جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۸ اسفند ۱۳۹۸ 0 1096

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته پایانی اسفند 1398

پایان بی رمق معاملات در بورس کالا/ کارنامه سال 98 بسته شد

پایان بی رمق معاملات در بورس کالا/ کارنامه سال 98 بسته شد
پرونده آخرین معاملات سال 98 محصولات پلیمری در بورس کالا، در حالی بسته شد که کاهشی شدن دلار نیمایی و قیمت های پایه، سقوط مداوم قیمت نفت و فرارسیدن تعطیلات نوروزی، حجم معاملات را نسبت به هفته قبل، 43.7 درصد کاهش داد.

به گزارش ویکی پلاست، سیر قیمت دلار نیمایی در آخرین هفته سال 1398 نزولی شد و قیمت های پایه 25 اسفندماه، با 111 تومان کاهش اعلام شد. ریزش قیمت های جهانی نیز بر میزان کاهش قیمت های پایه محصولات پتروشیمی افزود، به نحوی که در کالاهایی مثل ای بی اس (4.1 درصد) در پت بطری (4.06 درصد) و پلی استایرن مقاوم (3.9 درصد) کاهش های قابل ملاحظه ای ثبت شد.

جمعا در آخرین هفته سال 1398، 70 هزار و 144 تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد و برای این حجم عرضه، تنها 44 هزار و 172 تن تقاضا ثبت شد که نهایتا 37 هزار و 713 تن معامله، انجام گرفت. معاملات نسبت به هفته گذشته، 43.7 درصد کاهش داشت.

کاهشی شدن قیمت های پایه و تداوم ریزش قیمت نفت، بسیاری خریداران را برای خرید از بورس کالا با تردید مواجه کرد. این تردید را هم از کاهش 43.7 درصدی میزان معاملات و هم عدم تمایل به رقابت روی کالاهای جذاب می توان به خوبی دریافت.

بازار آزاد؛ سردرگم میان کاهش و صعود

نزدیک شدن به روزهای پایان سال و خاتمه فعالیت بسیاری از واسطه ها، روند کاهشی قیمت ها در بازار را با ابهام مواجه کرد.

با کم شدن تأمین کننده ها، معدود واسطه های فعال در بازار، قیمت های دلخواه خود که با روند کاهشی بازار مغایرت زیادی داشت را پیشنهاد می کردند و تنها خریدارانی در این فضای مبهم دست به خرید می زدند که سفارش تولید داشتند، اگر نه بسیاری تولیدکنندگان، خرید خود را به سال آینده و شفاف شدن قیمت ها، موکول کردند.

در گروه های جذاب و پرطرفداری مثل پ پ نساجی و پی وی سی نیز، از حیث افت معاملات اعداد کم سابقه ای ثبت شد. معاملات پ پ نساجی با 2.718 تن، نسبت به هفته قبل 68.5 درصد کاهش داشت و کمترین میزان معاملات امسال را ثبت کرد.

در معاملات پی وی سی هم، این هفته 30.7 درصد کاهش نسبت به هفته قبل اتفاق افتاد. معاملات هفته قبل گروه PVC که رکورد سال 98 را شکست و از مرز 15 هزار تن عبور کرد، این هفته با 30.7 درصد کاهش، به 11 هزار و 242 تن رسید که البته این نرخ معاملات، همچنان برای گروه PVC قابل قبول است.

بالا بردن سهمیه خرید از بهین یاب برخی کالاهای پتروشیمی

در روزهای پایانی سال نیز بورس کالای ایران، وضعیت بهین یاب 15 کالای پتروشیمی را تغییر داد که در بین آن ها، ABS، پلی اتیلن سنگین اکستروژن، پلی اتیلن سنگین بادی،پلی اتیلن سنگین دورانی، پلی اتیلن سنگین تزریقی، پلی اتیلن سبک تزریقی و همچنین پلی اتیلن سنگین فیلم دیده می شود.

سقف خرید از بهین یاب ABS در تغییرات جدید یکساله، سنگین اکستروژن، سنگین بادی، پلی اتیلن سبک تزریقی، پلی اتیلن سنگین تزریقی و پلی اتیلن سنگین فیلم بدون سقف و سنگین دورانی، 3 ماهه اعلام شده است. سنگین فیلم، پلی اتیلن سنگین تزریقی و پلی اتیلن سبک تزریقی از 21 اسفند و سایر کالا از 26 اسفند، تغییر وضعیت پیدا کردند.

کرونا همه بازارهای مهم جهانی از جمله سهام، بازار نفت و همچنین بازار محصولات پتروشیمی را تحت تأثیر خود قرار داده و کاهش تقاضا در بازارهای جهانی از یک سو و ریزش قیمت نفت از سوی دیگر، چشم انداز بازارها را با نشانگرهای منفی مواجه کرده است.

اما دلار نیمایی که در روزهای اخیر، متأثر از کنترل دلار صرافی ها توسط بانک مرکزی، روندی نزولی به خود گرفته بود، بعد از صعود 850 تومانی دلار صرافی ها در روز دوشنبه 26 اسفند، این نگرانی را ایجاد می کند که احتمالا باید منتظر بازگشت روند صعودی آن بود.

ویکی پلاست تلاش می کند، گزارشی جامع از همه آنچه در معاملات بورس کالای سال جاری اتفاق افتاد را در روزهای آینده، به شما مخاطبان گرامی، تقدیم کند.

 


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته سوم و چهارم اسفند 1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته چهارم اسفند


جدول مقایسه معاملات هفته سوم و چهارم اسفند 1398


میزان معاملات هفته چهارم اسفند ماه : 37.713 تن

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 15 تا 28 اسفند 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 15 تا 28 اسفند 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 6 فروردین تا 28 اسفند 1398


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟