سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

نقش لوله و اتصالات پلیمری در جمع‌آوری فاضلاب‌‌های شهری
لوله و اتصالات پلیمری از انواع لوله‌های مورد مصرف در دفع فاضلاب‌های شهری هستند که امروزه به طور گسترده‌ای در صنعت آب و فاضلاب جایگزین انواع لوله‌های بتنی و فولادی شده‌اند به طوری که تقریبا 90 درصد پروژه‌ها توسط لوله‌های پلیمری در انواع مختلف به ویژه لوله کاروگیت انجام می‌شود.

لوله کاروگیت چیست؟

لوله کاروگیت از انواع لوله‌های پلی اتیلنی است که به صورت دو جداره و با ظاهری کنگره‌ای شکل تولید می‌شود که بر خلاف لوله‌های تک جداره پلی اتیلن دارای فشار بار داخلی نیست و حداکثر تا فشار دو بار یا دو اتمسفر در داخل فشار سیال ورودی که عمدتا فاضلاب و یا پساب‌های صنعتی و ساختمانی و یا محل عبور مسیلهاست را می‌توانند تحمل کنند

ساحتار انواع سایز لوله کاروگیت

این نوع لوله و انواع سایز لوله کاروگیت به نوعی از لوله‌ها اطلاق می‌شود، که ساختاری دو لایه‌ای دارند و این ترکیب دو لایه ‌ای ماهیت آنها را با لوله‌های پلی اتیلن معمولی کاملا ً تغییر می‌دهد. در لوله‌های کاروگیت از هر سایز لوله کاروگیت، یک لایه بیرونی با ظاهری مواج و دارای پستی و بلندی و دقیق‌تر به صورت رینگ رینگ دارند و در ادامه آن یک لایه درونی کاملا صاف و فلت زرد رنگ در درون این غلاف حلقوی وجود دارد.

این دو لایه یکدیگر را کامل می‌کنند، به این گونه که لایه اول، دافع هر گونه ضربه و فشار بر روی لوله است و لایه زرد رنگ داخلی وظیفه هدایت انواع مایعات را بر عهده دارد. این لایه می‌تواند به راحتی در برابر اسیدها و بازها و پسماندهای مایع صنعتی مقاومت کند.

لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت، هیچ نوع فشار یا تنش داخلی ندارند. به این معنا که مایعی که در این لوله‌ها جاری می‌شود حاوی هیچ‌گونه تنش بار درونی نیست و در حقیقت با این خصوصیت بسیار ویژه، لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت، به راحتی می‌توانند به مثابه یک جوی در زیر زمین، مایعات را به هر نقطه‌ای منتقل کنند.

انواع سایز لوله کاروگیت

این نوع لوله‌ها و انواع سایز لوله کاروگیت، شامل جداره‌ای خارجی هم هستند که همانگونه که گفته شد، شکلی رینگی دارند و مانند اتصال چند رینگ به یکدیگر هستند. این لایه در سایز لوله کاروگیت، بسیار بسیار محکم و سخت است و تمام فشارهای بیرون و درون ساختار لوله را که ممکن است ناشی از بارهای مرده مانند چیدن یک دیوار سنگین آجری یا بلوکی، بر روی محل قرارگیری لوله کاروگیت در هر سایز لوله کاروگیت باشد و یا ناشی از فشار و فشارهای بارهای زنده و همینطور نیروهای جانبی، مانند بارهای انسانی، اتومبیل، برف و باران (البته در صورت آب گرفتگی و ایجاد وزن زیاد) و یا زلزله باشند.

در هر حال لایه خارجی تمام این فشارها را دفع می‌کند و یکی از علل رینگی ساخته شدن و بالا و پایین بودن سطح رینگی لوله، نیز همین است که توان و مقاومت بالایی در برابر هر گونه بار عمودی و افقی و جانبی را داشته باشد و در عمل هم ثابت شده  است که در صورت نصب صحیح این نوع لوله‌ها و انواع سایز لوله کاروگیت، هیچ‌گونه جا‌به‌جایی، خمش، نیروی مضر برشی یا گسیختگی برای آن متصور نیست.

میزان مقاومت انواع  سایز لوله کاروگیت:

لوله‌های کاروگیت در هر سایز لوله کاروگیت، به سه دسته در تحمل فشار تقسیم می‌شوند:

1. لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت 16 کیلو نیوتن بر متر مربع یا حدود 1600 کیلوگرم بر متر مربع

2. لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت 31.5 کیلو نیوتن بر متر مربع یا حدود 3200 کیلوگرم بر متر مربع

3. لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت 64 کیلو نیوتن بر متر مربع یا حدود 6500 کیلوگرم بر متر مربع

البته در اینجا غرض از فشار، میزان فشاری است که از خارج بر لوله‌ها، وارد می‌شود. این لوله‌ها و انواع سایز لوله کاروگیت، براساس تقسیم‌بندی مذکور، هر یک برای استفاده منحصر به فردی هستند.

برخی از این لوله‌های کاروگیت و انواع سایز لوله کاروگیت، نسبت به نوع و مقاومت خاک در محل‌هایی با مقاومت ضعیف دانسیته خاک و برخی دیگر در لایه‌های متوسط و نمونه‌های دیگر آن در بسترهای سنگی و بسیار محکم مورد استفاده واقع می‌شوند.

لوله‌های کاروگیت به دو صورت به یکدیگر متصل می‌شوند که عبارتند از کوپلری که به صورت نری و مادگی است و یا به صورت جوشی به یکدیگر متصل می‌شوند. اتصال لوله‌های کاروگیت بسیار سریع و راحت انجام می‌شود. از این رو سرعت عمل در نصب این لوله‌ها بسیار بالا و حائذ اهمیت است.

نوع فشار در این لوله ها به صورت کیلونیوتن بر متر مربع است که در سه نوع فشار 16 کیلو نیوتن ,31.5 کیلو نیوتن و 64 کیلو نیوتن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لوله‌های کاروگیت در انواع سایزها بسته به نیاز پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند که از سایز 110 میلی‌متر الی 3000 میلی‌متر در انواع ذکر شده تولید و ارائه می‌شوند.

لوله‌های کاروگیت با توجه به سایزشان در موارد مختلف به کار گرفته می‌شوند و توسط لوله‌هایی تحت عنوان کیت انشعابگیری تغذیه می‌شوند. لوله‌های انشعابگیری معمولا از دو نوع پلی پروپیلن و یالوله پلیکا هستند که هر دو نوع مورد تایید بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توان از این طریق فاضلاب‌های مسکونی را به لوله‌های کاروگیت منتقل کرد.

به صورت کلی و در انجام پروژه‌های آب و فاضلاب، لوله و اتصالات مهمترین گزینه در روند اجرای پروژه هستند و این که چه متریالی با چه میزان فشار مورد استفاده قرار گیرد را پیمانکاران و مشاوران طرح باید مورد بررسی قرار دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟