چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

توضیحات انجمن PVC به اتاق تهران در مورد گزارش دفتر توسعه
انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC در نامه ای به رییس اتاق بازرگانی تهران، گزارش منتشر شده دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی در مورد «تأثیر افزایش فروش محصولات پتروشیمی بر حجم تولید صنایع پایین دست» را نیاز به توضیح دانست و در 5 بند نقائص گزارش را برشمرد.

به گزارش ویکی پلاست، متن نامه انجمن تولیدکنندگان PVC به شرح زیر است:

جناب آقای مهندس خوانساری
ریاست محترم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

با سلام؛
احتراماً به استحضار می رساند، نامه شماره 52363/108 مورخ 20/8/99 ، با موضوع "تأثیر افزایش فروش محصولات پتروشیمی بر حجم تولید صنایع پائین دست" که اخیراً توسط دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی تهیه گردیده (پیوست شماره 1)، به رؤیت این انجمن رسیده است و این تشکل، به عنوان یکی از ذینفعان صنایع پائین دست و آسیب دیدگان سیاست های اجرایی نهادهای ذیربط، لازم می داند تا پیرامون نامه مذکور، مواردی را به عرض حضرتعالی برساند:

1- دفتر توسعه صنایع پایین دست، در ابتدای نامه مزبور و همچنین در پیوست آن، به ارائه اطلاعاتی کلی از میزان عرضه و معاملات مواد پلیمری و شیمیایی، در بازه ی سه ساله، پرداخته است، اما شایسته تر آن بود که در راستای درک عمیق تر از بحران هایی که بر صنایع تکمیلی (بالاخص صنایع وابسته PVC)، در یک سال اخیر گذشته است، جزئیات بیشتری در اختیار اتاق بازرگانی قرار گیرد. از جمله:

- میزان عرضه مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دست
- نحوه عرضه در بورس (اعم از سلف و نقدی)
- شفاف سازی در نحوه قیمت گذاری ارزی
- میزان کارآمدی سیستم رگولاتوری در مدیریت عرضه و تقاضا
- آمار واقعی تولید، صادرات و موجودی انبارهای شرکت‌های پتروشیمی
- میزان معاملات انجام شده توسط شرکت های عضو و غیر عضو تشکل ها و انجمن های منتسب به اتاق ایران

 ارائه آمارهای جامع از طرف نهادهای ذیربط، بسترهای لازم در جهت آسیب شناسی از سیاست هایی را فراهم می آورد که تا کنون به اجرا درآمده اما دستیابی به اهداف مد نظر، در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی را با کاستی های جدی مواجه نموده است.

 2- مطالبه شفافیت در میزان تقاضای واقعی مواد اولیه در بورس کالا، حجم تولید واحدهای تولیدی و میزان صادرات محصولات صنعتی، که در نامه مذکور نیز بدان اشاره گردیده، همواره از خواسته های به حق تشکل های عضو اتاق، از نهادهای بالادست نیز بوده است.

شایان ذکر آنکه در اسفند ماه 98، نُه انجمن و تشکل ذینفع صنعت PVC، در نامه ای مشترک (که به پیوست تقدیم حضور گردیده)، نگرانی خود از عدم شفافیت و تداوم سوداگری در بورس کالا را ابراز نموده و از ریاست شرکت ملی پتروشیمی تقاضا داشته اند تا در نشستی مشترک، پیشنهادات صنعتگران و پیشکسوتان کشور، در خصوص ایجاد توازن در میزان عرضه و تقاضا، کارآمدسازی سیستم رگولاتوری و تأمین پایدار مواد اولیه برای تولیدکنندگان واقعی مطرح گردد و چاره اندیشی لازم، به منظور شفافیت در زنجیره تأمین مواد اولیه تا فروش محصولات نهایی صورت پذیرد. اما با وجود پیگیری های متعدد، برگزاری نشست مذکور، همچنان مسکوت مانده است.

3- نکته دیگری که در نامه به آن اشاره گردیده: امکان "ارزآوری شرکت‌های پتروشیمی از محل صادرات مواد اولیه " است. سیاستی که همواره مورد حمایت دولت ها قرار گرفته و شاهد آن، رشد روز افزون صادرات مواد خام از کشور بوده‌ است.

به نظر می‌رسد صیانت از راهبرد صادرات مواد اولیه و ارزآوری شرکت‌های پتروشیمی کماکان در اولویت های اصلی سیاستگذاران قرار داشته و توجه به بحران های متعدد، از جمله تأمین مواد اولیه صنایع پایین دست کشور و تکمیل زنجیره ارزش، همچنان در اولویت های ثانوی متولیان امر، قرار دارد.

4- ظرفیت 750.000 تنی ایجاد شده در صنایع بالادست ( که ایران را در زمره ده کشور برتر تولید کننده رزین PVC قرار داده) و از سوئی تقاضای متوسط سالیانه 400-460 هزار تنی صنایع پائین دست PVC، فرصت مناسبی را برای رشد صنایع تکمیلی پدید آورده است.

اما وجود برخی کاستی ها در سیاست های اجرائی، امکان ارزش آفرینی از صنایع پائین دست را سلب نموده و نیاز است تا انجمن ها و تشکل ها، با حمایت هایی که از طرف اتاق صورت می پذیرد، با رعایت حفظ منافع ملی، امکان ارتقاء سهم صنایع پلیمری در تولید ناخالص ملی را فراهم آورند.

لذا با توجه به اشراف حضرتعالی بر شرایط کسب و کار حاکم بر کشور، تقاضا می گردد تا امکان برگزاری نشستی با حضور اعضاء هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات PVC با جنابعالی فراهم گردد تا با نگاه به واقعیت های صنعتی که از قدمت 70 ساله در کشور برخوردار است، چگونگی بهبود و توسعه زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی میسر گردد.
 
از عنایات همیشگی جنابعالی به رونق صنعت و تولید کشور کمال تشکر را داریم.  

رونوشت:
- آقای مهندس شافعی، ریاست محترم اتاق بازرگانی ایران
-آقای دکتر سلاح ورزی، نائب رئیس محترم  اتاق بازرگانی ایران
- آقای دکتر روغنی،ریاست محترم کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران
-آقای مهندس علیخانی، معاونت محترم امور تشکل های ایران  

 

دریافت فایل PDF


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟