جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۰ خرداد ۱۴۰۰ 0 544

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم خرداد 1400

پاسخ خریداران به قیمت های پایه: کاهش 28.500 تنی معاملات

پاسخ خریداران به قیمت های پایه: کاهش 28.500 تنی معاملات
بازار ثابت کرده؛ هر وقت شکل قیمت گذاری درست باشد، خریداران هم فعالانه خرید می کنند ولی هر گاه تولیدکننده حس کند، قیمت پایه منصفانه نیست، در انتظار قیمت مناسب، دست از خرید می کشد.

بعد از سه هفته که معاملات بالای 75 هزار تن بود، نادیده گرفتن تغییرات کاهشی قیمت های جهانی، در قیمت های پایه این هفته، باعث شد 28,458 تن معاملات نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کند؛ یعنی 37.2 درصد!

شنبه و یکشنبه این هفته مصادف با 15 خرداد و شهادت امام جعفر صادق (ع) و تعطیل بود. به همین دلیل، قیمت های پایه روز دوشنبه و بدون در نظر گرفتن قیمت های جهانی، و تنها با در نظر گفتن میانگین هفتگی دلار نیمایی، محاسبه و اعلام شد.

میانگین هفتگی دلار نیمایی، از یکشنبه هفته قبل (9 خرداد) تا دوشنبه این هفته (17 خرداد) فقط 63 تومان (0.31 درصد) کاهش داشت و این میزان کاهش، قیمت های پایه را بین 57 تا حداکثر 151 تومان تغییر داد. این تغییر ناچیز در حالی بود که قیمت های جهانی، در برخی کالاها مانند پ پ های شیمیایی و نساجی، سنگین اکستروژن، سنگین بادی و تزریقی، کاهش های قابل توجهی را تجربه کرده بودند.

به همین دلیل، خریداران در انتظار واقعی شدن قیمت های پایه و رسیدن آن به قیمت منطقی، ترجیح دادند خریدهای خود را به هفته بعد موکول کنند.

از 97,963 تن عرضه های این هفته، فقط 47,960 تن معامله انجام شد. در حالی که طی هفته های گذشته، تقاضا از عرضه پیشی گرفته بود، این هفته برای نزدیک 98 هزار تن عرضه، تنها 60 هزار تن تقاضا ثبت شد. معاملات نسبت به هفته قبل 28,458 تن و تقاضا 48,949 تن کم شد. هفته قبل، حدود 74 درصد عرضه ها معامله شده بود ولی این هفته، 49 درصد عرضه ها معامله شد.

دلار نیمایی تمایل در طول خرداد ماه تحرک زیادی نداشته و در کانال 20,300 و 20,200 تومان، تغییرات محدودی داشته، به همین دلیل اثر مهمی بر قیمت های پایه از جانب دلار نیمایی دیده نمی شود. آخرین قیمت دلار نیمایی امروز (پنجشنبه 20 خرداد 1400) 20,316 تومان بوده که نسبت دلار روز دوشنبه 17 خرداد که قیمت های پایه اعلام شد، 11 تومان کاهش دارد.

در مقابل، قیمت های جهانی طی هفته های گذشته، عمدتا کاهشی یا بدون تغییر بوده اند. هر چند قیمت نفت در هفته گذشته به بالای مرز 70 دلار رسید و این هفته هم تا نزدیکی 73 دلار پیش رفت ولی هنوز اثرات صعود قیمت نفت در قیمت های جهانی، بروز نکرده است.

دلار صرافی هم با وجود تعدادهای روزهای کاری کمتر این هفته (تعطیلی شنبه و یکشنبه) تا پایان چهارشنبه 19 خرداد، در مجموع 242 تومان نسبت به قیمت پایانی هفته قبل افزایش داشت و به 23,580 تومان رسید. دلار آزاد هم روی مرز 24 هزار تومان است و نتایج نشست وین و پایان مذاکرات، مهم ترین عامل تعیین کننده روند قیمت دلار در یک ماه پیش روست. هر چند انتخابات و تحویل دلار به دولت بعد هم، را که بر کنترل بیشتر قیمت دلار در روزهای اخیر، اثر گذاشته، نمی توان نادیده گرفت.

از موارد مهم دیگری که این روزها تولید را با دشواری مواجه کرده، قطعی برق است. برخی تولیدکنندگان قطعی مکرر برق در بازه های طولانی را در پایین آمدن تولید و حتی پایین آمدن معاملات، موثر می دانند.

یک نامه مهم
این هفته، نامه ای در اختیار ویکی پلاست قرار گرفت که در آن، معاون بازرگانی وزرات صنعت، از مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خواسته تا بازارهای هدف برای محاسبه قیمت های پایه از GCC و شرق مدیترانه به شرق آسیا و جنوب شرق آسیا تغییر کند. در صورت موافقت با این پیشنهاد، باید شاهد کاهش قیمت های پایه طی هفته های آینده باشیم، چرا که قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای مورد نظر وزارت صمت، پایین تر از بازارهای فعلی است که دفتر توسعه، قیمت های پایه را با آن محاسبه می کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟