جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

رکورد زنی قیمت پی وی سی در آبان 1400 با چاشنی رقابت
درحالی‌که تاثیر پاندمی کرونا بر اقتصاد جهان و اعمال محدودیت برای مصرف انرژی های فسیلی جهت کاهش اثر گازهای گلخانه ای، موجب ایجاد تورم جهانی در قیمت اکثر مواد اولیه پرمصرف در دنیا شده بود.

خودنمایی کمبود عرضه توسط پی وی سی سازهای آمریکایی در اواسط آبان ماه  باعث رکورد زنی قیمت جهانی پی وی سی در اکثر مناطق دنیا شد و قیمت پی وی سی با فتح کانال 2100 دلار پس از اجلاس گلاسکو  به علت کاهش قیمت در چین و بهبود عرضه جهانی در مسیر بازگشت قرار گرفت.


دلار نیمایی بر خلاف روند دلار در بازار آزاد روند ثابتی داشت و هرچند زمزمه هایی برای کاهش اختلاف این دو نرخ از طریق برداشتن الزام فروش دلار به نرخ نیمایی برای صادرکنددگان بزرگ تا سه ماه آینده به گوش می رسد در آبان ماه تاثیر چندانی بر قیمت پایه پی وی سی ایرانی نداشت.

 
 
تداوم افزایش قیمت جهانی در هفته های متوالی و افزایش فاصله دلار نیمایی و دلار در بازار آزاد ایران دوباره باعث به وجود آمدن انتظارات تورمی در بین خریداران شد که اثر خود را با به وجود آمدن و افزایش میزان رقابت برای خرید مواد اولیه در بورس کالا نشان داد بطوری که تا قبل از آبان ماه، میانگین 7 ماهه" درصد رقابت" برای خرید پی وی سی 1.3 درصد بود که مقدار رقابت در آبان ماه "میانگین درصد رقایت کل" را 1 درصد افزایش داد و به عدد 2.2 درصد رساند.

در این بین از عرضه  26 هزار تنی پی وی سی آبان 1400 مقدار 99.8 درصد آن با میانگین رقابت 7.7 درصد معامله شد که علاوه بر دلائل بالا عدم رعایت کف عرضه و کمبود عرضه های تحویل فوری به علت تعمیرات در پتروشیمی غدیر و بندر امام در شکل گیری این میزان رقابت به ارزش 83 میلیارد تومان اثرگذار بود.


همچنین طرح جدید وزارت صمت برای مدیریت بازار پتروشیمی صرفا جهت پلی اتیلن های غیر ملتهب عملیاتی شد ولی با توجه به ایجاد رقابت در  بازار این پلیمرها پس از اجرای طرح، شاید بررسی آثار روانی طرح  جدید برای سایر خریدارن مثل پی وی سی و پلیمرهای ملتهب مانند پلی پروپیلن و پت خالی از لطف نباشد.

مجید کرباسی زاده
عضو انجمن پلیمر استان اصفهان


 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟