جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۳ تير ۱۳۹۸ 0 1616

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم تیرماه 1398

کابوس رکود تورمی

کابوس رکود تورمی
بازار برای هفته آینده با یک تکانه افزایشی نرخ روبه‌رو خواهد شد ولی این رشد قیمت‌ها با افزایش واقعی تقاضای مؤثر در محصولات نهایی همراه نمی‌شود و این یعنی رکود موجود در بازار بوی رکود تورمی بگیرد.

به گزارش ویکی پلاست، روزهای سخت بازار هنوز ادامه دارد و می توان گفت دشواری‌ها شاید بیشتر شود زیرا این احتمال وجود دارد که جرقه‌هایی از رشد نرخ ثبت شده اما تقاضایی از این رشد قیمت‌ها حمایت نکند. این شرایط می‌تواند چیزی شبیه به رکود تورمی باشد که یک کابوس برای بازار خواهد بود آن هم در شرایطی که این احتمال از مسیر قیمت‌گذاری بر پایه دلار نیمایی تقویت می‌شود. اگر هفته پیش‌رو قیمت‌های پایه افزایشی اعلام نشود می‌توان به بهبود بازار بیش از قبل خوش‌بین بود.

همان‌گونه که هفته گذشته اشاره کردیم خروج از رکود در بازار پلیمرها چیزی بیش از یک امیدواری نیست و البته این امیدواری نه تنها محقق نشد بلکه شاهد وخامت بیشتر اوضاع بودیم و حجم معاملات کاهش 15.4 درصدی و تقاضا نیز افت 22 درصدی داشت.

این ارقام به وضوح از عقب‌گرد جدیدی در بازار حکایت دارد که بررسی بیشتر اوضاع می‌تواند بخشی از واقعیت‌های بازار را شفاف‌تر عرضه کند.

در هفته‌ای که گذشت قیمت‌های پایه اعلام نشد و همین عدم اعلام نرخ خود یک دلیل نه چندان قابل قبول برای افت حجم معاملات بود. در سال‌های گذشته نیز که قیمت‌های پایه هر دو هفته یکبار اعلام می شد نیز همین شرایط را شاهد بودیم یعنی در هفته اعلام نرخ حجم معاملات بیشتر و در هفته دوم حجم معاملات ناخودآگاه کاهش می‌یافت گویی این شرایط باز هم در این بازار بازتعریف شده است.

البته دلیل اصلی کاهش حجم معاملات را باید در ضعف جدی تقاضا برای محصولات نهایی در بازار آزاد و حتی بازارهای صادراتی جستجو کرد اگرچه چشم‌انداز مبهم بازار، عدم تکانه‌های روانی در کنار ثبات قیمت دلار آزاد، ضعف جدی تولید در صنایع تکمیلی و همچنین ضعف نقدینگی در بازار داخلی همگی از دلایل این وضعیت به شمار می رود که باید صدای پای نظارتی شدن بازار را هم به عوامل گفته شده، اضافه کرد.

سامانه‌نویسی‌های جدید در کنار سرکشی و بعضاً توقف فعالیت برخی از انبارها به وخامت اوضاع دامن زده است و یک سیگنال جدید برای عقب‌نشینی معاملات خواهد بود آن هم در شرایطی که بزرگان واسطه‌گری ناخودآگاه از خرید در بورس کالا پا پس می‌کشند.

همین شرایط روال مرسوم تغذیه بازار از مواد اولیه را اگر مختل نکند باز هم کانال‌های فروش پیشین را دستخوش تغییر خواهد کرد.

این وضعیت در فاز واسطه‌گری در ابتدا به معنی کاهش حجم معاملات در بورس و بازار خواهد بود ولی اگر تقاضای موجود تغذیه نشود باز هم برتری تقاضا بر عرضه‌ها موجب جرقه‌هایی از رشد نرخ شده و در ادامه افزایش قیمت‌ها و حتی جذابیت رقابت در بورس کالا را به همراه خواهد داشت هرچند که با بازار پرتحرکی روبه‌رو نیستیم.

این احتمال را باید در نظر گرفت که برای هفته پیش رو قیمت‌های پایه افزایشی اعلام شود آن هم در شرایطی که تنها قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی نزدیک به 2 درصد رشد کرده است و از روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی کاسته شده و حتی برخی از گریدها افزایش نرخ داشته است.

این یعنی بازار برای هفته آینده با یک تکانه افزایشی نرخ روبه‌رو خواهد شد ولی این رشد قیمت‌ها با افزایش واقعی تقاضای مؤثر در محصولات نهایی همراه نمی‌شود و این یعنی رکود موجود در بازار بوی رکود تورمی بگیرد آن‌هم در شرایطی که نام رکود تورمی با سخت‌تر شدن شرایط مدت‌هاست که همراه شده است.

شاید در هفته آینده شاهد تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها در بازار داخلی و یا بورس کالا باشیم ولی این رشد نرخ الزاماً به معنی بهبود بازار و تقویت تقاضا نخواهد بود.

البته ذات اعلام قیمت‌های پایه در بورس کالا به معنی احتمال افزایش حجم معاملات است ولی هنوز برای ادعای خروج از رکود به زمان بیشتری نیاز داریم.

مقایسه قیمت بازار آزاد چند گرید شاخص پلیمری در 5 تیر و  12 تیر ماه  1398

نمودار شماره 1: مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال 1398 تا پایان هفته دوم تیرماه

   نمودار شماره 2: مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و دوم تیر ماه 1398

توضیح: تفاوت اعداد این نمودار با نمودار شماره 1، اضافه نکردن گریدهای پتروشیمی خوزستان است.

نظر شما چیست؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟