پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۳ مهر ۱۳۹۹ 0 1177

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول مهرماه 1399

هجوم دلار به بازار محصولات پتروشیمی

هجوم دلار به بازار محصولات پتروشیمی
امید از دست رفته به بازگشت قیمت دلار، این هفته سیمایی جدید به بازار محصولات پتروشیمی داد. به رغم کاهش 5 هزار تنی عرضه ها، معاملات نسبت به هفته قبل 8 هزار و 700 تن (13.5 درصد) افزایش یافت.

به گزارش ویکی پلاست، این هفته، قیمت دلار در بازار آزاد از 28 هزار تومان گذشت و در صرافی ملی هم، هر دلار به 27 هزار و 800 تومان رسید. قیمت دلار صرافی نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته، هزار تومان افزایش داشت. دلار صرافی از ابتدای امسال، 12 هزار و 900 تومان (86.5 درصد) افزایش قیمت داشته است.




دلار نیمایی هم نشان داد قصد توقف ندارد و از یکشنبه 29 شهریور تا امروز، 735 تومان به اختلاف میانگین هفتگی دلار نیمایی اضافه شده است. میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال، 8 هزار و 491 تومان (62.6 درصد) افزایش قیمت دارد. نوسانات شدید دلار و مرزشکنی‌های پی‌درپی، یک نتیجه بیشتر در پی ندارد؛ افزایش قیمت‌ها.

نگرانی از افزایش بیشتر قیمت، فشار خرید را در بورس محصولات پتروشیمی بالا برد تا نسبت معاملات به عرضه این هفته، به 90.8 درصد برسد. در هفته گذشته، 75.3 درصد عرضه ها معامله شده بود.

از 80 هزار و 870 تن عرضه‌ی این هفته محصولات پلیمری، 73 هزار و 441 تن معامله انجام شد و ارزش معاملات به هزار و 568 میلیارد تومان رسید که رکوردی جدید در شاخص ارزش معاملات به حساب می آید. تقاضا نسبت به هفته قبل، 22 هزار تومان افزایش یافت و از 103 هزار تن به 125 هزار تن رسید.

نقدینگی و سرمایه در گردش به بزرگترین معضل تولیدکنندگان تبدیل شده است. تا یک تولیدکننده مواد اولیه خریداری شده از بورس کالا را تولید کرده و آن را به خریدار برساند و پول آن به دست تولیدکننده برسد، به علت نوسانات شدید دلار، بخشی از نقدینگی‌اش کاسته می شود. به اذعان بسیاری تولیدکنندگان بعد از فروش کالا، باید وجه دیگری هم روی مبلغ بازگشتی قرار داد با بتوان همان مواد اولیه را خریداری کرد.

شروع بازی با قیمت های پایه

یکشنبه 30 شهریور، قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که دلار نیمایی، فقط 158 تومان (0.75 درصد) نسبت به یکشنبه قبل، افزایش داشت اما اثر قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی به حدی بود که پی وی سی E6834 تا 9.37 درصد، سبک فیلم 4.19 درصد و پی وی سی S65 تا 3.41 درصد افزایش یافتند. افزایش قیمت های پایه با اهرم قیمت های جهانی، اولین سیگنال بازار به افزایش تقاضا بود.

جهش نجومی قیمت ها در بازار آزاد

پس از رقابت های عجیب خریداران محصولات پ پ شیمیایی و نساجی در روز دوشنبه، قیمت این گروه با افزایش بسیار زیادی در بازار مواجه شد. معاملات روز سه شنبه نیز، هم از نظر حجم هم از نظر رقابت، به مراتب بیشتر از هفته قبل بود و همین هیجان، به بازار آزاد نیز منتقل شد تا با چاشنی دلار 27 و 28 هزار تومانی، همه قیمت ها، افزایش قابل توجهی را تجربه کنند.

بیشترین افزایش قیمت در این هفته به پ پ نساجی اختصاص داشت که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 22.7 درصد (7,600 تومان) افزایش قیمت داشت. سنگین تزریقی نیز 16.3 درصد (3,300 تومان) نسبت به آخرین قیمت هفته قبل افزایش داشت. پ پ شیمیایی با 15.1 درصد افزایش نسبت به آخرین قیمت هفته قبل 5,000 تومان افزایش را تجربه کرد. سنگین اکستروژن، ABS و سنگین بادی در مقایسه با سایر کالاها، این هفته کمترین افزایش را نسبت به هفته قبل داشتند.

از نکات مهم بازار این هفته باید به انتقال عرضه های PVC از دوشنبه (31 شهریور) به سه شنبه (1 مهر) اشاره کرد. با هدف شارژ سهمیه خریداران PVC و بالا بردن حجم معاملات، عرضه های این گروه به 1 مهر منتقل شد و نتیجه آن، معامله 98.4 درصدی عرضه های PVC بود. هفته گذشته، تنها 24 درصد عرضه های PVC معامله شد. البته روی دیگر انتقال عرضه ها به یک روز بعد، از دست رفتن سهیمه خریدارانی بود که می توانستند از سهمیه شهریور خود خرید کنند.

شنیده های بازار

به نظر می رسد به زودی مشکل تأمین تولیدکنندگان پلی پروپیلن توسط پالایشگاه شازند حل شود و تولید پ پ ها افزایش یابد و همچنین، خبرهایی از اصلاح سهمیه خریداران پ پ  نساجی و پت نساجی توسط وزارت صمت، در راه است.

نفت در قیمت 41 دلار

معاملات نفت در بازارهای جهانی، هفته قبل با 43 دلار خاتمه یافت و این هفته، معاملات با همین قیمت آغاز شد اما در ادامه به 41 دلار عقب نشینی کرد. با توجه به نوسان محدود نفت در بازارهای جهانی، باید منتظر قیمت های جهانی خوراک و محصولات پتروشیمی و اثر این نوسان روی قیمت ها ماند. قیمت نفتا هم این هفته کاهشی بود. قیمت روز چهارشنبه نفتا، نسبت به آخرین هفته گذشته، 6 دلار کاهش دارد و معاملات آن روز چهارشنبه با 366 دلار انجام می شد.


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته اول مهر 1399


جدول مقایسه معاملات هفته چهارم شهریور و هفته اول مهر 1399




میزان معاملات هفته اول مهرماه : 73.441 تن


مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 3 مهر 1399


 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟