جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
بازیافت ضایعات پی وی سی

wikiplast.ir

بازیافت ضایعات پی وی سی

به صورت استاندارد پلیمرهای بازیافتی پیش از اینکه تبدیل به گرانول پلاستیک شوند با استفاده از آسیاب پلاستیک خرد می‌شوند و تبدیل به ذرات کوچکی می‌شوند که به آن‌ها پرک می‌گویند.

و سپس به مرحله ذوب شدن و استفاده مجدد منتقل می‌شوند، اما در مواردی این امکان وجود دارد که با صرف نظر از این مرحله، عملیات بازیافت پلاستیک انجام شود.

مراحل تولید پرک‌های pvc

جداسازی اولیه ضایعات پی وی سی

در این مرحله باید مواد پی وی سی را با توجه نوع مواد اولیه پلاستیک و رزین جداسازی و مرتب کرد، این مرحله بسیار اهمیت دارد به این جهت که در پلیمر بازیافتی نباید ناخالصی وجود داشته باشد و تلفیق انواع مختلف پلیمر بر کیفیت محصول نهایی به طور مستقیم اثر خواهد داشت. برای انجام این مرحله دو روش وجود دارد.

- جداسازی مکانیزه
- استفاده از نیروی انسانی برای جداسازی ضایعات پی وی سی

در روش اول جداسازی ضایعات به وسیله ماشین آلات و به صورت مکانیزه انجام می‌شود که درصد خطایی خیلی کمی دارد. این سیستم‌ها از تکنولوژی‌های NIR، VIS/UV  استفاده می‌کنند.

این روش معمولاً زمانی انجام می‌شود که حجم مواد بازیافتی زیاد باشد. در غیر این صورت می‌توان از نیروی انسانی برای جدای سازی ضایعات استفاده نمود. جدا سازی پلاستیک‌ها در این مرحله با استفاده از کد ric روی محصول انجام می‌شود.

 
شستشو و خرد کردن اولیه قبل از آسیاب ضایعات پی وی سی

پس از اینکه انواع پلاستیک‌های بازیافتی از هم تفکیک شدند، باید گرد و خاک و آلودگی‌های آن‌ها را شست، برای انجام این کار 2 مرحله باید طی شود.

مرحله اول: شست و شوی کثیفی‌ها و آلودگی‌های روی پلاستیک‌های pvc مانند گرد و غبار و گل و لای پیش از خرد کردن. تا تیغه های آسیاب پلاستیک آسیب نبینند. در برخی کارخانه‌ها پس از این مرحله مواد را از فیلترهایی عبور می‌دهند تا فلزات، سنگ و شیشه هم از آن‌ها جدا شود.

مرحله دوم: شست و شوی مواد بازیافتی پس از آسیاب کردن به وسیله دستگاه خردکن پلاستیک

 خرد کردن ضایعات با استفاده از خردکن پلاستیک

پس از شستن مواد بازیافتی به برای آسیاب شدن با استفاده از نوار نقاله‌ی تسمه‌ای به سمت دستگاه تولید پرک یا همان آسیاب پلاستیک منتقل می‌شوند.

برای تولید پرک‌های پی وی سی لازم است که دستگاه خردکن قابلیت آسیاب کردن مواد تا سایر 30 تا 15 میلی‌متری را داشته باشد. برای آسیاب کردن پلاستیک دو روش وجود دارد.

- آسیاب مرطوب
- آسیاب خشک

در آسیاب مرطوب ضایعات در حین خرد شدن داخل آب شناور هستند، این روش در سال‌های اخیر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این دلیل که شناور بودن پرک‌ها باعث می‌شود که حرکت تیغه‌های دستگاه عمیق‌تر انجام شود. به دلیل شسته شدن مجدد آلودگی‌ها عمر تیغه‌های خردکن هم افزایش پیدا کند. تنها عیب این روش مصرف آب بالای آن است.

تفکیک پرک‌های پلاستیک

پس از اینکه خرد کردن ضایعات به پایان رسید باید دوباره پرک‌ها را تفکیک کرد، بهترین روش برای انجام این‌کار شناورسازی پرک‌ها در تانک آب است. با اینکار پرک‌هایی که وزن و چگالی بیشتری دارند به زیر آب می‌روند.

شستشو با کاستیک

این مرحله به منظور جداسازی مواد چسبی و برچسب‌ها از پرک‌ها انجام می‌شود تا در حین ذوب شدن توسط دستگاه گرانول ساز ناخالصی‌ای در مواد وجود نداشته باشد.

 
خشک کردن پرک‌های پی وی سی

پس از اینکه پرک‌ها شسته شدند برای انتقال به مرحله بعد باید عاری از رطوبت باشند، در این مرحله رطوبت پلاستیک‌های آسیاب شده با استفاده از خشک کن‌های مکانیکی و حرارتی به طور کامل گرفته می‌شود و به مرحله تولید گرانول پی وی سی و یا فروش به شکل پرک‌های پلاستیک منتقل می‌شوند.


منبع: پلیمر مال

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 50%

نظرات کاربران

ارسال دیدگاه
همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟