جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

فاصله امن خود را با سرمایه‌گذاران فرشته حفظ کنید
سرمایه‌گذار فرشته(Angel investor) سرمایه‌گذاری است که سرمایه یک شرکت نوپا را فراهم می‌کند. اصولا سرمایه‌گذار فرشته در مدیریت شرکت دخالت ندارد. اما استارت‌آپ‌ها باید در پذیرش پول زیاد از سرمایه‌گذاران فرشته محتاط باشند...

برای کارآفرینانی که مشتاق ایجاد ایده‌های نو در بازار هستند، هیچ چیز مانند هجوم پول نقد نمی‌تواند خون تازه به رگ‌های بازار تزریق کند.

با وجود شرکت‌های سرمایه‌گذاری که اکنون در انتظار سرمایه‌گذاری هنگفت برای توسعه شرکت‌ها هستند که بخشی از آن به‌دلیل رقابت رو به رشد بین منابع اولیه سرمایه‌گذاری است؛ بسیاری از استارت‌آپ‌ها با تکیه بر سرمایه‌گذاران فرشته کسب و کارشان را شروع می‌کنند.

از یک نظر، این چشم‌انداز جدید برای استارت‌آپ‌ها یک موهبت است: دسترسی به خیل سرمایه‌گذاران بالقوه هرگز آسان نبوده است.

اما دسترسی به سرمایه‌گذاران فرشته می‌تواند در حکم یک وسوسه خطرناک هم باشد. اسکات بیکر استاد مشاور در دانشکده کلاگ می‌گوید: «سرمایه‌گذاران فرشته در حال تبدیل شدن به یک منبع محبوب در مرحله اولیه سرمایه‌گذاری هستند.

این امر به نوبه خود می‌تواند مثبت باشد و برای بسیاری از افراد مقاومت کردن در برابر آن دشوار است.

اما پذیرش پول زیاد از سرمایه‌گذاران فرشته می‌تواند ریسک‌آمیز نیز باشد و منافع بلندمدتی برای شما نداشته باشد.»

دلایل محبوبیت سرمایه‌گذاران فرشته عبارتند از:

1. این امر از یک ساختار سرمایه‌گذاری پیچیده که باعث دور شدن سرمایه خطرپذیر از شرکت می‌شود، جلوگیری می‌کند.

2. به کارآفرینان کمک می‌کند تا جای ممکن مالکیت خود را بر کسب و کار حفظ کنند.

3. استارت‌آپ‌ها را منظم نگاه می‌دارد.

بیکر سه دلیل اصلی برای محتاط بودن نسبت به پذیرش پول زیاد از سرمایه‌گذاران فرشته در مراحل اولیه بیان می‌کند:

خودتان را برای سرمایه‌گذاری خطرپذیر احتمالی آماده کنید

بیکر می‌گوید «یک دلیل برای اینکه چرا اکثر استارت‌آپ‌ها در جست‌وجوی سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذار هستند وجود دارد.»

گرچه ممکن است این شرکت‌های سرمایه‌گذار مبالغی را صرف کنند و انتظار یک کسب و کار قابل‌توجه را از یک کارآفرین داشته باشند، اما می‌توانند به رشد یک شرکت نیز کمک شایانی کنند.

«آنها تخصص دارند، می‌توانند برای داشتن یک شبکه گسترده به شما وصل شوند. آنها خواستار ارائه راهنمایی هستند. شما می‌خواهید تا این تجربه و ارتباطات را گسترش دهید.»

در مورد سرمایه‌گذاران فرشته، این سرمایه اغلب با حمایت کمتر همراه است. در نهایت سرمایه‌گذاران فرشته به‌طور نمونه مقادیر بسیار کمتری سرمایه‌گذاری می‌کنند و ممکن است نتوانند همان میزان تخصص یا کمک‌های عملیاتی را ایجاد کنند که یک سرمایه‌گذار خطرپذیر می‌تواند فراهم کند.

این فقدان حمایت بخش جدایی‌ناپذیر برای استارت‌آپ‌هایی است که به شدت به یک گروه بزرگ از سرمایه‌گذاران فرشته وابسته‌اند.

دلیل این موضوع این است که یک ساختار مالکیت پیچیده یک ساختار مالکیت غیرقابل پیش‌بینی نیست. بیکر می‌گوید «سرمایه‌گذارهای خطرپذیر تمایلی به معامله با بسیاری از سرمایه‌گذاران پیشین ندارند.

فرض کنید 20 تا 25 سرمایه‌گذار متفاوت وجود دارد که هر کدام سرمایه‌ اندکی را وارد شرکت کرده‌اند، آنگاه رفتن به جلسه هیات‌مدیره و بحث در مورد حق رای دشوار خواهد بود».

از زیاد رها کردن دارایی اجتناب کنید

انگیزه‌های مالی برای استارت‌آپ‌ها جهت اخذ یک نگرش منظم‌تر در افزایش سرمایه مهم است. سرمایه‌گذاران بیشتر به معنای تعهد و التزام بیشتر است؛ موسسان شرکت با هر ادعای جدید مالکیت از دارایی صرف‌نظر می‌کنند. خودراه‌اندازی (Bootstrapping ) راهی برای اجتناب از رها کردن دارایی است.

برای استارت‌آپ‌هایی که یک محصول فیزیکی ارائه می‌دهند، شروع یک کمپین در قالب یک پلت‌فرم «جمع‌آوری سرمایه عمومی» crowdfunding گرچه نشان‌دهنده امکان‌پذیر بودن گردآوری سرمایه‌گذاران جدی‌تری است، اما به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا پشتوانه خودش باشد.

Oculus Rift، یک هدست واقعیت-مجازی است، که اولین بار از طریق کمپین Kickstarter در سال 2012 معرفی شد. این شرکت اکنون توسط فیس‌بوک خریداری شده و محصول پیشگام آن در ماه مارس با هیاهوی بسیار بازار را به دست گرفته است.

همیشه میزان حداکثر را در نظر نگیرید.

در جهان به شدت رقابتی و نامطمئن جمع‌آوری سرمایه برای استارت‌آپ‌ها، تمایلی برای جست‌وجوی حداکثر سرمایه در دسترس به وجود می‌آورد.

ممکن است برخی موسسان شرکت‌ها به میزانی که دیگر همتایان‌شان افزایش سرمایه داده‌اند نگاه کنند و با خود فکر کنند که: ما نیز باید به همین اندازه سرمایه خود را افزایش دهیم. بیکر می‌گوید موسسان باید بر طراحی پروژه رشد خود تمرکز بیشتری داشته باشند و این پروژه را با سرمایه‌گذاران مرتبط سازند.

بیکر می‌گوید «هدف شما باید در مورد اینکه چرا نیاز به سرمایه‌گذاری خاصی دارید واضح و روشن باشد. دلیل این امر باید نکته‌ای خاص باشد؛ مثلا ما نیاز به گسترش تسهیلات ساخت داریم؛ یا ما نیاز به استخدام این 6 نفر داریم.

سرمایه‌گذاران همواره از شما یک دلیل قانع‌کننده خواهند خواست.» ممکن است حداکثرسازی درآمد، شرکت‌های جوان را به سوی جاه‌طلبی براند؛ شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های سوال‌برانگیزی را بدون هدف‌گذاری در سوددهی انجام می‌دهند.

Fab.com که در سال 2011 کار خود را به عنوان یک سایت روزانه معامله برای فروش اثاثیه منزل شروع کرد؛ سرمایه اولیه خود را در یک کمپین بازاریابی بر باد داد.

این شرکت روزی حداقل یک ایمیل به اعضای جدید می‌فرستاد و نهایتا در جذب مشتریان جدید شکست خورد.

البته استراتژی جست‌وجوی سرمایه به نوع شرکت بستگی خواهد داشت و این دلیلی است که چرا بیکر در مورد اخذ یک نگرش کلی در افزایش سرمایه هشدار می‌دهد.

او می‌گوید: «چگونه با توجه به شماری از عوامل شامل نوع صنعت، نوع شرکت و سطح مهارت موسسان آن، به دنبال سرمایه می‌گردید».دانستن اینکه چه نوع حمایت کلی مورد نیاز شماست بسیار مهم است.

دانستن جنبه‌های منفی سرمایه‌گذاری فرشته بسیار ارزشمند است. بیکر می‌گوید: «ممکن است شما کارآفرینی باشید که تنها نیاز به سرمایه دارید. اما یافتن سرمایه آسان‌تر از یافتن تخصص و نوعی از حمایت است که در بلندمدت نتیجه می‌دهد.»

منبع: دنیای اقتصاد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟