پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چطور هزینه‌های روزانه‌مان را کنترل کنیم تا در بازنشستگی بی‌پول نباشیم؟
در مدارس هیچ خبری از آموزش مدیریت مالی و هزینه‌های خانواده نیست. اغلب افراد در بزرگسالی برنامه‌ی مشخصی برای دوران بازنشستگی و ازکارافتادگی خود ندارند. اما لازم است فکری به حال دوران سالخوردگی خود کنند و پس‌اندازی برای پیری‌شان داشته باشند.

بودجه‌بندی کنید

برای یک ماه، تمام مخارج خود را زیر نظر بگیرید

منظور این نیست خیلی به خودتان سختی بدهید و گرسنگی بکشید. تنها کافی است بدانید در طی یک ماه پول‌هایتان را چگونه خرج می‌کنید.

هر جا کارت می‌کشید، رسید آن را پیش خودتان نگه دارید، اگر رسیدی هم ندارید، تمام خریدهایتان را روی کاغذ بیاورید و در پایان ماه ببینید چقدر پول خرج کرده و چقدر برایتان باقی مانده است.

بعد از ماه اول، تمام مخارج خود را یادداشت کنید

تمام چیزهایی که برای خرید آن‌ها پول داده‌اید را یادداشت کنید. نیاز نیست چیزهایی که به دنبال خریدش بودید را بنویسید. خریدهای خود را به روشی درست دسته‌بندی کنید. در ادامه، لیستی ساده از مخارج ماهانه یک خانواده را مشاهده کنید:

درآمد ماهانه: 1 میلیون و 500 هزار تومان

مخارج ماهانه:

    اجاره خانه: 800 هزار تومان
    پرداخت قبض آب، برق، تلفن، گاز، اینترنت و شارژ ساختمان: 100 هزار تومان
    خرید از فروشگاه و میدان تره بار: 200 هزار تومان
    شام در بیرون از منزل: 50 هزار تومان
    هزینه‌ی بیماری: 100 هزار تومان
    هزینه‌های اضطراری: 100 هزار تومان
    پس‌انداز: 150 هزار تومان

اکنون با استفاده از این نمونه، بودجه‌ی واقعی خودتان را بنویسید. با توجه به مخارج ماهانه خود و آگاهی‌تان نسبت به مخارج و هزینه ها، در بودجه‌بندی خود مشخص کنید که می‌خواهید چقدر از درآمد ماهانه‌تان را خرج هر یک از موارد فوق کنید. در این زمینه می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های مرتبط استفاده کنید.

در بودجه‌بندی خود، ستون‌های جداگانه‌ای برای بودجه‌ی تعیین شده و بودجه‌ی واقعی خود درنظر بگیرید. بودجه‌ی تعیین شده همان بودجه‌ای است که مشخص می‌کنید چقدر در یک دسته‌ی به‌خصوص، هزینه خواهید کرد؛ این بودجه باید هر ماه ثابت بماند و در ابتدای هر ماه محاسبه شود. اما بودجه‌ی واقعی بودجه‌ای است که در پایان ماه تعیین می‌کنید چقدر خرج کرده‌اید؛ ممکن است این بودجه با نوساناتی همراه باشد و باید در پایان هر ماه محاسبه شود.

برخی‌ها در بودجه‌بندی خود مبلغ زیادی را برای پس‌انداز در نظر می‌گیرند. نیاز نیست در بودجه‌ی خود پس‌انداز را لحاظ کنید، هر چند فکر بدی هم نیست. اغلب برنامه‌ریزهای مالی حرفه‌ای به افراد می‌گویند حداقل 10 تا 15 درصد از درآمد را خود پس‌انداز کنند.

در تعیین بودجه با خودتان روراست باشید

تمام پول برای شماست و کسی جز خودتان اختیار آن را ندارد. پس چه لزومی دارد به خودتان دروغ بگویید و خود را نسبت به چیزهایی که قصد خریدشان را دارید گول بزنید. با این کار تنها به خودتان ضرر می‌زنید.

از طرف دیگر، اگر ندانید چطور می‌خواهید پول‌تان را خرج کنید، بودجه‌ی شما به چند ماه زمان برای محکم‌کاری نیاز پیدا می‌کند. علاوه بر آن، تا وقتی با خودتان روراست نشده‌اید، قید نوشتن اعداد و ارقام را بزنید.

هر ماه به بودجه و هزینه‌های خود دقت کنید

اگر با خودتان عهد کرده‌اید که هر ماه 200 هزار تومان پس‌انداز کنید و می‌دانید تقریبا غیرممکن است، آن را در بودجه بندی‌تان نیاورید؛ بلکه مبلغی را به عنوان پس‌انداز انتخاب کنید که می‌دانید از عهده‌ی پس‌انداز آن برمی‌آیید.

هر ماه به بودجه و هزینه‌های خود دقت کنید و ببینید آیا می‌توانید پولی به حساب پس‌اندازتان واریز کنید یا نه.

همواره بودجه‌ی خود را زیرنظر بگیرید

مساله‌ی مهم این است که مخارج‌تان هر ماه تغییر می‌کند. پس آن‌چه باید در بودجه خود به آن توجه داشته باشید، همین تغییرات ماهانه مخارج است. با این کار، درک درستی از مخارج خود پیدا خواهید کرد.

عادت خرج کردن خود را تغییر دهید

تعیین بودجه به شما کمک می‌کند درک بهتری از مدیریت پول و هزینه‌هایتان داشته باشید. برخی افراد بعد از تعیین بودجه متوجه می‌شوند برای چیزهای غیرضروری پول خرج می‌کنند. وقتی به این مساله پی بردید، عادت خرج کردن خود را تغییر دهید و بیشتر به سمت کالاهای موردنیازتان بروید.

برای اتفاقات غیرمنتظره برنامه‌ریزی مالی داشته باشید

تعیین بودجه به شما یاد می‌دهد همیشه در زندگی‌تان به مخارج غیرمترقبه توجه کنید. مثلا ممکن است ماشین‌تان ناگهان خراب شود و نیاز به تعمیر پیدا کند، یا فرزندتان مریض شود و مجبور شوید او را نزد پزشک ببرید. با برنامه‌ریزی برای اتفاقات غیرمترقبه، از استرس خود کاسته و خود را از نظر مالی آماده نگه می‌دارید.

پول‌هایتان را به درستی خرج کنید

وقتی نیاز به وسیله‌ای پیدا می‌کنید، ببینید می‌توانید آن را قرض بگیرید یا اجاره کنید؟ حتما برایتان پیش آمده که CD یا DVD خریده‌اید، اما فقط یک بار آن را تماشا کرده‌اید و حالا گوشه‌ی کمدتان خاک می‌خورد این مساله درمورد کتاب، مجلات، ابزارآلات و لوازم ورزشی نیز صدق می‌کند. می‌توانید این وسایل را به بهای کمی قرض بگیرید، استفاده کنید و بعدا پس دهید. بدین ترتیب، هم فضای اتاق‌تان اشغال نمی‌شود و هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی می‌کنید.

در قرض گرفتن افراط نکنید

اگر می‌دانید به یک وسیله چندین سال نیاز دارید حتما آن را بخرید. با یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شوید که اگر وسیله موردنظرتان را قرض بگیرید به نفع‌تان خواهد بود یا اگر آن را بخرید.

اگر از عهده‌اش برمی‌آیید، وام خانه‌تان را کامل پرداخت کنید

خرید خانه برای بیشتر افراد بزرگترین خرید زندگی است و بیشترین مبلغ را برای آن می‌پردازند. به همین خاطر توصیه می‌شود وام مسکن‌تان را زودتر بپردازید. هدف از بازپرداخت وام مسکن کاهش بهره‌ی وام و هزینه‌های بانکی و برقراری تعادل در بودجه بندی‌تان است.

زودتر وام را بازپرداخت کنید

معمولا پنج تا هفت سال اول وام مسکن، زمانی است که سود در بالاترین حد خود قرار دارد.
مطابق با درآمد واقعی‌تان خرج کنید، نه درآمد خیالی‌تان

شاید تصور کنید درآمد بالایی دارید، اما آیا هر ماه همین مقدار پول به حساب‌تان واریز می‌شود؟ مهم‌ترین اصل در خرج کردن پول این است که تنها پولی را که دارید خرج کنید و از خرج کردن پولی که انتظار به دست آوردن‌ش را دارید اجتناب کنید. با این استراتژی، زیر بار قرض نمی‌روید و آینده‌ی روشنی از نظر مالی خواهید داشت.

سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه داشته باشید

با سرمایه‌گذاری‌های مختلف آشنا شوید

وقتی قدم در دوران بزرگسالی می‌گذاریم، تمام تصورات اشتباهمان راجع به پول هویدا می‌شود و وارد دنیای جدیدی می‌شویم.

در کودکی و نوجوانی تنها تصورمان از درآمد، حقوق و  دستمزد بود. اما به مرور زمان متوجه می‌شویم درآمد خانواده می‌تواند از راه‌های مختلفی تامین شود، که تنها یکی از آن‌ها حقوق و دستمزد است که هر ماه به حساب‌مان واریز می‌شود.

بعد از پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی، می‌بینیم امور مالی، دنیای بزرگ و پیچیده‌ای دارد. اکنون با دنیای سهام و بازار بورس آشنا می‌شویم. هر چقدر بیشتر با گزینه‌های سرمایه گذاری آشنا شویم، بهتر می‌توانیم پول‌مان را سرمایه‌گذاری کنیم.

برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید

از تمام برنامه‌هایی که اداره یا شرکت برای دوران بازنشستگی کارمندانش درنظرگرفته، استقبال کنید. در اداره ببینید کارفرما صندوق مستمری فراهم کرده است یا نه.

این صندوق به گونه‌ای است که هر ماه مقداری از حقوق ماهانه‌تان را دریافت می‌کند تا بتوانید در دوران بازنشستگی از آن استفاده کنید.

این بهترین راه برای پس‌انداز پول است، زیرا پیش از این‌که پولی به دست‌تان برسد، از حقوق‌تان کسر شده و برای دوران بازنشستگی‌تان پس‌انداز می‌شود.

به این درک برسید که بورس جای قمار نیست؛ پس از آن، وارد بازار بورس شوید

برخی از افراد سعی می‌کنند در بازار بورس وارد معاملات روزانه شوند و هر روز سودی به جیب بزنند. هرچند خبره‌ی بورس می‌تواند از این روش سود خوبی ببرد، اما باید بدانید این روش ریسک بالایی دارد و بیشتر شبیه قمار است تا سرمایه‌گذاری.

پس اگر به دنبال سرمایه‌گذاری در بورس هستید و می‌خواهید سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشید، باید بدانید لیستی از صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد که می‌توانید یک کارگزار بورس را انتخاب کنید تا از طرف شما اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خرید سهام مناسب هستند و ریسک کمتری دارند. در این صندوق‌ها چند سبد سهام با هم ادغام شده‌اند تا ریسک را به حداقل برسانند.

خودتان را بیمه کنید

افراد عاقل حوادث غیرمترقبه زندگی‌شان را پیش‌بینی می‌کنند و خود را برای مواجهه با این اتفاقات آماده کرده‌اند. از جمله بیمه‌هایی که پیشنهاد می‌شود می‌توان به بیمه‌های زیر اشاره کرد:

- بیمه عمر (اگر شما یا همسرتان دچار مرگ ناگهانی شوید)
- بیمه سلامت (برای تامین هزینه‌های بیمارستانی و درمانی)
- بیمه خانه (برای تامین آسیب‌های وارد شده بر خانه)
- بیمه حوادث و سوانح (برای تامین هزینه‌های ناشی از زلزله، سیل، آتش‌سوزی و دیگر بلایای طبیعی)

حساب پس‌اندازی برای خود داشته باشید

تا جای ممکن پس‌انداز کنید

پس‌انداز کردن را در اولویت زندگی خود قرار دهید. حتی اگر درآمد کمی دارید، سعی کنید حداقل 10 درصد درآمد خود را پس‌انداز کنید.

اگر درصدی از درآمدهایتان را پس‌انداز کنید و سودی که روی حساب پس‌اندازتان می‌اید را هم لحاظ کنید، مبلغ قابل توجهی در زمان بازنشستگی‌تان خواهید داشت. پس تا جای ممکن پس‌انداز کنید تا آینده خود و خانواده‌تان را از نظر مالی تامین کنید.

در سنین جوانی پس‌انداز کنید

حتی اگر دانشجو هستید و درآمد ناچیزی دارید، باز هم باید به فکر پس‌انداز باشید. اگر از سنین پایین پس‌انداز کنید و آن پس‌انداز را در جای مناسب سرمایه‌گذاری کنید، آینده درخشانی از نظر مالی خواهید داشت. این آینده‌نگری به نفع‌تان است.

یک حساب اضطراری داشته باشید

اگر پولی که می‌توانید برای چیزهای غیرضروری خرج کنید را کنار بگذارید، پس‌انداز خوبی خواهید داشت. یک حساب اضطراری باز کنید، این حساب می‌تواند در پس‌انداز پول به شما کمک کند.

به فکر هزینه‌های سه تا شش ماه آینده‌تان باشید

وقتی شروع به پس‌انداز کردید و در حساب اضطراری خود به اندازه کافی پول داشتید، برای هزینه‌های سه تا شش ماه آینده خود پول کنار بگذارید. پس‌انداز به این معناست که خود را برای مواجهه با وضعیت‌های غیرمترقبه و ناگهانی آماده کنیم.

باید به این فکر کنید که اگر شرکت تعدیل نیرو کرد، از کجا تامین معاش کنید؟ اگر به بیماری سختی مبتلا شدید که کار کردن تا مدت‌ها برایتان غیرممکن بود هزینه‌های زندگی‌تان را از کجا پرداخت کنید؟ برای همین باید برای تامین هزینه‌های سه تا شش ماه آینده خود پول کنار بگذارید.

بدهی‌های خود را پرداخت کنید

هر وامی که گرفته‌اید، به محض این‌که پول دست‌تان آمد تمامی آن‌ها را بازپرداخت کنید. ابتدا وامی را بازپرداخت کنید که بهره‌ی بیشتری دارد.

سپس به سراغ دیگر وام‌هایتان بروید و تمامی آن‌ها را بازپرداخت کنید تا در پایان تمام بدهی‌های خود را پرداخت کرده باشید.

واریزی‌های صندوق بازنشستگی‌تان را افزایش دهید

اگر به سن 45 تا 50 سالگی رسیده‌اید و هیچ پس‌اندازی برای دوران بازنشستگی خود ندارید، وقت آن رسیده که واریزی‌های صندوق بازنشستگی‌تان را افزایش دهید.

در این بازه سنی، اولویت‌تان پس‌انداز برای زمان بازنشستگی و از کارافتادگی‌تان باشد. اگر اطلاعی در این‌باره ندارید، با یک مشاور مالی خبره صحبت کنید و از راهنمایی‌های او بهره ببرید.

این مشاوران مالی به شما کمک می‌کنند پول خود را به روش مناسبی سرمایه‌گذاری کنید. شاید به خاطر این‌که باید مبلغی به این مشاورها بپردازید، از این کار طفره بروید.

اما باید بدانید در ازای دریافت راهنمایی به آن‌ها پول می‌دهید و آن‌ها برای شما پول بیشتری می‌سازند، پس منفعت با شماست.

منبع: یوکن

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟