جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۸ مهر ۱۳۹۸ 1 1629

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم مهرماه 1398

اولین عقب‌گرد جدی بازار

اولین عقب‌گرد جدی بازار
کاهش قیمت‌ها در بورس و بازار در هفته‌ای که گذشت بخشی از جذابیت خرید پلیمرها از بورس کالا را محدود ساخت و یک عقب‌گرد جدید را در حجم معاملات ایجاد کرد که می‌تواند خروجی‌های نگران‌کننده‌ای در بر داشته باشد.

به گزارش ویکی پلاست، حجم معاملات پلیمرها در این هفته بیش از 16 درصد کاهش یافت تا حجم معاملات به نزدیکی 56 هزار تن در هفته گذشته برسد.

این افت حجم معاملات بیشترین رقم کاهش معاملات از هفته منتهی به 23 خردادماه تاکنون است یعنی این سیگنال به دوره آغاز رکود رسیده و اولین نگرانی از بازگشت رکود را مطرح می‌کند.

این مطلب به این معناست که بازار از هم‌اکنون وارد فاز رکود نسبی شده و اگر همین روند کاهش تقاضا ادامه یابد، بازار را باید با چهره‌ای جدید ترسیم کرد.

ذات افت قیمت‌های پایه در بورس کالا خود یکی از دلایل مهم در افت تقاضا و کاهش حجم معاملات است و جذابیت خرید را از این بستر کاهش می‌دهد.

هفته آینده، نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا را باید بسیار مهم دانست زیرا می‌تواند جریان آینده بازار را تعیین کند. این در حالی است که هنوز فاصله قیمت دلار آزاد و نیمایی به نسبت بالاست و همین داده می‌تواند بخشی از نگرانی‌ها از کاهش جدی تقاضا را تعدیل کند.

البته آغاز سفرهای اربعین یکی از دلایل افت جدی صادرات به کشور عراق است و بخشی از نگرانی‌ها در بازار را توجیه می‌کند آن هم در شرایطی که خبر خاصی زیر پوست بازار از بهبود ساز و کارهای تولیدی و تجاری مخابره نمی‌شود.

نگرانی‌های جدید از محدودیت ظرفیت خرید بهین‌یابی به دلایل مختلف و همچنین کاهش عرضه هفته جاری از جمله مواردی است که به افت حجم معاملات کمک کرده است.

در شرایط فعلی که تقاضا را باید گریزپا به شمار آورد هرگونه محدودیت اعمالی بر مسیر تقاضا در بورس کالا می‌تواند خطرناک باشد زیرا وضعیت تولید هنوز به روال عادی خود همچون اوایل سال جاری بازنگشته است آن‌هم در شرایطی که بخشی از خریدهای هفته‌های اخیر به انبار رفته و به صورت کامل به تغذیه واحدهای تولیدی نرسیده است.

کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا در کنار افت نرخ در بازار داخلی و تضعیف حجم معاملات در بورس کالا سه‌گانه خطرناکی است که آینده بازار را با هاله‌ای از ابهام روبه‌رو کرده و این جریان اگر یک هفته دیگر ادامه پیدا کند به معنی تزریق یک جو بدبینی در بازار داخلی است که برای معاملات هفته پیش رو خطرناک ارزیابی می شود. البته اگر باز هم شاهد افت قیمت‌های پایه در بورس کالا باشیم چهره نگرانی‌ها برجسته‌تر خواهد شد.

برای هفته پیش رو نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت و تنها می‌توان عنوان کرد که اغلب داده‌های موجود به نوسان قیمت‌های پایه و محدودیت‌های احتمالی خرید در بورس کالا باز می‌گردد آن هم در شرایطی که حجم عرضه‌ها می‌تواند اهمیت بسزایی در تحریک تقاضا داشته باشد.


مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 10 و 17 مهر  1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و سوم مهر 1398

 

جدول مقایسه معاملات هفته دوم و سوم مهر 1398

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته سوم مهر

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 1 تا 18 مهر 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 1 تا 18 مهر 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 18 مهر 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محمد رصا جلیلوند جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸
سلام در سایه رونق تولید بخس نامه هایی صادر می کنند که ریشه بی رمق تولید را بخشکاند طرح افق یک طرح کارشناسی نشده می باشد که اغلب واحد های تولیدی کوچک و متوسط در صنایع پایین دستی را به تعطیلی خواهد کشاند و زنجیره اقدامات آقای همتی در ایجاد شرایط سخت صادرات را تکمیل خواهد کرد ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟