شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بازار پی وی سی در تیرماه/ مدیریت رقابت با زهرچشم
آیا بازار پی وی سی به ساحل آرامش رسیده است؟ با توجه به افزایش قیمت انواع دلار در سه هفته آخر تیر ماه چرا رقابت در بازار پی وی سی کاهشی شد؟ مسلما بهترین راه برای جواب دادن به سؤالات بالا تحلیل آمار معاملات بورس در کنار بررسی اتفاقات رقم خورده در تیرماه این بازار است.

مجید کرباسی زاده؛ عضو هیئت مدیره انجمن پلیمر اصفهان | پرونده معاملات پی وی سی در تیر ماه با 53 معامله به ارزش 748 میلیارد تومان در بورس کالا به شرح زیر بسته شد:

جمعا 50508 تن پی وی سی در5 گرید عرضه شد که برای عرضه های فوق 85653 تن تقاضا معادل 170 درصد عرضه ها ثبت شد در این میان 49859 تن پی وی سی معادل 98.7 درصد عرضه ها با رقابتی معادل 132 میلیارد و 963 میلیون تومان با میانگین رقابت 21.6 درصد معامله شد. نتیجه آنکه در مقایسه با خرداد رفتار خرید خریدارن آرام تر بوده به‎طوری‌که میانگین درصد تقاضا 7 درصد و میانگین رقابت 10 درصد نسبت به خرداد کمتر شده است.

روند هفتگی معاملات

دلار نیمایی که در هفته آخر خرداد به عدد 156870 ریال رسیده بود در تیر ماه کار خود را با 158348 ریال آغاز کرد و در هفته آخر با 179449 ریال به کار خود پایان داد.

با توجه به نوسانات شدید دلار در هفته های پایانی که رکوردی جدید برای قیمت این ارز به جای گذاشت افزایش قیمت دلار نیمایی برای فعالین بازار در هفته های آتی دور از ذهن نیست هر چند که در روز آخر ماه ورق بازی دلار عوض شد.

قیمت جهانی  با یک شیب ملایم چهره افزایشی به خود گرفت و برای مثال قیمت جهانی گرید 65 که در هفته اول 693 دلار بود در هفته آخر ماه به عدد 751 دلار رسید.

میانگین عرضه در این 5 هفته بروی عدد 10101 تن بسته شد که از این میان 6666 تن معادل 13 درصد عرضه ها  به صورت تحویل فوری و 43842 تن معادل 87 درصد به صورت سلف عرضه شدند.

معاملات در هفته اول با تقاضایی معادل 221 درصد به طور میانگین 38.7 درصد رقابت، در هفته دوم با 187 درصد تقاضا به طور میانگین 32 درصد رقابت، هفته سوم با 163 درصد تقاضا به طور میانگبن 23.6 درصد رقابت، هفته چهارم با 149 درصد تقاضا به طور میانگین 11.7 درصد رقابت و هفته آخر با 124 درصد تقاضا شاهد 4 درصد رقابت بود.

خبر خوب ماه برای مصرف کنندگان گرید های امولسیون

علاوه بر خبر خوب کاهش رقابت ها در تیرماه با اجرایی شدن طرح گریدبندی پی وی سی خرید گریدهای امولسیون فقط برای مصرف کنندگان واقعی این گریدها مجاز شد و با خروج خریداران غیر مرتبط در هفته آخر مقداری از عرضه ها به سامانه مچینگ وارد شد.

هرچند گریدبندی برای این دسته از مصرف کنندگان نتیجه خوبی به همراه داشت ولی ذکر این نکته ضروری است که طرح فوق برای گرید های سوسپانشن (اس)  ناقص است و نیاز به کار بیشتر دارد.

خبر بد ماه: انحصار مجدد گرید اس 60

نتیجه انحصار و رانت چیزی جز فساد نیست. بر اساس تصمیم کمیته راهبردی تقاضا پتروشیمی، گرید اس 60 مجددا برای شرکت های دارویی با عنوان واهی گرید پزشکی انحصاری شد.

با توجه به عدم اطمینان از کیفیت و زمان تحویل گرید اس 57 پتروشیمی آبادان و همچنین تولید فصلی این گرید عواقب این تصمیم برای تزریق کاران پی وی سی، اجبار به خرید گرید اس 60 با قیمت های کذایی از بازار آزاد برای ادامه چرخه حیات تولید خواهد بود که نتیجه ای جز افزایش قیمت کالای ساخته شده برای مصرف کننده نهایی نخواهد داشت.

گرید 65 بر روی مدار نسبی آرامش

با توجه به افزایش 25089 ریالی قیمت پایه اس 65 از هفته اول تا هفته آخر تیر، 100 درصد عرضه های این گروه کالایی معامله شد به‌طوری‌که قیمت پایه از109669 ریال در هفته اول به 134758 ریال در هفته آخر رسید.

علی رغم افزایش هفتگی قیمت پایه، قیمت میانگین معاملات که در هفته دوم  تا 159019 ریال رسیده بود بر اثر کاهش رقابت ها تا زیر 4 درصد در هفته آخر به عدد 139452 ریال رسید.

قیمت میانگین معاملات این گرید در تیر ماه 149887 ریال بوده است. نکته مهم در مورد اس 65 کمبود عرضه نقدی (تحویل فوری) این گرید در معاملات بورس کالا است به‌طوری‌که از 45488 تن 65 اس عرضه شده در ماه جاری فقط 5012 تن معادل 11 درصد عرضه ها تحویل فوری بوده است ضمن اینکه  تحویل حواله های پتروشیمی اروند با کندی انجام می‌شود.

اتفاقات بازار

جدا از بحث جذابیت قیمت، حساسیت ها بر روی بازار پی وی سی به بالاترین حد ممکن رسیده است. ورود چراغ خاموش نهادهای فرا نظارتی به این بازار شاید مهمترین عامل کاهش رقابت و تقاضا در هفته های آخر تیرماه بوده تا جایی که با وجود بیش از 95 هزار تن سهمیه ماهیانه در سامانه بهین یاب برای خرید پی وی سی میزان کل تقاضای ورودی تیر ماه 85 هزار تن بوده و کاهش 10 هزارتنی تقاضا با توجه به افزایش روزانه نرخ دلار و تبدیل کالاهای مصرفی به کالای سرمایه ای ناشی از شرایط روز کشور، نشان از ایجاد ریسک و ترس برای خریداران سفته باز و تولیدکننده نما بر اثر انتظار نظارت و عواقب آن بوده است.

سلسله اقداماتی مانند خبر صدور مجوز واردات 5 هزار تن پی وی سی برای پتروشیمی غدیر، اقدامات بورس کالا برای کنترل سهمیه های ورودی، اخطار سازمان حمایت به سایت ها جهت درج قیمت مواد بازار آزاد و مشخص نبودن سقف رقابتی برای کارگزاران در بورس کالا جهت رقابت بالا، کنترل انبارهای ذخیره مواد پتروشیمی و سرکشی سازمان تعزیرات به انبارهای شور آباد و ... در مدیریت بازار بسیار تاثیرگذار بوده است اما مسلما شاه بیت اقدامات مثبت انجام شده پخش گزارش خبری در مورد بازار پی وی سی در اخبار ساعت 14  شبکه یک سیما در دو هفته متوالی بوده است که چگونگی ورود و جذاب شدن این ماجرا برای تحریریه اخبار صداو سیما در آشفته بازار فعلی کشور خود نیز از نکات مهم و قابل بررسی برای اهل تامل می‌تواند باشد.
بهرحال برای قضاوت در مورد به ساحل آرامش رسیدن بازار پی وی سی تا عصر دوشنبه 6 مرداد 99 با شارژ شدن مجدد سهمیه ها و انجام معاملات هفته اول مرداد باید صبر کرد.

نویسنده: مجید کرباسی زاده/ عضو انجمن پلیمر استان اصفهان    

منبع:
- سایت بورس کالای ایران
- سایت ویکی پلاست
- سایت انجمن ملی پلیمر
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟