چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

چگونه افراد حرفه‌ای را استخدام کنیم؟
یافتن راه‌حل‌های جدید برای مسائل پیچیده‌ی روز، هر روز دشوارتر از قبل می‌شود. سازمان‌های دیگر به تنهایی قادر به حل مشکلات پیش رو نیستند. لزوم تشکیل تیم‌ها و کارگروهی در سازمان‌ها، اهمیت مطالعه روی مقوله کار تیمی را آشکار‌تر می‌سازد.

تیم‌ها اغلب از افرادی با شخصیت‌ها و رفتارهای متفاوت تشکیل شده‌اند و گاه تخصص این افراد نیز متفاوت است. شاید ایجاد هماهنگی و دستیابی به یک ترکیب بهینه از افراد بتواند به عملکرد بالای تیمی منجر شود.

با توجه به اینکه در دهه‌های اخیر سازمان‌ها به طور معناداری تغییر کرده‌اند و برای بقا در بازارهای جهانی باید سخت رقابت كنند.

یكی از قابل‌توجه‌ترین این تغییرات در جهت جهانی شدن، تغییر از سمت كار به صورت انفرادی به كارهای با مبنای تیمی است.

هنگامی‌كه تیم‌ها موفق باشند، دارای توان مضاعف برای ارائه بسیاری از مزیت‌ها همانند انعطاف‌پذیری و خلاقیت فزاینده هستند. چنانچه با شكست مواجه شوند، منابع قابل توجهی را تلف كرده اند.

از این رو، سازمانها باید به حداكثر كردن احتمال موفقیت تیم‌ها توجه كنند. یكی از ساده‌ترین راه‌های انجام این امر، تمركز بر اعضای تیم است.

در واقع موفقیت یك تیم موكول به داشتن تركیب بهینه از افرادی است كه در همكاری با یكدیگر توانا باشند.

باتوجه به این موضوع چگونگی انتخاب پرسنل برای این تیم‌ها امری بسیار مهم و اساسی است كه نیازمند تحقیقات بیشتر متخصصان منابع انسانی است.

از سوی دیگر بیکاری همواره از مشکلاتی بوده است که در سطح فردی، خانوادگی و حتی اجتماعی می‌تواند پیامدهایی نا مطلبوبی را به همراه داشته باشد وکسانی قادر به گذر از این چالش هستند که بتوانند مراحل پیدا کردن شغل را با موفقیت پشت سر گذارند.

ازجمله مهم‌ترین مراحلی که تقریبا همه‌ی کارجویان موظف به انجام آن هستند، مرحله مصاحبه استخدامی است که اتفاقا نقشی تعیین‌کننده و اساسی در استخدام فرد می‌تواند داشته باشد.

اما برای اینکه به مصاحبه کاری دعوت شوید باید قبل از آن، رزومه مناسبی از خود نوشته باشید. در این مقاله سعی می‌کنیم از تمام جهات به استخدام در یک تیم خوب بپردازیم.

الف- نوشتن رزومه کاری مناسب

چگونه رزومه بنویسیم؟ این سوالی است که حتما در ابتدای کار مدام درگیرش می‌شوید، خصوصا که امروزه روند رزومه‌نویسی به سرعت تغییر می‌کند.

بنابراین اگر به دنبال موقعیت شغلی جدیدی هستید یا صرفا می‌خواهید رزومه خود را به‌روز نگه دارید، برخی موارد کلیدی باعث بهبود و ارتقای رزومه‌تان می‌شود.

نگران نباشید، در این قسمت نحوه نوشتن آن را گام‌به‌گام توضیح خواهیم داد.

1. ابتدا خلاصه‌ای مفید و کوتاه از خودتان بنویسید

قبلا رزومه‌ها معمولا با مشخص کردن نوع شغلی که به دنبال آن هستید، شروع می‌شدند. اما حال، مدیران و کارشناسان جذب و استخدام انتظار معرفی خودتان در پاراگرافی کوتاه و جذاب دارند که شما و بهترین عملکردتان را به صورت خلاصه توضیح دهد.

به عبارت دیگر، شما باید در قالب جمله‌های کوتاه به این سوال که «چرا برای شما مفید هستم؟»، پاسخ دهید و اطمینان حاصل کنید که ویژگی‌های مرتبط شما برای ایفای نقش نیز در این خلاصه به خوبی توضیح داده شده است.

2. از مهارت‌های نرم (رفتاری) خود به وضوح بنویسید

هنگام نگارش رزومه به یاد داشته باشید که مهارت‌های رفتاری (نرم) برای موفقیت در شغل حرفه‌ای‌تان مسلم و ضروری هستند.

بنابراین، مشخصه‌ها و ویژگی‌هایی رفتاری‌تان را، مانند ارتباط موثر، منظم بودن، روحیه کار تیمی و انرژی مثبت و یا توانایی‌هایی از این قبیل که در خودتان به وفور حس می‌کنید، برجسته کنید.

رزومه شما باید مواردی از این دست مهارت‌ها را به وضوح منعکس کند. برای مثال، ممکن است از مهارت‌های ارتباطی و سازمانی خود که در برنامه‌ریزی یک رویداد استفاده کرده‌اید یاد کنید.

در واقع، جزئیات معناداری از مسئولیت‌هایتان را مثل کار کردن با ده نفر از واحد X، برنامه‌ریزی سفر برای 4 تا 5 نفر و هماهنگی برای بازدید از مجموعه‌ای خاص را توضیح دهید.

سپس به صورت شفاف نفع آن را برای کارفرما مشخص کنید. توضیح دهید که مثلا این کار شما منجر به افزایش چشمگیر سفارش‌های فروش شرکت شده بود.

3. دانش فنی خود را نمایش دهید

در ادامه، باید بدانید که چطور مهارت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خودتان را نشان دهید. داشتن تخصص فنی برای موفقیت در شغل حرفه‌ای ضروری است.

امروزه آشنایی با برنامه‌هایی مانند آفیس مایکرو سافت (مجموعه‌ای از ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره)، فتوشاپ و شبکه‌های مجازی اهمیت خاصی دارند.

پس رزومه شما باید به طور مشخص تسلط شما را در این حوزه‌ها نشان داده و هم راستا با نیازهای برنامه‌ریزی، مدیریت پروژه و یا هر نرم‌افزار مورد نیاز مربوط به شغل باشد. باید مشخص کنید که دانش کار کردن با این نرم‌افزارها را دارید.

تمایل و تعهد خود را برای توسعه یادگیری دانش فنی از طریق آموزش و دوره‌های حرفه‌ای با اخذ گواهینامه نشان دهید.

تجربه تحقیقاتی را با توضیح مختصر از تاثیر شما در موفقیت پروژه‌های گذشته اضافه کنید. همانطور که می‌دانید، توانایی جست‌وجوی اینترنتی (Search) از نظر هر کارفرما یک دارایی و ویژگی با ارزش به حساب می‌آید.

4. مهارت‌ها و دانش تخصصی‌تان را در معرض نمایش قرار دهید

قرار نیست همه تفریح‌ها یا علاقه‌مندی‌های شخصی‌تان را در رزومه بیاورید. بلکه به جای آن، یکی از مرتبط‌ترین آن به موقعیت شغلی، یا با ارزش‌ترین را بنویسید.

مهارت‌ها و تجربه‌های تخصصی مانند تسلط بر زبان خارجی یا دانش پیشرفته آن باعث وجه تمایز رزومه‌تان می‌شود. خصوصا که اگر زمینه کارفرما در بخش بین‌الملل یا محیط کار متنوع باشد.

الف. سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی خود را با ذکر رشته و نام موسساتی که از آنها فارغ‌‌التحصیل شدید را بنویسید. سعی کنید ترتیب را در آنها رعایت کنید. (مثلا بر اساس درجه مدرک یا سال فارغ التحصیلی)

ب. سوابق شغلی

شرکت‌ها و ارگان‌هایی که در آن به‌صورت تمام‌وقت یا نیمه‌وقت مشغول بودید را به ترتیب از آخر به اول بنویسید. سمت شغلی که در آن مجموعه داشتید را مشخص کنید.

همچنین توضیحات مختصری از فعالیت‌هایی که در آنجا انجام می‌دادید بنویسید.

بازه زمانی که در هریک از آن شرکت‌ها یا سازمان‌ها بودید را نیز به تفکیک بیاورید تا حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

نکته1

هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی‌شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه ‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.

نکته 2

سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است.

در صورتی‌که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

نکته 3

نکته مهمی که باید در هنگام تهیه رزومه به آن توجه داشته باشید این است که باید همه‌ی مهارت‌ها و مدارجی که به آن‌ها اشاره کردید مستند باشند و حتی بهتر است که کپی مدارک بصورت مستند ضمیمه شوند تا کارفرما راحت‌تر به صحت ادعاهای شما پی ببرد.

با توجه به این که نیاز به وظایف اداری در حال افزایش است، کارفرمایان به دنبال جذب کسانی هستند که بتوانند اثر سریع بر آنها داشته باشند.

کارجویان حقیقی کسانی هستند که صنعت مرتبط با رشته‌شان را درک کرده و پیش‌زمینه یا ابتکار آن را بتوانند نشان دهند. در نتیجه ایجاد رزومه اولین قدم در اثبات این تناسب است.

بیشترین اشتباهاتی که کارجویان هنگام نوشتتن رزومه مرتکب می‌شوند

بر اساس نظرسنجی‌های که از کارفرمایان انجام شده است بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب می‌شوند به ترتیب زیر است.

1. غلط‌‌های املایی و دستور زبانی ۵۶درصد

2. نامرتبط بودن مهارت‌های کارجو با شغل ۲۱درصد

3. کوتاه بودن رزومه و سابقه‌کاری اندک ۱۶درصد

4. ساختار بد و ضعیف محتوای داخل رزومه ۱۱درصد

5. نداشتن دستاورد ۹درصد

6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹درصد

7. نامفهوم بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵درصد

8. دروغ‌گویی ۲درصد

9. داشتن عکس در داخل رزومه ۱درصد

10. سایر موارد ۳درصد

نکته 1

همانطور که کوتاه بودن رزومه می‌تواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز می‌تواند حسی مشابه آن در کارفرما ایجاد کند.

برای نوشتن رزومه حتماً از فونت‌های رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومه‌‌تان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نزنید.

نکته 2

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب می‌شوند، اضافه کردن آدرس ایمیل غیرمعمول است.

بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید. زیرا بیشتر رزومه‌هایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد.

قطعا هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل‌های عجیب‌وغریب و خنده‌دار با شما تماس نخواهد گرفت.

ساده‌نویسی را مدنظر داشته باشید. استفاده از کلمات سنگین و دشوار نشان از سطح آگاهی بالای شما نیست و فقط مطالعه رزومه شما را سخت‌تر می‌کند.

رزومه‌ها معمولاً به صورت فایلPDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می‌شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF  است.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می‌کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت‌های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود.

حتی از آنجایی که این نوع فایل‌ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل‌های PDF وجود ندارد. فایل‌های PDF در همه‌ی رایانه‌ها به یک شکل نمایش داده می‌شود و همچنین امکان ویرایش آن‌ها توسط دیگران وجود ندارد.

ب. انجام مصاحبه کاری توسط یک مصاحبه‌کننده باتجربه

حال می‌خواهیم به تیم بپردازیم. سازمان قرار است برای تیم جدید خودش که ممکن است یک تیم استارتاپی هم باشد نیرو جذب کند.

پس این مجموعه هم باید دانش مورد نیاز برای استخدام افراد مناسب را داشته باشد.

اولین نکته این است که متقاضیان کار، افرادی به عنوان نماینده شرکت شما را می‌بینند. پس باید در انتخاب مسول منابع انسانی شرکت‌تان دقت کافی را به خرج دهید.

همچنین شما به عنوان مدیر یا مسئول مربوطه کارجو‌هایی را خواهید دید که منابع انسانی شرکت‌تان گزینش خواهد کرد. پس مسلما باید به مسئول مرتبط اطمینان کافی داشته باشید.

به عنوان یک مصاحبه‌کننده باید دو هدف زیر در ذهنتان باشد تا در طول مصاحبه به دنبال آن باشید.

1. کسب اطلاعات مربوط و لازم از داوطلب شغل. نتیجه‌گیری دراین مورد که اگر انجام وظایف شغلی به وی محول شود آیا می‌تواند از عهده انجام دادن این وظایف به نحوی کارآمد و اثربخش برآید یا نه؟

 2. دادن اطلاعات لازم به داوطلب درباره‌ی شغل، میزان دستمزد شرایط کار، امکاناتی که برای پیشرفت متصدی شغل مورد نظر وجود دارد، خطراتی که ممکن است در هنگام کار پیش آید، پاداش و مزایا، آموزش‌های ضمن خدمت و نظایر آنها.

یکی از نکات اساسی که لازم است هر مصاحبه‌کننده‌ای قبل از تشکیل جلسه مصاحبه در نظر داشته باشد آن است که در جلسه مصاحبه فقط باید به بررسی و مطالعه آن جنبه از رفتار یا شخصیت داوطلب پرداخت که امکان ارزیابی و مطالعه آن با هیچ یک از روش‌های دیگر نظیر پرسشنامه، امتحانات کتبی، انواع آزمون‌ها و نظایر آن وجود نداشته باشد.

حال اگر جلسه مصاحبه تشکیل شود و رئیس کارگزینی یا مدیر یک واحد در نقش مصاحبه‌کننده از داوطلب سوال کند نام شما چیست؟ در کجا زندگی می‌کنید؟ چند خواهر و برادر هستید؟ فاصله شهر تهران تا تبریز چند کیلومتر است؟ در این صورت باید قبول کرد که او یا درباره مصاحبه استخدامی چیزی نمی‌داند یا اینکه به دلایلی نمی‌خواهد از روش‌های دیگر استفاده کند.

به این‌گونه سوال‌ها باید با روش‌های ساده‌تر نظیر پرسشنامه و امتحانات کتبی پاسخ داده شود و از مصاحبه برای ارزیابی ابعاد پیچیده‌تر رفتار نظیر نگرش‌ها، علائق، ترس‌ها، اعتمادبه‌نفس و نظایر آن استفاده شود.

در جلسه‌ی مصاحبه، کار اصلی مصاحبه‌کننده مطالعه درباره شخصیت کلی داوطلب است. ولی برای سهولت ارزیابی و بررسی داوطلب، می‌توان شخصیت او را به‌طور مصنوعی به عوامل مختلف تجزیه کرد و هر عامل را جداگانه مورد مطالعه قرار داد؛ در پایان و هنگام قضاوت درباره آن، کل شخصیت فرد را در نظر گرفت.

شخصیت هر فرد را می‌توان با روش‌های گوناگون مثل استفاده از آزمون‌های شخصیت و مصاحبه ارزیابی کرد.

ولی خطر استفاده از آزمون‌های شخصیت هنگام انتخاب و استخدام کارکنان آن است که معمولا داوطلبان پاسخ‌های صحیحی به سوالات این آزمون‌ها نمی‌دهند. به همین دلیل اعتبار این آزمون‌ها در امتحانات استخدامی مورد تردید است.

ضمنا در مصاحبه‌ی استخدامی نسبت به ابعادی از شخصیت داوطلبان توجه می‌شود که در رابطه با شغل موردنظر، اهمیت دارد.

مناسب‌ترین سوالاتی که هنگام مصاحبه از داوطلب باید پرسید

سوالی که در اینجا به ذهن می‌رسد این است که هنگام مصاحبه شغلی چه سوالاتی از کارجو باید پرسید؟ من در این قسمت به برخی ازین سوال‌ها اشاره می‌کنم که امیدوارم برایتان مفید باشد.

1. کدام‌یک از مهارت‌هایتان، باعث شده که فکر کنید این شغل مناسب شما است؟

با مطرح کردن این پرسش نه تنها متوجه خواهید شد که کارجو چه مهارتی را به عنوان خصلت بارز و برتری خود می‌شناسد، بلکه فرصت خوبی است تا بدانید آیا کارجو درک درستی از وظایف و موقعیت شغلی خود دارد یا خیر؟ برای مثال اگر کارجو در طی مصاحبه از مهارت ویژه‌ی خود در زمینه برنامه‌نویسی بگوید، در حالیکه برای فرصت شغلی در تیم طراحی شما اقدام کرده، نشان‌ می‌دهد که وی موقعیت شغلی و شرح وظایفش را به درستی متوجه نشده است.
2. کدام‌یک از دستاوردهایتان بیشتر برایتان ارزش دارد؟

این پرسش فرصتی را در اختیار کارجو قرار می‌دهد تا بتواند درباره آنچه که علاقه دارد بیشتر صحبت کند. این سوال باعث می‌شود که اضطرابش برای ادامه مصاحبه کمتر شده و با اعتماد به نفس بیشتری به ادامه سوالات پاسخ دهد.
3. چگونه با مشکلات و چالش‌های پیش‌رویتان مبارزه کردید؟

اکثر کارجویان از مواجهه با این سوال هراس دارند. با این حال، این سوال راه حل خوبی است که تجربیات کارجو را از روی کاغذ به دنیای واقعی آورید. ممکن است حتی پس از آنکه نیروی کار جدید را استخدام می‌کنید، او با مشکلاتی بر سر راه خود مواجه شود.

این موانع می‌تواند بروز اختلاف و جدل با سایر افراد تیم باشد یا پروژه‌ای که نمی‌داند چگونه باید آن را شروع کند. دانستن این موضوع که این فرد چگونه می‌تواند با مشکلات برخورد کند، نتیجه خوبی از حضور او در تیم و شرکت‌تان به شما خواهد داد.

4. روش کاری خود را توضیح دهید؟

آیا او فردی است که کارها را به طور مستقل جلو می‌برد یا ترجیح می‌دهد همه کارها را به صورت تیمی انجام دهد؟ آیا او برای شروع کار باید راهنمایی شود یا علاقه دارد کارها را به تنهایی کشف کند؟

پاسخ این سوال نه تنها می‌تواند در انتخاب کارجو به شما کمک کند، بلکه می‌تواند راه روشنی برای انتخاب تمام اعضای تیم‌تان باشد.

5. محیط کار ایده آل شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

اینکه بدانید کارجوی مورد نظر چه نوع فضای کاری را می‌پسندد به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا کارجوی مورد نظر می‌تواند در محیط کاری شما به خوبی کار کند یا خیر. شاید او فردی باشد که علاقه دارد در محیطی آرام و بدون سر و صدا کار کند.

اگر دفتر کار شما محلی شلوغ و پر سر و صداست، احتمال اینکه او نتواند بهره ‌وری لازم را داشته باشد بسیار زیاد است.

6. دلیل ترک شغل اسبق یا فعلی‌تان چیست؟

بار دیگر با سوالی روبرو هستیم که هر شخصی از پاسخ دادن به آن نفرت دارد. هیچ‌کس نمی‌خواهد طوری به نظر برسد که انگار در حال بدگویی از شرکت یا رئیس پیشین خود است.

همین موضوع می‌تواند برای کارجو کمی فریبنده باشد. با این حال، مطرح کردن این سوال بینش خوبی نسبت به سابقه حرفه‌ای فرد در اختیارتان می‌گذارد.

برای مثال اگر کارجو مدام از کارفرمای پیشین خود بدگویی کرد، شاید بهتر باشد بیشتر درباره او تفکر کنید.

7. نقطه ضعف شما چیست و چه چیزی در محل کار شما را بیشتر از همه آزار می‌دهد؟

این پرسش به کارجو فرصت می‌دهد تا برنامه‌های خود برای رشد و پیشرفت شخصی‌اش عملی کند و عوامل استرس زا از خودش دور کند.

8. چه ویژگی این شغل برایتان از همه بیشتر جذاب است؟

از او سوال کنید که اولا چه چیزی از شرکت‌تان و شغل مورد نظر او را به خود جذب کرده است. چه چیزی باعث شده تا کار کردن در تیم شما برای او هیجان‌انگیز شود.

با چنین سوالی نه تنها متوجه خواهید شد که او وظایفش را به خوبی درک کرده، بلکه خواهید دانست چه قسمتی از کار او را نسبت به این موقعیت شغلی علاقه‌مند کرده است.

نتیجه‌گیری

یادتان باشد تیم‌‌سازی مانند تشکیل خانواده‌‌ است. خانواده‌ای که قرار است با استارتاپ‌ یا خدمتی که ارائه می‌دهد زندگی کند.

در یک تیم مثل یک تیم فوتبال، افراد با توجه به مهارت‌شان در جایگاه‌هایی متفاوت قرار می‌گیرند. اما همگی در یک‌جهت و به‌سوی یک هدف عمل می‌کنند.

بنابراین آن‌چه که در هر تیمی اهمیت دارد «هم‌افزایی» است. درواقع، توانمندی‌های متفاوتِ افراد کمک می‌کند تا یک ایده از زوایای مختلفی مورد تحلیل قرار بگیرد و به بهترین شکل پردازش شود.

درنهایت، تیم به نوآوری و ابتکار در ارائه محصولات یا خدمات خود خواهد رسید. به همین سبب است که «داشتن یک تیم خلاق و کاربلد» را دارایی یک شرکت نوپا می‌دانند.

تجربه نشان داده است که رمز موفقیت سازمان‌ها به ویژه استارتاپها، وجود بنیان‌گذارانی فنی است که کارکنانی متخصص را به کار می‌گیرند. پس برای قرار دادن اولین تلاش برای بالا رفتن دیوار موفقیت استخدام افراد مناسب در تیم‌تان است.

امیدوارم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید و بتوانید با به‌کارگیری نکاتی که در آن مطرح شد یک تیم قوی و هماهنگ را برای کسب و کارتان تشکیل دهید.

منبع: یوکن
 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟