جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

جهت دلار نیمایی افزایشی است یا کاهشی؟+نمودار
اظهارات روز گذشته معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، برنامه بانک مرکزی برای دلار نیمایی را روشن کرد.

به گزارش ویکی پلاست، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس که در مورد زمان راه اندازی بازار متشکل ارزی سخن می گفت اظهار داشته: "تا زمانی که دولت نتواند نرخ ارز در بازار آزاد را به قیمت نیمایی نزدیک کرده و یا نرخ را یکی کند، امکان تشکیل بازار متشکل ارزی وجود ندارد."

نگاهی به اقدامات بانک مرکزی در مورد دلار نیمایی از ابتدای سال 1398 تا کنون (یکشنبه 23 تیرماه 1398) نشان می دهد تلاش، پر کردن شکاف بین دلار بازار آزاد و دلار نیمایی بوده و جهت معکوس حرکت این دو نرخ، اظهارات معصومه آقاپور را تأیید می کند.

نرخ دلار نیمایی در ابتدای امسال، 89.715 ریال بود و دیروز این نرخ با 25.755 ریال افزایش نسبت به ابتدای 98، به 115.470 رسید. میزان افزایش دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 23 تیرماه، 22.3 درصد بوده است.

در سوی مقابل، دلار صرافی ها که آن را می توان بازیگر اصلی و تعیین کننده کشف نرخ در بازار دانست، در ابتدای امسال 132.500 ریال و دیروز 126.000 ریال بود. یعنی 6.500 ریال کاهش. میزان کاهش قیمت دلار صرافی ها از ابتدای امسال، 5.1 درصد بوده است. گویی عرصه در اختیار بانک مرکزی یعنی دلار نیمایی، محل قدرت نمایی بیشتر و بازار آزاد و صرافی ها، جایی بوده که بانک مرکزی از توان کمتری برای اداره آن، برخوردار است.

طبق دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی، ساز و کار تعیین قیمت پایه محصولات پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالایی (معادل قيمت جهانی با نرخ محموله های صادراتی در خلیج فارس (هر کدام پایین تر باشد)، ضربدر نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی است.

پیش از امروز (یکشنبه 23 تیر) 33 اعلام قیمت توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، با مبنا قرار دادن میانگین هفتگی (خرید یا فروش دلار نیمایی، هر کدام پایین تر باشد)، به قیمت گذاری محصولات پتروشیمی کرده است.

فارغ از رکود حاکم بر بازار که ناشی از دلایل مختلف همچون افزایش روز به روز دلار نیمایی و کاهش دلار در بازار آزاد، شرایط تحریمی، مشکلات صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی و ... است، بانک مرکزی با تن دادن به همه تبعات افزایش نرخ دلار نیمایی، نشان داده است که مصمم به پر کردن اختلاف دلار بازار آزاد و نیمایی است.

نتیجتا، اگر همان طور که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز، راه اندازی بازار متشکل ارزی، منوط به حداقل رساندن فاصله دلار بازار آزاد و نیمایی باشد، لذا می توان انتظار داشت روند صعودی دلار نیمایی در هفته های آینده نیز ادامه داشته باشد.

طبیعتا نمی توان عدد دقیقی برای نرخ مورد هدف بانک مرکزی در یکسان سازی دلار نیمایی و صرافی ها متصور بود اما روند ماه های گذشته نشان می دهد، بازارساز با تسلط کامل بر بازار ارز، تا زمانی که این دو نرخ به یکدیگر نزدیک نشده اند، دست از تلاش برنخواهد داشت و بلیت گشایش بازار متشکل ارزی، از نتیجه این تلاش حاصل خواهد شد.

 

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از ابتدای سال تا 20 تیر 1398


 

مقایسه دلار صرافی از ابتدای امسال تا 22 تیرماه 1398

روند دلار نیمایی از 29 مهر تا 16 تیر 1398

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟