چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ 0

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی مطرح کرد

مسیر سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی

مسیر سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد؛ قرار است امکان جذب سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میدان‌های نفت و گاز فراهم شود که تحقق این امر باعث افزایش ۲۰۰‌میلیون مترمکعبی تولید گاز در کشور خواهد شد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، احمد مهدوی‌ ابهری در یک نشست خبری که در محل انجمن صنفی پتروشیمی برگزار شد، اعلام کرد: در سه ماه نخست سال‌جاری رقمی معادل ۲۰‌میلیون و ۴۱۰‌هزار‌تن محصول پتروشیمی تولید شد، از این میزان حدود ۳‌میلیون‌تن در داخل به‌فروش رفت و معادل ۳‌میلیارد و ۳۹۰‌میلیون دلار محصول پتروشیمی نیز صادر شد.

مهدوی‌ابهری گفت: همچنین از این میزان ۷‌میلیون و ۷۴۰‌هزار‌تن صادر شد و حدود ۱۱‌میلیون‌تن خوراک بین‌‌‌‌‌‌‌مجتمعی و درون‌‌‌‌‌‌‌مجتمعی بوده‌است. او اعلام کرد: در صورت ادامه این روند، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۴۰۳ از میزان صادرات سال‌گذشته پیشی خواهد گرفت.

مهدوی‌ابهری با اعلام اینکه در تلاش هستیم تا طرح‌های پتروشیمی با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰‌درصد را امسال وارد مرحله راه‌اندازی کنیم، افزود: طبق مذاکرات صورت‌گرفته قرار بر این است تا بانک‌مرکزی به سمت کمک به طرح‌هایی که نیازمند منابع کمتر از ۵۰‌میلیون دلار هستند، پیش‌برود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه‌داد: با توجه به چنین مساله‌ای، اکنون بانک‌مرکزی در حال بررسی ۱۱ طرح است که در صورت تامین منابع موردنیاز این طرح‌ها، شاهد ایجاد زمینه لازم برای تحقق جهش تولید در صنعت پتروشیمی خواهیم بود.

رای دیوان به نفع پتروشیمی‌ها

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ادامه به موضوع شکایت این انجمن در رابطه با نرخ خوراک گاز پرداخت. وی با اشاره به اینکه سال‌گذشته خوراک متان در لایحه بودجه ‌۷‌هزار‌تومان و نرخ سوخت ۴‌هزار‌تومان مصوب شد، گفت: این موضوع موجب اعتراض پتروشیمی‌ها شد چراکه محصولات پتروشیمی صادراتی و متصل به بازارهای جهانی است، لذا باید نرخ گاز به‌جای یک قیمت ثابت، بر اساس روندهای بازار تعیین شود. مهدوی‌ابهری ادامه‌داد: این گفت‌وگوها در مجلس اثر گذاشت و مسوولیت به دولت محول شد. دولت هم البته در نهایت بدون‌مشورت با بخش‌خصوصی اعلام کرد نرخ ۷‌هزار‌تومانی ابلاغ خواهد شد.

با پیگیری‌های انجمن و تلاش‌هایی که در رابطه با عدم‌تطابق این ابلاغیه با قانون داشتیم، موضوع از سوی هیات تطبیق قوانین ملغی شد. بعد از این بود که دولت ما را به جلسه دعوت کرد. وی با اشاره به اینکه در این جلسه دولت را مجاب کردیم برای نرخ‌گذاری به فرمول برگردد، گفت: هرچند که در این فرمول معیار هاب‌های اروپایی و کف قیمت مورد قبول ما نبود، اما از اینکه نرخ‌گذاری به یک روال منطقی رسیده‌است، خوشحال بودیم.

مهدوی‌ابهری توضیح داد؛ در همین اثنا دولت یکباره اعلام کرد چون مصوبه برگشت به فرمول در شهریور رخ‌داده لذا از ابتدای سال‌معیار تعیین قیمت همان ۷‌هزار‌تومان خواهد بود. ما گفتیم که مبنای قانونی ۷‌هزار‌تومانی خلاف قانون بوده و چگونه می‌توان یک آیین‌نامه غیرقانونی را معیار نرخ‌ها قرار داد، به‌همین‌دلیل ما ناگزیر دعوی خود را به دیوان عدالت بردیم و خوشبختانه دیوان به نفع پتروشیمی‌ها رای داد.

افزایش قیمت اوره

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی از ۵سال‌گذشته در تلاش برای منطقی‌‌‌‌‌‌‌تر‌کردن قیمت فروش کود اوره و پرداخت مطالبات اوره‌‌‌‌‌‌‌سازها بود، گفت: در این زمینه بارها جلسات مختلفی را برگزار کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم و به‌دنبال پیگیری‌های صورت‌گرفته به توافق‌هایی در زمینه افزایش قیمت کود اوره و تعیین‌تکلیف مطالبات دست پیدا کرده‌ایم. مهدوی‌ابهری ادامه‌داد: از آبان۹۸ تاکنون هر کیسه کود اوره به جهادکشاورزی با نرخ ۴۰‌هزار‌تومان فروخته می‌شد، بر اساس مصوبه جدید، این قیمت به ۲۴۰‌هزار‌تومان در هر کیسه و به ۴۸۰۰‌تومان در هر کیلو افزایش یافت. طبق این مصوبه قرار است مابه‌‌‌‌‌‌‌التفاوت آن از محل دارایی‌های دولت پرداخت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ضمن تکذیب شایعات مطرح‌شده درخصوص توقف این مصوبه گفت: هم‌اکنون اوره تولیدی واحدهای پتروشیمی براساس نرخ جدید در حال فروش است و مصوبه هیات‌وزیران که در تاریخ ۲۴ تیرماه تصویب شده، ‌‌‌‌‌‌‌ لازم‌‌‌‌‌‌‌الاجرا است.

تشکیل نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی

او گفت؛ تشکیل نهاد رگولاتوری در صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های لازم برای افزایش مشارکت مردم در این صنعت تلقی می‌شود که این امر سبب جان‌گرفتن بخش‌خصوصی خواهدشد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با تاکید بر ناترازی انرژی اعلام کرد: صنایع پتروشیمی مصرف‌کننده گاز است و این انجمن از ابتدای دولت سیزدهم موضوع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را در توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای تامین خوراک آغاز کرد. او در ادامه صحبت‌های خود نیز از امضای ۱۰تفاهم‌نامه مابین وزارت نفت و پتروشیمی‌ها در سال‌جاری خبر داد.

او همچنین به تغییر برخی از مشکلات موجود در میدان‌های مشخص‌شده اشاره کرد و گفت: امروز در این زمینه نشستی برگزار و مقرر شد تا امکان جذب  سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میدان‌های نفت و گاز فراهم شود که تحقق این امر باعث افزایش ۲۰۰‌میلیون مترمکعبی تولید گاز در کشور خواهد شد.

آخرین وضعیت تولید بنزین از متانول

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درخصوص آخرین وضعیت تولید بنزین از متانول افزود: صحبت‌هایی با سرمایه‌گذاران چینی برای تولید بنزین از متانول انجام‌شده اما اجرای آن نیازمند تصویب آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌‌ تخفیف در نرخ خوراک گاز است. وی اعلام کرد: در این زمینه پیشنهاد اعمال تخفیف ۳۰درصدی را ارائه کرده‌‌‌‌‌‌‌ایم، اعمال‌نشدن این تخفیف با هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه توجیه اقتصادی همراه نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین

مهدوی‌‌‌‌‌‌‌ابهری با اشاره به ناترازی انرژی و اینکه صنایع پتروشیمی خود مصرف‌کننده گاز هستند، بیان کرد: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از ابتدای دولت سیزدهم موضوع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را در توسعه میدان‌های نفتی و گازی برای تامین خوراک آغاز کرد که به این‌‌‌‌‌‌‌منظور امسال ۱۰ تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و پتروشیمی‌ها امضا شد.

وی با بیان اینکه بعضی مشکلات در میدان‌های مشخص‌شده وجود داشت که در حال تغییر آنها هستیم، ادامه‌داد: همین امروز در این زمینه نشستی برگزار شد تا سرمایه‌گذاری ۸‌میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در میدان‌های نفت و گاز جذاب شود. این سرمایه‌گذاری ۲۰۰‌میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور می‌افزاید.

عدم‌‌‌‌‌‌‌النفع پتروشیمی‌ها از کمبود گاز

مهدوی‌ابهری در پایان رقم عدم‌‌‌‌‌‌‌النفع بابت کمبود تامین گاز را در سال‌۱۴۰۱ حدود ۷۰۰‌میلیون دلار و سال‌گذشته را یک‌میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: هر قدر جلوتر می‌‌‌‌‌‌‌رویم عدم‌‌‌‌‌‌‌النفع افزایش می‌یابد و اگر وضع به همین منوال پیش‌برود تا ۱۴۱۲ پتروشیمی‌ها تعطیل می‌شوند، مگر اینکه سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی صورت گیرد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟