شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۹ آبان ۱۳۹۹ 0 795

گزارش بازار محصولات پتروشیمی، هفته چهارم آبان 1399

همزمانی جدیت سامانه جامع انبارها با رکود بازار

همزمانی جدیت سامانه جامع انبارها با رکود بازار
هر چند معاملات این هفته محصولات پلیمری، 22 درصد بیشتر از هفته قبل بود اما حجم معاملات، تنها 43,821 تن ثبت شد. در 34 هفته‌ی سال 99، آمار این هفته، رتبه چهارم کمترین معاملات است.

به گزارش ویکی پلاست، از 83 هزار و 318 تن عرضه های این هفته، تنها 52.6 درصد معامله انجام شد. البته همان طور که گفته شد در مقایسه با معاملات 35 هزار تنی هفته قبل، معاملات این هفته، 22 درصد رشد داشت! در این پست به بررسی رکود حاکم بر بازار می پردازیم.

آخرین قیمت دلار صرافی ملی در هفته گذشته، 26,850 تومان بود و طی هفته‌ی جاری در روندی نزولی، قیمت دلار 1,230 تومان کاهش یافت (4,5 درصد) و به 25,620 تومان رسید.

این روند کاهشی، همچون هفته‌ی گذشته، دلیلی برای پایین ماندن حجم معاملات محصولات پلیمری در این هفته بود. دلار در بازار آزاد نیز، این هفته کانال 26 هزار تومان را از دست داد و به کانال 25 هزار تومان عقب نشینی کرد.

هر چند میانگین ماهانه دلار نیمایی، در روز یکشنبه که قیمت های پایه اعلام شد، 223 تومان افزایش یافت و به 26,127 تومان رسید، ولی در ادامه هفته به روند نزولی وارد شد و در روز چهارشنبه کاهشی شد.

ثبت قیمت هایی پایین تر از میانگین ماهانه، در میانگین روزانه و هفتگی، پیش بینی برای کاهشی شدن دلار نیمایی را تقویت می کرد.

رسیدن دلار صرافی به قیمت 25.620 تومان در روز چهارشنبه در حالی بود که میانگین ماهانه دلار نیمایی، 500 تومان بالاتر از دلار صرافی است و چنانچه حتی دلار صرافی در همین قیمت، ثبات داشته باشد، ریزش قریب الوقوع دلار نیمایی به قیمت هایی پایین تر از دلار صرافی، دور از انتظار نیست.

قیمت های پایه، در روز یکشنبه 25 آبان بر خلاف جهت دلار که روندی کاهشی داشت، با رشد در عمده‌ی گروه ها مواجه شد. حداقل 16 گروه از گروه های کالایی، بیش از میزان رشد دلار نیمایی (0.86 درصد)، افزایش پیدا کردند که دلیل آن، افزایش قیمت های جهانی بود.

در بین قیمت های پایه، گروه پلی استایرن ها رکورد بیشترین افزایش را به نام خود ثبت کردند. پلی استایرن معمولی 14 درصد (3,242 تومان) و پلی استایرن مقاوم 11 درصد (2,877 تومان) نسبت به قیمت های پایه هفته قبل، افزایش قیمت داشتند.

البته افزایش قیمت های پایه، نتیجه ای جز ادامه کاهش معاملات در بورس کالا و خرید با قیمت های پایه در پی نداشت و تنها در گروه های جذابی همچون، پ پ های شیمیایی، پ پ های نساجی و پت های بطری و نساجی بود که عمده‌ی عرضه ها، معامله شد.

در گروه پلی استایرن ها هم، علی رغم غیربهین یابی بودن آن، وضعیت معاملات در این هفته، متفاوت از هفته های گذشته بود و به دلیل افزایش کم سابقه قیمت پل استایرن، خریدهای نسبتا خوبی انجام شد. صعودی شدن قیمت جهانی پلی استایرن در کنار اورهال پتروشیمی پارس و عدم عرضه منومر را از دلایل استقبال خوب خریداران از این گروه کالایی می توان دانست. قیمت این گروه در بازار آزاد هم افزایش قابل توجهی در این هفته داشت و هر دو کالای پلی استایرن معمولی و مقاوم تبریز، نسبت به هفته قبل 4 تا 4 هزار و 500 تومان افزایش قیمت داشتند.

بیشترین افزایش در معاملات این هفته به گروه PVC و سنگین اکستروژن اختصاص داشت. هر چند در هفته قبل، کمتر از 10 درصد عرضه های PVC ها معامله شده بود اما در هفته پایانی آبان، افزایش قیمت PVC در قیمت های پایه از یکسو و نگرانی از افزایش قیمت های جهانی در هفته‌ی آینده، این بازار را به حرکت درآورد و با 2,671 تن افزایش نسبت به هفته‌ی قبل، معاملات این گروه به 4,243 تن رسید.

در گروه سنگین اکستروژن هم قیمت گریدهای آن در بازار طی این هفته، روندی افزایشی داشت، تقاضا بالا رفت و با 1,554 تن رشد نسبت به هفته قبل، معاملات این گروه به 2,032 تن رسید.

وضعیت رکودی بازار همراه با روند کاهشی و بی ثبات دلار در حالیست که از اول آذر، قرار است دو هفته تعطیلی در کشور به اجرا درآید. هر چند از زمان اعلام زمان اجرای تعطیلی دو هفته ای، فعالیت واحدهای تولیدی، محل سؤال بسیاری بود ولی نهایتا مشخص شد واحدهای تولیدی، همچون عید امسال، از تعطیلی مستثنی هستند و می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

باید منتظر ماند و دید آیا تعطیلی واحدهای صنفی که خریدار محصولات تولیدی کارخانه ها و کارگاه‌ها هستند، می تواند بر تولید اثر کاهشی بگذارد یا خیر! که در این صورت، هفته های پیش رو را هم می توان تداوم رکود هفته پیش و هفته جاری دانست. تنها بارقه افزایش معاملات در هفته آینده، شارژ سهمیه های آذر است که می توان به آن امید بست.

به علت تعطیلی دو هفته‌ای از ابتدای آذر 99، بورس کالا هم برنامه عرضه ها را فشرده تر اعلام کرد و بر اساس اطلاعیه این شرکت، عرضه غیربهین یابی ها روز دوشنبه، عرضه پلیمری و شیمیایی ها سه شنبه و چهارشنبه نیز، زمان عرضه های PP و PVC ها خواهد بود.

واردات پ پ و پت ها مجوز گرفت. با ملتهب شدن بازار پ پ های نساجی، شیمیایی و پت ها و بالا گرفتن رقابت در این گروه ها، کمیته تخصصی پتروشیمی، مجوز واردات این محصولات را از وزارت صنایع گرفت و باید دید از چه زمانی این محصولات که باید توسط پتروشیمی های تولیدکننده‌ی آنها وارد شوند، روانه بورس کالا می شوند و نحوه قیمت گذاری و حجم واردات، به فرونشاندن التهاب و رقابت در بازار، کمک خواهد کرد؟

قیمت محصولات پلیمری که در پی رکود بازار، وارد فاز کاهشی شده و دیگر، تأثیر چندانی از افزایش قیمت های پایه نمی گیرد، این هفته و با الزام خریداران مواد اولیه به ثبت موجودی و ورود کالا در سامانه جامع انبارها، چهره‌ی دیگری به خود گرفت.

واحدهای تولیدی بر اساس نامه وزارت صمت به رؤسای سازمان صمت استان ها ملزم هستند از 15 آبان، ثبت موجودی و ورود کالای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند و اعلام موجودی در خارج از این سامانه اعتباری ندارد و باعث رفع تکلیف قانونی خریداران و صاحبان کالاهای مشمول اعلام موجودی، نمی شود.

حلقه کنترل محصولات پتروشیمی خریداری شده واحدهای تولیدی برای جلوگیری از ورود به بازار آزاد، روز به روز تنگ تر می شود و اجرایی شدن سامانه های طراحی شده توسط وزارت صنعت، همچون سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها که در آینده به سامانه های دیگر همچون مالیات و ... متصل می شود، بازار را روز به روز به سمت قانون مند شدن سوق می دهد و بدون تردید، اجرایی شدن دستورالعمل جدید تنظیم بازار، می تواند راه‌های قانونی و شفافی برای تنوع در فروش محصولات از بورس کالا را به وجود بیاورد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و چهارم آبان 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته چهارم آبان 1399

میزان معاملات هفته چهارم آبان ماه : 43.821 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 29 آبان 1399

گزارش تفکیکی گروه‌های کالایی | هفته چهارم آبان ماه 1399

29.2 درصد عرضه های PVC معامله شد
89.1 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
100 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
17.3 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
21.4 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
27 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
19.8 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
24.7 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
16.3 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟