شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۶ مرداد ۱۳۹۹ 0 837

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مرداد 1399

چرا آمار معاملات هر هفته کاهش می‌یابد؟

چرا آمار معاملات هر هفته کاهش می‌یابد؟
این چهارمین هفته‌ایست که آمار معاملات کاهش پیدا می کند. این کاهش در حالی ادامه دار شده که در هفته جاری، آمار عرضه ها به بالای مرز 90 هزار تن قدم گذاشت و بعد از هفته پایانی اردیبهشت، مجددا به 90 هزار تن رسیده است.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته جاری حجم معاملات با 617 تن کاهش نسبت به هفته قبل، به 64 هزار و 688 تن رسید و در مقابل، عرضه ها 8 هزار و 256 تن نسبت به هفته قبل، افزایش یافت.

تنها 71.8 درصد عرضه ها، این هفته معامله شد که این نسبت، پایین ترین نسبت عرضه به معاملات در 17 هفته گذشته بوده است.

برای بررسی دقیق‌تر علت کاهش معاملات، در وهله نخست می توان به کاهش معاملات PVC ها اشاره کرد. گروهی که هر هفته 100 درصد عرضه هایش معامله می شد، این هفته تنها 80 درصد معامله شده است.

شنبه همین هفته بود که خبر رسید سهمیه واحدهای تولیدکننده محصولات PVC بین 20 تا 80 درصد کاهش یافته است. همین کاهش سهمیه ها، مانع از امکان خرید بسیاری تولیدکنندگان بود.

شب گذشته، یکی از تولیدکنندگان محصولات PVC به ویکی پلاست گفت: "نحوه ورود اطلاعات به سامانه آمار تولید توسط تولید کنندگان یکی از دلایل مهم کاهش سهمیه ها بوده است یا به نوعی میتوان گفت سامانه آمار تولید دارای باگ هایی است که موجب اشتباه کاربر در هنگام ورود اطلاعات می‌شود.

مثلا عدم توجه به میزان ضریب مواد اولیه مصرفی در هنگام ورود آمار تولید یکی از عوامل کاهش سهمیه بوده؛ برای مثال اگر ضریب مصرف محصولی 50 درصد پی وی سی تعریف شده چنانچه کاربر 100 تن آمار تولید محصول نهایی وارد کند سامانه 50 تن سهمیه پی وی سی برای واحد در نظر گرفته است.

یا در مواردی واحد چندین کد محصول تولیدی جهت ثبت آمار تولید دارد که به دلایلی یکی از آنها در حالت تعلیق بوده است ولی کاربر برای آن محصول آمار تولید وارد نموده و توسط کارشناس صمت تایید شده است ولی اکنون جز آمار تولید محاسبه شده جهت دریافت سهمیه قرار نگرفته است."

دومین علت کاهش حجم معاملات را می توان در کسر هفتگی 10 درصد سهمیه واحدهایی که آمار فروش خود را در سامانه جامع تجارت وارد نکرده اند جستجو کرد. البته به اذعان چند تولیدکننده و کارگزاری، تولیدکننده هایی که به این کار اقدام نکرده بودند، در حال ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند.

کمبود شدید نقدینگی و تعطیل شدن برخی واحدهای تولیدی، از دیگر دلایلی است که در کاهش خرید مواد اولیه از بورس کالا می‌ توان به آن اشاره کرد. طی هفته های اخیر، قیمت محصولات پتروشیمی، متأثر از رشد قیمت دلار و بالا رفتن قیمت پایه از یک سو، و رقابت هایی که برای خرید گریدهای جذاب انجام می شود، قدرت خرید تولیدکنندگان را به شدت کاهش داده است.

بالا رفتن ظرفیت انبارها را می توان دلیل دیگری برای کمبود تقاضا و معاملات دانست. بسیاری از تولیدکنندگان، نگران از بالا رفتن مداوم و هفتگی قیمت مواد اولیه، به خریدهای عمده دست زده اند و انبارهای خود را برای تولید ماه های آینده، تکمیل کرده اند و امکان خرید بیشتری ندارند. از سویی، واسطه ها نیز موجودی انبار بالایی دارند و ترجیح می دهند موجودی خود را به فروش برسانند تا دست به خرید جدیدی بزنند.

ثبات نسبی دلار نیمایی در کانال 18 هزار و 200 تا 300 تومان و دلار صرافی در محدوده 21 تا 22 هزار تومان، را می توان دلیل دیگری دانست که مانع از شوک های خرید در بازار می شود.

البته رسیدن دلار به این محدوده، علامت دیگری را نیز نشان می دهد که بالاتر به آن اشاره شد و آن، پایین آمدن قدرت خرید تولیدکنندگان است.

و در پایان قیمت های پایه. یکشنبه این هفته، بعد از چند هفته‌ی افزایشی پی در پی، اولین هفته ای بود که دلار نیمایی، رنگ کاهش را به خود دید و 107 تومان نسبت به یکشنبه قبل، پایین آمد.

این کاهش 107 تومانی باعث شد برخی کالاها در قیمت های پایه، با افت قیمت مواجه شوند. البته گروه هایی مانند PVC هم بودند که به رغم کاهش دلار نیمایی، به علت افزایش قیمت های جهانی با رشد 600 تا 700 تومانی مواجه شدند ولی کاهش سهمیه ها، مانع از آن شد تا خریداران رقابت بالایی انجام دهند و نتیجتا، عمده معاملات این گروه با قیمت پایه انجام شد.

آینده مبهم دلار نیمایی

بعد از اعلام قیمت های پایه در روز یکشنبه‌ی این هفته با دلار 18 هزار و 270 تومان، دلار نیمایی نوسان زیادی تا چهارشنبه نشان نداد. ولی قیمت های اعلام شده امروز (پنجشنبه 16 مرداد) در سامانه سنا، ثبات نسبی روزهای گذشته را زیر سؤال برد. میانگین روزانه در قیمت های پنجشنبه به بالای مرز 18 هزار و 500 تومان رفت و همین عامل باعث شد میانگین هفتگی نیز رشد کند. اختلاف دلار نیمایی امروز با دلار قیمت های پایه، 75 تومان افزایش است.

قیمت های پایه هفته بعد با دلار نیمایی

شنبه، 18 مرداد، مصادف با عید غدیر و تعطیل است. در هفته هایی که شنبه یا یکشنبه تعطیل باشد، دفتر توسعه صنایع پایین دستی، قیمت های پایه را فقط با دلار نیمایی محاسبه می کند و قیمت های جهانی، در محاسبات، دخیل نخواهند بود.

می توان نتیجه گرفت هر اختلافی که دلار نیمایی یکشنبه هفته آینده با دلار یکشنبه 12 مرداد داشته باشد، به همان نسبت (درصد) قیمت های پایه افزایش خواهند داشت.

دلار صرافی 2200 تومان افزایش یافت

هر چه دلار نیمایی طی روزهای اخیر، در کانال 18 هزار و 200 تا 18 هزاز و 300 تومان تلاش کرد تا ثبات پیدا کند، اما دلار صرافی از شنبه تا پنجشنبه 2200 تومان افزایش یافت.

به احتمال زیاد، نیت بانک مرکزی از این صعود برای کم کردن فاصله با بازار انجام گرفته است. حالا باید منتظر بود که آیا این تلاش باعث پایین کشیدن قیمت دلار بازار آزاد می شود یا کف سازی دلار صرافی برای فروش در همین محدوده‌ی قیمتی است.

حادثه بندر بیروت

قیمت نفت در چند هفته‌ی گذشته، نوسان بسیار کمی داشت و در محدوده 43 دلار معامله می شد. معاملات این هفته بازارهای جهانی هم روز دوشنبه در همین محدوده آغاز شد.

اما انفجار بندر بیروت در روز سه شنبه، همه بازارها، من‌جمله بازارهای جهانی نفت را تحت تأثیر قرار داد و قیمت نفت با 2 دلار افزایش به 45 دلار صعود کرد.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و هفته دوم مرداد 1399


 

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته دوم مرداد 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

درصد میانگین معاملات به عرضه هرهفته از ابتدای سال تا هفته دوم مرداد 1399

میزان معاملات هفته دوم مرداد ماه : 64.688 تن

جدول مقایسه معاملات هفته اول و هفته دوم مرداد 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 16 مرداد 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟