شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم اردیبهشت

چرا علی‌رغم کاهش شدید نیما، معاملات 54 درصد رشد کرد؟

چرا علی‌رغم کاهش شدید نیما، معاملات 54 درصد رشد کرد؟
فرمان بازار به دست کیست؟ نیما یا دلار آزاد؟ جواب این سؤال را به روشنی در معاملات این هفته محصولات پلیمری در بورس کالا می توان یافت. به رغم کاهش 736 تومانی دلار نیما و احتمال اُفت قابل توجه قیمت های پایه در هفته بعد، معاملات 54 درصد افزایش یافت و از 33,605 تن هفته قبل به 51,865 تن رسید.

به گزارش ویکی پلاست، قیمت دلار صرافی ملی در پایان هفته قبل، 20,643 تومان بود و دقیقا از پنجشنبه 16 اردیبهشت، با انتشار خبرهایی از عدم موفقیت مذاکرات وین، صعود دلار آغاز شد. دلار صرافی طی این هفته، در روندی افزایشی، در روز سه شنبه 21 اردیبهشت تا 22,335 تومان هم پیش روی کرد که این رقم نسبت به آخرین قیمت دلار صرافی در هفته گذشته، 1,692 تومان بیشتر است. دلار آزاد هم این هفته تا 22,650 تومان پیش رفت تا فرضیه کاهش دلار به زیر 20 هزار تومان، باطل شود.

در اثنای صعود دلار به بالای مرز 22 هزار تومان، دلار نیمایی که از ریزش دلار در صرافی ملی، جا مانده بود، رو به کاهش گذاشت. میانگین هفتگی دلار نیمایی، تا دیروز (چهارشنبه 22 اردیبهشت)1,221 تومان نسبت به آخرین قیمت هفته قبل و 736 تومان نسبت به یکشنبه 19 اردیبهشت، کاهش داشته است. آخرین میانگین هفتگی دلار نیمایی (چهارشنبه 22 اردیبهشت) 21,254 تومان و آخرین میانگین روزانه، 20,877 تومان است.

آنچه که این هفته در بازار رخ داد و باعث افزایش معاملات در بورس کالا و همچنین، افزایش قیمت در بازار آزاد شد، صعودی شدن دلار بود. این افزایش به حدی برای خریداران، مهم بود که بی توجه به کاهش نیما، خریدهای خود را افزایش دادند و معاملات، 54 درصد رشد کرد.

از سوی دیگر، دو هفته عدم خرید یا خرید محدود، موجودی انبار تولیدکنندگان را به پایان رساند و خریداران را به بورس کالا برگرداند. افزایش قیمت دلار، تأثیر دیگری هم داشت؛ بازرگانات کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، در زمان کاهشی شدن دلار، خریدهای خود را متوقف یا محدود می کنند و با افزایشی شدن دلار، سفارش های خرید نیز، بیشتر می شود. لذا این دو عامل را نیز می توان به دلایل رشد معاملات این هفته‌ی بورس کالا، اضافه کرد.

قیمت ها در بازار آزاد هم پس از تغییر مسیر دلار، صعودی شد. این هفته با وجود کاهش قابل توجه قیمت های پایه در روز یکشنبه 19 اردیبهشت، خریدها در بازار افزایش یافت و نگرانی از رشد بیشتر دلار در روزهای پیش رو، تولیدکنندگان خریدهای خود را افزایش دادند.

قیمت های پایه‌ی این هفته، رکورددار بیشترین میزان کاهش در سال 1400 شد و با میانگین درصد کاهش 4.8 درصد، رتبه اول بیشترین کاهش در هفت هفته اعلام قیمت را به نام خود ثبت کرد. کاهشی شدن قیمت های پایه و همچنین چشم انداز ادامه‌ی افت قیمت ها در هفته بعد، می توانست حجم معاملات این هفته را پایین بیاورد ولی همان طور که گفته شد، تغییر مسیر دلار، محاسبات را عوض کرد و معاملات، بیشتر شد.

حالا بازار در حالی وارد هفته جدید می شود که به احتمال زیاد، قیمت های پایه کاهش دیگری را تجربه خواهد کرد و باید منتظر نوسانات دلار نشست. اگر دلار حتی در قیمت پایانی این هفته نیز ثابت بماند، احتمال می رود معاملات بورس کالا با افزایش بیشتری نسبت به این هفته، مواجه شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 91%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟