جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۱ آذر ۱۳۹۸ 0 1375

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم آذرماه 1398

کم‌توجهی بازار پلیمرها به قیمت دلار

کم‌توجهی بازار پلیمرها به قیمت دلار
کاهش محدود حجم داد و ستد پلیمرها در هفته گذشته در کنار افت تقاضا موجب شد تا تلاش برای خرید و رقابت در بورس کالا اندکی کاهش یابد که البته با توجه به محدودیت برای خرید برخی کدهای بهین یابی و افت قیمت‌ها در بازار داخلی می‌توان گفت که موجودی بالای انبارها به دلیل خرید در هفته‌های اخیر موجب شد که بازار پلیمرها کمتر از سایر بازارهای کالایی به نوسان قیمت دلار توجه کند.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات پلیمرها در بورس کالا با یک عقب‌گرد ناچیز روبه‌رو شد ولی هنوز حجم معاملات در سطوح بالایی قرار دارد.

البته در هفته‌ای که گذشت حجم تقاضا افت نزدیک به 20 هزار تنی داشت که نشان می‌دهد جذابیت خرید در این بازار به دلایل مختلف کاسته شده و یا امکان درج تقاضا در بورس کالا محدود شده است.

بخشی از این افت تقاضا به احتمال زیاد مربوط به محدود شدن کدهای بهین یابی که آمار تولید و فروش خود را در بهین یاب ثبت نکردند، می شود.

خروجی این موارد در کنار رشد عرضه‌ها به این معنی است که تغییر بزرگی در بازار رخ نداده ولی التهاب دلاری، کمتر از سایر بازارها به بازار پتروشیمیایی‌ها وارد شده است.

موجودی انبارها نیز به شدت بالاست که به معنی برتری عرضه بر تقاضا در بازار داخلی است اگرچه تمایل به خرید اگرچه چندان جدی نیست ولی ممکن است با کاهش قیمت دلار، باز هم تضعیف شود.

این‌که قیمت‌های پایه در بورس کالا افزایشی باشد ولی در بازار داخلی شاهد افت نرخ باشیم خود یک داده کم‌نظیر است اگرچه فاصله قیمتی بین بورس و بازار را هم باید در نظر گرفت.

در هفته گذشته حجم معامله پلیمرها در بورس کالا نزدیک به 86 هزار تن بود که یک رقم برجسته و قابل قبول به شمار می‌رود اگرچه شاهد افت 13.67 درصدی تقاضا بودیم.

این موارد احتمال رونق تولید در صنایع تکمیلی را در بر دارد اگرچه این ادعا با نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی همسان نیست.

به صورت دقیق‌تر باید قیمت‌ها در بازار آزاد بیش از این ارقام بود و یا دقیق‌تر، با رشد قیمت دلار آزاد، انتظار رشد قیمت‌ها در بازار داخلی وجود داشت ولی این انتظار محقق نشد.

واقعیت این است که حجم معاملات این چند هفته در بورس کالا، بسیار بیشتر از تقاضای واقعی در صنایع تکمیلی است یعنی رونق انتظاری در بازار آن‌گونه که معامله‌گران انتظار داشتند محقق نشده است. همین مطلب تاکنون سرعت‌گیر رشد قیمت‌ها بوده است.

البته حجم معاملات در بازار شیمیایی‌های بورس کالا افزایش چشمگیری داشته که نشان می‌دهد رونق تولید واقعی در این صنعت آغاز شده و بهبود بازار در راه است شاید این بهبود به معنی رشد قیمت‌ها نباشد اگرچه احتمال افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا و تبعیت بازار از این نرخ وجود دارد اما تا زمان اعلام رسمی قیمت‌های پایه ، اظهارنظر در این خصوص چیزی جز گمانه‌زنی به شمار نمی‌رود.

نگاهی به نوسان قیمت‌ها در مقایسه با هفته قبل هم نشان می‌دهد که قیمت‌های این هفته برای برخی گروه‌های کالایی پلیمری کاهشی شده است که دلیل آن را باید در کاهش حجم تقاضا و افت رقابت جستجو کرد.


مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 13 و 20 آذر  1398


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته سوم آذر




مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و هفته سوم آذر 1398


جدول مقایسه معاملات هفته دوم و هفته سوم آذر 1398


نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 9 تا 21 آذر 1398


نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 9 تا 21 آذر 1398


مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 21 آذر 1398



 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟