دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳

سنسور فشار مذاب

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ 0

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تشریح کرد

بیم و امیدهای صنعت پتروشیمی‌‌‌

بیم و امیدهای صنعت پتروشیمی‌‌‌
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت طی سخنانی از جامعه پتروشیمی درخواست کرد که با نگاه به نیازهای بازارهای جهانی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالا حرکت کنند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، هوشنگ فلاحتیان از صنعت پتروشیمی‌‌‌ کشور انتقاد کرد و گفت: این صنعت «در گذشته و تکرار زندگی می‌کند.»

هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اهمیت صنعت پتروشیمی و نقش پیشران آن در اقتصاد کشور و ارزآوری آن، گفت: در حال حاضر 70 واحد پتروشیمی در کشور فعال هستند و به همین میزان هم واحد در حال احداث داریم که بخش قابل‌توجهی از آنها پیشرفت بالای 50درصدی دارد. همین‌طور قرار است در انتهای برنامه هفتم ظرفیت اسمی پتروشیمی‌ها به 130 میلیون تن برسد.

وی اضافه کرد که وزارت نفت نیز برنامه منسجمی برای توسعه این صنعت در بالا و پایین‌دست آن تنظیم کرده است که شامل افزایش تولید گاز و نفت خام می‌شود. به گفته فلاحتیان رشد تولید نفت به 3.6 میلیون بشکه و هدف‌گذاری برای 4میلیون تا پایان سال ازجمله نتایج این برنامه بوده است.

«برای صنعت پالایشگاه هم رفع ناترازی در حوزه فرآورده‌های نفتی مخصوصا بنزین هدف‌گذاری شده است، اگرچه با توجه به روند افزایش مصرف حامل‌های انرژی در کشور، اگر برنامه‎ای در حوزه مدیریت مصرف انرژی اتخاذ نکنیم، طبیعتا ایجاد موازنه بین تولید و مصرف حامل‌‌‌های انرژی بسیار دشوار خواهد بود.

یعنی ما در حال حاضر در شرایطی هستیم که همه ساله بدون اینکه اسقاط خودرویی صورت گیرد، بیش از یک میلیون خودروی جدید به ناوگان خودروهای موجود اضافه می‌شود.» خودروهایی که به بیان او نیاز به بازنگری در استانداردهای تولید آنها وجود دارد و لازم است که تدابیر لازم برای ارتقای تکنولوژی آنها و همین‌طور لوازم انرژی‎بر خانگی اندیشیده شود.

فرصت‌های قانونی

معاون برنامه‎ریزی وزارت نفت در ادامه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی یک صنعت زیربنایی و ارزآور است و بخش قابل‌توجهی از ارز مورد نیاز کشور از مسیر در واقع صنعت پتروشیمی حاصل می‌شود، افزود: ما اگر به دنبال تکمیل زنجیره ارزش این صنعت نرویم بدون شک متضرر خواهیم شد، یعنی اگر متانولی که الان ما بیش از دو برابر کشور عربستان تولید می‌کنیم، تبدیل به محصولات با ارزش بالاتری مانند پروپیلن که الان پاشنه آشیل صنعت شده است، نکنیم، به این معنی است که منابع خود را به نحوی ضایع کردیم.

وی اضافه کرد: ما بعضا مشاهده می‌کنیم وقتی که بازار متانول مشکل پیدا می‌کند صدای دوستان تولیدکننده متانول بلند می‌شود، ولی وقتی بازار خوب است سکوت کامل برقرار می‌شود، بدون اینکه همت به خرج بدهند و به دنبال تکمیل زنجیره ارزش بروند. با اینکه همان‌طور که اشاره شد قانون‌گذار فرصتی ایجاد کرده که بتوان خوراک‌هایی که در مجتمع‎های پتروشیمی تولید می‌شود به سرمایه‌‌‌گذاران در بخش صنایع تکمیلی تخصیص یابد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه متوسط قیمت هر تن محصولات پتروشیمی ما قابلیت سه برابر شدن دارد، گفت: ممکن است در بعضی از موارد ما مشکل لایسنس و دانش داشته باشیم که این هم غیر قابل حل نیست و اگر بخش خصوصی عزم داشته باشد که به دانش فنی دست پیدا کند به هر صورتی در این گیتی به این دانش فنی دست پیدا خواهد کرد، بنابراین توجه همه عزیزان صنعت را به این قضیه جلب می‌کنم که تیم‌های مدیریتی شاغل در این صنعت باید بیش از پیش به بحث مساله تکمیل زنجیره ارزش اهتمام داشته باشد.

وی افزود: در صنعتی پالایشگاهی قانون‌گذار در حال حاضر تخصیص 5درصد خوراک را خیلی جدی گرفته و در صورتی این تخصیص پیدا می‌کند که ۴۰‌درصد سود سالانه خود را به تحقق ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌ها اختصاص دهند و این موضوع دور از انتظار نیست که در صنعت پتروشیمی مخصوصا آنهایی که خوراک مایع دارند این امر صورت گیرد.

دعوت از متخصصان

فلاحتیان به برنامه هفتم توسعه اشاره و از مدیران و متخصصان صنعت پتروشیمی درخواست کرد که برای تدوین آیین‌‌‌‎نامه‌‌‌‎های این برنامه پیشنهادهای خود را ارسال کنند تا در هیات وزیران به بحث بگذارند. «اگر دوستان پیشنهادی در حوزه تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی قانون برنامه دارند، ارائه کنند، چون روح هر قانون در آیین نامه اجرایی و دستورالعمل‌‌‌های آن متبلور می‌شود و هر چقدر آیین‌نامه کیفی‌‌‌تر تنظیم شوند، در اجرا موفق‌تر خواهد بود.» 

معاون برنامه‌‌‌ریزی وزارت نفت در ادامه اظهار کرد: یکی از موارد با اهمیتی که در طول سال‌های اخیر اتفاق افتاده درجه خودکفایی در ساخت داخل تجهیزات مورد نیاز این صنعت شامل تجهیزات مکانیکی، کاتالیست‎ها، سیستم‎های ابزار دقیق و... بوده است. این امر زمینه صرفه‎جویی در میزان ارزبری مورد نیاز برای احداث و بهره‌‌‌برداری واحدهای پتروشیمی را فراهم کرد.

صنعت پتروشیمی در گذشته زندگی می‌کند

فلاحتیان با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی به دلیل نرخ بالای بازدهی آن معمولا راحت‌‌‌تر تامین مالی می‌شود گفت: با این حال آنچه که در چند سال مسوولیت خود به آن رسیدم این است که صنعت پتروشیمی ما خیلی در گذشته زندگی می‌کند و به یک تکرار دائم افتاد است. در صورتی که اگر کسی بخواهد در صنعت پتروشیمی موفق عمل کند باید در زنجیره‌های پایین‌دست فعالیت کند. 

وی گفت: خیلی صادقانه و صریح به شما بگویم ما گاز جدیدی نداریم که بخواهیم به صنایع پتروشیمی بدهیم یعنی خوراک‌‌‌هایی که به صورت سنتی در اختیار صنایع پتروشیمی قرار می‌‌‌دادیم تقریبا به کمال مورد استفاده قرار گرفته و حتی 20 تا 30‌درصد هم بیشتر از موجودی ارائه کرده‌ایم.

بنابراین انتظار می‌رود که دوستان به جای اینکه به خوراک‌های نفت خام و گاز تکیه داشته باشند به سمت تکمیل زنجیره بروند. 

وی گفت: ما فقط نگاه می‌کنیم ببینیم بازار داخلی ما  به چه چیزی احتیاج دارد بعد متناسب با نیاز بازار‌های داخلی پیش می‌رویم، در حالی که در دنیا چنین نیست و باید به جای نگاه به داخل، ببینیم دنیا چه نیاز دارد و چه چیزی را با قیمت بالاتری می‌شود فروخت.  وی از شرکت‌ها درخواست «مصرانه» کرد که از واحدهای دانش‌بنیانی و تحقیق و توسعه استفاده کنند و افزود: من کمتر شرکت‌هایی را سراغ دارم که واحد تحقیق و توسعه قوی داشته باشند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟