جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار اخبار صنعت
۳۰ بهمن ۱۳۹۹ 0 899

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم بهمن ماه 1399

خودزنی خریداران با بالا بردن رقابت‌ها

خودزنی خریداران با بالا بردن رقابت‌ها
هر چند معاملات این هفته محصولات پلیمری، نزدیک 5 هزار تن کمتر از هفته قبل بود اما ارزش معاملات از هفته گذشته، پیشی گرفت. بخشی از این افزایش به دلیل رشد قیمت های پایه بود اما دلیل مهم‌تر، دمیدن خریداران در تنور رقابت‌ها بود. این پست به بررسی نکات مهم این هفته بازار می پردازد.

به گزارش ویکی پلاست، آمار معاملات هفته های پایانی بهمن، یادآور معاملات پرشور و حرارت اردیبهشت امسال است. بعد از ثبت بالاترین آمار معاملات سال 99 در هفته ی گذشته (87 هزار تن) این هفته هم 82 هزار تن معامله در بورس کالا انجام شد.

رکورد مهمی که این هفته ثبت شد، بالاترین میزان تقاضای خرید محصولات پلیمری در سال 99 بود. این هفته 139 هزار و 358 تن تقاضا برای 88 هزار و 829 تن عرضه در بورس کالا ثبت شد.

در مقایسه‌ با هفته قبل، هم عرضه ها 2 هزار و 108 تن کاهش یافت، هم معاملات 4 هزار و 989 تن کمتر شد. این هفته، معاملات 5.7 درصد کمتر از هفته‌ی گذشته بود. سال گذشته نیز در همان روزها، معاملات به 78 هزار تن رسید؛ سال گذشته، در همین روزها، دلار نیمایی، هفته به هفته بالاتر می رفت و در هفته چهارم بهمن، به کانال 12 هزار و 800 تومان صعود کرده بود.

1- صعود قیمت های پایه
یکشنبه‌ی این هفته، قیمت های پایه با دلار 23 هزار و 497 تومان محاسبه شد، یعنی 228 تومان بیشتر از هفته‌ی قبل.

اما در افزایش این هفته‌ی قیمت‌های پایه، نقش قیمت های‌ جهانی، بسیار پررنگ‌تر بود. درصد افزایش نیما، 0.98 درصد بود ولی 25 گروه کالایی بین 8.65 تا 1.37 درصد افزایش قیمت داشتند.

پ پ نساجی 2,539 تومان، پ پ شیمیایی 2,570 تومان و پلی استایرن معمولی 1,966 تومان نسبت به هفته قبل افزایش داشت. پس نقطه تداوم رونق بازار این هفته را می توان اعلام افزایشی قیمت های پایه دانست.

2- شدت گرفتن رشد نیما
درست بعد از اعلام قیمت های پایه، میانگین هفتگی دلار نیمایی، در افزایش، شتاب گرفت. اگر در فاصله یک هفته (یکشنبه هفته قبل تا یکشنبه این هفته) نیما 228 تومان افزایش قیمت داشت، طی 4 روز، میانگین هفتگی 363 تومان رشد قیمت داشت و به 23 هزار و 860 تومان رسیده است.

اتفاق مهم در قیمت های نیما، صعود میانگین روزانه به کانال 24 هزار و 600 تومان بود. در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته، قیمت میانگین روزانه به کانال 24 هزار و 600 و 24 هزار و 500 رسید ولی از چهارشنبه، میانگین روزانه 1200 تومان کاهش یافت و به کانال 23 هزار و 500 تومان بازگشت و صعود میانگین هفتگی متوقف شد.

3- افزایش قیمت نفت
نفت که هفته گذشته موفق شده بود به کانال 62 دلار صعود کند، این هفته نیز افزایشی است. روز دوشنبه که معاملات بازارهای جهانی آغاز شد، برنت به 63 دلار صعود کرد و امروز (پنجشنبه 30 بهمن) وارد قیمت 65 دلار شد. بدون شک افزایش قیمت نفت بر قیمت های جهانی خوراک و محصولات پتروشیمی نیز اثر خواهد گذاشت و تا شنبه آینده، باید منتظر میزان تغییرات قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی ماند.

4- عبور دلار صرافی از مرز 25 هزار تومان
در حالی که دلار آزاد طی هفته گذشته و این هفته، بالای مرز 25 هزار تومان بود و حتی در روزهایی از 26 هزار تومان نیز عبور کرد، ولی دلار صرافی پشت مرز 24 هزار تومان، در مقابل صعود، مقاومت می کرد. سه روز متوالی، قیمت دلار صرافی در 24,980 تومان ثابت بود تا اینکه بالاخره، روز چهارشنبه این مقاومت شکست و دلار صرافی ملی هم به 25,170 تومان رسید.

5- شروع رقابت ها
همه عوامل بالا دست به دست هم داد تا در روزهای دوشنبه و سه شنبه که عرضه های بهین یابی محصولات پلیمری در بورس کالا انجام می شود، رقابت های خریداران، اوج بگیرد. حتی کالاهایی مانند PVC که هفته های زیادی، رنگ رقابت به خود ندیده بودند، این هفته رقابت شدند.

رقابت بسیاری از کالاهای شاخص، نسبت هفته قبل دوبرابر شد و قیمت های تمام شده بورس کالا، از قیمت پایه، اختلاف زیادی پیدا کرد. گروه پت بطری، سبک خطی، سنگین تزریقی، پ پ شیمیایی، پت نساجی، سنگین فیلم و PVC از جمله گروه هایی بودند که رقابت آن ها دوبرابر هفته قبل بود!

6- افزایش قیمت ها در بازار آزاد
در پی رقابت های خریداران و اوج گرفتن قیمت های پایه و افزایشی شدن دلار و نفت، قیمت محصولات پتروشیمی در بازار آزاد هم رو به صعود گذاشت. این افزایش قیمت در گروه هایی که رقابت های بالاتری را تجربه کرده بودند، پر رنگ تر بود. گروه پت بطری یا سبک خطی، از جمله کالاهایی بودند که این هفته بین 2 تا 3 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کردند.

همه شاخص ها صعودی هستند
نفت، (و به احتمال بسیار زیاد، خوراک و قیمت های جهانی) دلار (صرافی و نیما)، همگی صعودی هستند و چشم انداز بازار را افزایشی کرده اند. همه این عوامل باعث می شوند که خریداران، از فرصت هر هفته برای صرفه جویی از زمان خرید استفاده کنند و در نتیجه، حتی به قیمت رقابت، تلاش می کنند تا از سهمیه خود، استفاده کرده و خرید بیشتری بکنند.

ترمز رقابت ها کشیده می شود؟
در برهه‌هایی که بازار وارد التهاب می شود، کمیته تخصصی پتروشیمی با تعیین محدودیت در میزان خرید از بهین یاب، به کنترل تقاضا می پردازد.

احتمال دارید در هفته آینده، چنین تصمیمی توسط کمیته تخصصی گرفته شود و برای کنترل رقابت ها و التهاب بازار، میزان خرید از بهین یاب و حداکثر میزان ثبت سفارش، دستخوش تغییرات جدیدی شود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته چهارم بهمن 1399

میزان معاملات هفته سوم بهمن ماه : 89.699 تن

 

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 23 بهمن 1399


 


66.2 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
80.5 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
82.2 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
85.1 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
96.5 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
96.5 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
96.5 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
96.5 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
96.5 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟