جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۱ فروردین ۱۴۰۰ 0 611

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم فروردین 1400

شروع کم رونق معاملات در اولین هفته کاری سال جدید

شروع کم رونق معاملات در اولین هفته کاری سال جدید
معاملات محصولات پلیمری در نخستین هفته کاری سال 1400، با استقبال کم خریداران در عمده گروه ها مواجه شد. از 72,482 تن عرضه، تنها 33.488 تن معامله انجام شد و به جز گروه های پت نساجی و بطری که کماکان با پایین آمدن عرضه ها دست و پنجه نرم می کنند، در سایر گروه ها با قیمت پایه یا با رقابت های پایین معامله ها انجام گرفت.

به گزارش ویکی پلاست؛ استقبال کم از عرضه ها را می توان ناشی از تعطیلات عید و عدم فعالیت برخی واحدهای تولیدی، عدم فعالیت تأمین کنندگان بازار، موجودی انبارها از خریدهای پایان سال گذشته و امید به کاهشی شدن بیشتر قیمت در هفته آتی دانست.

البته در هفته جاری، روز دوشنبه، مصادف با نیمه شعبان بود و عرضه های این روز (پ پ ها و PVC) هم به روز سه شنبه منتقل شد. عمدتا در هفته های همراه با تعطیلی، کمی از میزان تقاضا کاسته می شود و در کنار عوامل بالا، تعطیلی دوشنبه و کاهش ساعت‌های کاری بانک ها در ایام نوروز را، می توان دلایل دیگری برای کاهش تقاضا دانست.

در سال گذشته هم، معاملات در هفته اول فروردین کم رمق بود و تنها 31,390 تن معامله صورت گرفت. اوج گیری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت در سال گذشته (برنت 21 و نفتا 132 دلار) باعث اُفت تقاضا شد. در مقایسه ای با سال گذشته، برنت در حال حاضر 64 و نفتا 573 دلار است. قیمت امروز برنت نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، 204.7 درصد و قیمت نفتا 333.3 درصد رشد را نشان می دهد.

پتروشیمی های امیرکبیر به عنوان یکی از مهم‌ترین مجتمع های تولیدکننده پلی اتیلن سبک خطی و سنگین اکستروژن در کنار پتروشیمی غدیر که PVC S65 تولید می کند، از غایبین عرضه های هفته اول فروردین بودند. غیبت امیرکبیر باعث شد تا عرضه های سبک خطی اراک، این هفته با 2 درصد رقابت معامله شوند.

شروع کاهشی قیمت ‌های پایه

یکشنبه 8 فروردین، اولین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در سال جدید، در حالی اعلام شد که هم قیمت های جهانی و هم نیما، کاهشی بودند.

هر چند دلار نیمایی 349 تومان (1.81 درصد) کاهش داشت اما 15 کالا از جدول مقایسه ای قیمت ها، بیش از 1.5 درصد افزایش داشت و گروه پت های نساجی با 8.39 درصد (1,924 تا 2,142 تومان) در صدر جدول کاهشی ها قرار گرفتند.

پلی استایرن معمولی 1540 هم با 6.73 درصد (2,172 تومان) نسبت به آخرین قیمت سال گذشته، پایین تر قیمت گذاری شد. پت های بطری هم بعد از این دو گروه با 5.42 درصد (1,300 تا 1,393 تومان) در رتبه سوم بیشترین کاهش های این هفته قرار گرفت.

کاهش دنباله دار دلار نیمایی

از ابتدای اسفند 99، نیما مسیری کاهشی را در پیش گرفت و این روند را تا پایان سال حفظ کرد. دلار نیمایی از 24,163 تومان در سوم اسفند به 23,010 تومان در 28 اسفند، رسید و 1,153 تومان کاهش را پشت سر گذاشت.

این کاهش در فروردین 1400 هم ادامه یافت و روز یکشنبه، قیمت های پایه با 349 تومان کاهش نسبت به 24 اسفند، قیمت گذاری شد. بعد از یکشنبه هم نیما به کاهش ادامه داد و تا امروز (چهارشنبه 11 فروردین 1400) میزان کاهش میانگین هفتگی نسبت به یکشنبه 8 فروردین به 111 تومان رسیده است. این روند کاهشی در حالیست که دلار صرافی، مسیر دیگری در پیش گرفته است.

دلار صرافی در تعقیب دلار آزاد

دلار صرافی، سال 1399 را با 23,960 تومان به پایان برد و کارنامه سال گذشته با 9,060 تومان افزایش (60.8 درصد) بست. اما با شروع سال جدید و اوج گیری دلار آزاد به بالای مرز 25 هزار تومان، دلار صرافی هم به تعقیب دلار آزاد پرداخت و تنها در این هفته (شنبه 7 تا 11 فروردین) 1,245 تومان (5.1 درصد) افزایش قیمت پیدا کرد.



این مسیر متناقض افزایش در دلار صرافی و کاهش در دلار نیمایی، آینده هر دو نرخ را با ابهام مواجه کرده و مشخص نیست طی روزهای پیش رو، کدام یک از دو شاخص، با دیگری هم مسیر می شود!

نفت در محدوده 63 دلار

قیمت نفت در پایان هفته گذشته، 64 دلار بود و هفته‌ی جدید را نیز در همین محدوده آغاز کرد. به دنبال مسدود شدن 6 روزه کانال سوئز توسط یک کشتی شرکت EVER GIVEN متعلق به شرکت EVERGREEN و تأخیر در انتقال محموله های نفتی، قیمت نفت هم در بازارهای جهانی، تا حدودی افت و خیز داشت.

نهایتا پس از باز شدن کانال سوئز در روز دوشنبه و بازگشت آمد و شد به معمول همیشگی، قیمت نفت هم در محدوده 63 دلار تثبیت پیدا کرد. قیمت نفت در هفته های میانی اسفند سال گذشته تا بالای مرز 70 دلار نیز پیش رفته بود اما در هفته های گذشته، قیمت نفت به میانه کانال 60 دلار بازگشته است.

جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری در هفته پایانی اسفند 99 و هفته دوم فروردین 1400

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 99 تا هفته دوم فروردین 1400

میزان معاملات هفته دوم فروردین ماه : 33.488 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای سال 99 تا 11 فروردین 1400

یادبود

متأسفانه در هفته‌ی گذشته، آقای نسین نیازی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بانیار و والده محترمشان، به رحمت ایزدی پیوستند. ویکی پلاست ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و مجموعه بانیار، برای درگذشتگان، آرزوی مغفرت و آمرزش الهی دارد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟