چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول مرداد 1399

کاهش عرضه ها و معاملات در هفته نخست مرداد

کاهش عرضه ها و معاملات در هفته نخست مرداد
حجم عرضه ها 3 هزار و 220 تن و حجم معاملات، 2 هزار و 2 تن نسبت به هفته آخر تیرماه کاهش یافت. شروع تعطیلات تابستانی برخی واحدهای تولیدی، کسر یا صفر شدن سهمیه بهین یاب برخی واحدها که آمار تولید خود را در سامانه تجارت وارد نکرده بودند، خاموش شدن تعدادی واحدهای تولیدی به علت بالا رفتن قیمت مواد اولیه و ... را می توان از دلایل کاهش حجم معاملات دانست.

به گزارش ویکی پلاست، آمار معاملات هفته گذشته و هفته جاری، به ترتیب با 67 هزار و 307 تن و 65 هزار و 305 تن، هر دو به زیر 70 هزار تن رسیده و این کاهش در حالی رخ می دهد که نرخ دلار باید برای صادرکنندگان جذاب بوده و تولید و مصرف مواد اولیه را افزایش دهد.

اما تعلیق کارت های بازرگانی صادرکنندگانی که موفق به رفع تعهد ارزی نشده بودند و تشریفات رفع تعهد ارزی برای تولیدکنندگان، کار را برای صادرکنندگانی که عمدتا، به صورت ریالی اقدام به صادرات به کشورهای همسایه می کردند، دشوار کرده است.

در هفته اول مرداد، انتظار می رفت با شارژ شدن سهمیه گروه هایی که میزان خرید از بهین یاب آن‌ها، ماهیانه است، حجم معاملات، نسبت به هفته پیش افزایشی باشد اما بنا بر دلایلی که گفته شد، حجم معاملات پایین تر از هفته قبل ثبت شد.

نکته‌ی دیگری که در معاملات این هفته محصولات پتروشیمی قابل توجه بود این است که به رغم کاهش 2 هزار و 2 تنی معاملات نسبت به هفته قبل، ارزش معاملات 53 میلیارد تومان نسبت به هفته قبل افزایش یافته و از هزار و 62 میلیارد تومان به هزار و 117 میلیارد تومان رسیده است. بخشی از افزایش ارزش معاملات به علت بالا رفتن قیمت پایه و بخشی نیز به علت رقابت هایی است خریداران، روی کالاهایی مانند PVC، پ پ نساجی و پت نساجی در این هفته انجام دادند.

قیمت های پایه‌ در یکشنبه هفته جاری، بیشتر از ناحیه دلار نیمایی تأثیر گرفت تا قیمت های جهانی. دلار نیمایی با 432 تومان افزایش، از 17 هزار و 944 تومان هفته قبل، به 18 هزار و 377 تومان در این هفته رسید. نگاهی به جدول مقایسه ای قیمت های پایه نشان می دهد که 13 گروه کالایی، دقیقا به اندازه میزان رشد دلار نیمایی، یعنی 2.41 درصد رشد کرده اند و معدود گروه هایی هم بالاتر و تعدادی نیز کمتر از این درصد رشد پیدا کردند.

در حالی که رشد دلار در اعلام قیمت هر هفته، به یک اتفاق ثابت و همیشگی طی هفته های اخیر تبدیل شده، اما از روزهای پایانی تیر و آغازین مرداد که بانک مرکزی حضور پررنگ تری برای کنترل قیمت ارز از خود نشان داد، دلار نیمایی نیز از دوشنبه این هفته روندی کاهشی گرفت و از 18 هزار و 100 تا 18 هزار و 200 تومان قیمت می خورد. آخرین دلار نیمایی اعلام شده (182.226 ریال در روز پنجشنبه 9 مرداد) 155 تومان نسبت به دلار قیمت های 5 مرداد، کاهش دارد.

متغیر مؤثر دیگر بر قیمت های پایه، یعنی قیمت های جهانی به دلیل نوسان پایین قیمت نفت و خوراک در بازارهای جهانی، در هفته ای که گذشت، چندان تأثیر مهمی روی قیمت های پایه نداشت و در هفته جاری هم، قیمت نفت در 43 دلار ثابت بوده و حتی به بالاتر و پایین تر از این قیمت نیز، اوج و فرود نکرد.

قیمت دلار در صرافی ملی هفته تقریبا کم تحرکی را پشت سر گذاشت، اما در بازار آزاد اتفاقات دیگری جریان داشت. دلار صرافی، شنبه و یکشنبه این هفته 20 هزار و 300 و از دوشنبه تا چهارشنبه، 20 هزار و 500 تومان و امروز با 300 تومان افزایش به 20 هزار و 800 تومان رسید. این تلاش بانک مرکزی برای تثبیت نرخ دلار در کانال 20 هزار تومانی در حالی بود که دلار بازار آزاد، نوسان زیادی بین کانال های 21 تا 23 هزار تومان را در این هفته از خود نشان داد.

زمزمه های جایگزینی افق به جای بهین یاب

این هفته یکی از کارگزاری ها اعلام کرد که احتمالا وزارت صمت، طرح افق را جایگزین بهین یاب کند. طرح افق، بر روی آمار فروش واحدهای تولیدی متمرکز است و بر اساس آن، سهمیه هر تولیدکننده بر اساس آمار فروش فصلی خود در سامانه جامع تجارت تعیین می شود.

بسیاری تولیدکنندگان بعد از اجرایی شدن طرح افق، به ایرادات آن پرداختند؛ از جمله استنکاف اصناف از دریافت فاکتور رسمی، تغییرات در آمار فروش طی فصول مختلف و تأثیر آن بر سهمیه واحدها، واحد کیلوگرم و مشکلات بارنامه و تکرار عملیات 169.

علی رغم این و با وجود برجا بودن بسیاری از این اشکلات، در صورت اجرایی شدن جایگزینی افق با بهین یاب، وزارت صمت در حال حرکت به سمت طرحی است که مورد انتقاد فراوان واحدهای تولیدی است.

بر اساس آخرین اطلاعیه ها، سهمیه واحدهای تولیدی که آمار فروش پاییز سال 98 خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده اند، از ابتدای تیرماه، هر هفته 10 درصد کاهش یافته است. برخی کارگزاری ها نیز خبر داده اند که سهمیه واحدهای تولیدی به همین علت، به صفر رسیده و دیگر امکان خرید از بورس کالا را ندارند.


 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته پنجم تیر و هفته اول مرداد 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته اول مرداد 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


درصد میانگین معاملات به عرضه هرهفته از ابتدای سال تا هفته اول مرداد 1399

 

میزان معاملات هفته اول مرداد ماه : 65.305 تن


نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 28 تیر تا 9 مرداد 1399



نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 28 تیر تا 9 مرداد 1399


مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 9 مرداد 1399



 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟