سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۴ تير ۱۴۰۰ 2 798

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم تیرماه 1400

کدام سرعت‌گیرها معاملات این هفته را پایین کشیدند؟

کدام سرعت‌گیرها معاملات این هفته را پایین کشیدند؟
تیرماه هر چه به پایان نزدیک می شود، آمار معاملات کاهش بیشتری پیدا می کند. درخشش معاملات محصولات پلیمری در دو هفته نخست تیرماه بود؛ جایی که معاملات بالای مرز 90 هزار تُن انجام گرفت و عرضه ها در محدوده 100 هزار تن بود. در این پست به دلایل کاهش معاملات و رسیدن آن به 63 هزار تن می پردازیم. با ما همراه باشید.

به گزارش ویکی پلاست، نشانه های کاهش حجم معاملات از هفته گذشته خود را نشان داد. جایی که عرضه ها از مرز 100 هزار تن به 89 هزار تن رسید. این هفته هم عرضه هابا 12 هزار تن کاهش، به 77 هزار تن رسید.

اما دلیل مهم این هفته در کاهش معاملات را باید کم کردن میزان خرید از بهین یاب دانست. از 21 تیرماه یعنی دوشنبه این هفته، میزان خرید از بهین یاب 9 کالای پلیمری از 6 و 3 ماهه به 1 ماهه کاهش یافت و دست بسیاری از تولیدکنندگان از خرید کوتاه ماند.

سرعت‌گیر کاهش میزان خرید از بهین یاب، مقارن شد با نزولی شدن قیمت دلار در بازار. دلار که در هفته های گذشته به بالای مرز 25 هزار تومان صعود کرده بود، این هفته، متأثر از خبر صدور معافیت تحریمی برای دسترسی ایران به دارایی‌های مسدود شده نزد ژاپن و کره، نزولی شد و دیروز، (چهارشنبه 23 تیرماه) به 24,550 تومان رسید. دلار صرافی هم نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 90 تومان کاهش یافت و به 24,260 تومان رسید.

در حالی که قیمت های پایه در روز یکشنبه 20 تیرماه رکورد بیشترین افزایش امسال را شکست و عموما، صعود قیمت های پایه همراه با افزایش تقاضا و خرید بیشتر همراه است، اما چنین اتفاقی در بورس کالا نیفتاد.

عدم حمایت عرضه ها از بازار و کاهش 25 هزار تنی عرضه ها نسبت به هفته اول تیر و تصمیم کمیته تخصصی برای پایین آوردن میزان خرید از بهین یاب، در کنار کسر سهمیه ها و نزولی شدن دلار، عوامل اصلی کاهش حجم معاملات هستند.

کاهش سهمیه ها، بیشتر از همه، این هفته در گروه پت بطری خودنمایی کرد. بر اساس اطلاعات ویکی پلاست، میزان سهمیه و عرضه های گروه پت بطری برابر شده اند. به عبارت دیگر در هفته های گذشته به قدری سهمیه خریداران پت کاهش یافته که میزان عرضه و سهمیه خریداران به نقطه سر به سر رسیده است. لذا این هفته، دیگر رقابت های بالای 50 درصد در کالاهای این گروه دیده نشد و بالاترین رقابت در کالای BG 821 بود که خریداران آن، حداکثر 9 درصد رقابت کردند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، خریدهای بالا در دو سه هفته اول تیر است. با افزایش میزان خرید از بهین یاب به 3 و 6 ماهه در 29 خرداد، طی هفته های اول تا سوم تیر، خریدهای بالایی در بورس کالا شکل گرفت و خریداران با نگاه به روند صعودی نیما، برای بهره گیری از قیمت های پایه‌ی پایین تر، تلاش خود را به کار گرفتند تا عمده سهمیه خود را در هفته های اول تا سوم تیرماه، خریداری کنند.

لذا برخی معتقدند خریدهای بالای در سه هفته اول تیرماه، انبارها را از مواد اولیه اشباع کرده و بخشی از خروج تقاضا از بازار، خریدهای بالا در هفته های اول تا سوم تیرماه است.

دلار نیمایی از 13 تا 20 تیر، 505 تومان افزایش داشت و از 21,594 تومان به 22,100 تومان رسید. اما بعد از یکشنبه، روند صعودی نیما کُند شد و میزان افزایش آن تا دیروز به 138 رسیده است و نشان می دهد در هفته آینده، از ناحیه دلار نیمایی میزان افزایش، مانند هفته چهارم تیرماه نخواهد بود.

قیمت جهانی نفت نزولی است و دلیل آن، جنگ آشکار اعضای اوپک شامل امارات و عربستان برای کسب سهم بازار نفت است. نزدیک شدن اوپک به توافق افزایش عرضه نفت 400 هزار بشکه در روز نیز محرک فروش است. همزمان افزایش نگرانی ها از گسترش کرونا در کشورها و افت مصرف نفت ناشی از آن، محرک فروش است! بازار نگران افت تقاضای نفت چین است. آمار 6 ماهه 2021 نشان از افت 3 درصدی واردات نفت توسط کشور چین دارد که برای اولین بار طی 8 سال گذشته است!

قیمت نفت برنت که هفته گذشته موفق به عبور از 77 دلار شد و به بالاترین قیمت طی 6 سال گذشته رسید، این هفته تحت تأثیر تنش های کشورهای بزرگ صادرکننده، نزولی شد و امروز به 74 دلار رسید.

با توجه به رخدادهای بازار نفت، خوراک و محصولات پتروشیمی، حالا باید منتظر قیمت های جهانی بود که تا چه حد نسبت به هفته قبل دستخوش تغییر شده اند. بازار در هفته آینده با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. نیما، شتاب دو هفته گذشته را ندارد و قیمت نفت نیز نسبت به هفته گذشته، کاهشی است.

موضوع مهم دیگر، نرخ دلار است. نزولی شدن دلار، خریدها را کاهش می دهد و خریداران تا ثبات یا تغییر مسیر دلار، تقاضای خود را کاهش می دهند. البته به گمان بسیاری، منابع ارزی ایران نزد کره و ژاپن، تأثیر چندانی در نرخ دلار نخواهد گذاشت و بازار منتظر خبرهای مهمتر از مذاکرات وین و توافق است.

قطعی برق، همچنان مشکل جدی تولیدکنندگان است. شهرک های صنعتی با قطعی برق از 2 تا 9 ساعت دست به گریبان هستند و در کنار دلایل مهم کاهش حجم معاملات، به عنوان یک عامل اثرگذار دیگر، می توان به قطعی برق و پایین آمدن تولید، به آن اشاره کرد.

آزمون یک ابزار جدید بورس کالا
بورس کالای ایران، هفته آینده یک روش معامله جدید را پیاده می کند. معاملات کشف پریمیوم. در این شکل معامله، عرضه کننده یک کالا را برای تحویل در زمان آینده (در معامله هفته آینده، تحویل 15 شهریور است) به صورت کشف پریمیوم به فروش می رساند. در شکل معامله پریمیوم، عرضه کننده، کالای خود را با یک قیمت علی الحساب عرضه می کند و خریداران به جای درصد، با عدد، پیشنهاد خود برای بیش از قیمت علی الحساب را اعلام می کنند.

بورس کالا در سررسید تحویل کالا یک معامله را مچ می کند که در آن، آخرین قیمت پایه اعلام شده برای کالای فروخته شده (که توسط دفتر توسعه شرکت ملی پتروشیمی در روزهای یکشنبه اعلام می شود) را با پریمیوم کشف شده در روز معامله (همان مابه التفاوت کشف شده در روز معامله) جمع و نرخ کالای خریداری شده، مشخص می شود. سهمیه خریداران نیز طبق اطلاعیه بورس کالا از سهمیه سه ماهه آنها کسر می شود.

آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته چهارم تیر 1400

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری


میزان معاملات هفته چهارم تیرماه : 63.231 تن



ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
مهدی دهقانی جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر،نمودار هفتگی عرضه تقاضا و معاملات رو که میبینم ،یک روند معنا داری در نمودار معاملات و تقاضا به نظرم وجود داره که میتونه به شاخص‌هایی مثل دلار و قیمت نفت و یا شاخص های دیگه ارتباط معنا داری نداشته باشه ،به نظرم هم تقاضا و هم آمار معاملات طی ماه آینده روند افزایشی داشته باشه .البته این یک نظر کارشناسی نیست تنها نظر شخصی بنده است . ارسال پاسخ
ویکی پلاست شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰
ممنون از نظر شما

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟