دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

شارژ قیمت ها با تغییر نرخ ارز پایه ها/ دقیقا چه اتفاقی افتاد؟
درست در روزهای پر التهاب بازار ارز و زمانی که دلار در حال پیش روی در کانال 41 هزار تومان است، بورس کالای ایران، امروز (دوشنبه 5 دی 1401) طی ابلاغیه ای، از نرخ ارز جدیدی برای محاسبه قیمت های پایه، رونمایی کرد.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که انتظار می رفت تغییر ارز قیمت های پایه، از سوی نهاد دیگری همچون وزارت صمت، یا شرکت ملی پتروشیمی اطلاع رسانی شود، بورس کالا بدون اشاره به بخشنامه یا ابلاغیه‌ی بالادستی، رأسا نرخ ارز محاسباتی برای قیمت های پایه محصولات مختلفی را تغییر داد.

بر اساس این نامه، از 12 دی ماه، عرضه کنندگان محصولاتی مانند آلومینیوم، روی، مس، سرب، گروه محصولات پتروشیمیایی و ... می توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما (حواله دلار سامانه نیما که نرخ فعلی قیمت پایه است) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال کنند.

از نکات مهم این نامه، اشاره‌ی آن به عرضه کنندگان به جای نهادهای بالادستی است، یعنی به جای خطاب قرار دادن رگولاتوری (در اینجا منظور شرکت ملی پتروشیمی یا مدیریت توسعه صنایع پایین دستی است)، رأسا عرضه کنندگان مورد خطاب قرار گرفته اند و به این ترتیب، مشخص نیست که آیا از این پس، خود پتروشیمی ها قرار است قیمت ها را مشخص کنند یا همچنان، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، توسط شرکت ملی پتروشیمی، محاسبه و منتشر می شود.

موضوع بعد، عدم اشاره به رقم مشخص دلار است. یعنی در عباراتی کوتاه و بدون ذکر حدود و چارچوب، صرفا آمده است که عرضه کنندگان می توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما (دلار حواله سامانه سنا) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال کنند. یعنی عرضه کنندگان با طیف بازی از 28.800 تومان تا 37.000 تومان، ابتکار عمل و انتخاب برای قیمت گذاری دارند.

به طور مشخص، در دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمی (دی ماه 1399)، میانگین هفتگی دلار نیمایی قید شده، اما باز گذاشتن طیف 9 هزار تومانی برای محاسبه دلار پایه، قطعا همه را سردرگم می کند که از کدام نرخ برای قیمت گذاری باید استفاده شود.

از سوی دیگر، در بازار متشکل هم قیمت های مختلفی به عنوان نرخ دلار، هر روزه اعلام می شود. در بخش دلار توافقی سایت بازار متشکل ارزی، بین آخرین نرخ و آخرین نرخ صرافی ها، حدود 600 تا 700 تومان اختلاف است و حتی در مورد نرخ دلار توافقی نیز، اشاره دقیقی به بخشی که دلار باید از آن گرفته شود، نشده است.

هر چند دیر، اما تصمیم تغییر نرخ ارز، تصمیم درستی است، البته توجه به جوانب خاص این تصمیم، بیان نشده و نیاز به تشریح بیشتر است. با رسیدن دلار آزاد به 41 هزار تومان، اختلاف دلار نیمایی و دلار آزاد به بیش از 12 هزار تومان رسید و لازم بود سریعا، نسبت به تغییر دلار مبنا، تصمیم گیری می شد تا از انگیزه های واسطه گری که هفته به هفته بیشتر می شد، کاسته شود.

ابلاغیه بورس کالا، از دوشنبه 12 دی ماه، اجرایی می شود و ضمن اینکه قیمت گذاری به روش سابق، یک هفته دیگر ادامه دارد، اما در فرصت پیش رو، احتمالا جزئیات بیشتری در مورد انتخاب دلار، اطلاع رسانی خواهد شد.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
مجید حاجی سه شنبه ۶ دى ۱۴۰۱
سلام
لطفا در مورد تاثیر این تغییر برروی‌ اجناس و کالا ها دیدگاهتون رو بیان کنید ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟