چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳

سنسور فشار مذاب

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۷ شهریور ۱۴۰۳ 0

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران مطرح کرد

جزئیات انتخاب صادرکننده نمونه

جزئیات انتخاب صادرکننده نمونه
محمدصادق قنادزاده؛ معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران، ضمن اشاره به فصل تمایز روز ملی صادرات ۱۴۰۳ به مکانیزم انتخاب صادرکننده نمونه در سال‌جاری پرداخت.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد،قنادزاده افزود: مصادف‌شدن روز ملی صادرات با روی کار آمدن دولت چهاردهم را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین تفاوت بر‌‌گزاری این همایش، با سال‌های گذشته درنظر گرفت؛ در واقع به‌نوعی این رویداد، نخستین اقدام عملی دولت جدید در حوزه تجارت و صادرات است. وی دامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی سازمان توسعه‌تجارت ایران این است که سبد کالاهای تجاری کشور را متنوع کند؛ از این‌رو از منظر محتوایی تمرکز ویژه ما این است که صادرکنندگانی که ارزش‌افزوده بالاتر و محصولاتی با فناوری بالا و پیچیده خلق می‌کنند را تکریم کنیم. شرکت‌های دانش‌بنیان‌‌‌‌‌ و شرکت‌هایی که ارائه‌‌‌‌‌دهنده خدمات از جمله خدمات فنی و مهندسی هستند، می‌توانند در این دسته جای بگیرند.

به گفته این مقام مسوول در سال‌جاری نیز در انتخاب‌‌‌‌‌ صادرکننده نمونه گزینه‌‌‌‌‌های قابل‌توجهی را به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص داده‌‌‌‌‌ایم ‌‌‌‌‌و می‌توان گفت که از این منظر روز ملی صادرات در سال‌جاری نسبت به دوره‌‌‌‌‌های گذشته متفاوت است.  قنادزاده ادامه‌داد: پس در ارزیابی‌‌‌‌‌های ما، شرکت‌هایی که ارزش‌افزوده بالاتری خلق کرده‌اند و در شاخص‌ها جهانی‌درجه پیچیدگی و فناوری بیشتری در تولید به‌‌‌‌‌کار برده‌‌‌‌‌اند جزو اولویت‌های نخست انتخاب ما قرار می‌گیرند.

گروه‌های کالایی معرفی شده در این رسته‌‌‌‌‌ها بدون‌تردید ارزش کالایی آنها به نسبت کالاهای منبع، با پایه پتروشیمی‌‌‌‌‌ کمتر است اما ارزش‌افزوده‌‌‌‌‌ای که این کالاها خلق کرده‌اند چندبرابر بیشتر است و ما‌ در واقع برای خلق این ارزش‌افزوده، از آنها تقدیر به‌عمل خواهیم آورد.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران افزود: دو کارگروه از بخش‌خصوصی که شامل نماینده اتاق تعاون و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی است در این رویداد ما را همراهی خواهند کرد و جزو هیات انتخاب هستند. همین موضوع به‌‌‌‌‌خوبی نشان می‌دهد که در این فرآیند بخش‌خصوصی حضور دارد و دیده می‌شود.

ما قواعد انتخاب خود را نیز بر این اصل بنا گذاشتیم که شرکت‌هایی را که مالکیت عمده آنها در اختیار بخش‌خصوصی هست، انتخاب کنیم و بنا نداریم شرکت‌های دولتی را در این فرآیند دخیل کنیم، زیرا هدف اصلی این است که نشان دهیم این روز، روز تکریم از شرکت‌های بخش‌خصوصی است، نه روز شرکت‌های دولتی که دارای بعضی مزایای خاص در حوزه تجارت هستند.

قنادزاده درباره مکانیزم انتخاب صادرکنندگان برتر در سال‌جاری گفت: ما ۵۰ انتخاب در ۴۰گروه کالایی و ۵ انتخاب در حوزه دانش‌بنیان‌‌‌‌‌ها و ۵انتخاب در حوزه صادرات خدمات را درنظر گرفتیم. شاخص‌ها و مکانیزم انتخاب هر دو سال‌یک‌بار تعیین می‌شود. سال‌گذشته این شاخص‌ها مشخص شد. به‌نظر می‌رسد هنوز بخش خصوصی، فرصت دارد که خود را با این شاخص‌ها تطبیق دهد، چراکه از دید ما هنوز قابلیت پیاده‌‌‌‌‌سازی را دارد.

یک دسته شاخص وجود دارد که بخشی از آن کمّی و بخش دیگر آن کیفی است؛ بخش کیفی بر اساس خوداظهاری شرکت‌های صادرکننده بعد از اطلاع‌‌‌‌‌رسانی فراخوان و ارائه مستندات از سوی آنها قابل‌سنجش است‌ و بخش کمّی نیز از طریق فراخوانی که از طریق سامانه‌‌‌‌‌های رسمی کشور مانند گمرک و بانک‌مرکزی و... داده می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان بر اساس وزنه‌‌‌‌‌ای که وجود دارد، فرآیند ارزیابی کمّی و کیفی انجام می‌شود و ما این‌گونه به لیست نهایی صادرکنندگان برتر برای تقدیر خواهیم رسید.

قنادزاده همچنین گفت: انتخاب صادرکننده نمونه یک نوع تکریم از صادرکننده و دیده‌شدن آنهاست. تردیدی نیست که تقدیر‌شدن از سوی رئیس‌جمهور، انگیزه فعالیت صادرکنندگان را دوچندان می‌کند، ولی این اقدام به‌نوعی ابزار سیاستگذاری ما نیز هست؛ در واقع وقتی دولت به صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالا وزن می‌دهد، این پیام را به جامعه تولیدی کشور می‌دهد که ما می‌خواهیم تولید و صادرات کالا با ارزش‌افزوده رونق بگیرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟