پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

فراز نرخ و فرود معاملات پلیمرها
قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی در بورس‌کالای ایران با ترکیبی از افزایش و کاهش اعلام شد. در شرایطی که قیمت مبنای دلار نیمایی افزایشی بود، نرخ محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی، به‌عنوان دیگر متغیر معادله کشف نرخ پایه این گروه از محصولات با اثرپذیری از صعود بهای نفت‌خام، با ترکیبی از افزایش و کاهش همراه شد.

 به این ترتیب، طی هفته جاری در بسیاری از گریدهای پلیمری و مواد اولیه شیمیایی بورس‌کالا شاهد رشد قیمت پایه هستیم.

تمایل قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی به رشد بها

قیمت پایه محصولات پتروشیمیایی بورس‌کالا روز گذشته در حالی با سبزپوشی بخش عمده مواد اولیه در دو گروه پلیمری و شیمیایی اعلام شد که کلیت جریان بازار متغیرهای اثرگذار بر آن افزایشی بود. به عبارت دقیق‌‌‌تر، قیمت مبنای نیمایی دلار به‌عنوان یکی از متغیرهای تعیین نرخ پایه در مقایسه با قیمت‌های 8 خردادماه، 245تومان افزایش را به ثبت رساند؛ از این رو به میزان 01/ 1‌درصد رشد قیمت‌های پایه از سوی این متغیر قابل محاسبه است.

در کنار افزایش قیمت مبنای دلار نیمایی که از محاسبه میانگین هفتگی نرخ خرید و فروش دلار نیمایی به‌دست می‌‌‌آید، نرخ دلاری عمده گریدهای محصولات پتروشیمیایی نیز از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی  صنایع پتروشیمی (NPC)  افزایش قابل‌توجهی داشت.

البته در برخی از محصولات نیز افت قیمت پایه مشاهده می‌شود که به دلیل کاهش بهای جهانی این گروه از محصولات است. با این حال، تکانه‌‌‌های قیمتی محصولات پتروشیمیایی در بازارهای جهانی به سمت نوسان مثبت تمایل دارد که از صعود بهای نفت در روزهای اخیر تغذیه می‌شود.

به این ترتیب، اگرچه ترکیبی از افزایش و کاهش بهای پایه در بین پلیمرها و محصولات شیمیایی بورس‌کالا دیده می‌شود؛ اما نوسان مثبت به‌نسبت قدرتمندتری به ثبت رسیده است.

درواقع، بازه تغییرات قیمت در بین پلیمرهای بورس‌کالا مثبت 9درصد تا منفی 5‌درصد است که عمده گریدهای پلی‌اتیلن ترفتالات‌‌‌های بطری صدرنشین نوسان مثبت قیمت پایه هستند و در هفته جاری بیشترین رشد نرخ پایه را تجربه کردند که به دلیل رشد بهای دلاری این محصولات در کنار افزایش قیمت مبنای نیمایی دلار محقق شده است.

در بین شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا نیز شاهد بازه مثبت 19‌درصد تا منفی 12‌درصد از تغییرات قیمت این گروه از محصولات هستیم که زایلین مخلوط با 67/ 18‌درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت پایه در هفته جاری را به خود اختصاص داده است. در رتبه بعدی، آروماتیک سنگین با 16/ 18‌درصد و بنزن با 81/ 13‌درصد افزایش نرخ پایه قرار گرفته‌‌‌اند. در مقابل، گاز بوتان در گروه نرخ‌های کاهشی این هفته قرار دارد که با نزدیک به 12‌درصد افت قیمت پایه در بورس‌کالا عرضه می‌شود.

مخابره سیگنال افزایشی با صعود بهای نفت

در هفته گذشته، شاهد صعود بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی بودیم، تا جایی که برآیند نوسان قیمت نفت برنت نزدیک به 2‌درصد افزایش بها را نشان می‌دهد. این در حالی است که در ماه گذشته نیز تکانه‌‌‌های قیمتی این محصول استراتژیک در بازارهای جهانی به رشد 15درصدی رسید که در واقع نشان دهنده روند صعودی نرخ در بازارهای جهانی است.

البته در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، یعنی جمعه، شاهد افت کمتر از یک‌درصدی بهای نفت‌خام برنت بودیم که در معاملات آتی بازارهای جهانی به 122دلار کاهش یافت.

در واقع از عمده‌‌‌ترین دلایل افزایش بهای نفت می‌‌‌توان به چشم‌‌‌انداز افزایش نرخ‌‌‌ بهره توسط فدرال‌رزرو اشاره کرد که پس از رسیدن تورم به بالاترین حد خود در چهاردهه اخیر قابل ترسیم است و به حمایت قیمتی از بازار نفت منتهی شد. اما مشکلات تقاضا در چین همچنان وجود دارد که همچون محرکی کاهشی بر این بازار تحمیل می‌شود.

شاخص قیمت‌‌‌ مصرف‌کننده در ماه مه به میزان غیرمنتظره 6/ 8‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بالاترین میزان از سال 1981 تاکنون ارزیابی می‌شود. از این رو فشار بر فدرال‌رزرو برای پایبندی به افزایش تهاجمی نرخ بهره افزایش یافت و در عین حال، نگرانی‌‌‌ نسبت به رکود احتمالی را به دنبال داشت.

در چین، شانگهای مجددا قرنطینه‌‌‌های جدیدی را در بخش‌‌‌هایی از شهر اعمال کرد و از برگزاری دوره آزمایش دسته‌جمعی میلیون‌‌‌ها نفر از ساکنانش در آخر هفته خبر داد. با این حال، تقاضا در ایالات‌متحده در فصل تابستان به دلیل افزایش مسافرت‌‌‌ها در حالی در اوج خود قرار دارد که ذخایر بنزین این کشور در پایین‌‌‌ترین مقدار (فصلی) از سال 2014 و دورنمای افزایش تولید اعضای اوپک‌پلاس در هاله‌‌‌ای از ابهام است.

نوسان بهای نفتا به‌عنوان یکی از محصولات مشتق از نفت‌خام و خوراک مایع ارزشمند شرکت‌های پتروشیمی در هفته گذشته به میزان نزدیک به 5‌درصد کاهشی ارزیابی شد و در آخرین روز هفته با رشدی اندک به 824دلار و 73سنت به ازای هر تن معامله شد؛ سطحی که از ماه فوریه مشاهده نشده بود و اکنون تقریبا 25‌درصد کمتر از بالاترین قیمت یک‌دهه اخیر یعنی 1121دلار در اوایل ماه مارس بوده است.

کارشناسان این بازار، چشم‌‌‌انداز نزولی تقاضا را همچون دیوار دفاعی در برابر نگرانی‌های عرضه مرتبط با تحریم‌‌‌ها علیه بخش نفت روسیه می‌دانند؛ از این رو شاهد روند کاهشی بهای نفتا بودیم. با این حال، تکانه‌‌‌های مثبت قیمتی در روزهای پایانی هفته به ثبت رسید که احتمال دارد به دنبال رشد بهای نفت‌خام ادامه یابد.

عقبگرد داده‌‌‌های معاملاتی پتروشیمیایی‌‌‌ها در بورس‌کالا

در هفته گذشته شاهد افت حجم معاملات در هر دو بازار محصولات پلیمری و شیمیایی بورس‌کالا بودیم که البته میزان کاهش در بازار مواد اولیه شیمیایی بسیار بیشتر از محصولات پلیمری ارزیابی می‌شود. به عبارت دقیق‌‌‌تر، هفته گذشته 90‌هزار و 283تن انواع محصولات پلیمری در بورس‌کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته ماقبل از افت 4درصدی حکایت دارد.

در برابر این میزان عرضه، 137‌هزار و 468تن تقاضای خرید ثبت شد که در نهایت به مبادله 84‌هزار و 869تن از حجم عرضه‌ها انجامید. بررسی‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که اگرچه داده‌‌‌های حیاتی معاملات محصولات پلیمری به میزان اندکی در هفته گذشته کاهشی بود، اما همچنان در سطوح قابل‌قبولی قرار دارد و نسبت به متوسط هفتگی سال‌جاری تاکنون بالا ارزیابی می‌شود.

در مقابل، بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته با شتاب بیشتری روند کاهشی را پیمود و حجم معاملات این گروه از محصولات 22‌درصد کاهش یافت. در واقع، در هفته گذشته به میزان 45‌هزار و 232تن انواع محصولات شیمیایی در بورس‌کالا عرضه شد که تقاضای 33‌هزار و 796تنی را به دنبال داشت. در نهایت تنها 28‌هزار و 926تن از این محصولات مورد دادوستد قرار گرفت که به میزان 64‌درصد از عرضه‌ها ارزیابی می‌شود.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟