پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

فروش اعتباری پتروشیمی ها به سود کیست؟ تولیدکننده، پتروشیمی یا بانک‌ها؟ + توضیحات جم
از اوایل تابستان امسال، خبرهای مربوط به فروش اعتباری محصولات پتروشیمی، از افراد و منابع مختلف شنیده می شد و در مردادماه بود که ابهری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، از فروش حداقل 25 درصد عرضه های پتروشیمی در بورس کالا به صورت اعتباری خبر داد.

به گزارش ویکی پلاست، اوایل شهریورماه هم، مرضیه طهماسبی، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام کرد که به زودی فروش اعتباری محصولات پتروشیمی آغاز می شود.

پتروشیمی جم، 12 شهریورماه اعلام کرد که این مجتمع، در قبال گشایش اعتبار اسنادی ریالی (LC داخلی)، امکان خرید اعتباری برای تولیدکنندگان را فراهم آورده است.

اما سود و کارمزد این فروش اعتباری دقیقا چقدر است و تولیدکننده نهایتا چقدر باید سود پرداخت کند؟

در خبر پتروشیمی جم، سود اعتبار اسنادی، 3 ماهه و هر ماه 1.5 درصد اعلام شده است. این در حالیست که خواسته صنایع پایین دست، 1 درصد سود ماهیانه بود که مورد قبول پتروشیمی ها قرار نگرفت.

از سوی دیگر، پتروشیمی ها، اعتبار اسناد ریالی را به بانک هایی که خود در آن ها حساب دارند، محدود کرده اند و کارمزد بانک های غیر متناظر هم در این میان 2 درصد خواهد بود.

به طور مثال اگر این LC توسط بانک صنعت و معدن ارائه شود، کارمزدی در میان نیست ولی چون بانک هایی که پتروشیمی ها اصرار به گرفتن LC از آن ها دارند کارمزد می گیرند، در این میان 2 درصد کارمزد این بانک هاست.

یعنی جمع سودی که یک تولیدکننده برای خرید به صورت اعتباری باید پرداخت کند، به 3.5 درصد می رسد.

حالا نگاهی دقیق تر به میزان سودی که یک تولیدکننده برای خرید اعتباری باید پرداخت کند بیا‌ندازیم؛ 1.5 درصد سود مورد انتظار پتروشیمی ها + 2 درصد کارمزد بانکی = 3.5 درصد و چنانچه خرید اعتباری دو ماهه باشد، این حاصل جمع باید در 2 ضرب شود و جمعا، یک تولیدکننده باید 7 درصد سود برای خرید اعتباری پرداخت کند.

در کنار این سود، هر تولیدکننده به میانگین اعتبارسنجی شرکت ها، عموما باید 20 درصد از میزان اعتبار اسنادی ریالی که درخواست دارد را باید، بلوکه کند که سود همین 20 درصد مبلغ بلوکه را اگر به 7 درصد اضافه کنیم به 8 درصد سود خواهیم رسید.

سؤال این است که آیا واقعا این سبک فروش اعتباری با چنین درصد سودی برای تولیدکنده مقرون به صرفه است یا باید آن را یک بازی یکطرفه به سود پتروشیمی ها و بانک ها دانست!

 

تکمیلی | پتروشیمی جم LC سایر بانک ها را می پذیرد

بعد از انتشار خبر فوق، سرپرست فروش داخلی پتروشیمی جم در پاسخ به گزارش ویکی پلاست با عنوان «فروش اعتباری پتروشیمی ها به سود کیست؟ تولیدکننده، پتروشیمی یا بانک‌ها؟» گفت:

از ابتدای فروش اعتباری در سال ۹۷ و ۹۸ کلیه بانکها می توانستند و می توانند با ما کار کنند ولی بانک عامل ما تجارت و ملت است که این مسأله هیچ خللی در پذیرش ال سی از سایر بانکها وارد نمی کند.

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟