شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۶ آبان ۱۳۹۸ 0 1648

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم آبان ماه 1398

تقاضا پشت سد کدهای تعلیق شده

تقاضا پشت سد کدهای تعلیق شده
در هفته دوم آبان ماه، از مجموع 91 هزار و 355 تن عرضه انواع محصولات پتروشیمی در بورس کالا، 73 هزار و 637 تن تقاضا و جمعا 57 هزار و 19 تن معامله انجام گرفت.

به گزارش ویکی پلاست، معاملات هفته دوم آبان ماه از این حیث اهمیت بیشتری پیدا می کند که پس از دو هفته تعیین قیمت های پایه با دلار نیمایی به علت تعطیلات، قیمت های جهانی برای قیمت های پایه 12 آبان لحاظ شد و عموم گروه ها با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه شدند.

در قیمت های جدید پایه، پلی استایرن مقاوم و معمولی با 5.6 درصد، حدود 615 تومان، بیشترین کاهش را در بین سایر گروه های پلیمری به خود اختصاص دادند. ABS با 600 و اکستروژن PE80 با 430 تومان، در رتبه های بعدی بیشترین کاهش قرار گرفتند.

اما بازار هفته دوم آبان، یک ویژگی مهم دیگر هم داشت. بورس کالای ایران، هفته گذشته، کد معاملاتی خریداران زیادی را به علت عدم ارسال صورت‌های مالی حسابرسی شده و اظهارنامه مالیاتی سال 97، معلق کرد و بخشی از تقاضای بازار، در پشت سد تعلیق، جا ماند.

عدم امکان خرید واحدهایی که کد معاملاتی آن ها تعلیق شده بود، تقاضای آن ها را به سمت بازار آزاد کشاند و این هفته، تأمین کنندگان بازار آزاد، هفته پر تماسی را پشت سر گذاشتند.

هر چند به اذعان بسیاری از واسطه های مواداولیه، مقدار خرید متقاضیان، در حجم های پایین انجام می گرفت و این طور به نظر می رسید که تولیدکنندگان، امید زیادی برای رفع محدود و تعلیق کدهای معاملاتی دارند و به اندازه رفع نیاز روز و تعطیلات پایان این هفته، اقدام به خرید کرده‌اند.

هر چند چهارشنبه همین هفته هم مقارن با تعطیلی شهادت امام حسن عسکری، بود اما به جز عرضه های بهین یابی شیمیایی ها که به روز سه شنبه منتقل شد، سایر عرضه ها در روز خود یعنی دوشنبه و سه شنبه انجام گرفتند.

حجم معاملات پس از .. هفته به بالای مرز 91 هزار تن رسید و پ پ نساجی به رکورد 15 هزار تن عرضه بازگشت. سبک خطی با 8 هزار و 446 تن در رتبه دوم بیشترین عرضه ها جای گرفت و پس از آن PVC با 8 هزار و 319 تن، سومین جایگاه بیشترین عرضه را به خود اختصاص داد.

در معاملات اما رتبه های بیشترین معاملات به جز پ پ نساجی که با 9 هزار و 953 تن، بیشترین حجم معاملات را داشت، به شکل دیگری بود و رتبه دوم با 6 هزار و 380 تن به ترفتالات نساجی و رتبه سوم با 5 هزار و 963 تن به PVC اختصاص داشت.

عرضه های این هفته با 91 هزار و 355 تن، بعد از 4 هفته، بیشترین حجم عرضه انجام شده محصولات پلیمری در بورس کالا بود که همان طور که پیش تر گفته شد، تنها 57 هزار و 19 تن معامله برای این میزان عرضه، ثبت شد.

حجم معاملات هفته جاری به رغم مسدود بود برخی کدهای معاملاتی، پس از گذشت دو هفته همراه با تعطیلی، با 25 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته بیشترین حجم معامله در سه هفته گذشته بوده است.

دلار نیمایی نیز، کاهش کند اما مستمر خود را حفظ کرده است و در این هفته، میانگین هفتگی خرید دلار نیمایی یک کانال دیگر کاهش یافت و به کانال 10 هزار و 500 تومان رسید. میزان کاهش در آخرین گزارش روزانه ویکی پلاست (14 آبان) 31 تومان کاهش بوده است.

دلار صرافی ها و بازار آزاد اما این هفته، مسیر صعودی در پیش گرفت. دلار صرافی ها در آخرین اعلام قیمت صرافی بانک ملی، 11 هزار و 300 و در بازار آزاد تا 11.400 تومان به فروش رسید. یعنی 150 تومان بالاتر از آخرین قیمت پنجشنبه هفته گذشته، 4 آبان.

قیمت جهانی نفت این هفته تا مرز 63 دلار نیز نوسان داشت اما از روز چهارشنبه (دیروز) قیمت نفت در معاملات بازارهای جهانی به کانال 61 دلار یعنی جایگاه شروع همین هفته باز گردد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 8 و 14 آبان  1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته دوم آبان

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و هفته دوم آبان 1398

جدول مقایسه معاملات هفته اول و هفته دوم آبان 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 1 تا 16 آبان 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 1 تا 16 آبان 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 16 آبان 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 80%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟