پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب اخبار صنعت
۶ بهمن ۱۳۹۸ 1 1077

برخی شاخص‌های معاملاتی پلیمرها با افت روبه‌رو شد

عقبگرد عرضه در بورس‌کالا

عقبگرد عرضه در بورس‌کالا
کاهش عرضه هفتگی پلیمرها در بورس‌کالا شاید مهم‌ترین رخداد معاملاتی در هفته گذشته در این بازار بود که در صورت تداوم افت عرضه‌ها می‌تواند بازاری نگران‌کننده را ترسیم کند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، انتظار رشد عرضه پلیمرها در هفته جاری یک نیاز برای بازار به شمار می‌رود آن ‌هم در شرایطی که اولویت‌های عرضه باید گریدهای جذابی باشد که با شارژ سهمیه‌های خرید در بهمن‌ماه، از احتمال رشد تقاضا برخوردار شده است.

توجه بیشتر به حجم عرضه‌ها به معنی ایجاد یک بستر جذاب‌تر برای تولید در صنایع تکمیلی است که حمایت از اشتغال مولد در این صنعت را در بر خواهد داشت.

«شاخص قیمت پلیمرهای دنیای‌اقتصاد» موسوم به DEPPI در هفته گذشته با 25/ 1درصد رشد به 10 هزار و 210 تومان رسید که یکی از ارقام بالای ماه‌های اخیر به‌شمار می‌رود.

رشد قیمت‌های پایه در بورس‌کالا اگرچه مهم‌ترین دلیل برای رشد این شاخص قیمتی بود، اما رقابت برای خرید هم در این بازار رشد کرده است.

افزایش جذابیت خرید گریدهای جذاب یکی از دلایل اصلی این رشد نرخ بود که نشان می‌دهد بازار پلیمرها با اهرم رشد قیمت‌های پایه از مسیر افزایش بهای نیمایی ارز و البته افزایش نسبی قیمت‌های جهانی در مسیر رشد نرخ حرکت کرده است.

در بازار آزاد هم هفته‌ای افزایشی را سپری کردیم و اعلام قیمت‌های پایه امروز می‌تواند داده‌های موجود در این بازار را با شفافیت بیشتری همراه سازد.

البته بازار هفته گذشته پیچیدگی‌های بیشتری به نسبت هفته‌های قبل داشت مخصوصا برای گریدهای جذابی که اغلب در روز دوشنبه معامله می‌شود.

شارژ سهمیه‌های خرید بهمن‌ماه به این معنی بود که پایان دی‌ماه فضای چندانی برای رقابت خریداران باقی نمانده بود، بنابراین اگر عرضه‌ها کمتر از حد انتظار هم بوده است،‌ باز هم فضای رقابتی بزرگی پیش‌روی خریداران باقی نمانده بود گویی داده‌های معاملاتی هفته گذشته مخصوصا برای گریدهای جذاب چهره واقعی بازار را ترسیم نکرده است.

به‌عنوان یک نمونه مشخص در هفته گذشته شاهد معامله رقمی کمتر از 8 هزار تن برای PVC بودیم و غالب عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت؛ آن‌هم در شرایطی که این معاملات به نسبت هفته قبل از آن 26 درصد و به نسبت متوسط سال قبل 6/ 11 درصد افت را نشان می‌دهد.

این کاهش حجم معاملات را باید جدی گرفت و اگر در مسیر عرضه‌ها رخداد جدیدی به ثبت نرسد بازار نگران‌کننده خواهد بود. نگرانی از دورنمای بازار از مسیر عرضه‌ها را باید جدی گرفت و نیاز به توجه مضاعفی دارد.



 کاهش حجم عرضه پلیمرها به کمترین حد 12 هفته اخیر

حجم عرضه مرسوم پلیمرها در هفته گذشته در بورس‌کالا با 4 درصد کاهش به نزدیکی 82 هزار و 500 تن رسید که کمترین رقم ثبت شده در 12 هفته اخیر است. این عقب‌نشینی عرضه‌ها سیگنال خطرناکی است که می‌تواند به عدم تغذیه کافی صنایع تکمیلی در بهمن‌ماه منجر شود بنابراین نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد.

این درحالی است که قیمت‌های فعلی بر پایه نرخ‌های پایه در بورس‌کالا نیز در ارقام بالایی قرار دارد و رقابت برای خرید می‌تواند جرقه‌های رشد قیمتی جدیدی را برای مواد اولیه در صنایع تکمیلی به همراه داشته باشد. البته نگاهی به ماه‌های اخیر نگرانی‌های جدیدتری را به همراه خواهد داشت.

کمترین حجم عرضه‌ها در چند ماه گذشته به اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه باز می‌گردد آن‌هم در شرایطی که اوایل مهرماه شاهد عرضه‌های گسترده‌ پلیمر در بورس‌کالا بودیم و رقمی نزدیک به 94 هزار تن در هفته نیز به ثبت رسید ولی بعد از آن نزدیک به یک‌ماه شاهد افت عرضه‌ها بودیم.

این بازی در هفته‌های اخیر نیز گویی تجربه می‌شود آن‌هم در شرایطی که عرضه هفته منتهی به 18 دی‌ماه در ارقامی نزدیک به 96 هزار تن بود ولی در هفته گذشته به نزدیکی 82 هزار و 480 تن کاهش یافته است.

تجربه مهرماه حکایت از آن داشت که حجم عرضه‌ها ممکن است به نزدیکی 76 هزار تن نیز برسد یعنی اگر وضعیت پیشین باز هم در بازار پلیمرها تجربه شود، هیچ بعید نیست که افت عرضه‌ها ادامه‌دار بوده و بازار با کاهش امکان خرید از مسیر عرضه‌ها روبه‌رو شود.

این درحالی است که با آغاز بهمن‌ماه شاهد شارژ سهمیه‌های خرید بهین‌یابی ماهانه هستیم یعنی پتانسیل رشد تقاضا از مسیر سهمیه‌های خرید وجود دارد و البته با توجه به حرکت به سمت روزهای پایانی سال، پتانسیل رشد تقاضای فصلی را باید در نظر گرفت.

این موارد نگرانی از رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و اگر کاهش عرضه‌ها که در دو هفته اخیر تجربه شد، ادامه یابد بازار از حالت تعادل مورد انتظار خارج خواهد شد.

البته هنوز بازار از مسیر گریدهای رایج از تعادل خارج نشده ولی برای گریدهای جذاب همچون پلی‌پروپیلن‌ها و مخصوصا PVC، وضعیت متفاوت است.

ریسک عرضه‌ها را باید جدی گرفت و اگر نوسان عرضه‌ها باز هم در مسیر کاهشی آن ادامه یابد شرایط نامتعادلی را باید منتظر باشیم گویی بر پایه تجربیات قبلی یک هفته دشوار امکان خودنمایی خواهد داشت.

حجم عرضه‌ها مطلبی نیست که از کنار آن به سادگی عبور کنیم و البته بعد از بازار پلیمرها، باید به سمت بازارهای دیگر هم در تحلیل رخدادها از مسیر عرضه‌ها حرکت کرد.

منافع صنایع تکمیلی در بخش پلیمرها به معنی توجه مستقیم به حجم تولید و میزان اشتغال‌زایی موثر است آن‌هم در شرایطی که اظهارنظرهای رسمی از اهمیت این حوزه تولیدی در فاز اشتغال حکایت دارد.

در گزارش ابتدای بهمن‌ماه سال جاری با عنوان جای خالی نوآوری در زنجیره ارزش به نقل از مهدی صادقی‌نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت عنوان شد: (در بهترین حالت) میزان اشتغال‌زایی در صنایع تکمیلی تا 78برابر صنایع بالادستی پتروشیمی نیز ثبت شده است.

با توجه به این موارد باید توجه جدی بر حجم عرضه‌ پلیمرها در بورس‌کالا را در دستور کار قرار داد.البته در هفته گذشته در بازار پلیمرهای بورس‌کالا شاهد هستیم که با افت عرضه‌ها، حجم تقاضای ثبت شده نیز کاهش یافت.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بازار اصلی بورس‌کالا به رقمی کمتر از 66 هزار تن رسید که نشان می‌دهد بازار هنوز از حالت تعادل خارج نشده است اگرچه حجم داد و ستد پلیمرها در مقایسه با اواسط آذرماه و رقمی بیش از 88 هزار تن (برای اوج معاملات ماه‌های اخیر) از یک عقب‌گرد نسبی حکایت دارد.

البته در هفته گذشته در برابر هر تن عرضه جمعا 086/ 1 تن تقاضا ثبت شده است که رقم چندان جذابی نیست.

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
وحید ولادوست دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام، به دلیل ادبیات نامناسب استفاده شده در این تحلیل، بسیاری از مطالب گویا نیستند و منظور نویسنده به درستی روشن نیست. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟