پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ 0 802

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم شهریور 1399

بالاترین قیمت های پایه فتیله معاملات را پایین کشید

بالاترین قیمت های پایه فتیله معاملات را پایین کشید
در هفته ای که بالاترین رشد قیمت های پایه در سال 1399 ثبت شد، معاملات 10 هزار و 400 تن کاهش (14 درصد) یافت. با وجود تکرار عرضه ها در محدوده 85 هزار تن و عدم تغییر در حجم عرضه ها، اما نقدینگی تولیدکنندگان در حال کاسته شدن است و فقط 65 هزار و 876 تن از عرضه ها (77.5 درصد) معامله شد.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته سوم شهریورماه، یکی از کم سابقه ترین صعودها در قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، تجربه شد. تعطیلی شنبه و یکشنبه در هفته دوم شهریورماه (به علت تقارن با تاسوعا و عاشورا)، زمان اعلام قیمت ها را یک هفته به تعویق انداخت و در این فاصله، دلار نیمایی هزار و 491 تومان رشد کرد و با عبور از مرز 20 هزار تومان، به 20 هزار و 934 تومان رسید تا با ترکیبی از صعود قیمت های جهانی، قیمت های پایه به بالاترین سطح در طول مدت قیمت گذاری، برسد.

واکنش بازار به این صعود قیمت ها، عقب نشینی در معاملات بود. در هفته دوم شهریورماه، با وجود دو روز تعطیلی، 76 هزار و 283 تن معامله انجام شد و همان طور که در گزارش هفته قبل تحلیل بازار محصولات پتروشیمی به آمار اشاره شد، دلیل استقبال از عرضه های هفته قبل، غنیمت شماری خریداران از تأخیر در قیمت های پایه بود. اما در هفته جاری، قیمت ها به حدی بالا رفت که برخی مخاطبان ویکی پلاست گفته اند، ترجیح می دهند تولید را متوقف کنند.


فضای حاکم بر بازار، همراه با بهت و حیرت از میزان رشد قیمت هاست. افزایشی که با صعود روز به روز دلار نیمایی، می‌شد انتظارش را کشید، ولی رویارویی با قیمت‌های جدید، گزینه های پیش روی تولیدکنندگان را به حداقل رسانده است.

در بازار آزاد اما تأمین کنندگان در حال فروش مواد اولیه ای هستند که در هفته های پیش، با قیمت های پایین تر خریداری شده و حالا با درصدهای افزایش قابل توجه، به خریداران و متقاضیان پیشنهاد می شود.

دلار نیمایی بعد از صعود هزار و 491 تومانی یکشنبه، باز هم از صعود دست نکشید و مسیر افزایشی خود را ادامه داد. تا امروز (پنجشنبه 20 شهریور 1399) دلار نیمایی 250 تومان افزایش داشته و از 20 هزار و 934 تومان به 21 هزار و 184 تومان رسیده است.

این افزایش، هر نوع احتمال در کاهش قیمت های پایه هفته آینده را کم رنگ‌تر می کند و تنها بارقه امید توقف صعود دلار نیمایی، میانگین روزانه است که طی دیروز و امروز از صعود دست کشید و 100 تومان پایین تر از میانگین هفتگی است. البته در قیمت های جهانی هم نشانه هایی از کاهش دیده می شود که علت آن را در ادامه می خوانید.

دلار بازار آزاد از هفته گذشته مرحله‌ی جدیدی از افزایش را کلید زد و از 25 هزار تومان گذشت. دلار صرافی هم که در ماه های گذشته تلاش داشت فاصله تا دلار آزاد را به حداقل برساند، از تعقیب خود دست کشیده و اختلاف بین دلار صرافی و آزاد، امروز به 2500 تومان رسید. دلار صرافی امروز 22 هزار و 800 تومان و آخرین قیمت دلار در بازار آزاد، 25 هزار و 300 تومان است.

قیمت نفت هفته گذشته را با 45 آغاز کرد اما در پایان هفته، به 42 دلار عقب نشینی کرد. دوشنبه هفته جاری هم نفت در قیمت 42 دلار معاملات را آغاز کرد اما روز سه شنبه تا 39 دلار را هم دید.

نوسان قیمت نفت در این هفته زیاد بود و امروز هم معاملات جهانی در قیمت 40 دلار پی گرفته شده است. در پی کاهش قیمت نفت، قیمت نفتا هم از روز سه شنبه هفته قبل که 393 دلار بود با 33 دلار کاهش به 360 دلار در امروز رسیده است.

کاهش قیمت نفت، نفتا و خوراک ها می تواند برای قیمت های پایه، خبر خوبی به حساب آید و شاید تأثیر این کاهش در قیمت های هفته آینده، تا حدی خودنمایی کند.

در هفته جاری خبر مهم دیگری منتشر شد. تصویب کلیات دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی. سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه اعلام کرد: دستورالعمل پیشنهادی تنظیم بازار محصولات پتروشیمی توسط کمیته تخصصی تنظیم بازار پتروشیمی در جلسه کارگروه ملی مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.

در ادامه این خبر که روی ایسنا منتشر شد آمده است: در این جلسه مقرر شد نظر دستگاه های مختلف در زمینه قیمت عرضه محصولات پتروشیمی، سیاست های افزایش عرضه و تولید مواد پتروشیمی و همچنین روند واقعی سازی طرف تقاضا با پیش بینی ابزار های سیاستی لازم از جمله تامین مواد اولیه، صادرات و استفاده از ظرفیت دستگاه های نظارتی برای تحقق تکالیف کف عرضه، در قالب کمیته ای با حضور دستگاه های نظارتی نهایی و با ابلاغ دبیرخانه تنظیم بازار کشور اجرایی شود. مقرر شد جلسه آتی تنظیم بازار با هماهنگی وزرای ذیربط در سطح دولت برگزار شود.

 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری



مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و سوم شهریور 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم شهریور 1399



جدول مقایسه معاملات هفته دوم و سوم شهریور 1399


 

میزان معاملات هفته سوم شهریور ماه : 65.876 تن



مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 20 شهریور 1399

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟