جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
پلی وینیل الکل چیست؟/ کاربرد پلی وینیل الکل

wikiplast.ir

پلی وینیل الکل چیست؟/ کاربرد پلی وینیل الکل

پلی وینیل الکل یک ترکیب شیمیایی است که به اختصار با نماد PVOH یا PVA نمایش داده می‌شود. این ماده آلی یک پلیمر مصنوعی محلول در آب است.

مهمترین موارد کاربرد پلی وینیل الکل استفاده از آن در صنایع کاغذسازی، نساجی و تهیه انواع پوشش می‌باشد. به طور طبیعی این ماده پلیمری سنتزی به صورت سفید یا در برخی موارد شفاف بوده و بدون بو است.

برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی این پلیمر را در قسمت زیر مشاهده می‌کنید:

ویژگی‌ها و خواص فیزیکی و شیمیایی پلی وینیل الکل به صورت زیر معرفی می‌شوند:

- نام‌های متداول: پلی اتانول – هوموپلیمر – پلی وینول – وینول
- فرمول مولکولی: (C2H4O)x
- خطر: غیر سمی – غیر قابل اشتعال
- دانسیته: 19/1 تا 31/1 گرم بر سانتی‌متر مکعب
- نقطه ذوب: 200 درجه سانتی‌گراد

کاربرد پلی وینیل الکل

ترکیب پلیمری پلی وینیل الکل به دلیل خاصیت غیرسمی بودن، تمایل کمتر به چسبندگی پروتئین و قابلیت سازگاری زیستی فوق العاده بالا، گزینه بسیار مناسب برای کاربردهای گسترده پزشکی می‌باشد.

در مواردی که فناوری سنتز پلیمرهای زیستی برای داروها و برخی از ملزومات پزشکی مورد نیاز باشد، این ترکیب پلیمری، یک انتخاب ایده آل خواهد بود.

کاربردهایی نظیر غضروف‌های تعویضی، لنزهای تماسی چشمی و همچنین برخی از قطره‌های چشمی با استفاده از پلیمر پلی اتانول قابل تهیه هستند.

در برخی از فرایندهای سنتز پلیمرها به عنوان یک ماده اشتراکی از پلی اتانول استفاده می‌شود. نقش این ترکیب در فرایندهای پلیمریزاسیون، یک تعلیق کننده است.

از این ترکیب پلیمری همچنین برای سنتز برخی از پلیمرها استفاده می‌شود. در فرآیندهای تهیه پلیمرها، مونومرهای این ماده باید از لحاظ شرایط ترمودینامیکی و واکنش پذیری در حالت فعال قرار گیرند.


موارد ایمنی مربوط به پلی وینیل الکل

به دلیل اینکه ترکیب پلی وینیل الکل، کاربردهای گسترده‌تری در بسیاری از صنایع دارد، مسئله سمی بودن و خطرناک بودن آن بسیار اهمیت دارد.

تجزیه بیولوژیکی پلیمر یا خاصیت زیست تخریب پذیری آن نیز حائز اهمیت است. به طور متداول، محلول 5 درصد از این پلیمر برای ماهیان در آب‌ها، غیرسمی گزارش شده است. اگر این پلیمر به محیط زیست راه پیدا کند به تدریج و به آرامی تجزیه می‌شود.

 طبق برگه اطلاعات ایمنی و شیمیایی، پلی اتانول یک ترکیب اشتعال پذیر است و بنابراین در کلاس A طبقه بندی می‌شود. غباراتی که از این پلیمر در فضا پراکنده می‌شود ممکن است چشم ها و سیستم تنفسی را تحریک کند.

افرادی که با این ماده سر و کار دارند لازم است از عینک، ماسک و لباس کار مخصوص استفاده کنند. اگر پوست دست یا چشم‌ ها با این پلیمر تماس پیدا کرد، لازم است با آب و صابون، محل تماس را به خوبی شستشو داد.

 انبارهای مخصوص نگهداری کیسه‌های پلی اتانول باید خشک و خنک بوده و مجهز به سیستم‌های تهویه قوی باشد. غبارات ناشی از این ماده نباید به سیستم تنفسی کارگران راه پیدا کنند.


بازار پلی وینیل الکل

بیشترین ظرفیت تولید پلی وینیل الکل در قاره آسیا در کشور چین متمرکز شده است. به این ترتیب طبق آخرین گزارشات، می‌توان اصلی‌ترین صادرکننده و تولیدکننده این ترکیب پلیمری را کشور چین دانست.

در منطقه آمریکای شمالی، دومین بازار بزرگ به پلی اتانول قرار دارد. در این منطقه، هم عرضه و هم تقاضا برای PVA ثبت شده است.

بازار پلی‌وینیل‌الکل در خرید و فروش جهانی، بیشترین سهم را در مناطق آسیایی و اقیانوسیه آرام ثبت نموده؛ کشورهای آمریکای شمالی و کشورهای اروپایی، سایر مناطقی هستند که در این بازار فعال می‌باشند.


منبع: کیمیا تجارت رازی


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 79%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
محمد ماهوش شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۰
سلام اقای مهندس میشه بنده را راهنمایی کنید .من تولید کننده اسلایم هستم و با پلی وینل الکل کار میکنم .ولی بعد از چند ماه در تابستان اسلایم بر میگرده به حالت اولیه پلی وینل.ایا ماده ای هست که من بهش بزنم که این برگشت ناپذیر باشه و یا حداقل مدت بیشتری در فصل گرما ماندگار باشه .خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید ارسال پاسخ
کیا چهارشنبه ۱۶ تير ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر
مهندس جان اگر بنده را راهنمائی بفرمائید خیلی ممنون میشم
این مواد را چطور در آب حل کنم و به صورت مایه در بیاد ارسال پاسخ
حسین جمعه ۷ خرداد ۱۴۰۰
سلام
مش بندی این محصول چطوری هست یعنی تاریزترین مشی که داره چنده ارسال پاسخ
موسوی سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام آیا از این ماده در ساخت اسلایم هم میشه استفاده کرد؟
ممنون میشم راهنماییم کنین ارسال پاسخ
مهدی سه شنبه ۱ تير ۱۴۰۰
تویه اسلایم متیل پارابن استفاده میشه کردولی نشنیدم پلی وینیل استفاده کنن
علی آقارخ سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
من استاد دانشگاه و محقق هستم . فوق العاده عالی بود ممنونم ارسال پاسخ
سارا سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام میشه من رو برای تحقیقم راهنمایی کنید
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟