پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

رونق معاملات PVC در بهمن ماه با تعدیل قیمت های پایه
بالاخره پس از معاملات کم رونق پلیمرها در دی ماه، کمیته تخصصی پتروشیمی در اولین اعلام قیمت پایه مواد پلیمری در بهمن ماه مبنای دلار نیمایی را از ماهیانه به هفتگی تغییر داد...

این یعنی کاهش 2300 تومانی نرخ ارز نیمایی که این اتفاق همزمان با کاهش اندک قیمت جهانی پی وی سی، باعث کاهش 32386 ریالی قیمت پایه S65 و ورود آن به کانال 28800 تومان شد. این شروعی بود برای فوران آتش فشان خاموش معاملات پی وی سی در سایه افزایش نرخ دلار صرافی و بازار در هفته های پایانی بهمن ماه.

در 4 هفته معاملات پی وی سی در بهمن ماه از 47 هزار تن پی وی سی عرضه شده در بورس کالا مقدار 38 هزار تن معادل 80 درصد عرضه ها بفروش رسید بطوریکه برای خرید S65 در هفته آخر بین 4 تا 10 درصد رقابت انجام شد.در این ماه 5 گرید پی وی سی عرضه شد.

روند هفتگی معاملات

پس از بی میلی خریدارن از معاملات پی وی سی در دی ماه با تغییر مینای دلار نیمایی از ماهیانه به هفتگی و کاهش قیمت پایه خریدارانی که خرید خود را بر اساس پیش بینی کاهش قیمت به تعویق انداخته بودند با کاهش موجودی اطمینان در انبارها اقدام به خرید پی وی سی نمودند تداوم این روند در هفته دوم نیز باعث افزایش معاملات شد اما در هفته سوم با آشکار شدن مواضع برجامی ایران و آمریکا و افزایش تنش ها معاملات اینبار در سایه افزایش انتظارات تورمی روند صعودی با چاشنی رقابت به خود گرفت همزمان قیمت جهانی نیز که در مسیر کاهش قرار داشت صعودی شد و در نهایت در هفته آخر 100 درصد عرضه های گریدS65 به طور میانگین با 7 درصد رقابت معامله شد.

در بهمن ماه دلار نیمایی کار خود را با 234972 ریال به پایان رسانید و قیمت جهانی نیز به کانال 1390 دلار سقوط کردهر چند انتظار می رود در ماه آتی با ورود محموله های پی وی سی ار جنوب شرق آسیا و آمریکا به منطقه قیمت جهانی دستخوش تغییرات اساسی گردد.

 

گرید 65 بر مدار معامله

در بهمن ماه از 34 هزار تن عرضه این گرید 29 هزار تن معادل 83 درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت که همانطور که در بالا اشاره شد با کاهش موجودی انبارها و افزایش انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز در هفته های پایانی پس از ماهها رقابت برای خرید این گرید به بازار برگشت. نکته مهم درباره S65 تغیر گرید خط پتروشیمی بندر امام از 65 به 60 در اواسط ماه بود.

اتفاقات مهم بازار

تغییر مینای دلار نیمایی از ماهیانه به هفتگی

تصمیم کمیته تخصصی پتروشیمی در هفته اول ماه موافقان و مخالفانی داشت که کفه ترازو  بسمت موافقان سنگینی داشت و رونق گرفتن معاملات بر اثر این تصمیم نشان از درستی آن میداد.

برگزاری نمایشگاه ایران پلاست

پس از کش و قوس های فراوان و چندین بار تغییر زمان برگزاری نمایشگاه بلاخره 19 بهمن نمایشگاه ایران پلاست شروع بکار کرد و حضور پی وی سی سازان من‌جمله پتروشیمی اروند، غدیر و هگمتانه در کنار چند واحد گرانول و کامپاند و تولیدکنندگان مواد افزودنی در بخش خصوصی از نکات قابل توجه این نمایشگاه بود. در این نمایشگاه پتروشیمی هگمتانه از پی وی سی گرید پزشکی خود رونمایی کرد و قول عرضه این محصول تا یک‌ماه دیگر در بورس کالا را داد.

بازدید از پتروشیمی آبادان

پیرو اعتراض انجمن لوله و اتصالات و تعاونی های تامین نیاز به‌خصوص مَجد جِی در مورد کیفیت گرید S57 همزمان با مراسم افتتاحیه بازسازی واحد 600 پتروشیمی آبادان که در سال 97 بطور کامل آتش گرفت با همکاری و مشارکت مدیران دفتر توسعه صنایع تکمیلی هیئتی از صنایع پایین دست از آخرین اقدامات مدیران پتروشیمی آبادان در رابطه با حل مشکل کیفیت گرید S57 بازدید به‌عمل آوردند که بر اساس گزارش‌های منتشر شده مدیران پتروشیمی در حال انجام اقدامات مثبت جهت رفع مشکلات هستند که امید است باعث افزایش راندمان و کیفیت محصولات اولین پتروشیمی ایران شود.

رفع انحصار از گرید S60

بلاخره اصرار تولیدکنندگان اتصالات و محصولات تزریقی مبنی بر تخصیص گرید S60 و رفع انحصار از این گرید جواب داد و در هفته آخر بهمن ماه وزارت صمت بر اساس مقدار سهمیه مشخص شده در سامانه بهین یاب برای تولید اتصالات، دسترسی به خرید گرید S60 را برای این گروه از تولیدکنندگان باز کرد.

مجید کرباسی زاده

عضو انجمن پلیمر استان اصفهان

 

منابع:

سایت بورس کالای ایران

سایت ویکی پلاست

سایت انجمن ملی پلیمر اینپیا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟