چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲ مرداد ۱۳۹۹ 0 1037

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پنجم تیرماه 1399

فواره قیمت ها نزولی می‌شود؟ چشم‌ها خیره به دلار

فواره قیمت ها نزولی می‌شود؟ چشم‌ها خیره به دلار
آخرین هفته تیرماه 1399 در حالی به پایان رسید که معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا، متأثر از کاهش قیمت ارز، به کمترین حجم در 5 هفته این ماه رسید. حجم عرضه ها در هفته ای که گذشت، با 85 هزار و 109 تن، بالاترین میزان عرضه ها در تیرماه بود ولی حجم معاملات، با 67 هزار و 307 تن، کمترین معاملات تیرماه بود.

به گزارش ویکی پلاست، تیرماه، اوج التهات و نوسان در بازار ارز طی سال 99 بود. از ابتدای تیرماه تا پنجشنبه هفته گذشته، 26 تیرماه، نرخ دلار در صرافی ها 4 هزار و 500 تومان افزایش داشت و در بالاترین قیمت به 23 هزار و 100 تومان رسید. میانگین هفتگی دلار نیمایی هم در 4 هفته اول تیرماه، هزار و 580 تومان افزایش یافت.

صعود مستمر و پی در پی نرخ دلار، افزایش قیمت پایه و افزایش قیمت میانگین نهایی معاملات را نیز در پی داشت.

همه خریداران می کوشیدند هر هفته، بخش بیشتری از سهمیه‌ی بهین یاب خود را خریداری کنند، چرا که انتظار می رفت، قیمت های هفته‌ی بعد، افزایشی‌تر باشد.

به همین دلیل بود که در 4 هفته تیرماه، نسبت معاملات به عرضه، بیش از 90 درصد بود، اما با شروع هفته پنجم و کاهشی شدن نرخ دلار در صرافی ها، خریداران در انتظار کاهش بیشتر، از خرید، عقب نشینی کردند و نسبت معاملات به عرضه، به 79.1 درصد رسید.

دلار صرافی از پنجشنبه 26 تیرماه که 23 هزار و 100 تومان بود، تا امروز، دوم مرداد، 2 هزار و 800 تومان کاهش یافت و به 20 هزار و 300 تومان رسید.

دلار نیمایی هم با چند روز تأخیر، سیگنال های کاهشی را نمایان کرد و روز چهارشنبه، در حالی که میانگین هفتگی به نزدیکی 18 هزار و 200 تومان رسیده بود، میانگین روزانه، به کانال 17 هزار و 700 تومان عقب نشینی کرد اما امروز، پنجشنبه 2 مرداد، باز هم با صعود به کانال 18 هزار و 300 تومان و انتظار کاهش در میانگین هفتگی را در ابهام فرو برد.

با پایان تیرماه و اتمام مهلت صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی، باید منتظر تصمیمات جدید بانک مرکزی جهت سامان دهی به بازار ارز باشیم. این تصمیمات، سیمای جدید بازار کامودیتی ها، منجمله بازار محصولات پتروشیمی و پلیمری را نیز روشن‌تر می کند.

در هفته ای که گذشت، دستگاه های نظارتی به انبارهایی در شورآباد، سرکشی کرده اند. هر نوع اقدامی از این دست، باعث می شود واسطه ها و تأمین کننده ها، مواد اولیه ای که در این انبارها نگهداری می شود را با قیمت های پایین تری پیشنهاد کنند.

به همین جهت در هفته گذشته، بعد از شوک کاهش قیمت دلار، این سرکشی ها هم مزید بر علت شد تا روز سه شنبه، فروشنده‌ها بیشتر از خریداران شدند و قیمت ها از هزار و تا هزار و 500 تومان در گروه های مختلف، کاهشی شوند. البته در روز چهارشنبه، قیمت های پایین آمده، مجددا اوج گرفتند اما مبهم بودن قیمت دلار، همچنان بازار را در سردرگمی فرو برده است.

در قیمت های پایه یکشنبه، 29 تیر، دلار نیمایی 854 تومان نسبت به هفته قبل افزایش یافت و از نظر میانگین درصد افزایش، قیمت های پایه هفته پایانی تیر، رتبه سوم بیشترین افزایش در هفده اعلام قیمت سال 99 را به خود اختصاص داد. می توان افزایش دلار نیمایی در هفته پایانی تیرماه را پازل پنجم افزایش قیمت در 5 هفته تیر دانست، اما با تغییر روند قیمت دلار در صرافی، احتمالا قیمت های هفته آینده، صعودهایی مشابه آنچه در تیرماه اتفاق افتاد را تجربه نکنند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی، این هفته با 43 دلار آغاز شد و تا امروز (پنجشنبه 2 مرداد) با یک دلار افزایش، به 44 دلار رسیده است.

قیمت نفت، چند هفته ای است در محدوده 40 تا 44 دلار بوده و در بازارها، معاملاتی با قیمت های بالاتر از این محدوده، دیده نشده است. نفتا هم در هفته‌ی گذشته و این هفته، نوسان کمی در کانال 380 دلار داشته و تغییر زیادی در نرخ این خوراک، وجود نداشت.

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته چهارم و هفته پنجم تیر 1399

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته پنجم تیر 1399

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری

میزان معاملات هفته پنجم تیر ماه : 67.307 تن

جدول مقایسه معاملات هفته چهارم و هفته پنجم تیر 1399

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 21 تیر تا 2 مرداد 1399

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 21 تیر تا 2 مرداد 1399

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 2 مرداد 1399

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 75%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟