سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۱۱ تير ۱۴۰۳ 0 421

بازار جهانی، رینگ فرآورده‏‏‌های نفتی را صعودی کرد

افزایش قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها

افزایش قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها
قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز ۱۰تیر در حالی اعلام شد که بازار جهانی نیز تحت‌تاثیر ادامه جنگ در منطقه خاورمیانه و همچنین تصمیم‏‏‌های جدید فدرال‌رزرو آمریکا افزایشی شد.

 به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، از طرفی وضعیت سیاسی کشور موجب رشد نرخ ارز حواله در بازار مبادله‏‏‌ای شده است که این موارد موجب شد قیمت پایه محصولات پتروشیمی به صورت یکپارچه افزایش یابد.

با توجه به تشدید تنش‌‌‌ها در منطقه خاورمیانه، وضعیت تولید و تقاضا در مناطق دارای نفت با تغییراتی مواجه شده و از این‌رو میزان تقاضا از جانب آمریکا کاهشی بوده و این موضوع موجب شده است تا شاخص برنت از روز جمعه در مسیر کاهشی قرار بگیرد و در کانال ۸۵دلار به ازای هر بشکه به تثبیت رسیده است.

در همین حال، داده‌‌‌هایی نشان می‌دهد که شاخص قیمت هزینه‌‌‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده (PCE)، معیار ترجیحی فدرال‌رزرو برای تورم، در ماه مه ثابت ماند و امیدها را به کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر تقویت کرد. در سمت عرضه، داده‌‌‌های EIA نشان از افزایش ذخایر نفت خام و بنزین ایالات‌متحده دارد که نگرانی‌ها را در مورد تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان افزایش می‌دهد.

به‌رغم این نگرانی‌ها، قیمت برنت سومین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد و در هفته ۰.۲‌درصد و در ماه ژوئن حدود ۶‌درصد افزایش یافت. با توجه به این شرایط، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی نیز افزایشی اعلام شد و این موضوع موجب رشد یکپارچه قیمت پایه محصولات شیمیایی و پلیمری شد.

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌‌‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 10تیرماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌ای برای هشتمین هفته متوالی حدود 111تومان افزایش داشت.

به عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌ای از 42‌هزار و 884تومان در روز 3تیرماه به 42‌هزار و 996تومان در روز 10تیرماه رسید و با 0.26‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش یکپارچه قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد.

این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال صعودی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌ای به مسیر تدریجی رشد خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالاها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده‌‌‌اند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 10تیرماه نشان می‌دهد که 90‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین استایرن‌بوتادین رابر روشن 1502 با رشد 2.7‌درصد معادل 2هزار و 276تومان به 84‌هزار و 778تومان رسیده است.

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند، PVC-E6834 با 0.58‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته 309تومان افت قیمت را به ثبت رسانده است. قیمت جهانی این محصول پلیمری نیز 905دلار به ازای هر تن به ثبت رسیده است که نسبت به هفته گذشته‌ هزار دلار و 294سنت به ازای هر تن کاهش قیمت را گزارش می‌کند. به طور کلی گروه محصولات پلیمری به صورت یکپارچه با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر بازار جهانی و نرخ دلار مبادله‌‌‌ای اتفاق افتاده است و پلی‌‌‌اتیلن سبک فیلم، PVC-S65  و PVC-E6834 سه محصول کاهشی پلیمری‌‌‌ها بودند. 

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌ای 28‌هزار و 500تومان قیمت‌گذاری می‌‌‌شوند نیز همه محصولات پلیمری با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته همراه بودند. در این گروه پلی‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری BG821 با 0.78‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است.

این در حالی است که دلار مبادله‌‌‌ای موثر در قیمت‌گذاری این گروه در روز 10تیر نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی اتفاق افتاده است. در گروه کالایی شیمیایی‌‌‌ها نیز بیشتر گروه‌‌‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و سود کاستیک با 6.3‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز 10تیرماه قیمت پایه این محصول 8‌هزار و 445تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و اوره پریل با 3.2‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌‌‌های گروه شیمیایی‌‌‌ها قرار گرفت.

ایزوبوتانول با 4.1‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات 111تومانی نرخ دلار مبادله‌‌‌ای رقم خورده است.

رونق معاملات شیمیایی‌‌‌ها

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی طی بازه زمانی 2 تا 8تیرماه نشان می‌دهد، این بازار میزبان 115‌هزار و 119تن انواع محصولات پلیمری بود که با تقاضای 131‌هزار و 270تنی مواجه شد و در پایان 94‌هزار و 377تن از این محصولات با میانگین قیمت موزون 48‌هزار و 432تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت.

مقایسه آمار تالار فرآورده‌‌‌های نفتی در دو هفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه حدود 0.6‌درصد کاهش داشته و این در حالی است که میزان تقاضا با رشد 8.4درصدی و میزان معاملات پلیمری‌‌‌ها طی هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن با افزایش 8درصدی مواجه شد. این افزایش‌‌‌ها در حالی رخ داده است که قیمت پایه محصولات پلیمری در بازه زمانی 2 تا 8تیرماه نسبت به هفته پیش از آن کاهش 0.05درصدی را به ثبت رسانده است.

هفته گذشته رینگ محصولات شیمیایی برخلاف محصولات پلیمری رقم خورد، به طوری که در بازه زمانی مورد بررسی حدود 60‌هزار و 413تن انواع محصول شیمیایی در تالار فیزیکی بورس‌کالا عرضه شد که با استقبال 49‌هزار و 75تنی مواجه شد و در پایان این بازار 40‌هزار و 371تن انواع محصول شیمیایی با میانگین قیمت موزون 36‌هزار و 437تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

مقایسه آمار گزارش‌شده از تالار پتروشیمی و فرآورده‌‌‌های نفتی نشان می‌دهد که میزان عرضه شیمیایی‌‌‌ها 5.2‌درصد نسبت به هفته پیش از بازه مورد بررسی رشد را به ثبت رسانده و میزان تقاضا و معاملات نیز به ترتیب 1.8‌درصد کاهش و 2.2‌درصد افزایش را گزارش می‌کند. مقایسه قیمت پایه دو هفته متوالی محصولات شیمیایی نیز همچون پلیمری‌‌‌ها با کاهش مواجه شد و حدود 18‌درصد افت را به ثبت رساند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟