شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب مقالات
۲۳ شهریور ۱۴۰۰ 7 1000

wikiplast.ir

چرا رقابت می‌کنیم؟

چرا رقابت می‌کنیم؟
سؤالی که شاید برای آن پاسخ‌های زیادی مطرح شود! مدیرعامل بورس کالا گفته: قیمت گذاری دستوری تجربه‌ای تکراری و شکست خورده است. سلطانی نژاد اظهار داشت: سیاست های ضد بازار و سرکوب قیمت تولیدات صنایع بالادستی، تجربه ای شکست خورده بوده و تنها راه بهبود بازار، ارتقای شفافیت و پرهیز از اقدامات رانت‌زا است.

وقتی اسم صنایع بالادستی و قیمت گذاری دستوری مطرح می شود، صنایع پایین دستی پتروشیمی، یعنی تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی هم، حواس‌شان بیشتر جمع بحث می شود که ما هم، زخم خورده این قیمت گذاری دستوری هستیم و چطور، مدیرعامل بورس کالا، آن را ضد بازار و سرکوب قمیت های بالادستی ها می خواند.

اول ببینیم رقابت چیست؟ تلاشی برای خرید گران‌تر خریداران. کالاها با قیمت پایه در بورس عرضه می شوند، اما تلاشی که برای به دست آوردن کالا بین خریداران شکل می گیرد و به نوعی، تداعی کننده «چوب‌زنی» در بازارهای قدیمی است. اما مابه التفاوت بهای پرداخت شده به جیب که می رود؟ بله پتروشیمی ها.

این بحث که چرا رقابت می کنیم، در گروه واتس اپ تولیدکنندگان انجمن پلیمر اصفهان مطرح شده و  آنچه در ادامه می خوانید، پاسخ  یکی از تولید کنندگان به بحث های مطرح شده در مورد این است که «چرا رقابت می کنیم؟»

مسئله تأمین پایدار مواد اولیه مهمترین دغدغه تولید کنندگان است و باید قبول کرد در شرایط فعلی کشور و با توجه به محدودیت ارزی و رکود تورمی همچنین شرایط پاندمی کرونا و تاثیر آن بر قیمت کامودیتی ها در جهان، اعمال سیاست های اشتباه مانند قیمت گذاری دستوری موجب نابود شدن بیش از پیش تولید کنندگان و تضییع حقوق مصرف کنندگان می شود و رانت قیمت گذاری دستوری صرفا به جیب عده ای محدود واریز می شود. 

کما اینکه تجربه نرخ گذاری قیمت پایه با دلار ۴۲۰۰ تومانی و رقابت تا  معادل دلار ۱۸۵۰۰ تومانی در سال ۹۷ وجود دارد. در ضمن مدیر عامل بورس کالا "لا اله" را می گوید ولی گفتن "الا الله" فراموش می‌کند همانطور که قیمت گذاری دستور برای محصولات صنایع بالادست محکوم به شکست است اهدای خوراک گاز ارزان به صنعت پتروشیمی و خوراک ذغال سنگ و گندله ارزان به صنعت فولاد هم بعنوان منابع بین نسلی باید اصلاح شود.

اما برگردیم به بحث اصلی "چرا رقابت میکنیم"

رقابت در بورس کالا مانند دُمل چرکین در پوست انسان است که نشان از وجود عاملی غیر طبیعی در بدن است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با توجه به گستردگی بازار پلیمر و کاربرد آنها نمی‌توان نسخه ای واحد برای کل بازار نوشت و هر گروه کالایی را باید در جایگاه خود بررسی کرد اما معمولا ریشه دُمل چرکین رقابت در عوامل زیر خلاصه می‌شود.

۱. میزان تولید و مصرف داخلی و در واقع مقدار عرضه و تقاضا در داخل، که کمبود آن باید از طریق واردات مواد اولیه تامین شود مانند بازار Pet در تابستان و pp در بعضی از گریدها.

۲. انتظارات تورمی ناشی از تلاطمات ارزی بین خریداران (نیمه دوم سال ۹۷ یا نیمه اول سال ۹۹)

۳. رخدادهای پیش بینی نشده در سطح جهانی و بالا رفتن قیمت های جهانی و مجددا ایجاد انتظارات تورمی بین خریداران مثل پاندمی کرونا، مسدود شدن کانال سوئز یا طوفان در خلیج مکزیک و از مدار خارج شدن پتروشیمی های آمریکا و.... که مستقیما بر مقدار عرضه و تقاضا و قیمت مواد اولیه در مناطق مختلف جهان تاثیر می‌گذارد.

۴. مهندسی عرضه و رعایت کردن یا نکردن کف عرضه توسط پتروشیمی ها ناشی از عوامل همچون اورهال مجتمع ها یا الزام دولت به پتروشیمی ها برای صادرات مواد اولیه جهت تأمین ارز کشور و یا جذابیت نرخ های مناطق صادراتی نسبت به بازار داخل (بررسی سامانه نیما و عمده تامین کنندگان ارز این سامانه خالی از لطف نیست)

۵. ضعف نظارت و یا نظارت غیر صحیح توسط ارگان های زیر ربط مانند لینک نبودن سامانه های اطلاعاتی
مثلا سامانه جامع تجارت جدیدترین و بروزترین سامانه نظارتی کشور است ولی در شرایطی که تولید کل پودر پی وی سی در سال ۹۹ حدود ۵۵۰ هزار تن بوده که ۴۰۰ هزار تن آن در بورس کالا معامله شده و ۱۳۰ هزار تن به خارج صادر شده است بر اساس گزارش رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، بیش از "یک میلیون پانصد هزار" تن یعنی چهار برابر خرید کل مواد "تولید" توسط صنایع پایین دست در این سامانه ثبت شده است.

۶. دیگر وقتش است که علاوه بر زدن جوالدوز به صنایع بالادست سوزنی هم به صنایع پایین دست بزنیم. 
متاسفانه باید قبول کرد به علت تکثر افکار و مدل های کسب و کارها در صنایع پایین دست، اشکالات زیادی به "رفتار خرید" تولیدکنندگان صنایع پایین دست وارد است که معمولا در هیاهوی مشکلات کمتر کسی به آنها می‌پردازد که اتفاقا ریشه بسیاری از رقابت ها به علت رفتار هیجانی یا عدم مدیریت صحیح خرید در این قسمت اتفاق می افتد (هر چند قسمتی از این رفتار هیجانی خود معلول عواملی دیگر مانند شرایط ویژه کشور است)
 

مثلا اعتقادی بین خریداران صنایع پایین دست به تک‌روی و خرید مستقل در بورس کالا وجود دارد در صورتی که بیش از ده سال است مکانیزم "تعاونی تامین نیاز" در کشور تعریف شده و علی رغم مشکلات حاشیه ای، هستند تعاونی هایی که مواد اولیه را بر اساس تحلیل درست و مستمر و با شرایط منطقی و منصفانه، بسیار مناسب تر از خرید مستقل خود واحد به دست تولید کننده می رسانند. 

یا تولیدکنندگان صنایع پایین دست در مقاطع مختلف تحلیل اشتباه می کنند مثلا فرایند تامین مواد را مقطعی و کوتاه مدت بینند و بجای افق بلند مدت صرفا کوتاه مدت فکر میکنند یعنی در شرایطی که بازار آرام است تهیه مواد خود را به آینده موکول می کنند و با ایجاد نسیمی در تغییر قیمت ها به علت عقب بودن از خرید با رفتارهای هیجانی درصد رقابت را بالا می برند و مثال های زیادی که ار حوصله این بحث خارج است.

۷. و در آخر وجود تولید کننده نماهایی که در قالب تولید و با توجه به موارد بالا در مقاطعی وارد بازار می‌شوند و سعی می کنند از رانت موجود سبیل خود را چرب کنند. هر چند وجود این افراد قابل انکار نیست ولی به نظر می رسد در چند سال اخیر این دسته از افراد در اقلیت هستند و فعالیت آنها در کل، تاثیر ناچیزی در بازار دارد.

راهکار:
مسلما حلقه مفقوده بازار پتروشیمی در داخل، نقش پر رنگ تر "رگولاتور یا تنظیم‌گری" جهت مداخلات کوتاه مدت برای تعدیل بازار در مواقع خاص بخصوص تلاطمات ارزی و شکل گیری انتظارات تورمی است. 

(این نقش را در حال حاضر کمیته تخصصی پتروشیمی به عهده دارد که دبیر این کمیته رییس دفتر توسعه صنایع پایین دست است) متأسفانه با احترام به فعالیت های قوی و موثر هیئت مدیره انجمن ملی پلیمر و رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در این کمیته، حق رای صنایع پایین دست در برابر لابی قدرتمند صنایع بالادست در اقلیت است.

به هرحال صنایع پایین دست با ایجاد وحدت رویه و تقویت بدنه کارشناسی خود می‌تواند از طریق ساخت مسیر و مذاکره و لابی با مراکز تصمیم گیری آینده را پیش بینی کرده و از شدت تلاطمات مخصوصا در شرایط فعلی کشور بکاهد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 90%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
فرقانی جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
با سلام و تشکر. فقط در مورد بند ۵ فارغ از بحث بیش اظهاری؛ بالاتر بودن وزن کالای تولیدی نسبت به ماده اولیه پی وی سی طبیعی است. زیرا کیل مصرف این ماده اولیه در همه محصولاتی که ازپی وی سی تولید میشوند ۱۰۰ درصد نیست. مثلا بیشتر وزن ورق روکش شده از پی وی سی از ام دی اف یا ... است. اما مشکل عدم دقت در ثبت ارزش فاکتورهای فروش است که نیاز به رسیدگی دارد. ارسال پاسخ
اصغر ملا آقایی جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
مطلب مفید و خوبی بود به نظر بنده قیمت پایه با نرخ نیمایی نزدیک به واقعیت است وجود رقابت در بازار لازمه بازار آزاد است ولی بسیاری از رقابت ها در گروه پت و پ پ ناشی از عدم عرضه کافی میباشد در این مواقع اهرم واردات مثمر ثمر است شما ببینید دولت در بازار مرغ همین کار را می کند و عرضه های مازاد را می‌خرد تا قیمت افت نکند و در شرایط تقاضای بالا آنها را وارد چرخه مصرف می کند و تعادل ایجاد می کند
در بازار پتروشیمی هم این امکان وجود دارد که با واردات جلوی افزایش رقابت را بگیریم
در خبرها بود که افزایش سود شرکت پتروشیمی امیر کبیر ۱۰ برابر پیش بینی ها بوده این عامل از کجا ناشی شده قطعا با فشار به سرمایه در گردش شرکتها و بالا رفتن قیمت مصرف کننده نهایی حاصل شده
در این شرایط تولید کننده مجبور به رقابت است وگرنه هیچ تولید کننده ای دوست ندارد رقابت کند
نقش سهمیه های نامتعارف در شهرستان ها که بدون دقت و با رانت داده می‌شود هم بی تاثیر نیست واقعا باید در دادن سهمیه دقت زیادی کرد ارسال پاسخ
تولید کننده ای که به خاطر پر نکردن سامانه افق جلوی موادش بسته شد و کارگاه تعطیل شد جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰
استدلال های موجود در متن ضعیف بود . یک مقایسه ای بین نوع قیمت دادن پتروشیمی های خارجی و ما مشخص میکند که ما با محاسبه قیمت تمام شده کاری نداریم و تا آنجا که جا داره پتروشیمی های ما گران میفروشند. به دلار ۲۵ تومن قیمت پلیمرها وقتی اینجا حدود ۵۰ تومن است میشود دو دلار. اصلا پلیمر دو دلاری نداریم اکثرا یک دلار هستند اما پتروشیمی جمهوری اسلامی دو برابر قیمت جهانی میده جیک هم نمیتدنیم بزنیم. نکته مهم چون رانت خوبی روی مواد برای تولید کننده های بزرگ هست اعتراض هم نمیکنند ارسال پاسخ
ابراهیم چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
سپاسگزار از زحمات جنابعالی وهمکارانتان
ارسال پاسخ
محمد كشميرى چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
درود بر شما خسته نباشيد
به نظرات بالا اين مطلب را هم بايد اضافه كرد كه رقابت در بورس وعرضه مواد در بورس به نفع كيست مصرف كننده صنايع پايين دستى يا تعداد محدودى پتروشيمى يا صنايع بالا دستى كه عرضه مواد در بورس را مديريت ميكنند
در حالى كه صنايع پايين دستى تعدادشان وواحدهاى فعال مشخص ميباشند ميشود مواد توليدى را بدون رانت به اين واحدها اختصاص داد با قيمت مشخص كه انها هم بتوانند محصولاتشان راباقيمت ثابت به مصرف كنندگان عرضه كنند ارسال پاسخ
امیر چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰
متاسفانه مسئله تعاونی ها به دلیل دور شدن از اهداف اساسنامه ؛وارد شدن مسائل مادی و سود موفق نبوده است . به نظر می‌رسد چرایی رقابت ؛ بخاطر نبودن ثبات عرضه توسط پتروشیمی ها ؛بخشنامه های خلق الساعه تغییر قوانین خرید توسط بورس کالا و عدم ثبات قیمت دلار میباشد . ارسال پاسخ
شهاب هنرور سه شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰
درود و سپاس ازشما،به مطالب بالا تغییرات به نظر هدف دار سهمیه ها و یا تغییر ناشیانه میانگین هفتگی به ماهانه و برعکس را،میتوان اضافه کرد. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟