یکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سرنوشت دردناک روستای چوار
در کمتر از دو سال شش کارگر پتروشیمی این روستا خودکشی کرده‌اند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از روزنامه هفت صبح، روستایی که با جنایت جنگنده‌های هوایی عراق و بمباران زمین فوتبال از آن یاد می‌شد، حالا نزدیک به دو سال است که با خبر خودکشی کارگرانش تیتر رسانه‌ها می‌شود. محمد منصوری، علی‌محمد کریمی، آرش تبرک، حیدر محسنی و حالا هم جواد نوروزی و مصطفی عباسی کارگرانی هستند که در فاصله کمتر از دو سال در روستای چوار دست به خودکشی زده‌اند.

پنجشنبه سی‌ام آذرماه، دو کارگر پیمانکاری پتروشیمی چوار ایلام، داخل کارخانه خود را به دار آویختند. جواد نوروزی و مصطفی عباسی اکنون در آی‌سی‌یو هستند. کارگران این کارخانه درباره علت این اقدام آن‌ها گفته‌اند: مدیر کارخانه دست به یک اخراج دسته‌جمعی زده؛ به ۱۳ کارگر گفته‌اند دیگر به شما نیاز نداریم.

می‌گویند از یک ماه پیش در کارخانه صحبت از اخراج این ۱۳ کارگر بوده و پنجشنبه کار را نهایی کرده‌اند. همان پنجشنبه جواد و مصطفی، داخل کارخانه خود را دار می‌زنند. داخل کارخانه دار می‌زنند تا مدیران نگویند دلیل خودکشی‌شان، مشکلات خانوادگی بوده است.

 به گفته آن‌ها این کارگران بین ۸ تا ۱۸ سال سابقه‌ کار دارند و حقوقشان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است. این 13 کارگر به مدت یک ماه به وزیر، نمایندگان مجلس، دادستان و استاندار ایلام نامه زده بودند تا اخراج صورت نگیرد اما صبح پنجشنبه به آن‌ها اعلام شد دیگر نیازی به آن‌ها ندارند. همان روز هم آقای نوروزی و عباسی خود را در کارخانه به دار آویختند.

چند ماه پیش هم خبر خودکشی حیدر محسنی، دیگر کارگر اخراج شده‌ این کارخانه منتشر شد و روابط عمومی از تصمیم شورای تأمین برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین حوادثی خبر داد: جابه‌جا کردن برخی از نیروهای حراست و ممنوع‌الورود کردن برخی از مدیران کارخانه. با این حال چهار ماه بعد می‌بینیم که این اتفاق دوباره تکرار شده است.

 آرش تبرک یکی دیگر از کارگران این کارخانه است که پنجم دی‌ماه سال گذشته با قرص برنج جان خود را گرفت. منابع کارگری در این پتروشیمی همان زمان به رسانه‌ها گفتند که دلیل خودکشی آرش ممنوع‌الورودی بوده و او را به کارخانه راه نمی‌دادند.

به گفته خواهر این مهندس جوان حتی علت ممنوع‌الورودی او به کارخانه اعلام نشده بود و با وجود پیگیری‌های فراوان دلیل این اخراج را هرگز نفهمید. با این حال روابط عمومی پتروشیمی چوار ایلام خودکشی او را بی‌ربط به ممنوع‌الورودی خواند و گفت مسئله شخصی بوده است. به گفته او ممنوع‌الورودی او به‌خاطر دعوا با یک فرد دیگر بوده و موقتا اجازه ورود به او داده نشده بود.

در مرداد ماه سال گذشته هم دو کارگر با فاصله 24‌ساعت به‌نام‌های علی‌محمد کریمی و محمد منصوری به زندگی خود پایان دادند. این دو، کارگران روزمزد این پتروشیمی بودند و بعد از چندین سال فعالیت در این پتروشیمی اخراج شدند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که علی‌محمد کریمی با استفاده از اسلحه و محمد منصوری 32‌ساله با طناب دار جان خود را گرفته‌اند.

پتروشیمی ایلام در جوابیه ای توضیحاتی در خصوص خودکشی 6 کارگر ارائه کرد.

۱-دو کارگری که اخیراً در شرکت پیمانکاری «نورهان صنایع» قصد خودکشی داشتند، ارتباط مستقیم کاری با شرکت پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و با اتمام پیمان و پروژه طبیعتاً پیمانکار و نیروهای پیمانکاری بایستی مجتمع را ترک نمایند.

۲-خبرگزاری ایلنا توضیحات تکمیلی در خصوص دلایل اقدام به خودکشی و تاریخ پایان پروژه همکاری مجتمع پتروشیمی ایلام با پیمانکاران را از شرکت «نورهان صنایع« پیگیری می‌نمود که نفرات تحت مدیریت آن شرکت اقدام به خودکشی نموده‌اند، نه پتروشیمی ایلام!

۳-پدیده خودکشی متاثر از عوامل مختلفی است که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان می‌توانند اظهار نظر کارشناسی داشته باشند اما در خصوص خودکشی ۶ فرد مذکور در چوار که اسامی آنان در ایلنا ذکر شده است باید گفت دلایل خودکشی این افراد هیچ ارتباط مستقیمی با پتروشیمی ایلام نداشته‌ است و دستگاه‌های متولی می‌توانند اظهار نظر نمایند.

۴-موضوع بیکاری و خودکشی در استان محروم ایلام یک موضوع اپیدمی و نگران‌کننده است اما پتروشیمی ایلام با اشتغال برای بیش از ۲ هزار نفر نقش پررنگی در کاهش آمار بیکاری داشته است و تاکنون این مجتمع در جهت تعدیل نیروی انسانی اقدام به اخراج هیچ کارگری ننموده است و موارد مطرح شده در آن رسانه کذب است.

۵-از ۶ مورد خودکشی ذکر شده ۲ مورد که هیچ گونه ارتباط شغلی مستقیم و یا غیر مستقیم با پتروشیمی ایلام نداشته‌اند و یک مورد خودکشی دیگر در خارج از شرکت و به دلایل غیر شغلی به وقوع پیوسته است که مراجع ذی‌صلاح می‌توانند اظهارنظر نمایند. در یک مورد خودکشی نفر پیمانکاری پتروشیمی، به اطلاع افکار عمومی می‌رساند نامبرده بر اساس تصمیم کمیته انضباطی تعلیق شده بود و نه اخراج.

۶-انتشار نحوه خودکشی در کارخانه و محیط صنعتی توسط آن رسانه تشویق کارگران در جهت اقدام به خودکشی محسوب می‌شود و آن رسانه می‌توانست کارگران را ترغیب و آگاه می‌نمود که از طریق اداره کار و مراجع مربوطه مطالبات خود را پیگیری نمایند نه با شکستن تابوی خودکشی!


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟