یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳

سنسور فشار مذاب

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ 0 179

کاهش محدودیت‌های برق، رونق را به رینگ پتروشیمی‏‏‌ها بازگرداند

رشد قیمت‌های پایه با ارز مبادله‏‏‌ای

رشد قیمت‌های پایه با ارز مبادله‏‏‌ای
قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز ۲۸مردادماه در حالی افزایشی اعلام شد که قیمت‌های جهانی این محصولات تحت‌تاثیر افت ۱.۷درصدی شاخص برنت، روند کاهشی را در پیش گرفتند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، رشد قیمت پایه پلیمری‏‏‌ها و شیمیایی‏‏‌ها به میزان رشد دلار مبادله‏‏‌ای است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بر قیمت‌گذاری‏‏‌های هفته جاری تاثیر چندانی نداشته‏‏‌اند. با وجود رشد پیوسته نرخ دلار مبادله‏‏‌ای، میزان معاملات در تالار فرآورده‏‏‌های نفتی بورس‌کالا نسبت به هفته‏‏‌های گذشته افزایش داشته است که نشان‏‏‌دهنده کاهش محدودیت‌های برق در واحدهای تولیدی است.

شــاخص بـرنــت تحت‌تاثیر مذاکرات آتش‌‌‌بس در نوار غزه از 12روز گذشته روند نزولی را در پیش گرفت و 1.7‌درصد کاهش را نسبت به آخرین روز معاملاتی به ثبت رساند و وارد کانال 79دلار به ازای هر بشکه شد.

همچنین کاهش بهای نفت نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده‌‌‌تر در خصوص تضعیف تقاضا از طرف چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است.

داده‌‌‌های اخیر چین نشان می‌دهد که کاهش قیمت مسکن و افزایش بیکاری در این کشور موجب رشد کند اقتصادی و سبب کاهش نرخ فرآوری نفت خام توسط پالایشگاه‌‌‌های چینی شده است.

علاوه بر این، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین‌المللی انرژی، هر دو پیش‌بینی کرده‌‌‌اند که افزایش تقاضا برای نفت تحت تاثیر وضعیت اقتصاد چین در ادامه کاهشی خواهد بود.

از این‌رو در بازار جهانی، محصولات پتروشیمی نیز تحت‌تاثیر شاخص برنت روند نزولی را در پیش گرفتند و میزان تقاضا برای محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی کاهشی اعلام شد. این در حالی است که قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخل خلاف جهت بازارهای بین‌المللی حرکت می‌کند که این موضوع نیز با توجه به رشد تدریجی نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است.

از طرفی میزان معاملات این محصولات در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی هفته گذشته افزایشی اعلام شد که با توجه به کاهش دما میزان محدودیت‌های برق در واحدهای تولیدی کاهش یافته و از این‌رو میزان تولید به روزهای پیش از آغاز قطع برق رسیده است.

رشد قیمت پایه پتروشیمی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 28مردادماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند.

نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای یازدهمین هفته متوالی حدود 430تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 44‌هزار و 536تومان در روز 21مردادماه به 44‌هزار و 966تومان در روز 28مردادماه رسید و در واقع با 0.97‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو افزایش قیمت پایه 90‌درصد   محصولات پتروشیمی را رقم زد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند.

از طرفی قمیت دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر رشد تدریجی خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالاها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند یا در کانال کاهشی قرار دارند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 28مردادماه نشان می‌دهد که 90‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌استایرن مقاوم 7240-6045 با 2.3‌درصد رشد معادل یک‌هزار و 542تومان به قیمت 68‌هزار و 402تومان رسید.

پلی‌‌‌استایرن معمولی 1540 که دو هفته متوالی در راس جدول پلیمری‌‌‌ها بود، طی هفته جاری با 2‌درصد رشد قیمت پایه در رده دوم این گروه قرار گرفت. در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند PVC-E6834 با 4‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 2‌هزار و 68تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده و برای دومین هفته متوالی قعر جدول را به خود اختصاص داده است.

قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته 60دلار به ازای هر تن کاهش را گزارش می‌کند. به‌طور کلی 90‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است. اکریلونیتریل بوتادین استایرن 0150 و PVC-S65  دو محصول کاهشی دیگر در قعر جدول پلیمری‌‌‌ها بودند. 

دلار 28‌هزار و 500تومانی که مبنای قیمت‌گذاری‌‌‌ برخی از محصولات پلیمری بود، برای همیشه حذف شد و از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه تحت‌تاثیر نرخ دلار حواله‌‌‌ای در بازار مبادله‌‌‌ای با قیمت 44‌هزار و 966تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند.

در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز 70‌درصد از گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و آروماتیک سنگین با 4.7‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد. در روز 28مردادماه قیمت پایه این محصول 30‌هزار و 31تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد.

اوره گرانوله هم با 2.3‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت. ارتوزایلن با 2‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 430تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است.

افزایش 53درصدی معاملات شیمیایی‌‌‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی بازه 20 تا 24مردادماه نشان می‌دهد این بازار میزبان 128‌هزار و 421تن انواع محصول پلیمری بود که با تقاضای 126‌هزار و 121تنی مواجه شد و در پایان 90‌هزار و 52تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت.

بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات محصولات پلیمری طی هفته چهارم مردادماه نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب 10.8‌درصد رشد و 0.3‌درصد کاهش داشته‌‌‌ و این رشد عرضه در حالی اتفاق افتاده است که میانگین قیمت پایه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا طی هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن افزایشی بوده است. 

تالار فیزیکی محصولات شیمیایی در بازه زمانی 20 تا 24مردادماه شرایطی متفاوتی با پلیمری‌‌‌ها را تجربه کرد، به طوری که حجم عرضه‌‌‌ها و میزان معاملات شیمیایی‌‌‌ها نسبت به پلیمری‌‌‌ها افزایش قابل‌توجهی داشت.

از این‌رو در بازه مورد بررسی 90‌هزار و 288تن انواع محصول شیمیایی در تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی عرضه شد که با استقبال 63‌هزار و 278تنی مواجه شد و با محاسبه معاملات مچینگ 45‌هزار و 158تن از این محصولات به فروش رسید. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات انواع محصولات شیمیایی در بازه مورد مطالعه نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب 68‌درصد و 53‌درصد افزایش را گزارش می‌کند.

میانگین قیمت پایه محصولات شیمیایی طی هفته چهارم مردادماه افزایش داشته است. صعودی شدن میزان معاملات و عرضه‌‌‌ها نشان از آن دارد که محدودیت برق در واحدهای تولیدی تحت‌تاثیر کاهش دما طی هفته اخیر به حداقل رسیده است و پیش‌بینی می‌شود طی هفته‌‌‌های آتی قطعی برق کاملا به پایان برسد و کارخانه‌‌‌ها با حداکثر توان خود به تولید ادامه دهند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟