جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۹ آبان ۱۳۹۸ 1 2159

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول آبان ماه 1398

اثر هفته‌ای نیمه‌تعطیل بر بازار پلیمرها

اثر هفته‌ای نیمه‌تعطیل بر بازار پلیمرها
افت حجم عرضه و تقاضای پلیمرها در بورس کالا در یک هفته نیمه‌تعطیل موجب شد تا حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا به کمترین رقم در 10 هفته اخیر کاهش یابد و تنها می‌توان امیدوار بود که هفته پیش‌ رو، بخشی از عقب‌افتادگی‌های این چند هفته را جبران کند اگرچه هنوز بازار تا حد امکان در برابر افت قیمت‌ها مقاومت می‌کند. باید منتظر ماند و دید که قیمت‌های پایه برای هفته پیش رو چه چهره‌ای را برای این بازار ترسیم می‌کند.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته نیمه‌تعطیل بازار پلیمرها انتظارات برآورده نشد و شاهد افت حجم معاملات بودیم که سیگنال مثبتی برای بازار نیست.

در هفته گذشته شاهد افت 15 درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا بودیم که موجب شد حجم داد و ستد ثبت شده به کمترین رقم از هفته منتهی به 21 شهریورماه تاکنون کاهش یابد یعنی بازار به دوره پیش از رونق بازگشته است.



البته حجم عرضه‌ها نیز به کمترین رقم از هفته منتهی به 30 مردادماه تاکنون کاهش یافت که می‌تواند یکی از دلایل اصلی برای کاهش حجم معاملات باشد.

دو هفته است که نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا جزئی بوده و بازار هم در برابر افت قیمت‌ها مقاومت کرده ولی کاهش حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا را باید مهمترین رخدادی به شمار آورد که در هفته‌های اخیر به ثبت رسیده و اگر باز هم شاهد بازگشت تقاضا نباشیم، نگرانی‌های جدیدی ایفای نقش خواهد کرد.

به جز کاهش حجم عرضه‌ها در بورس کالا، نیمه‌تعطیل بودن هفته‌ای که گذشت دلیل دوم برای افت حجم معاملات بود که البته همین کاهش حجم عرضه‌ها نیز بی‌ارتباط با افت عرضه‌ها نیست.

در هر حال عرضه‌های پلیمرها در بورس کالا 4 هفته مستمر در مسیر کاهش بوده که اگر این روند ادامه یابد شرایط وخیم‌تر خواهد شد.

در هر حال برای هفته پیش رو امید رشد عرضه‌ها، انتظار عجیبی نیست و می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها را مرتفع سازد. این در حالی است که برای هفته‌های گذشته و ایام اربعین، دشواری صادرات به کشور عراق یکی از دلایلی بود که کاهش جذابیت خرید را توجیه می‌کرد ولی هم‌اکنون این رخداد چهره جدیدی به خود گرفته است.

بسته شدن مرز مهران در کنار شنیده‌هایی از تداوم حرکت محموله‌ها از مرز خسروی در کنار عدم تغییر در مرزهای اقلیم کردستان عراق همگی مواردی است که به پیچیدگی‌ رخدادهای عراق می‌افزاید اگرچه انتظار نداریم که در کوتاه‌مدت اوضاع به روال سابق خود بازگردد.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بخشی از تقاضای موجود برای محصولات نهایی در صنعت پلیمرها کاهش یافته که با خروجی‌های معاملات پلیمرها در بورس کالا همخوانی دارد.

البته بارش باران و نیمه‌تعطیل بودن هفته‌ گذشته از مواردی است که می‌تواند این‌ عقب‌گرد را تا حدودی توجیه کند ولی ادامه این شرایط نگران‌کننده است.

از طرف دیگر شاهد هستیم که بازار حتی‌المقدور در برابر افت قیمت‌ها مقاومت می‌کند و در حالی که حجم معاملات بورس کالا چند هفته است که به صورت کلی از یک مسیر نزولی برخوردار شده، می‌توان گفت که هم تزریق کالا به بازار داخلی به شدت و قدرت قبلی نیست و هم موجودی انبارها کاهشی شده است.

این موارد باز هم پتانسیل مقاومت بازار در برابر افت قیمت‌ها را مطرح می‌کند ولی در نهایت قیمت‌های پایه در بورس کالاست که نرخ‌های نهایی را تعیین خواهد کرد.

جریان کاهشی بهای دلار آزاد و نیمایی هم مطرح است ولی این هفته روند اعلام قیمت‌های پایه پیچیدگی‌های خاص خود را دارا خواهد بود که امکان اظهارنظر صریح را باز هم محدود می‌کند.

در هر حال اوضاع در بازار پلیمرها برای هفته‌ای که گذشت چندان جذاب نبوده و حتی حجم معاملات این هفته کف انتظارات را هم برآورده نکرده است اگرچه پتانسیل رشد حجم داد و ستد پلیمرها در هفته پیش رو وجود دارد.

از ویژگی‌های مهم معاملات هفته گذشته رشد محسوس قیمت پلی‌استایرن‌های انبساطی بود مخصوصاً گریدهای 200 و 300. وضعیت معاملات PVC هم قابل توجه بود و رقابت‌هایی در این بازار به ثبت رسید.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 1 و 8 آبان  1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته اول آبان

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته پنجم مهر و هفته اول آبان 1398

جدول مقایسه معاملات هفته پنجم مهر و هفته اول آبان 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 28 مهر تا 9 آبان 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 28 مهر تا 9 آبان 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 9 آبان 1398


 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 67%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
masoud پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸
بسیار عالی ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟