شود و از این طریق خسارتی به وی وارد شود کارگر می تواند به مراجع حل اختلاف مندرج در این قانون مراجعه و مطالبه خسارت کند.


سوال: آیا مشاغل اداری در یک کارگاه می تواند جزء مشاغل سخت و زیان آور باشد؟

پاسخ: با توجه به تعریف کارهای سخت و زیان آور چنانچه آلاینده های محیطی محل کار کارگر مورد بررسی قرار گیرد و بیش از حد مجاز باشد می تواند جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود.


سوال: شرایط استفاده از لایحه جدید بازنشستگی برای زنان با 25 سال سابقه چگونه است؟

پاسخ: انواع شرایط بازنشستگی زنان دربیمه تامین جتماعی به شرح زیر است:
 بازنشستگی با 45 سال سن و 30 سال سابقه بیمه
 بازنشستگی با 50 سال سن و حداقل 20 سال سابقه بیمه
 بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه بیمه و 42 سال سن برای مشمولین.


سوال: کسانیکه عمل جراحی زیبایی انجام می دهند ، درصورت تجویز استراحت پزشکی مشمول استفاده از غرامت دستمزد قرار می گیرند ؟

پاسخ: مطابق بند ۹ از بخشنامه شماره ۱۴ مورخ ۱۳۸۰/۳/۱۶ سازمان تامین اجتماعی، استراحت هایی که برای بیمه شدگان به دلیل انجام جراحی های زیبایی تجویز می شود بیماری محسوب نشده و در این قبیل موارد پرداخت غرامت دستمزد پرداخت نمی شود.


سوال: حقوق یک کارگردرزمانی که به  مرخصی استعلاجی می رود چقدر است؟

پاسخ: الف - کارگران متاهل یا کارگرانی که پدر و مادرشان تحت تکفل آنها است.  به میزان 75 درصد آخرین مزد قبل از بیماری در زمان مرخصی  استعلاجی حقوق دریافت می کنند.


سوال: آیا کارفرما می تواند کارگری را از شغلی به شغل دیگری که گروه کمتری دارد به کار گمارد؟

 پاسخ: با توجه به تبصره 1 ماده (13) دستورالعمل اجرایی طرح های طبقه بندی مشاغل تغییر شغل هر یک از کارگران در صورتی که منجر به تنزل گروه شود، موکول به اعلام موافقت کتبی آنان است.


سوال: آیا اجرای نظام طبقه بندی مشاغل در مناطق آزاد اجباریست؟

پاسخ: بر مبنای مقاوله نامه شماره ۱۰۰ سازمان بین المللی کار و منع تبعیض در اشتغال,  شرکت های حاضر در مناطق آزاد نه  بر مبنای قانون کار ایران  بلکه بر مبنای الزامات بین المللی مکلف به اجرای طرح طبقه بندی و رعایت عدم تبعیض هستند.


سوال: من كارفرماي یک شركت توليدي هستم  و در حال حاضر تصميم به تغيير شغل و محل كار برخي از كارگران خود را دارم، آيا انجام اين كار و تغيير شغل قانوني است ؟ روش صحيح چيست ؟

پاسخ: چنانچه در قرارداد كار في مابين، شغل كارگران ياد شده به صورت قطعي ذكر شده باشد ، كارفرما حق تغيير شغل و محل كار وي را تا پايان قرارداد نخواهد داشت، مگر آنكه در اين خصوص رضايت كارگران مورد نظر را جلب کنید.


سوال: آیا کارگرانی که شغلشان در کمیته های استانی، سخت و زیان آور تشخیص داده شده است را می توان به اجبار بازنشسته کرد؟

پاسخ : خیر 
کارگران بیمه شده ای که کار آنان توسط کمیته های استانی سخت و زیان آور تشخیص داده می شود در صورت تمایل و واجد شرایط بودن می توانند درخواست بازنشستگی نمایند و در قانون کارهای سخت و زیان آور و آیین نامه اجرایی آن الزامی در زمینه بازنشستگی اجباری کارگران ملاحظ نمی شود.
 


سوال: آیا کارفرما میتواند بعضی از کارگران شرکت را به ساختمان دیگری که به اجاره گرفته است بدون فاصله زیاد از محل اصلی شرکت منتقل نماید؟

پاسخ: جابجایی محل کار از مصادیق تغییر شرایط کاری است که کارگر حق دارد اعتراض کند. لذا کارفرما برای تغییر محل کار کارگر بایستی رضایت کارگر را جلب نماید.


سوال: در موارد خاص مانند فوت بستگان نزديك و يا ازدواج، آيا كارگر بايد از مرخصي سالانه خود استفاده كند يا مرخصي خاصي براي او در قانون كار در نظر گرفته شده است؟

پاسخ: طبق ماده 73 قانون كار كليه كارگران مشمول اين قانون در موارد ازدواج دايم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان حق برخورداري از 3 روز مرخصي با استفاده از مزد را خواهند داشت. اين مرخصي با مرخصي استحقاقي سالانه كارگران بي ارتباط بوده و جداگانه قابل استفاده مي باشد. ضمناً زمان استفاده از 3 روز مرخصي موضوع ماده 73 قانون كار همزمان با فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان و يا ازدواج دايم بوده و قابل انتقال و استفاده در زمانهاي ديگر نمي باشد.


سوال: کارگری با قرارداد کار دایم در شركت مشغول کار است آیا کارفرما می تواند کارگر را ملزم به انجام تسویه حساب نموده و با او قرارداد کار موقت امضاء نماید؟

پاسخ: کارگران دايم شاغل در یک شركت را نمی توان بدون جلب رضایت آنان ملزم به انجام تسویه حساب و عقد قرارداد موقت و یا برقراری رابطه کاری با پیمانکار کرد. در خصوص اين تغيير وضعيت، جلب رضايت و موافقت پرسنل الزامي ميباشد.


سوال: امکان خرید سابقه بدون اشتغال وجود ندارد؟

پاسخ: اگر شخصی قبلا در کارگاهی مشغول به کار بوده ولی کارفرما برای وی حق بیمه پرداخت نکرده است، می تواند با وجود سوابق، خواهان احیای سوابق خود شود، در غیر این صورت سابقه قابل خرید نیست.


سوال: امکان خرید سابقه بدون اشتغال وجود ندارد؟

پاسخ: اگر شخصی قبلا در کارگاهی مشغول به کار بوده ولی کارفرما برای وی حق بیمه پرداخت نکرده است، می تواند با وجود سوابق، خواهان احیای سوابق خود شود، در غیر این صورت سابقه قابل خرید نیست.


سوال: شرایط صحیح بودن قرارداد کار کدام است؟

پاسخ: قرارداد کار علاوه بر مشخصات طرفین (کارگر و کارفرما) باید شامل موارد زیر باشد:

۱- نوع کار ، حرفه و یا وظیفه ای که کارگر باید به آن عمل نماید.

۲ – حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

۳- ساعات کار، تعطیلات و مرخصی ها

۴- محل انجام کار- تاریخ انعقاد قرارداد کار

۵- مدت قرارداد، چنانچه کاربرای مدت معین باشد

۶- موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل ایجاب نماید


سوال: با کارفرمای خود توافق کرده‌ام که من را بیمه نکند و به جای آن سهم حق‌بیمه کارفرمایی را به من بدهد تا خود را بیمه اختیاری کنم. آیا این توافق صحیح است؟

پاسخ: هرگونه توافقی که نتیجه آن بیمه نکردن کارگر باشد باطل است. بیمه تامین‌اجتماعی و پرداخت حق‌بیمه به سازمان تامین‌اجتماعی اجباری است و توافقاتی از این دست به هر بهانه و دلیلی که باشد به‌موجب قانون بی‌اعتبار است و کارفرما مسئول آن است.


سوال: آیا میتوان سابقه بیمه تامین اجتماعی سالهای قبل که واریز نشده را یک جا واریز کرد؟

پاسخ: تنها سوابق قبلی زیر را می توان خریداری کرد:

1 - کسری سابقه تا ده سال (جهت بازنشستگی با سن 60 سال آقایان و سن 55 سال خانم ها) 

2- سابقه سربازی

مابقی خلا بیمه ای که به علت عدم اشتغال ایجاد شده قابل خریداری نمی باشد.


سوال: آیا مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی میانگین حقوق 2 سال آخر است؟

پاسخ: بله، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند مبنای محاسبه مستمری بازنشستگی برای کلیه بیمه‌شدگان صندوق‌های بازنشستگی بر مبنای میانگین دو سال آخر منتهی به درخواست بازنشستگی آنها باشد.


سوال: در کارگاهی ساعات کار کارگران به صورت ۲۴ساعت کار و ۴۸ساعت استراحت است، چنانچه درخواست مرخصی کارگر مصادف با روز کاری وی باشد وضعیت مرخصی نامبرده چگونه محاسبه و به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: چنانچه ساعت کاری کارگران به صورت ۲۴ ساعت کار و ۴۸ ساعت استراحت باشد و کارگر بخواهد از یک روز مرخصی استفاده نماید به میزان ۲۴ ساعت از مرخصی استحقاقی وی کسر می شود .لازم به توضیح است که مرخصی استحقاقی سالیانه کارگران ۲۶ روز کاری (در صورت استفاده به طور متناوب)می باشد به عبارتی حاصلضرب ۲۶ در ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه برابر است با ساعت  استفاده از مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر و چنانچه کارگری که به صورت ۲۴ ساعت کار ۴۸ ساعت استراحت فعالیت می نماید به میزان ۲۴ ساعت از ساعات مرخصی استحقاقی وی کسر خواهد شد.

▫️ضمنا کارگری که با ساعت کاری فوق الاشاره فعالیت داشته و قصد استفاده از یک روز مرخصی استحقاقی دارد, باید پس از ۵ روز در محل کارگاه حاضر گردد.

▫️به عنوان مثال کارگر روز دوشنبه که روز کاری وی می باشد در مرخصی استحقاقی است بنا براین شنبه و یک شنبه که در استراحت بسر می برد و دوشنبه که روز کاری وی است در مرخصی بسر می برد و سه شنبه و چهارشنبه نیز در استراحت خواهد بود و طبعا روز پنج شنبه اولین روز کاری وی پس از مرخصی است.


 سوال: مرخصی های استعلاجی پرداخت حق بیمه و حقوق ایام بیماری یک کارگر بعهده چه کسی است؟؟؟ کارفرما یا بیمه تامین اجتماعی؟ 

پاسخ: الف- درمرخصی استعلاجی از یک روز تا سه روز حق بیمه بعهده سازمان تامین اجتماعی می باشد ولی حقوق یک تاسه روز توسط کارفرما محاسبه و پرداخت می شود. هرچند بعضی کارفرمایان بعلت عدم وجود دستوری قاطع و صریح ازاجرای این کارسربازمی زنند.

ب -از سه روز به بالا هم حق بیمه و هم حقوق و مزایا ایام بیماری کاملا توسط سازمان تامین اجتماعی محاسبه و منظور میگردد و کارفرما بجز تایید فرم ارسالی از تامین اجتماعی مبنی بر نداشتن کارکرد کارگر مسئولیتی در قبال مرخصی استعلاجی ندارد.ضمنا درقانون جهت مدت زمان استفاده از مرخصی  استعلاجی هیچگونه محدویتی وجود ندارد .


سوال: شرایط بازنشستگی مردان در سال ۱۳۹۶ چگونه است؟

پاسخ: با ۶۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه یا حداقل حقوق پایه و بیشتر

 ▫️با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل.

 ▫️با ۶۰ سال سن و زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناسب با تعداد سالهای پرداخت حق بیمه.

▫️ با ۶۰ سال سن و زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می بایست سابقه خود را با خرید حق بیمه تکمیل نماید و با ۱۰ روز حقوق بازنشست می شوند.

▫️شرایط بازنشستگی زنان در سال ۱۳۹۶

▫️با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه یا حداقل حقوق پایه و بیشتر

▫️ با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با حقوق کامل.

▫️با ۵۵ سال سن و زیر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متناسب با تعداد سالهای پرداخت حق بیمه.

▫️ با ۵۵ سال سن و زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می بایست سابقه خود را با خرید حق بیمه تکمیل نماید و با ۱۰ روز حقوق بازنشست می شوند.

▫️ با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه به شرط اینکه حداقل در طول ۲۰ سال، یکماه بیمه کارگاهی در سابقه وی منظور شده باشد. 


سوال: اضافه کاری و شرایط آن چیست؟

پاسخ: انجام کار بیش از ساعات تعیین شده در قانون کار اضافه کاری نام دارد.

▫️نکته: ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کار سخت و زیان آور و زیر زمینی انجام می دهند ممنوع است.

▫️در سایر مشاغل ارجاع کار اضافی به کارگر با شرایط زیر مجاز است:

▫️موافقت کارگر

▫️ پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی برای یک ساعت اضافه کار .

▫️ساعات اضافه کار در هر روز از ۴ ساعت بیشتر نشود. (مگر در موارد استثنایی)
 


سوال: یک کارگر تابع قانون کار اگر بیکار شود تا چه مدتی می تواند از حقوق بیمه بیکاری استفاده کند؟ 

پاسخ: کارگر  متاهل حداکثر 50 ماه و کارگر مجرد حداکثر 36 ماه در طول دوران خدمت  می تواتد از بیمه بیکاری استفاده نماید.


سوال:  آیا می شود برای یک کارگر از چند کارفرما بیمه رد شود؟ 

پاسخ: بله ،در صورتی که کارگر برای دو یا چند کارفرما کار کند هریک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم کارگر را از مزد یا حقوق او کسر نمایند و به همراه سهم خود به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نمایند. این قانون برای کارگرانی که بزودی  بازنشسته خواهندشد خیلی خوب می باشد. زیرااز چند جا  براشون بیمه رد می شود ومستمری بازنشستگی آنها افزایش خوبی خواهد کرد.


کارگر دائمی که در بین سالهای خدمت سنوات خود را بازخرید کرده باشد نحوه برخورد با او در پایان کارچگونه خواهد بود؟

پاسخ: نظر به اینکه پرداخت سنوات خدمت منوط به خاتمه قرارداد کار می باشد لذا در قراردادهای کار دائم، چنانچه در حین اجرای قرارداد کار از جمله در پایان هر سال خدمت کارگر، سنوات وی محاسبه و به وی پرداخت گردد این پرداخت ها علی الحساب تلقی و در حکم بدهی کارگر به کارفرما محسوب می شود و در خاتمه کار و قطع رابطه از کل مبلغ سنوات خدمت وی که بر اساس آخرین مزد کارگر محاسبه می شود کسر و مابقی آن به کارگر پرداخت خواهد شد.


ﺩﻻﯾﻞ ﻣﻮﺟﻪ و غیر موجه ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﺎﺭﮔﺮ؟

پاسخ: ﺩﻻﯾﻞ ﻣﻮﺟﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﺎﺭﮔﺮ؟

ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ ۲۷ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭ، ﻫﺮﮔﺎﻩ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻣﺤﻮﻟﻪ ﻗﺼﻮﺭ ﮐﻨﺪ ﻭ ﯾﺎ ﺁﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎﯼ ﺍﻧﻀﺒﺎﻃﯽ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺬﮐﺮﺍﺕ ﮐﺘﺒﯽ ﻧﻘﺾ ﮐﻨﺪ، ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺟﻠﺐ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﮐﺎﺭ، ﻣﻄﺎﻟﺒﺎﺕ، ﺣﻘﻮﻕ ﻣﻌﻮﻗﻪ ﻭ ﺣﻖ ﺳﻨﻮﺍﺕ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﯼ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﻓﺴﺦ ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮﯼ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺭﺍ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﻨﺪ.

ﺩﻻﯾﻞ ﻏﯿﺮﻣﻮﺟﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﺎﺭﮔﺮ؟

ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 15 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭ، ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻗﻬﺮﯼ ﯾﺎ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻭ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﯾﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 16، ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺍﺯ ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﯾﺎ ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺗﺎ ﻣﺪﺕ ﺩﻭ ﺳﺎﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 17، ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﺗﻮﻗﯿﻒ ﯾﺎ ﺣﺒﺲ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﯾﺎ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 19، ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﻭﻇﯿﻔﻪ ﺳﺮﺑﺎﺯﯼ ﺍﻋﺰﺍﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ، ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﮐﺎﺭﯼ ﺑﯿﻦ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﻠﯿﻖ ﺩﺭ ﻣﯽﺁﯾﺪ.

ﺣﺎﻻ ﺍﮔﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻓﻊ ﻣﺎﻧﻊ ﻭ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ، ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺍﺯ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺍﻣﺘﻨﺎﻉ ﮐﻨﺪ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻣﺎﺩﻩ 20 ﻗﺎﻧﻮﻥ ﮐﺎﺭ، ﺍﯾﻦ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﮑﻢ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺬﯾﺮﺍﯼ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﮔﺮ ﮐﺎﺭﻓﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻟﯿﻠﯽ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ، ﮐﺎﺭﮔﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﮔﺎﻩ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﻨﺪ، ﺑﺎﺯﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺧﺮﺍﺝ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ.


بیمه شده ای که بیکار شده است باید چه مراحلی را طی کند تا مقرری بیمه بیکاری وی برقرار شود؟

پاسخ: ابتدا به اداره کار منطقه مراجعه و طــرح دعوا کند. در این مرحله مسئله بیکاری وی در مراجع حل اختلاف مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که اخراج وی احراز شــود، بــه اداره کاریابی جهت تشکیل پرونده معرفی می شود.

اداره کاریابی طی نامه ای اخراج بیمه شده را به شعبه سازمان تامین اجتماعی محل اعالم می کند و در صورت لزوم وی را نیز به نهضت سوادآموزی و فنی حرفه ای معرفی می کند.

سپس واحد امور فنی بیمه شدگان شعب سازمان تامین اجتماعی در صورت دارا بودن ســایر شرایط (داشتن سابقه لازم) مقرری وی را برقرار خواهد کرد.


سوال:  آیا کارگرانی که گردش کار آنان به صورت یک ماه صبح و یک ماه عصر و یا شب باشد مشمول فوق العاده نوبت کاری قرار می گیرند ؟ 

پاسخ: با توجه به ماده 56 قانون کار که کار نوبتی را کاری شناخته است که نوبتهای آن در طول یک ماه گردش داشته باشد بدین لحاظ کارگرانی که به صورت یک ماه صبح و یک ماه عصر و یا شب کار می کنند نوبت کار نبوده و مشمول استفاده ازفوق العاده نوبت کاری نیز قرار نمی گیرند از طرفی چون این قبیل کارگران قانوناً غیر نوبتی تلقی می شوند در اجرای ماده 58 قانون کار برای هر ساعت کار در شب که در فاصله بین 22 و 6 بامداد واقع می شود از 35% اضافه بر مزد ساعت کار عادی برخوردار خواهند شد.


سؤال: آیا کارفرما می تواند کارگری را از شغلی به شغل دیگری که گروه کمتری دارد به کار گمارد؟

پاسخ: با توجه به تبصره 1 ماده (13) دستورالعمل اجرایی طرحهای طبقه بندی مشاغل تغییر شغل هر یک از کارگران در صورتی که منجر به تنزل گروه گردد، موکول به اعلام موافقت کتبی آنان می باشد./روابط کار


میزان تعطیلات رسمی برای کارگران نوبتکار چگونه است؟

پاسخ: بر اساس ماده "۶۴" قانون کار، روزهای تعطیل رسمی و بدون احتساب ۴جمعه جزء ایام مرخصی محسوب نمی شوند لذا استفاده از تعطیلات رسمی در خلال مرخصی استحقاقی برای کلیه کارگران اعم از غیر نوبتی و نوبتی بلامانع بوده و جزء مرخصی استحقاقی محسوب نمی شود.


ارائه برگ تسویه حساب کارفرما با کارگر بدون سند پرداخت، کافی نیست

پاسخ: پس از شکایت کارگران به دیوان مبنی بر عدم دریافت حقوق و مزایا دیوان عدالت اداری رای صادر کرد که ارائه برگ تسویه حساب ضروری است.


در مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران در صورتی که کارگاهی در جوار منطقه آزاد باشد، آیا مشمول مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تامین اجتماعی مناطق مذکور می شود؟

پاسخ: به استناد ماده (2) مقررات اشتغال نیروی انسانی ، بیمه و تامین اجتماعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران، فقط کارگران کارگاه های واقع در حوزه جغرافیایی مناطق آزاد مشمول مقررات مناطق آزاد شده و در صورتی که محل کارگاه خارج از محدوده جغرافیایی منطقه مذکور باشد، مشمول مقررات مناطق مذکور نخواهد بود.


نحوه محاسبه مرخصی استحقاقی معوقه در قراردادهای ساعتی  چگونه است؟

پاسخ: حسب ماده 66 قانون کار، کارگر نمی تواند بیش از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نماید. 

:white_small_square:لذا با توجه به اینکه مدت کارکرد شما بیشتر از یکسال است مرخصی استفاده نشده بر مبنای هرسال 9 روز و براساس آخرین مزدو مزایا در زمان خاتمه قرارداد کار محاسبه می شود.


بیمه شدگانی که در کارهای سخت و زیان آور به کار اشتغال دارند در چه شرایط سنی و سابقه می توانند تقاضای بازنشستگی کنند؟


:heavy_minus_sign:پاسخ: افرادی که حداقل بیست سال متوالی و بیست و پنج سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور (مخل سلامت)اشتغال داشته باشند و در هرمورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد می توانند بدون رعایت شرایط سنی تقاضای مستمری بازنشستگی نمایند و در این خصوص هر سال سابقه پرداخت حق بیمه درکارهای سخت و زیان آور یک ونیم سال محاسبه خواهد شد.


شکایت از کارفرما جهت پرداخت نشدن حق بیمه و سنوات با وجود اینکه برگه تسویه حساب را امضاء و اثر انگشت بزنم چگونه است؟

پاسخ: به استنادماده 157 قانون کار درصورت بروز اختلاف وشکایت در وهله اول از طریق سازش فی مابین کارگر و کارفرما حل وفصل گردد، درصورت عدم سازش با طرح شکایت از کارفرما ازطریق مراجع مستقردر ادارات کارقابل پی گیری است که ا داره کاربراساس بازرسی و قانون رای صادرمیکند که این مطالبات ازطریق دایره اجرای دادگستری وصول می شود.


آیا انعقاد قرارداد کار با مدت موقت در فعالیت هائی که جنبه ی دائمی دارند، مجاز است؟

پاسخ: بر اساس مقررات قانون کار، کارگر و کارفرما، مجاز به بستن قرارداد کار با مدت موقت هستند و زمان قرارداد نیز با قید شروع و خاتمه آن با توافق طرفین تعیین می گردد و اصولاً محدودیت زمانی برای مدت قرارداد کار موقت پیش بینی نشده است.

بنابراین اعم از اینکه نوع فعالیت کارگاه مستمر باشد یا نباشد موافقت طرفین برای تعیین مدت قرارداد معتبر خواهد بود بدیهی است در فعالیت هائی که جنبه دائمی دارند چنانچه در قرارداد کار، قید مدت ذکر نشود قرارداد غیر موقت و دایمی تلقی می شود.


آیا بازرس بیمه طی چند بار بازدید و عدم حضور کارگر در محل میتواند ایشان را از لیست بیمه حذف کند؟


:heavy_minus_sign:پاسخ: ارسال لیس بیمه برای پرسنل منوط به کار در کارگاه میباشد حال اگر کارگاه محل پیمانکاری باشد هم باید کارمند در کارگاه حضور داشته باشد عدم حضور فرد در محل کار در هنگام بازرسی به منزله عدم تایید بعنوان نیرو از سوی تامین اجتماعی میباشد و در صورت ثبت در گزلرش بازرسی کارکرد فرد مورد قبول شعبه قرار نمی‌گیرد.


مجازات اجبار کارگر به کار در ایام تعطیل چیست؟

پاسخ: کار اجباری با توجه به ماده ۶ قانون کار به هر شکل ممنوع است ومتخلف علاوه برپرداخت اجرت المثل کار انجام یافته وجبران خسارت با توجه به شرایط وامکانات خاطی ومراتب جرم به حبی از ۹۱ روز تا یک سال ویا جریمه نقدی معادل ۵۰ تا ۲۰۰برابرحداقل مزد روزانه محکوم خواهد شد به استناد ماده ۱۷۲ قانون کار.


آیا انعقاد قرارداد کار با مدت موقت در فعالیت هائی که جنبه دائمی دارند، مجاز است؟

پاسخ: بر اساس مقررات قانون کار، کارگر و کارفرما، مجاز به بستن قرارداد کار با مدت موقت هستند و زمان قرارداد نیز با قید شروع و خاتمه آن با توافق طرفین تعیین می گردد و اصولاً محدودیت زمانی برای مدت قرارداد کار موقت پیش بینی نشده است.

بنابراین اعم از اینکه نوع فعالیت کارگاه مستمر باشد یا نباشد موافقت طرفین برای تعیین مدت قرارداد معتبر خواهد بود بدیهی است در فعالیت هائی که جنبه دائمی دارند چنانچه در قرارداد کار، قید مدت ذکر نشود قرارداد غیر موقت و دایمی تلقی می شود.


مهلت کارفرما برای پرداخت حقوق ماه آخر و تسویه سنوات بعد از استعفا چقدر است؟

پاسخ: در قانون کار مهلتی برای پرداخت تسویه حساب معین نشده و با توافق طرفین اجرا می شود. البته کارگر می تواند در صورت تأخیر پرداخت، از طریق اداره کار اقدام به شکایت از کارفرما کند.


نحوه محاسبه حقوق و اضافه کاری در کار 12 ساعت شیفت و 36 ساعت استراحت چگونه است ؟

➖ پاسخ: چنانچه گردش کار شما درروز وشب  واقع شود ۲۲.۵درصد فوق العاده نوبت کاری تعلق می گیرید وبرای محاسبه اضافه کاری بیش از ۱۷۶  ساعت کاردر چهار هفته مابقی به عنوان اضافه کار تعلق می گیرد.


آیا تاخیر در ارسال لیست بیمه توسط کارفرما مانع از دریافت  بیمه بیکاری می شود

➖ پاسخ:  با سلام، برابر ماده 36 قانون تامین اجتماعی عدم پرداخت یا پرداخت با تاخیر حق بیمه توسط کافرما رافع مسئولیت سازمان در قبال بیمه شده نخواهد بود.


مهلت کارفرما برای پرداخت حقوق ماه آخر و تسویه سنوات بعد از استعفا چقدر است؟

➖ پاسخ:  در قانون کار مهلتی برای پرداخت تسویه حساب معین نشده و با توافق طرفین اجرا می شود. البته کارگر می تواند در صورت تأخیر پرداخت ، از طریق اداره کار اقدام به شکایت از کارفرما کند.


در صورت خروج از کشور آیا بیمه اختیاری باطل می شود ؟ آیا می توان در خارج از ایران آن را ادامه داد؟

➖ پاسخ: می توانید بیمه اختیاری را در صورت خروج از کشور ادامه دهید و فیش بیمه را از طریق اینترنت دریافت نمایید و حق بیمه را از طریق اینترنت نیز واریز را انجام دهید.

سامانه جدید سازمان تامین اجتماعی بخش ویژه ای برای افرادی که در خارج کشور اقدام به بیمه پردازی می کنند دارد که درصورت هر گونه مشکل از طریق آن بخش می توانند پیگیری های لازم را به عمل آورند.


آیا به قرارداد کار ساعتی سنوات تعلق می گیرد؟

➖ پاسخ: براساس ماده 39 قانون کار مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کارانجام یافته محاسبه و پرداخت می شود و از کلیه حقوق و مزایای قانون کار به نسبت انجام کار برخوردار می شوند.


از کجا متوجه شویم که طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت اجرا شده است یا خیر ؟

➖ پاسخ: در صورتی که طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه شما اجرا شده باشد باید در قرارداد کاری، گروه و مزد شغل یا گروه شما مشخص باشد و بر اساس آن پرداخت ها صورت گیرد.


آیا کارگر با 25 سال سابقه و قبل از 60 سالگی می توانند تقاضای بازنشستگی پیش از موعد بدهد ؟

می بایست در کمیته مشاغل سخت و زیان آور درخواست کنید. به شرط تایید تمام سابقه در کمیته مربوطه می توانید از بازنشستگی زودتر از موعد با 25 سال سابقه متناوب و همان 57 سال سن بهره مند شد.


آيا کارفرما می تواند بن کارگری را از فیش حقوقی کارگر خارج کند و جداگانه بصورت کالا وجیره غذایی پرداخت کند؟

➖ پاسخ: خیر، با توجه به اين كه بن كارگري مشمول كسر بيمه ماهيانه است، لذا پرداخت آن الزاما از سوي كارفرمايان ميبايست به صورت نقدي و پول رايج كشور باشد.


آیا مسافت از محل کار تاثیری بر حق ماموریت روزانه دارد؟

➖ پاسخ: ماموریت در تبصره ماده ۴۶ قانون کار به این صورت تعریف شده که کارگر حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد یک شب در محل ماموریت توقف نماید. ملاحظه می شود که به مسافت بالای ۴۵ کیلومتر فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد. 

مبنای محاسبه فوق العاده ماموریت در ماده ۴۶ قانون کار نباید از مزد ثابت یا مزد مبنای کارگر کمتر باشد و کارفرما می بایست وسیله یا هزینه رفت و برگشت را تامین نماید. بنابراین فاصله تاثیری در محاسبه فوق العاده ماموریت در قانون کار ندارد.


شرایط سنوات خدمت ۴۵ روز به ازای یک سال سابقه کار

ماده ۲۰ قانون کار قید شده چنانچه پس از اتمام تعلیق قرارداد موارد مربوط به :

1. تعطیلی کارگاه به واسطه حوادث غیر مترقبه و قوه قهریه (ماده ۱۵ قانون کار)

2. مرخصی تحصیلی و یا بدون حقوق تا دو سال (ماده ۱۶ قانون کار)

3. توقیف کارگر که منجر به محکومیت وی نگردد (ماده ۱۷ قانون کار)

4. پس از اتمام دوره سربازی (ماده ۱۹ قانون کار)

5.کارفرما از پذیرفتن کارگر خودداری نماید در حکم اخراج غیرموجه بوده و کارفرما مکلف به پرداخت سنوات ۴۵ روز آخرین مزد به کارگر خواهد بود.


فوق العاده شب کاری به چه کارگرانی تعلق می گیرد و مقدار آن چگونه محاسبه می‌شود؟

➖ پاسخ:  فوق العاده شبکاری که موضوع ماده (58) قانون کار است، ناظر بر کارگرانی است که کارشان در طول ماه گردش نداشته (غیر نوبتی) و ساعت کار آن ها در فاصله بین 22 شب و 6 صبح واقع می شود.

▫️برای این قبیل کارگران برای هر ساعت کار در شب 35درصد اضافه بر مزد ساعت کار عادی به عنوان فوق العاده شبکاری تعلق می گیرد.


فرمول محاسبه حق جذب در کارگاه فاقد طرح طبقه بندی مشاغل را اعلام فرمایید

➖ پاسخ:  حق جذب هیچ فرمول و یا ضابطه مشخصی ندارد. حق جذب بین کارفرما و کارگر توافقی است. طبق تبصره ۱ ماده ۳۶ قانون کار جزو مزد ثابت محسوب می شود.


شرایط سنوات خدمت ۶۰ روز به ازای یک سال سابقه کار

➖ پاسخ: طبق ماده ۳۲ قانون کار چنانچه خاتمه قرارداد کار بنا به تشخیص کمسیون پزشکی مربوطه به دلیل از کارافتادگی در اثر کاهش توانایی های جسمی و فکری کارگر ناشی از کار باشد کارفرما باید به ازای هر سال سابقه کار معادل دو ماه آخرین حقوق را به عنوان سنوات خدمت یا پایان کار کارگر پرداخت کند.


آیا مسافت از محل کار تاثیری بر حق ماموریت روزانه دارد؟

➖ پاسخ: ماموریت در تبصره ماده ۴۶ قانون کار به این صورت تعریف شده که کارگر حداقل ۵۰ کیلومتر از محل کارگاه اصلی دور شود و یا ناگزیر باشد یک شب در محل ماموریت توقف نماید. ملاحظه می شود که به مسافت بالای ۴۵ کیلومتر فوق العاده ماموریت تعلق می گیرد. 

▫️مبنای محاسبه فوق العاده ماموریت در ماده ۴۶ قانون کار نباید از مزد ثابت یا مزد مبنای کارگر کمتر باشد و کارفرما می بایست وسیله یا هزینه رفت و برگشت را تامین نماید. بنابراین فاصله تاثیری در محاسبه فوق العاده ماموریت در قانون کار ندارد.


کسی که ۳ ماه به صورت آزمایشی جایی کار کند و قرار داد هم داشته باشد ولی بیمه نشده باشد و بعد از ۳ ماه به دلیل عدم حقوق مکفی قطع همکاری کند (ترک کار نکند) به وی عیدی و سنوات تعلق می گیرد یا خیر؟

➖ پاسخ: دوره آزمایشی در قانون کار هیچ تفاوتی با کارکرد عادی ندارد مگر در خصوص خاتمه قرارداد. برای دوره آزمایشی کار همه حقوق و مزایا و بیمه و عیدی و پاداش و سنوات به نسبت کارکرد تعلق می گیرد.


آیا پایه سنواتی به کارگران پیمانکاران که هر ساله پیمانکار عوض می شود تعلق می گیرد؟

در بخشنامه های مزد ۱۳۹۲ به بعد سابقه کار در کارگاه ملاک تعلق پایه سنواتی است و تعویض کارفرما شرط نیست. بنابراین چنانچه کارگاه هایی که نیروی انسانی خود را توسط شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی تامین می کنند و هر سال پیمانکار جدیدی وارد کار شده و پیمانکار قبلی با کارگران تسویه حساب کامل نموده باشد پیمانکار جدید مکلف است پایه سنواتی کارگران را از سال ۱۳۹۲ به بعد پرداخت کند.


حداقل دستمزد محاسبه آن  چگونه است؟

طبق ‌ماده 41 قانون کار شورای عالی کار همه ساله موظف است، میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ‌ذیل تعیین کند:

1 - حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود.

2 - حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند.

تبصره - کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت نکنند ‌و در صورت تخلف ضامن تأدیه مابه‌التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید است.


فلسفه ساعات کار روزانه ۷ساعت و ۲۰ دقیقه

ساعات کار هفتگی کارگران ۴۴ ساعت است. هر هفته ۶ روز کاری دارد بنابراین با تقسیم ۴۴ بر ۶ عدد ۷٫۳۳ بدست می آید که معادل ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه است. بنابراین ساعات کار موظفی کارگر در هر روز ۷ساعت و ۲۰ دقیقه است. در محاسبات جبری از عدد ۷٫۳۳ (هفت و سی و سه صدم) استفاده می شود. هر دقیقه معادل یک شصتم ساعت و هر ۲۰ دقیقه معادل ۲۰ شصتم ساعت یا ۳۳ صدم ساعت است.

در ماه های مختلف تعداد تعطیلات متفاوت است. چون تعطیلات با مزد است بنابراین وجود تعطیل در طول ماه باعث کاهش ساعات کار موظفی کارگر در آن ماه می شود.


 روش محاسبه فوق العاده جمعه کاری

قسمت دوم تبصره یک ماده ۶۲ قانون کار: کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می کنند،در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰% اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد.

 دستمزد روزانه یا مبنای کارگر * 40ٍ٪ = فوق‌العاده جمعه کاری

 مثال ( 370.423 × % ۴۰ =  148.1692 ریال)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 92%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
یک کارگر دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲
سلام آیا بعداز سی سال که بصورت شیفتی کارگر کار کند کارفرما میتواند وی را روزکاروبدون اضافه کاری بکارمشغول کند ارسال پاسخ
مخمد پنجشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۲
باسلام وعرض ادب ایا کارفرما میتواند به کارگر بگوید با دوتا دستگاه تراش سنگین کار کند یا خیر ارسال پاسخ
محمد سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
سلام وقت بخیر من کارمند یک شرکت خصوصی هستم و اسم بنده هم به عنوان اعضا این سرکت هست . ایا بیمه بیکاری یا بازنشیتگی به من تعلق میگیرد ارسال پاسخ
سروش خواجه دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر . من سرایدار دبستان غیر انتفهای هلامه طباطبایی هستم و بدون هیچ مرخصی ای حتی در روز سال تحویل . خواستم بدونم که ایا مدرسه میتونه بن کارگری و حق مسکن و این چیزارو از حقوق من کم کمه ؟ من این مسئله رو تازه فهمیدم و وقتی از یکی از همکارا پرسیدم گفتن که سیاستهای موسسه اینطوریه . ایا میتونم شکایت کنم ؟ ارسال پاسخ
همایون علی نژاد یکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰
درود
من بعنوان قالبساز ۱۸/۵سال در شرکتی مشغول به کار بودم ،
اخرین دریافتی من در سال ۹۸بعنوان حقوق ثابت ۵/۷میلیون تومان بوده و همچنین پاداش هایی بابت اتمام ساخت قالب به طور متوسط وتقریبی ماهانه ۱/۲میلیون تومان و ماهانه ۱میلیون تومان هزینه سرویس دریافت میکردم ( از کرج تا شهرک صنعتی اشتهارد )
میزان دستمزد در لیست بیمه ۳/۲میلیون تومان ثبت میشده
شرکت مطبوع سنواتم را با رقم پرداخت حق بیمه و
فقط یک ماه محاسبه کرد در صورتی که اخراج غیر موجه
شدم بعد از گذشت ۱۵ماه هنوز تسویه نکردم
چگونه ایشان را را ملزم به رعایت انصاف وپرداخت مطالباتم کنم؟

سنوات من چند روز در سال محاسبه میشود. ؟

ارسال پاسخ
مریم سه شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰
بسیار عالی و کاربردی ممنون از مطالب مفیدتون دست مریزاد ارسال پاسخ
محسن سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹
ممنون از راهنمایی هاتون..
سوال داشتم از خدمتتون..من مدتی برای کارفرما کار میکردم وقرارداد هم نداشتم،بعد از ان که کار تمام شد کارفرما حقوق من را نداد و من شکایت کردم.فقط اینکه فاکتورهای خرید را(که پولش رو از تنخواه دادم) برای اینکه مدرک داشته باشم نزد خودم نگه داشتم.کارفرما به من گفت این کار جرمه! ایا واقعا این کار جریمه دارد؟؟ ارسال پاسخ
اسماعیل سیری جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام من از ۳۰هم شروع به کار کردم حالا صابکار میگه جمعه ها رو حساب نمیشه چرا؟ حقوق اول گفته ۴۵۰۰بعد بیست روز میگه ۳ملیون چکار کنم منم ارسال پاسخ
حمید سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
آیا مدیر عامل می تواند طلب مرخصی کارگران را پرداخت نکند؟ ارسال پاسخ
عبدالله گمساری یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹
ایاکارفرما میتواند حقوق کارگر را به دلیل اینکه بیمه کارگر را حداقل بپردازد در دو کارت واریز کند کار مشاغل سخت وزیان اور هست برای اینکه چهاردرصد سهم کار فرمارا کمتر بپردازد این ظلم را در حق کارگران میکند ارسال پاسخ
مینا داودی یکشنبه ۲۱ دى ۱۳۹۹
سلام. کارفرما پایه حقوق را در بیمه کمتر از حقوق توافقی رد میکرده. و حالا که بعد استعفا درخواست سنوات کردم میگه اون ما به تفاوت همون سنوات بوده و همینطور مبالغ اضافه کاریم رو. در هر ماه واریزی ها متفاوت هست و گویای اضافه کار هست. آیا شکایت کنم موفق میشوم؟ ارسال پاسخ
جان جان سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹
در یک شرکت خصوصی آیا میشه کارفرما حقوق پرداختی کارگران را به صورت مقطوع پرداخت کند و تغییری پرداختی حقوق در 2 فصل (30و31روزه) رعایت نشود ولی در ارسال بیمه اصول رعایت شده باشد و مغایرت 1 روزه بعنوان حق جذب از حساب کارگران کسر یا اضافه میشود
در کل آیا میشود پرداخت حقوق کارگر طبق توافق با کارفرما به صورت یک رقم مشخص در تمامی ماه ها بدون تغییر رقم انجام شود ، از لحاظ قانونی ایرد ندارد ؟؟ ارسال پاسخ
امير دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹
سلام وقت بخير
در تير ماه 99 در پنل https://samt.tamin.ir در بالاي صفحه متن زير درج شده است

کارفرماي محترم باستناد مصوبه هيات محترم وزيران کمک هزينه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتداي تير ماه 1399 مبلغ 3000000 ريال تعيين گرديده که ضروري است نسبت به درج آن در ستون مزاياي ليست ماهانه و پرداخت حق بيمه متعلقه بيمه شدگان مورد نظر نيز اقدام گردد.

بنده كارفرما هستم و يك كارگر دارم و از ابتداي تيرماه ندانستم چطور اين مبلغ را به ليست اضافه كنم و ماه هاي تير و مرداد و شهريور اين مبلغ را براي كارگرم رد نكردم آيا چطور مي توانم براي ماه هاي قبل اين مبلغ را بپردازم؟ و شامل جريمه شده ام؟

اكنون مي خواهم براي ماه مهر 99 ليست رد كنم. لطفا من را راهنمايي نماييد كه اين مبلغ را بايد چطور در ليست اضافه كنم. آيا بايد مبلغ 3.000.000 ريال را به دستمزد روزهاي كاركرد كارگرم اضافه كنم و طبق فرمول هميشگي ليست را تهيه كنم؟ مثلا براي 20 روز كار كارگرم
(مبلغ دستمزد روزانه كارگر x روزهاي كاركرد+حق مسكن 3.000.000 ريالي) يا چطور؟

ممنون ميشوم بازبين نماييد

با احترام
ارسال پاسخ
فریماه یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹
سلام. یه سوال داشتم.
اگه پرسنلی یک ماه کار کنه و کارفرما هم از اول ماه بهش گفته باشه که حقوق شما با بیمه این مبلغ میشه و پرسنل آخر همون ماه از کار بیرون بیاد، آیا کارفرما باید مبلغ بیمه را به پرسنل پرداخت کنه؟؟ ارسال پاسخ
پرویز یوسفس جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹
عالی بود ارسال پاسخ
ناصر اقبالی جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹
بنده در سال ۱۳۷۷ در یک شرکت استخدام شدم بصورت قراردادی تا سال ۱۳۸۵ بدون تسویه حساب کار کردم ولی کارفرما در اواسط سال ۸۵ با من تسویه حساب کرد و در ادامه قرار داد ۱۵۵۰۰ ریال از حقوق من کم کرد لطفا به من بگوئید آیا کار ایشان قانونی بوده و یا نه ارسال پاسخ
ناصر اقبالی جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹
پایه سنوات سالهای ۹۲و ۹۳ کارفرما پرداخت نکرده است و بنده در سال ۹۸ باز نشسته شده ام و بر کارفرما شکایت کردم . لطفا نحوه محاسبه این را برام بگویید ارسال پاسخ
محسن جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام خیلی عالی وخسته نباشید ارسال پاسخ
پدرام کرمی پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹
باسلام وعرض ادب
بنده مدت نه سال است که در مجموعه ای با دوازده ساعت کار به صورت مستمر مشغول به کار میباشم وکارفرما دوسال بیمه را پرداخت نکرده وبعد دوسال توسط شرکتی دیگر بیمه مرا رد کرده ،حال با توجه به اینکه ما به تامین اجتماعی مراجعه کردیم وبازرس اومد وکدکارگاهی رو داد وکارفرما برای جلوگیری برای همه ترک کار زد وبدون اینکه نامه عدم نیاز بده من را هم اخراج کرد ،حالا میخواستم ببینم چیکار میشه کرد.
با تشکر ارسال پاسخ
محسن شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام
اگر کارفرما یکماه برای کارگر خود حقوق بالایی در لیست بیمه اعلام کند و ماه بعد از آن حقوق کمتر رد کند چه اتفاقی می افتد !؟
لطفا راهنمایی کنید ارسال پاسخ
علیعلی پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹
آیا به پرستار بچه با ۵ ماه کار که خود ترک کار کرده حق بیمه، سنوات، پاداش و عیدی تعلق می‌گیرد؟ ارسال پاسخ
حسابدار 13990319 دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام
کارگری که عادی کار است با ساعت کاری 6.30 الی 14.30 و بنابه ضرورت کاری اضافه کار می ماند تا 2.30 بامداد روز بعد - می دانیم که بابت ساعات اضافه کاری 40% بیشتر بابت هر ساعت اضافه کار دریافت میکند. حال برای ساعت 22 تا 2.30 بامداد که شب کاری است و استثنائا انجام شده است چند درصد مازاد دریافت می کند؟ 35% ، 40% یا 35%+40%=75%؟ ارسال پاسخ
حسن جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام مدت ده سال وچندماه است که در یک شرکت کار میکنم طی این مدت فقط با من قرارداد ۲۰روزه امضا میکنند یعنی امنیت شغلی ندارم باید چکار کنم که دائم شوم ارسال پاسخ
سلیمانی دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹
با سلام
لطفا بفرمایید شخصی که در اسفند ماه مصاحبه استخدامی داشته و نصف روز بصورت آزمایشی برای آشنایی با کار و حجم کار حضور داشته آیا تعطیلات 4 روز فروردین به یشان نیز تعلق میگیرد
ارسال پاسخ
محمد چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
سلام . اگر کارفرما به تنهایی کار کند و هیچ کارگری نداشته باشد، می تواند کد کارگاه و کد بیمه برای خودش بگیرد؟ ارسال پاسخ
ناصر اقبالی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
من در سال ۷۷ در یک شرکت استخدام شدم بعد از ۸ سال یعنی در اواسط سال ۸۵ سنوات مرا تسویه کردن وبا عمل پایه سنوات ۸سال را از دستمزد کم کردن آیا این کار ایشان قانونی ایست ارسال پاسخ
توکلی پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
سلام. آیا این امکان وجود دارد که کارگری از کارگاه خود تعدیل شود و برای ایشان ترک کار صادر شود و مجددا در سال جدید با همام حقوق سال گذشته بازگشت به کار زد؟ اگر خیر چه مدت زمانی تا بازگشت به کار مجدد به همان کارگاه لازم است؟ با استناد به کدام ماده قانونی؟ ارسال پاسخ
مهراب چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
با سلام ,کار بنده سخت و زیان آور تشخیص داده شده و حکم آنرا نیز دریافت کرده ام اما با وجود ۲۵ سال سابقه همچنان مشغول به کار هستم (به میل خود)'
هرچند کارفرما محل کار مرا عوض نموده (برخلاف میل من )
و جدیدا اصرار دارد که من به اداره کار رفته و درخواست انصراف از مشاغل سخت و زیان آور محضری بدهم !
آیا چنین امری واقعا قانونی است !? ارسال پاسخ
مجید چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹
سلام من بعدازتصویه حساب باکارفرمامیتوانم خودم بیمه کارگری بتون سازوبتونریزی پرداخت کنم که مدرکشو گرفتم، ارسال پاسخ
محمد جمعه ۱ فروردین ۱۳۹۹
سلام ، اگر کار فرما سنوات کارگر را در پایان سال تصویه نکند ،سال بعد باید با پایه حقوق جدید سنوات را بدهد ؟؟ ارسال پاسخ
omid esparani zade شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
سلام من مغازه تراشکاری دارم آگهی گرده بودم یه نفر کارگر ماهرنیازدارم یه نفر اومد و ادعا کرد سنگین ماه هست و شروع به کار کرد یکی دوروز اول بدون مشکل کارکرد ولی بعداز گذشت چند روز بخاطر عدم توجه به توصیه های من و صحلنگاری تعداد ۹۰عددازقطعه ها که حدود ۱۰۰۰۰۰۰۰میلیون ریال قیمتشون هست خراب کرد و چند عدد از ابزارهای کار رو خراب کرد و من بعداز اخراج کردم ایشان را کلا. یازده روز در کارگاه مشغول بود که ۱روز هم بدون اطلاع دادن سرکار نیومد طبق قانون کار حساب کردم ۵۰۶۰۰۰هزارتومان دستمزدش میشد که ۱۲۰هزارتومان دریافت کرده بود و مبلغ ۳۸۸۰۰۰تومان طلب داشت ولی بالای ۲ونیم میلیون تومان به من خسارت زده والان بیشتر از۲هفته هست که هر روز پیام میده و تهدید می‌کنه سوالم اینه که آیا دستمزد ایشان مبلغ ۳۸۰۰۰۰تومان را باید پرداخت کنم بهش یا چیکار کنم قانونی باشه ممنون میشم راهنمایی کنید ارسال پاسخ
زينب شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸
آيا كارفرما ميتواند براي سنوات پرسنل سالي يكماه بيشتر پرداخت كند ارسال پاسخ
Aza جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
سلام خسته نباشید.من مدت ۱۲ ماه در کارواش مشغول ب کار بودم بدون قرارداد و بیمه و هر روز ۱۲ ساعت کارکرده ام حتی روز های جمعه و روزهای تعطیلی رسمی و هیچگونه اضافه کار یا ثنواتی رو دریافت نکرده ام و حالا از کار اخراج شده ام خواستم ببینم من چطوری میتونم شکایت کنم و چطور میتونم که حق اضافه کاری و روزهای تعطیلی که ب اجبار ب سرکار رفته ام را بگیرم.با تشکر ارسال پاسخ
علیرضا پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
با سلام
من در کل سال از مرخصی استحقاقی استفاده کردم والان ۴ روز به مرخصی احتیاج دارم ومرخصی استحقاقی هم ندارم میخواستم بدونم اگه این ۴ روز را مرخصی بگیرم بیمه ی من قطع میشود یا خیر؟؟ ارسال پاسخ
مریم دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
وقت بخیر.اداره کار شکایت کردم و به دلیل اینکه لیست بیمه من 15 روز در ماه رد میشد ومن تمام وقت کار میکردم 9 ساعت در روز ، نتونستم تو هیئت تشخیص ثابت کنم تمام وقت بودم و رای و مبلغ بر حسب " نیمه وقت " محاسبه شد اعتراض زدم و به زودی هیئت حل اختلاف من تشکیل میشه ولی مدارکی نتونستم مجدد جور کنم . سربرگ شرکت و با مهر و امضا مدیرعامل دارم میخوام بدونم اگه چندتایی نامه معرفی بزنم به ارگانهای معتبر مبنی بر اینکه تمام وقت بودم و حقوقمو چه و چه البته برام بیشتر اثبات تمام وقت بودنم حائز اهمییته ، مدرک معتبری محسوب میشه برای اداره کار و هیئت بر اساس چندتا نامه تغییری تو رای صادره بوجود میارن؟ ممنونم راهنماییم کنین ارسال پاسخ
امیر سعیدی یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
سلام ، اگر کارگری در محل کار با کارگران دیگر دعوا و نزاع کند و نظم شرکت را به هم بزند ، کارفرما میتواند به استناد این موضوع و استشهاد سایر کارگران ، کارگر متخلف را زودتر از موعد پایان قرارداد اخراج کند ؟؟ ارسال پاسخ
فروغ یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸
من یک نیروی حق الزحمه ای هستم که پس از 30روز کار کردن بدون داشتن عیدی پاداش سنوات اضافه کاری و هیچ چیز دیگری باتوجه به کارکردم بیمه و مالیات و حق السعی شرکت از حقوق 1500000، در پایان ماه با این شرایط اقتصادی بد و گرانی حدود 600-700هزار برام میمونه، آخه این انصافه حتی پول بیمه را هم خودمون میدیم ارسال پاسخ
مونا احمدی دوشنبه ۲۳ دى ۱۳۹۸
اگر در شرکتی اضافه کار به پرسنل پرداخت نگردد و فرد انباردار به علت استفاده از سرویس موجود در انبار که در شرکت دیگری اجاره شده است ، در روز به مدت2-3 ساعت اضافه کار بایستد آیا کارفرما با توجه به تردد انجام شده فرد در سیستم حضور و غیاب موظف به پرداخت اضافه کار می باشد یا خیر ؟اگر بله لطفا راهکار پیشنهادی جهت عدم پرداخت را بفرمائید. ارسال پاسخ
حححححححح جمعه ۱۳ دى ۱۳۹۸
سلام
کار با مواد شوینده شیمیایی حقوق بالاتر از قانون کار است یا نه تعطیل کار چگونه است ارسال پاسخ
مهرانه دوشنبه ۹ دى ۱۳۹۸
یه سوال داشتم
من جایی رفتم سرکار و مراحل ثبت نام بیمه ک برای اولین بار بود به دلایلی طول کشید و و من از مهر ک رفته بودم سرکار تقریبا ماه آذر بود ک مدیرم رفت ک بیمه رو پرداخت کنه و گفته بودن ک باید جریمه بده و اینا و بعد از کلی حرف زدن قرار شد که یکماه رو رد نکنه و فقط برای دوماه رو رد کرد یعنی ماه های آبان و آذر رد
حالا اون ماه مهر ک من کار کردم و بیمه رد نشده نباید حقوقم رو کامل دریافت کنم؟
چون دوباره حقوقم رو کامل نداده
ممنون میشم جواب بدین ارسال پاسخ
عرشیان دوشنبه ۲ دى ۱۳۹۸
سلام ببخشید شوهرمن جایی مشغول به کار بود اضافه کاری هم داشتند ولی کارفرما هیچگونه اضافه کاری پرداخت نمیکرد
5روز از ماه بعدشو سرکار رفت چون شرایط کار مناسب نبود دیگه نرفت کارفرما میگه حقوق این5روز رو نمیدم چون زیر20روز کار کردی ایا همچین چیزی درسته؟؟ ارسال پاسخ
ا چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
اگر در يك كارگاه ٧سال سابقه كار و بيمه داشته باشم و الان بدون وقفه وارد كاري ديگر شده ام در محل كار جديد بايد چه مدت سابقه بيمه داشته باشم جهت دريافت بيمه بيكاري؟ ارسال پاسخ
مریم شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام. نزدیک به دو سال تو یه شرکت کارکردم تمام وقت اما بیمه منو 15 روز در ماه رد کردند البته بنده در جریان بودم وای چاره ای نداشتم قبول کردم. میخوام به اداره کار شکایت کنم ، اداره کار به نفع من رای میده میتونم ثابت کنم تماو وقت کار میکردم؟ ارسال پاسخ
مینا سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
با مستنداتی همچون فیش حقوقی و برگه ی تایم شیت بله می توانید ثابت کنید
علی پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸
سلام وقت بخیر من از کارفرما به دلیل نداشتن قرارداد و عدم واریز بیمه شکایت کردم در جلسه اداره کار کارفرما قول داد در پروژه جدید با شرایط قانونی استخدام کنه ضمنا از کار من رضایت داشت ولی بعد جلسه اخراجم کرد و تقاضای تجدید نظر و به دروغ در مورد اینکه من به محل کارم خسارت زدم ادعای خسارت کرده ارسال پاسخ
مونا شاه محمدی چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸
ایا بعد ساعت کاری مدیر همچنان مدیر باقی میماند
اگر خیر طبق چه ماده قانونی ارسال پاسخ
ثنایی یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸
آیا کسانی که پس از 60 سالگی از تامین اجتماعی باز نشسته شده اند و مجددا در یک شرکتی مشغول بکار بشوند بایستی دو باره برای آنها بیمه کسر شده و در لیست بیمه اعلام شوند؟ و اینکه اگر بیمه آز آنها کسر نشود مجددا به ازای سالهای جدید کارکرد به آنها سنوات تعلق می گیر یا نه؟ ارسال پاسخ
یزدی پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۸
اگر کارفرما بخواهد حقوق کمتر از قانون کار بدهد می تواند حقوق پایه را کمتر از حقوق پایه قانون کار لحاظ کند؟ برای کارفرما مشکلی پیش می آید؟
ارسال پاسخ
محمد چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸
سلام
خسته نباشید
ایا کارفرما میتواند بیمه روزهای مرخصی استحقاقی را رد نکند و بگوید بیمه فقط شامل روزهای کارکرد میشود
ارسال پاسخ
مینا سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
خیر
فاطمه دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸
سلام مدت سه سال در مهد کودکی مربی پیش دبستانی هستم بیمه ندارم حقوقم از 300هزارتومان شروع شده امسال 500000هزار تومان میگیرم بیمه برام رد نمیشه .ولی شخص دیگری در مهد کارنمیکنه .ساکن شهردیگری است ولی هرماه لیست بیمه براش رد میشه من چگونه میتونم پیگیری کنم .ممنون ارسال پاسخ
پیمانی چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸
سلام اگر کارفرما تغییر کند بیمه هم تغییر نام شود گارکر همان شرکت تکلیفش چیست سابقه قبلی پاک حق حقوقات از گردن کارفرمای قبلی رد میشود ارسال پاسخ
میثاق جانمی دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸
با سلام ، ممنون از اطلاعات مفیدتون.
سوالی برای من پیش امده و آن این است که آیا یک کارگر به عنوان نگهبان شب میتواند کل ایام ماه را به عنوان شبکاری انجام دهد یا محدودیتی وجود دارد؟ ارسال پاسخ
زیبا سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۸
با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیارمان گذاشتید. بنده سوالی داشتم از خدمتتان درخصوص اینکه بنده در دو جا مشغول به کار هستم. در یکی از مشاغلم بیمه برایم رد میشود ولی برای شغل دوم، کارفرما میفرمایند چون در جای دیگر برای شما بیمه رد میشود ما نمیتوانیم شما را بیمه کنیم.
آیا این ادعا درست است و اگر خیر بنده باید چه اقدامی کنیم؟ ارسال پاسخ
علی جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۸
سلام من دوماه جایی کار می کردم ودر این مدت حین کار مقداری خسارت به کار فرما زده ام و کار فرما در دادگاه شکایت من را کرده است حکم من چیست؟؟ ارسال پاسخ
سید مصطفی حسینی یکشنبه ۵ آبان ۱۳۹۸
اگر به یک کارگر براساس حقوق توافق شده حقوق پرداخت شود و بیمه ایشان کامل پرداخت شود اما حقوق دریافتی ایشان بر اساس مدت کاری که انجام می دهد کمتر از حقوق قانون کار باشد،آیا از نظر تامین اجتماعی خلافی صورت گرفته است؟ ارسال پاسخ
مهر پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۹۸
با سلام اگر کارگری در خواست کند که بیمه اش رد نشود و در خواستش را به صورت کتبی به شرکت اعلام نماید، آیا در اینده می توتند از شرکت شکایت کند؟؟ ارسال پاسخ
مینا سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
بله رد نشدن بیمه کاری مغایر با قانون است و با هیچ تعهدی پوشش داده نمی شود
مرتضی جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸
خیلی عالی بود ارسال پاسخ
عجمی جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام پدرم 8 سال پیش حدود 5 سال نزد کارفرمایی کار می کرد که بیمه برایش رد نمی کرد اکنون برای بازنشستگی نیاز به بیمه ان سال ها دارد و کارفرما در خارج از کشور است ایا می تواند بابت این که بیمه ان سال ها به عنوان سنوات بیمه اش ممحسوب شود شکایت کند و ایا شاهد اوردن بابت اینکه نشان دهد پیش او کار می کرده می تواند مستند شکایتش از کارفرما باشد ارسال پاسخ
حسین پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام
بعد از ۱۵ سال کار در شرکت امسال قرارداد من رو شش ماهه زدند و در روز آخر قرارداد یعنی ۳۱.۰۶.۱۳۹۸ نامه خاتمه همکاری را بدون دلیل و بدون اطلاع قبلی زدند باید چه کاری کنم که برگردم به محل کارم چرا در روز آخر قرارداد به من گفتند آن هم بعد از ۱۵ سال کار ارسال پاسخ
امامی پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۸
با سلام
اگر کارگری مرخصی استعلاجی باشه ولی تو اون مدت بخواد کار کنه این از نظر قانونی مشکل داره یا نه؟ ارسال پاسخ
داود چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸
سلام
مدت 2 سال کارفرما قسمت زیادی از حقوق اینجانب را بصورت لیست دوم پرداخت میکرد واکنون که قطع همکاری شده ام با مراجعه به بیمه متوجه شدم این مبالغ لیست دوم برای بیمه اعلام نشده است وعملا اکنون برای بازنشستگی این مبالغ لیست دوم در میانگین 2 سال آخر هیچ تاثیری ندارد واصلا در بیمه نیست. برای این موضوع چه اقدامی باید کرد و چگونه واز کدام مرجع باید اقدام نمود؟ متشکرم ارسال پاسخ
مینا سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸
با فیش حقوقی و شکایت به اداره کار و تامین اجتماعی
مهدي شنبه ۶ مهر ۱۳۹۸
با سلام خيلي خوب و عالي بود ويك سؤال دارم من حدود سي سال برأي پدرم كار كرده و فقط ٧سال بيمه برأي من پرداخت كردهو من از تاريخ سال ٨٠ بيمه شدم و هر وقت كه برأي بيماري نياز به اعتبار دفترچه داشتم برام يك ماه رد ميكرد كه الان بايد ١٨ سال سابقه داشته باشم كه براي باز نشستگيم خوب بود الان هم برام ليست رد تميكنه در ضمن بنده در حال حاضر داراي همسو و سه فرزند هستم بايد چه جوري به حقم برسم أيا ميتونم از پدرم شكايت كنم لطفا راهنماييم كنيد مهدي راستگو با تشكر ارسال پاسخ
عای رضا چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸
سلام من 30 روز برای یک رستوران کار میکنم و 16سالمه
و فقط خدفم یکماه کارکردن بود حالابعد از یه ماه قصد انصراف دارم ولی او پول منو نمیده و میگه باید هنوز بمونی قانونا حق با کیه؟ ارسال پاسخ
اسد جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸
با سلام آگه کسی تویه شرکت چهار سال کار کنه ولی 9ماهش اول کاری بیمه نباشه میتونه از کارفرما که اخراجش کرده شکایت کنه
ارسال پاسخ
ء دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
سلام.اینجانب بیست سال سابقه در شرکت ریخهه گری.دارم که مورد تایید سختیو زیانور شده وتامین اجتمای 5200روز ان را تایید کرده به دیوان عدالت از تامین اجتماعی شکایت کردم. وعنوان شغلیم را تایید کرد طبق مدارک که ارای کردم .ایا تامین اجتماعی می تواند با باز نشستگی من مخالفت کند. ارسال پاسخ
مهدی فخرایی فر جمعه ۲۸ تير ۱۳۹۸
سلام من برای شرکت زراعی دشت ناز کار میکنم با کار مستمر من یه روز جمعه سرکار نرفتم حالا کار فرما میگه اخراجی باید چکار کرد ممنون ارسال پاسخ
علی محمدی 09108081772 شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸
سلام علیکم، احتراماً اینجانب بدون قرارداد چند سال برای یکی از بستگانم باغبانی و دنبال پروند و کارهای قانونی وی بوده ام، اما متاسفانه از پرداخت حق الزحمه خودداری نموده است تکلیف چیست؟ ارسال پاسخ
علی خضرلو جمعه ۷ تير ۱۳۹۸
با سلام.اگر در شهرداری از اول سال 98بدون قرار داد کار کرد و بیمه رد کنن و حقوق بیریزن و بعد 3 ماه بخاهن به پیمانکار بدهند و امضا نکنیم با پیمانکار قرار دد و بکیم داریم با شهرداری کار میکنیم و دایمی میتدنیم رای بگیریم؟ ارسال پاسخ
رضا نقیب زاده شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام من کار فرما هستم کارگری دارم که دو شغله است و ب صورت پاره وقت پیش من کار میکند و بسیار نا منظم کار می کند می خواهم اخراجش کنم کلیه حق و حقوق خود را نقدا دریافت میکند و می گوید بیمه دارم می تواند از من شکایت کند؟ ارسال پاسخ
سید کاظم هاشمی پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸
با سلام
اگر به در لیست بیمه مزیا رد نشود یا کمتر از میزان ثابت هر ساله رد شود چه عواقبی برای کار فرما و بیمه شده دارد؟ ارسال پاسخ
شکوه شیخی پور سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
با عرض سلام بسیار سپاس گذارم از سوالات خوب و پاسخ های واضح و عالی شما . من پرستار هستم و در یک مرکز خصوصی کار میکنم بعد از ۵ سال قرارداد کاملحالا میخوام به صورت ساعتی کار کنم مرکز قبول نمیکنه که بیمه من و کامل رد کنه و مابقی حق بیمه که بیشتر از ساعت کارمن هست را از حقوقم کم کنن . آیا این کار از نظر اداره کار اشکال داره؟؟؟؟؟ ارسال پاسخ
دیوانی چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
ما یه کارگاه تولید کفش داریم . پدرم کارفرما بود و ما دو تا از برادران شاغل در تولیدی به عنوان کارگر. پدرم چند سالیست فوت کرده اما ما چیزی به تامین اجتماعی اعلام نکرده و تغییری در نوع واریز بیمه اعمال نکرده ایم . هنوز پدرم به عنوان کارفرماست و بیمه ما به عنوان کارگران وی رد می شود. میخواستم بدونم همین شکلی ادامه دادن واریز بیمه و اعلام نکردن فوت ، ممکنه مشکلی برای ما بوجود بیاره؟ ارسال پاسخ
علی پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷
۵ روز در یک کارخانه کار کردم و به علت برخورد تند مدیر کارخانه دیگه سرکار نرفتم،الان ۳ ماهه این اتفاق افتاده و من برای تسویه نرفتم،آیا حق دارم واسه ۵روز تقاضای حقوق و بیمه کنم؟ ارسال پاسخ
آیلار چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸
برای حقوقتون چرا میشه. ولی بعضی از کارخانه هستن که بعد از یک ماه بیمه میکنن.
محمد پورحیدری سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷
سلام وقت بخیر
کارگر اگر به کارفرما توافق کند حق بیمه و سنوات و عیدی و ... را باحقوق ماهیانه دریافت کند آیا بعدا حق شکایت از کارفرما را دارد که دوباره طلب کند ؟ ارسال پاسخ
سهیل پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷
با سلام
حدود ۶ سال در یک شرکت مشاور مشغول به کار بودم. آخرین قرارداد من ۶ ماهه از اول تیر ۹۷ تا ۳۰ آذر ۹۷ بوده است. در تاریخ ۱۳ شهریور ۹۷ استعفا دادم که کپی آنرا همراه دارم. تا تاریخ ۱۳ مهر ۹۷ در شرکت مشغول به کار بودم و کلیه کارهای مربوطه را تحویل داده و رسید دریافت کردم. شرکت در خصوص عدم موافقت با استعفا تا پایان یک ماه هیچ اطلاعی به اینجانب نداد.من هم پس از یک ماه در شرکتی جدید مشغول به کار شدم.الان شرکت قبلی مدعی شده به استناد ماده ۲۵ قانون کار ترک کار کردم.بابت آن ۱۳ روز مهر ماه هم حقوق دریافت نمودم که فیش رسمی آن موجود است. لطفا راهنمایی فرمایید ادعای شرکت مورد قبول است یا خیر؟ در خصوص دریافت سنوات و ... از طریق اداره کار اقدام نمایم یا دادخواست از طریق مراجع قضایی؟
با سپاس ارسال پاسخ
tnbjb پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷
سلام ، بنده به تازگی در یک شرکت به عنوان برنامه نویس وب مشغول به کار شدم ، کارفرما گفته ۱۸ درصد از حقوق من رو بخاطر بیمه و مالیات کم میکنن! حقوق هم بر اساس ساعت کاری تایین میشه ، و ساعتی ۲۵ هزار تومان و روزهایی که تعطیل هست حقوقی هم دریافت نمیشه ، مثلا ۱۳ روز تعطیلی عید حقوقی ندارم! میخواستم بدونم آیا مالیات باید از حقوق من کم بشه؟ میزان مالیات چقدر هست؟ آیا اینکه بصورت درصدی دارن محاسبه میکنن درسته؟ و اینکه من بصورت آزمایشی باید یک ماه کار کنم و گفتن که ماه اول بیمه نمیکنن ، خب پس چرا باید ۱۸٪ درصد ماه اول کم بکنن ، چون بیمه ای نیست ، مالیاتی هم نیست ارسال پاسخ
محمد پورحیدری دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷
سلام وقت بخیر .
آیا می شود با کارگر توافق کرد که حق بیمه و سنوات را نقدی با حقوق ماهیانه خود بگیرد و بیمه نشود ؟
باسپاس ارسال پاسخ
حجت احمدی جمعه ۲۰ مهر ۱۳۹۷
یه سوال ایا کارفرما میتواند بعد از خروج از کارفرمایی درهمان کارگاه که از کمک دولتی استفاده میشود بیمه کارگری برای خود بریزد ارسال پاسخ
علی سه شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷
سلام و ممنون از راهنمایی های شما
من ۸ سال در فروشگاهی فروشندگی میکردم بعلت توهین از مغازه اومدم بیرون و الان ک شکایت کردم مارفرما میگه ۸ساعت کار نمیکردی ولی من حتی روزای تعتیل رسمی هم میرفتم
ممنون میشم راهنمایی کنید ارسال پاسخ
رضا سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷
آیا به کار گیری کارگرانی که سربازی نرفته اند ، برای کارفرما موجب جریمه نقدی میشود ؟ ارسال پاسخ
مستانه یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

با سن ۵۸ و مدرک ارشد شرکت میتونه اجباری بازنشسته کند
عاطفه چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
اگر کسی قبل از فوت سختی کار خود را در اداره ی کار به ثبت نرسانده باشد آیا خانواده ی او از مزایای سختی کار محروم خواهند شد؟ و سوابق آن به طور عادی محاسبه می گردد؟
متشکر از پاسخگویی شما ارسال پاسخ
احمد دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷
سلام وقت بخیر
بنده حدود 6 سال است در دانشگاه علمی کاربردی مدرس هستم این دانشگاه بیمه من را واریز نکرده است حال اگر بعد از شش سال از دانشگاه شکایت کنم و دانشگاه بیمه من را پرداخت کند جز سابقه کاری من محسوب شده و به وقت پرداخت کل بیمه به حساب تامین اجتمایی توسط دانشگاه آیا پس از استعلام بیمه من 6 سال نشان داده خواهد شد ؟ ارسال پاسخ
برزین سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
سلام ، سال ۹۶ قسمتی از دریافتی حقوق ماهانه بعنوان حق ماموریت پرداخت میشد ، سال ۹۷ این بخش را به حقوق مبنا اضافه کردند و باعث شد مالیات بیشتری از حقوق من کسر شود ، و خلاصه خالص دریافتی من در ۹۷ ، حدود ده درصد کاهش یافت ، آیا کارفرما مجاز به اینکار بوده ؟ یعنی حقوق مبنا افزایش یافته ولی خالص دریافتی من کاهش ، با تشکر ، اگر نسبت به این موضوع شکایت کنم حق به من داده خواهد شد یا نه ؟
ارسال پاسخ
ام اس ام سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
با سلام . با تشکر از مطالب مفید جنابعالی
وظیفه کارفرما برای غذا دادن به چه نحو است وایا اگر در کارگاهی عرف کارگاه غذا دادن باشد (بقیه شرکت ها من جمله مشاور و کارفرما ) کارفرما میتواند اقدام به قطع غذا کند ؟ اگر بندی در قانون دارد لطفا راهنمایی بفرمایید ارسال پاسخ
سالار کلاه کج چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
با سلام و خسته نباشید

من براساس خواسته کارفرما در ازمون استخدامی آن کارخانه شرکت نمودم و قبول شدم ولی کارفرما ما رو بجای جذب با کارخانه مربوطه به شرکت تعاونی آن کارخانه معرفی و به اجبار با آ ن قرارداد امضا نمودیم در صورتی که کارگاه و کارخانه یکی بوده و من مدتی در شیفت بوده و به اجبار مدیریت کارخانه از شیفت خارج شدم و باعث تنزل حقوق بنده شده و بعد از دو سال کارفرما ما رو جذب کارخانه نمود. حال 1- شرایط و روند قانونی جهت پیگیری اینکه کارفرمای ما از ابتدا کارخانه بوده نه شرکت تعاونی چگونه است؟ 2- جهت پیگیری دریافت بازار کار معادل حق شیفت بر اساس مصوبه طرح طبقه بندی مشاغل کارخانه دفاعیه کارخانه اینست که از زمان استخدام کارخانه بصورت روزکار بوده ای یعنی در مدت زمان نوبتکاری با شرکت تعاونی کارخانه بوده ای این در حالی است که کلا کارگاه و کارخانه یکی میباشد لذا راه کار چیست؟ ارسال پاسخ
فاطمه جمعه ۲۹ تير ۱۳۹۷
من برای کار در کارگاهی مصاحبه دادم و قراردادهایی رو در اداره کار امضا کردم.ولی صاحب کارم ازم میخواد قرارداد دیگه ای بنویسیم و میگه ممکنه روزهایی بیشتر از ۸ ساعت کار کنی و روزهایی کار نداشته باشیم و نیازی به حضور شما در کارگاه نیست.آیا این قرارداد صحیحه و اگه من این قرارداد رو امضا کنم تکلیف حقوق و بیمه من چی میشه؟من قراره به عنوان نیروی متخصص کار کنم. ارسال پاسخ
سید احسان سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷
باسلام.بنده یکسال و نیم است که بیمه ساختمانی هستم.در حین اینکه بیمه ساختمانی هستم در شرکتی استخدام شدم.بعد از گذشت 7ماه اشتغال در شرکت کارفرما بدون دادن حق بیمه.حق سنوات و عیدی من را اخراج کرده.میخواستم بدانم میتوانم از کارفرما در مورد حق بیمه ام شکایت کنم؟(با وجود بیمه ساختمانی مشکلی در مورد شکایت از کارفرما بوجود می آید؟) ارسال پاسخ
دارمی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
اطلاعات خوب بود ولی کامل بنود مثال در مورد گرفتن پول غذا .یا درمورد چگونه می شود پول ایاب وذهاب را از کارفرما گرفت .ولی اطلاعات خوب بود .ممنون



ارسال پاسخ
علیرضا سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
ممنون ازندگی راهنماییت
ببخشید یه سوال دارم پدر تو یه شرکتی کار میکردم مرخصی گرفته بود همین که مرخصی بود از شرکت زنگ زدن که دیگه نیا د سر کارش 6 اردیبهشت رفت مرخصی 10 روز مرخصی گرفته بود الان پدر میتونه واسه بیمه بیکاریش اقدام کنه ارسال پاسخ
ali دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا خیرتان بده ارسال پاسخ
مهدی وفاجو شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷
سلام ممنون از این اطلاعات خوب و آموزنده که در اختیار مردم می‌گذارید
سوالی داشتم که تا کنون موفق به جواب آن نشده ام اگر امکان دارد راهنمایی کنید
پدرم ۱۴ سال + ۲ سال سربازی در راه آهن تهران کارگر بوده و حق بیمه و بیمه عمر از حقوقش کسر می‌شده وچند سال است که پدرم فوت کردن خواهرم مطلقه است و خودم بیمه نیستم خواستم بدانم این مدت زمانی که پدرم حق بیمه رد کرده است و از فیش حقوقی راه آهن کسر می‌شده را چگونه میتوانیم احیا کنیم،ایا پدرم که خودش را بازخرید کرده وسنوات خدمتیش را گرفته بوده دیگر این ۱۴ سال حق بیمه شامل خانواده اش نمیشود؟ آیا ما میتوانیم این مدت زمان را مطالبه کنیم؟ ارسال پاسخ
بهناز زاچکانی چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷
سلام. سوالی دارم درباره ی وضعیت بیمه و مالیات برای اساتید حق التدریس در دانشگاه های دولتی و خصوصی.

1_آیا با توجه به قانون، دانشگاه ها موظف به بیمه کردن اساتید حق التدریس هستند؟ (باتوجه به اینکه اساتید حق التدریس حداکثر مجاز به داشتن 18 واحد درسی در هر دانشگاه می باشند. (یعنی 3 روز در هفته و هر هفته 18 ساعت))

2_قراردادهای اساتید حق التدریس به صورت ترمی(نیمسال های تحصیلی)، یعنی به مدت حدودا 4 ماه منعقد می گردد. و حق الزحمه ی آنان پس از اتمام مدت قرارداد پرداخت می گردد. (که بعضا ممکن است به دلیل کمبود بودجه دانشگاه ها 4 تا 5 ماه هم پس از پایان مدت قرارداد پرداخت گردد). و مبلغ حق التدریس آن ها به طور میانگین در هر ترم یعنی برای مدت 4 ماه با توجه به درنظر گرفتن حق مسافت برای اساتیدی که از ‌‌شهرهای دیگر می آیند، متغیر و حدودا بین 4 تا 6 ملیون تومان است.
حال سوال بنده این است که با توجه به این شرایط آیا اساتید حق التدریس دانشگاه ها موظف به پرداخت مالیات 10 درصدی هستند یا خیر؟
ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟