شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۱ مهر ۱۳۹۸ 0 1247

گزارش بورس محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مهرماه 1398

نیم نگاه بازار به قیمت نفت

نیم نگاه بازار به قیمت نفت
هر چند معاملات محصولات پتروشیمی در هفته دوم مهرماه 1398، کمتر از دو هفته گذشته بود، اما دو اتفاق مهم در بازار این هفته مشهود بود؛ عبور عرضه ها از مرز 93 هزار تن که بالاترین رکورد عرضه سال 98 است و عقب نشینی تقاضا از عرضه ها.

به گزارش ویکی پلاست در هفته دوم مهرماه، برای 93 هزار و 944 تن عرضه، فقط 86 هزار تن تقاضا ثبت شد و پس از دو هفته، مجددا میزان تقاضا از عرضه ها، کمتر شد. جمعا در این هفته 67 هزار و 284 تن معامله در بورس کالا انجام گرفت که نسبت به دو هفته گذشته که معاملات در محدوده 70 هزار تن بود، عقب نشینی محسوسی به شمار می رود.

در کنار عرضه های قابل توجه این هفته، میزان رقابت ها، نسبت به دو هفته گذشته پایین تر بود و خریداران با احتیاط بیشتری در بورس کالا خرید کردند، به نحوی که بسیاری از کالاها با درصد بسیار پایین یا قیمت پایه معامله شدند.

نفت، این هفته را در کانال 59 دلار آغاز کرد و دیروز در بازارهای جهانی به 57 دلار رسید. این نگرانی وجود دارد که با کاهش قیمت نفت، تجربه رکود در بازار جهانی محصولات پتروشیمی نیز که طی چند ماه گذشته حاکم بود، باز هم تکرار شود. از این رو در صورت تداوم نرخ جهانی نفت، احتمالا بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی در هفته آینده، با امتناع خریداران مواجه شود.

بازار چین به علت روز ملی این کشور، یعنی اول اکتبر، هر ساله یک هفته تعطیل است و تعطیلات بازارهای چین را نیز می توان به بخشی از احتمال افت تقاضا در بازارهای جهانی اضافه کرد.

اما دلار نیمایی به عنوان شاخص مهم دیگری در تعیین قیمت های پایه، میل چندانی به افزایش یا کاهش ندارد و دیروز (چهارشنبه 10 مهر 1398)، میزان تغییرات این نرخ نسبت به 7 مهر، یعنی آخرین قیمت های پایه، تنها به 2 ریال کاهش رسید و هر چند هنوز برای پیش بینی زمان زودیست اما در صورت تداوم قیمت های تعیین شده برای دلار نیمایی در شنبه و یکشنبه هفته بعد، حداقل باید گفت از سمت دلار نیمایی، تغییر چندانی در قیمت های پایه 14 مهرماه، رخ نخواهد داد.

آنچه در قیمت های هفته آینده، سرنوشت ساز خواهد بود، تغییرات قیمت های جهانی است و تا روز اعلام قیمت ها یعنی 14 مهر، باید منتظر این تغییرات بود که تا چه حد، قیمت های پایه را با نوسان مواجه می کند.

هر چند این هفته هم سطح معاملات 67 هزار تن بود، ولی هنوز با قاطعیت نمی توان بر خروج بازار محصولات پتروشیمی از رکود، صحه گذاشت و باید منتظر بود که در صورت کاهشی شدن قیمت ها، آیا معاملات در همین بازه ادامه پیدا می کند یا خیر. در صورت تداوم معاملات و ثبت مجدد در محدود 70 هزار تن یا بیشتر، می توان با اطمینان بیشتری بر ادعای خروج بازار از رکود، تکیه کرد.


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته دوم مهر

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 3 و 10 مهر  1398

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و هفته دوم مهر 1398



 

جدول مقایسه معاملات هفته اول و هفته دوم مهر 1398

نمودار میزان معاملات هفته جاری



نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 30 شهریور تا 11 مهر 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 28 شهریور تا 11 مهر 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 11 مهر 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟