پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۱ شهریور ۱۳۹۸ 1 1523

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم شهریورماه 1398

رشد معاملات در یک هفته نیمه‌تعطیل/ یک قدم تا عبور از رکود

رشد معاملات در یک هفته نیمه‌تعطیل/ یک قدم تا عبور از رکود
فاصله قیمت دلار آزاد با دلار نیمایی هم در حال افزایش است و این سیگنال خود توجیه‌کننده جدیدی برای صادرات است و هم پتانسیل خرید در بازار داخلی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ویکی پلاست، افزایش حجم داد و ستد پلیمرها در یک هفته نیمه‌تعطیل آن‌هم در شرایطی که امکان کاهش قیمت‌های پایه وجود داشته به معنی یک سنت‌شکنی مهم در بازار پلیمرهاست و اگر این روند یک هفته دیگر ادامه یابد می‌توان تغییر فاز بازار را از مسیر داده‌های بنیادین آن رهگیری کرد.

وقتی کاهش قیمت‌های پایه هم مانع رشد حجم معاملات در یک هفته نیمه‌تعطیل نشود می‌توان گفت شاید خبرهایی در راه است.

معاملات پلیمرها در دو هفته اخیر فقط یک قدم تا مرز 50 هزار تن یا همان خط مرزی رکود و رونق فاصله داشته است و این مطلب به معنی تغییر واقعی بازار است و اگر بتوان یک هفته دیگر این شرایط را تجربه کرد اولین گام واقعی خروج از رکود از مسیر داده‌های رسمی در بورس کالاست که می‌توان گفت غیرقابل تردید خواهد بود.

در دو هفته اخیر حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در بهترین حالت خود از اوایل خردادماه تاکنون بوده؛ یعنی بازار در بهترین شرایط از زمان آغاز رکود قرار گرفته و اگر قرار باشد رکود فعلی در بازار پایان یابد برای هفته پیش رو باید حجم معاملات به سادگی به بالای 50 هزار تن در هفته برسد که به معنی خروج واقعی از رکود است.

با توجه به شرایط بازار اگر همین روند ادامه یابد حجم معاملات می‌تواند یک گام بزرگ را برای خود به ثبت برساند.

البته برای هفته پیش رو احتمال کاهش قیمت‌های پایه بعید نیست ولی در این خصوص نمی‌توان با صراحت سخن گفت اما بازار روزها و هفته‌های اخیر نشان داده که بیش از نوسان قیمت‌ها، به حجم تقاضای واقعی در صنایع تکمیلی توجه کرده و قیمت را اولویت دوم خود لحاظ کرده است.

این شرایط کلی نشان می‌دهد که ذهنیت بازار تغییر کرده و در شرایطی شاهد این تغییر ذهینت‌ها هستیم که بازار به جای واسطه‌محور، تولید محور شده باشد.

برای تولیدکننده واقعی نوسان چند درصدی قیمت مواد اولیه در کنار حاشیه سود تولید اصلاً به چشم نمی‌آید و چیزی که مهم است تأمین امن مواد اولیه خواهد بود و چه بهتر که تغذیه مواد اولیه از بورس کالا صورت پذیرد.

نوسان قیمت‌ها در بازار آزاد هم نشان می‌دهد که مقاومت‌هایی در برابر افت نرخ را شاهد هستیم حتی اگر قیمت‌های بورس کالا کاهشی باشد.

این داده نشان از پایین بودن جدی موجودی انبارها دارد و ناخودآگاه خرید از بورس کالا را حتی با فرض کاهش سود احتمالی توجیه می‌کند زیرا تداوم این شرایط به معنی از دست رفتن مشتری‌های سنتی خواهد بود.

فاصله قیمت دلار آزاد با دلار نیمایی هم در حال افزایش است و این سیگنال خود توجیه‌کننده جدیدی برای صادرات است و هم پتانسیل خرید در بازار داخلی را افزایش می‌دهد.

البته موارد فوق برای بازار نیمه‌تعطیل در هفته گذشته است یعنی اغلب این موارد را می‌توان با نگاهی همراه با تردید نگریست ولی چیزی که غیرقابل کتمان است رشد حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن در بورس کالاست که به تنهایی تعجب‌برانگیز است.

در شرایط فعلی که انتظارات از کاهش تقاضا در هفته گذشته حکایت داشت شاهد رشد حجم معاملات بودیم و اگر برای هفته پیش رو حجم تقاضای واقعی افزایش یابد احتمال رشد حجم معاملات هم وجود خواهد داشت.

بهای نفت خام هم جرقه‌های افزایشی مهمی داشته و این سیگنال حداقل در فاز روانی آن برای اهالی بازار جذاب به شمار می‌رود ولی هنوز نمی‌توان در مورد دورنمای قیمت‌های پایه اظهارنظر قاطعی داشت اگرچه احتمال افت این نرخ وجود دارد ولی تا زمان اعلام رسمی این نرخ تمامی پیش‌بینی‌ها چیزی جز گمانه‌زنی نیست.

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 98 تا هفته سوم شهریور 1398

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و سوم شهریور 1398

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.


جدول مقایسه معاملات هفته دوم و سوم شهریور 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 9 تا 21 شهریور 1398

نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 9 تا 21 شهریور 1398

مقایسه فروش دلار صرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از 24 تیر تا 21 شهریور 1398

 


ویکی پلاست | توسعه ارتباطات، افزایش اطلاعات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
حسین پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۸
ممنون از گزارش خوبتون. ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟