پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۲۰ تير ۱۳۹۸ 0 1452

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم تیرماه 1398

رشد بازار تا مرز رکود خشن

رشد بازار تا مرز رکود خشن
نگرانی از احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در بورس کالا هم از جمله مواردی است که در رشد حجم معاملات مؤثر بوده است اگرچه ذات رشد معاملات به معنی افزایش جذابیت تولید در صنایع تکمیلی هم به شمار می‌رود.

به گزارش ویکی پلاست، جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی در کنار افزایش نرخ‌های پایه و همچنین تقویت حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته سیگنال‌هایی است که احتمال بهبود در این بازار را تقویت کرده است اگرچه این ارقام تنها می‌تواند یک خوش‌بینی به شمار رود زیرا اوضاع در بازار چندان هم مطلوب نیست.

مرز معاملات 50 هزار تنی در بورس کالا مدتی به عنوان حد رکود خشن برآورد شده است یعنی کمتر از این رقم معاملاتی به معنی رکودی جدی در بازار است.

هفته‌هاست بازار با کمتر از این میزان معاملاتی روزگار گذرانده ولی در هفته‌ای که گذشت شاهد رشد 25 درصدی حجم معاملات بودیم تا جایی که بیش از 50 هزار و 600 تن پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت. البته این رقم معاملاتی هم برای بازار جذاب نیست آن‌هم در شرایطی که متوسط حجم معاملات هفتگی در سال گذشته بیش از 62 هزار و 800 تن بود.

دلیل اصلی این رشد حجم معاملات را باید در افزایش قیمت‌های پایه در بورس کالا برای بسیاری از گریدها به شمار آورد آن هم در شرایطی که حجم عرضه‌ها بیش از 4 درصد افزایش یافته بود.

البته نگرانی از احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها در بورس کالا هم از جمله مواردی است که در رشد حجم معاملات مؤثر بوده است اگرچه ذات رشد معاملات به معنی افزایش جذابیت تولید در صنایع تکمیلی هم به شمار می‌رود.

در مورد بهبود واقعی بازار نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت ولی با توجه به رشد شکننده و پراکنده قیمت‌ها در بازار آزاد در طول هفته گذشته می‌توان گفت که گویی میزان تقاضا در بازار داخلی هم اندکی تقویت شده است.

شاید این داده را بتوان اولین سیگنال زیرپوستی در بازار برای خروج از رکود به شمار آورد که اگرچه با سایر داده‌ها هم‌پوشانی چندانی ندارد ولی همین سیگنال شاید بتواند اندک خوش بینی را برای بازارها به همراه آورد آن هم در شرایطی که اغلب بازارها به شدت به خبر خوب نیاز دارد.

شاید برای هفته آینده باز هم حجم معاملات کاهش یابد ولی این امیدواری هم وجود دارد که شاید حجم معاملات کاهش بزرگی را به ثبت نرساند.

در بازار داخلی در هفته گذشته شاهد یک روند نسبی از افزایش قیمت‌ها بودیم که البته بخش اعظم آن به دلیل رشد قیمت‌های پایه در بورس کالا آن‌هم با اهرم رشد قیمت دلار نیمایی بود شاید هم پایین بودن جدی موجودی انبارها و کاهش برخی از فعالیت‌های واسطه‌گری به دلایل مختلف به این روند افزایشی هم برای قیمت‌ها و هم برای حجم معاملات کمک کرده باشد.

البته این موارد شاید برای هفته پیش رو هم تجربه شود یعنی امکان اعلام افزایشی قیمت‌های پایه باز هم با اهرم رشد قیمت دلار نیمایی هم وجود خواهد داشت.

پایین‌ترین قیمت دلار نیمایی متوسط هفتگی تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 11 هزار و 500 تومان بوده که به نسبت آخرین نرخ در محاسبات قیمت‌های پایه 1.4 درصد رشد کرده است. با توجه به این موارد شاید برای هفته پیش رو هم بتوان انتظار جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها برای برخی از گریدها را مطرح کرد ولی چندان برجسته یا مهم نخواهد بود.

گروه‌های کالایی که در هفته گذشته در بورس کالا بیشترین رشد نرخ را داشتند بیش از همه مستعد افزایش قیمت‌ها خواهند بود همان‌گونه که در هفته جاری هم مشاهده شد.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 12 و 19 تیر ماه 1398

  نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 6 تا 20 تیرماه 1398

نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 6 تا 20 تیر 1398

جدول مقایسه معاملات هفته دوم و هفته سوم 1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 1398 تا پایان هفته سوم تیرماه

نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته دوم و سوم تیر ماه 1398

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.

نظر شما چیست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 86%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟