جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

زمستان سرد پی وی سی در پی انتظار کاهش قیمت ها
معاملات پی وی سی در اولین ماه زمستان در حالی با دو چهره متفاوت از لحاظ قیمت به پایان رسید که از نیمه دوم دی ماه دو عامل موثر بر قیمت پایه یعنی دلار نیمایی و قیمت جهانی پس از چندین ماه صعود بی وقفه دست از افزایش برداشتند و پس از فتح قله 33 هزارتومان در هفته دوم دی ماه، قیمت پایه اس 65 از هفته های بعد به کانال 32 هزار تومان عقب نشینی کرد.

در 5 هفته معاملات پی وی سی در دی ماه از 52683 تن پی وی سی عرضه شده 24404 تن پی وی سی معادل 46.5درصد عرضه ها معامله شد. که که این درصد معامله کمترین میزان معامله در 10 ماه گذشته بوده است.



روند هفتگی معاملات

مطابق انتظار و پیش بینی فعالان بازار و با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی ایران و جهان پس از ماه‌ها بالاخره از هفته سوم دی ماه با کاهش نرخ ارز نیمایی و به تبع آن کاهش قیمت جهانی روند کاهشی قیمت پی وی سی در بازار ایران آغاز شد.

هر چند این روند در دی ماه کُند و لاک پشتی بود ولی این آغاز ماجرا بود و با ورود میانگین روزانه دلار نیمایی به کانال 23 هزار نومان در هفته های آتی و همچنین ضعف تفاضا و افزایش عرضه در بازارهای جهانی پی وی سی، احتمال کاهش قیمت جهانی به زیر کانال 1400 دلار برای گرید S65 قابل پیش بینی است.

در دی ماه دلار نیمایی کار خود را با 254691 ریال به پایان رساند این در حالی‌ست که در هفته آخر دی، دلار صرافی در کانال 22 هزار تومان قرار داشت و قیمت جهانی گرید S65 که تا 1490 دلار در هر تن رسیده بود با 75 دلار کاهش در هفته آخر به  عدد 1415 دلار رسید.

ذکر این نکته لازم است که در دی ماه دفتر توسعه صنایع پایین دستی قیمت پایه پی وی سی را با فرمول 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس محاسبه کرد.

گرید 65 گران و کم رمق

در دی ماه از 42 هزار تن عرضه این گرید فقط 17 هزار تن معادل 41 درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت افزایش قیمت پایه S65  به کانال 33 هزار تومان در هفته دوم و کاهش مجدد آن به کانال 32 هزار تومان باعث شد قیمت پایه این گرید تقریبا 910 نومان نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کند.

اتفاقات مهم بازار

1- طرح افق

بالاخره پس از کش و قوس های فراوان از نیمه دوم دی ماه طرح افق رسما اجرایی شد و سهمیه واحدهایی که به طور کامل این طرح را اجرا نکرده بودند دستخوش تغییرات شد.

2- تنوع سبد عرضه

پتروشیمی ها در دی ماه متنوع‌ترین سبد عرضه خود در سال 99 را به نمایش گذاشتند به‌طوری‌که هر 4 گرید قابل عرضه پی وی سی سوسپانشن شامل 57، 60، 65، 70 در این ماه عرضه شد ولی علی رغم انتقاد رییس انجمن چرم مصنوعی به پتروشیمی اروند برای عرضه گریدهایی بجز E6834 فقط این گرید پی وی سی امولشن عرضه شد.

3- کیفیت S57 پتروشیمی آبادان

به رغم عرضه 2500 تنیS57  آبادان فقط 600 تن از آن معادل 24 درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت که با توجه به شکایات خریداران نسبت به مقدار رطوبت و بسته بندی گرید فوق در جلسه ای با حضور رییس انجمن لوله و اتصالات و پتروشیمی آبادان، مدیران این پتروشیمی قول رفع مشکل تا آخر بهمن ماه را دادند ولی نحوه جبران خسارات وارده به واحدهای متضرر همچنان در هاله ای از ابهام است.

4- گرید S60 در کلاف سردرگم رفع انحصار

پرتکرارترین موضوع در مصوبات سه ماه اخیر کمیته تخصصی پتروشیمی بحث لزوم شناسایی و تفکیک مصرف‌کنندگان گرید S60 بوده به‌طوری‌که از 7 جلسه اخیر در 5 جلسه این بحث مطرح شده ولی همچنان بی نتیجه مانده است.

این درحالیست که براساس گریدبندی انجام شده خرید S60 بعنوان گرید جایگزین S57 برای تولید کنندگان اتصالات پی وی سی تعریف شده ولی همچنان خرید این گرید در انحصار 5 شرکت است که این موضوع باعث اعتراض انجمن لوله و اتصالات و مکاتبه انجمن ملی پلیمر با وزارت صمت برای رفع انحصار شده است.

5- قطعی برق

با نزدیک شدن به پایان دی ماه و افزایش برودت هوا و بالا رفتن مصرف برق، چند نیروگاه برق از مدار خارج شد. قطعی های برق، بدون اطلاع قبلی باعث واردن آمدن خسارات زیادی به تولیدکنندگان، علی الخصوص تولیدکنندگان محصولات PVC شد. هر چند دلایل زیادی مانند خارج شدن نیروگاه های با سوخت مازوت از مدار، بالا رفتن مصرف مزارع بیت کوین و کمبود گاز نیروگاه ها برای قطعی ها مطرح شد، اما این واحدهای صنعتی بودند که از قطعی های مکرر، ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.

مجید کرباسی زاده
عضو انجمن پلیمر استان اصفهان 
    

منابع:
سایت بورس کالای ایران
سایت ویکی پلاست
سایت انجمن ملی پلیمر

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟