شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

آپ‌سایکل به جای ری‌سایکل! (Up Cycling)/ تکنولوژی لوپ چیست؟ + فیلم
در این پست و ویدئو، می بینید چگونه یک شرکت، ضایعات پلاستیک را به بسته‌بندی‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تبدیل می‌کند. همه ما می‌دانیم ضایعات پلاستیک یک مشکل محسوب می‌شود. نزدیک به 1000سال طول می‌کشد تا تجزیه شود که می‌تواند منجر یه این صحنه شود.

 

هر ساله تولید‌کننده‌ها 80 تا 120 میلیارد دلار سوخت فسیلی را می‌سوزانند تا محصولات پلاستیکی یکبار مصرفی مانند بطری های آب و نوشابه تولید کنند، این به این معناست که یکبار مصرف می‌شوند و دور انداخته می‌شوند و حتی اگر بازیافت شوند، به انرژی اضافی احتیاج دارند، که گازهای گلخانه ای بیشتری نیز در اتمسفر پخش می‌کند.

یک کمپانی که همه این موضوع هارا دوباره مورد بررسی قرار داد، شرکتی کانادایی است که در صنعت لوپ فعالیت دارد.  لوپ، به جای استفاده از نفت و گازهای طبیعی، محصولات پلاستیکی موجود را با مواد الیافی پلی‌استری مانند قالی‌ها و تی‌شرت‌ها به کار می‌گیرد، سپس به قطعات کوچک‌تری تبدیل می‌کند تا به محصولات پلاستیکی جدیدی تبدیل شوند.

نکته مثبت ماجرا چیست؟

به آن میزان انرژی که مرکزهای بازیافت تعهد کرده اند، نیاز ندارد و باعث می‌شود گازهای گلخانه ای کاهش پیدا کنند. دنیل سولومیتا می گوید: ما نه تنها از ضایعات پلاستیک استفاده می‌کنیم بلکه از ضایعاتی استفاده می‌کنیم که امروزه هیچ ارزشی ندارند و در نهایت در اقیانوس، رودخانه و زمین‌ها رها می‌شوند. چون کسی با این مواد نمی‌تواند کاری بکند.

 پس تکنولوژی لوپ ساخته شده تا از مواد کم ارزش استفاده کند و محصولات ارزشمندی از آن مواد تولید کند. این عمل بازیافت نیست، ایجاد محصولِ باکیفیت بالاتر است، این ایده تولید (Up Cycling) از سال 1960 در جریان بوده، اگرچه به صورت سنتی با گرما و فشار انجام می‌شده که بسیار گران است.


پس فرآیند لوپ دقیقا به چه صورت کار می‌کند؟

سولومیتا مدیرعامل و بنیانگذار صنایع لوپ، می گوید: هر شخصی در دنیا که تولیدکننده این دو مونومر باشد، از سوخت فسیلی شروع می‌کند، که (این سوخت) یا گاز طبیعی است یا روغن خام. ما دقیقا همان مواد پتروشیمی را به کار می‌بریم به استثنای این‌که از نفت استفاده نمی‎‌کنیم، بلکه از ضایعات پلاستیک استفاده می‌کنیم و دوباره از آن مونومرها یک پلاستیک کاملاً جدید می‌سازیم.

 فرض کنید ضایعات پلاستیک یک کیک شکلاتی است، فرآیند لوپ دقیقا کیک شکلاتی را به مواد اولیه اش تجزیه می‌کند؛ یعنی تخم مرغ، آرد، شکر و شکلات. هر جزء تجزیه می‌شود و به خالص‌ترین شکل در می‌آید. در مثال کیک، به این معنی که تخم مرغ به داخل پوسته‌اش برگردانده شود، سپس لوپ اجزای تصفیه شده و خالص رو به‌کار می‌گیرد و یک کیک کاملا جدید تولید می‌کند.

 در ابتدا، رآکتورهای بزرگ رو با یه دسته از ضایعات پلاستیک پر می‌کنند و کاتالیست مخصوص لوپ را اضافه می‌کنند.

مدیرعامل اضافه می‌کند: کاری که کاتالیستی که ما تولید کردیم انجام می‌دهد به این صورت است که تمام پیوندهای بین آن دو ماده شیمیایی را از بین برده و از هم جدا می‌کند.

کاتالیست، ضایعات پلاستیکی را به 2 مونومر اصلی خودش تبدیل می‌کند. DMT یا دی متیل ترفتالات و MEG یا مونو اتیلن گلیکول.

سپس مونومر DMT  و ِMEG جدا شده از هم، تصفیه می‌شوند تا افزودنی هایی مثل رنگ جدا شوند، DMT و MEG تصفیه شده مجددا به پت تبدیل می‌شود پلی اتیلن ترفتالات؛ که اجزای اصلی خیلی از محصولات پلاستیکی هستند و به کارخانه‌های تولید بطری سازی و بسته بندی فروخته می‌شوند.

این گرانول‌ها در ماشین‌‌آلات مخصوص ریخته شده و پس از ذوب به شکل نهایی بسته‌بندی‌شان در می آیند و بعد از استفاده به‌عنوان بطری آب، ظرف رنگ یا الیاف پلی‌استر و ... می‌تواند تجزیه و دوباره ساخته شود. یک چرخه مستمر که شامل سوخت فسیلی نمی‌شود.

محصولات ساخته شده با تکنولوژی لوپ در حال حاضر توسط پپسی، کوکاکولا و ایوان evian (برند آب معنی) استفاده می‌شوند و آن ها در حال ساخت اولین تجهیزات آمریکایی، در کارولینای جنوبی هستند.

ترجمه: ویکی پلاست
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟