پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ 4 1853

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم خرداد 1398

بازار در انتظار معجزه

بازار در انتظار معجزه
اوضاع وخیم بازار یعنی حجم معاملات در دو هفته اخیر در کمترین سطح معاملات از روزهای ابتدایی سال 96 تاکنون است یعنی بدترین کارنامه معاملاتی در 9 فصل اخیر... اگر در هر زمان و به هر دلیل خرید مواد اولیه با وقفه همراه شود می‌توان گفت که زیان اصلی را فاز تولید تحمل کرده است...

به گزارش ویکی پلاست،  بازار، عرضه‌های هفته جاری در بورس کالا را پس زده است گویی برخی منتظر یک معجزه هستند تا یک دست پنهانی از غیب بیاید و همه چیز را درست کند.

گویی قرار است قیمت‌ها به قدری کاهش داشته‌ باشند که هر خریدی در نرخ‌های فعلی زیانی غیرقابل جبران باشد.

گویی بازار معطل یک اتفاق است شاید قرار است گشایش‌های سیاسی معجزه‌آسایی رخ دهد و همه چیز نا‌به‌هنگام بهبودی عمیق یابد.

البته گفتگو با اهالی بازار ادعاهای فوق را تأیید نمی‌کند ولی رفتار بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای که واقعیت‌های معاملاتی بورس کالا را رقم می‌زند دقیقاً همین احتمالات فوق را مطرح می‌کند گویی همه منتظر یک رخداد بزرگ و مهم هستند.

آیا خبر بزرگی برای بازارهای داخلی در راه‌ است؟

در هفته ای که گذشت حجم معاملات به نزدیکی 31 هزار تن رسید؛ یعنی در کمترین سطح از روزهای نیمه‌تعطیل ابتدای سال 97 و این یعنی ثبت بدترین کارنامه معاملاتی هفتگی در 5 فصل اخیر.

البته اوضاع وخیم‌تر از این است زیرا حجم معاملات در دو هفته اخیر در کمترین سطح معاملات از روزهای ابتدایی سال 96 تاکنون است یعنی بدترین کارنامه معاملاتی در 9 فصل اخیر.

این موارد به معنی واقعیت‌های دردناکی در بازار است و توجیه این وضعیت با ادعای انتظار برای کاهش قیمت‌ها و یا تعویق تقاضا تنها پاک‌کردن صورت مسئله است.

بازار واقعاً وارد یک فاز رکود خطرناک شده که اگر این وضعیت در هفته آینده نیز ادامه پیدا کند تنها به معنی یک فاجعه در حوزه تولید در صنایع تکمیلی است.



اندک آشنایی با وضعیت تولید در صنایع تکمیلی نشان می‌دهد که استمرار خرید مواد اولیه در بورس و بازار به معنی تداوم تولید است و اگر در هر زمان و به هر دلیل خرید مواد اولیه با وقفه همراه شود می‌توان گفت که زیان اصلی را فاز تولید تحمل کرده است.

البته تکانه‌های ابتدایی رکود را باید در اواسط ماه رمضان و کاهش تقاضا برای ظروف یکبار مصرف جستجو کرد یعنی از همان زمان می‌شد گفت که بازار خود را برای رکودی جدید آماده می‌کند آن هم در شرایطی که بازار کشورهای منطقه همچون عراق و افغانستان هم با رکود روبه رو شده‌اند.

بررسی‌های میدانی در بازار عراق به وضوح رکود و ضعف تقاضا را نشان داده و در بازار افغانستان هم نوسان در ارزش پول ملی این کشور خود محرک جدیدی برای رکود است.

البته عقب‌نشینی خریداران و موکول کردن خرید به آینده واقعیتی غیرقابل انکار است ولی در شرایطی که پتانسیل تولید وجود داشته و شرکت‌ها از سفارش خرید گسترده برخوردار هستند نمی‌توان از این رویکرد یعنی تعویق خرید استفاده کرد بنابراین در شرایط رکودی است که شرکت‌ها امکان توقف خرید مواد اولیه دارند آن‌هم در شرایطی که حجم معاملات در چند هفته اخیر به شدت کاهش داشته یعنی موجودی انبارها هم تعریف چندانی ندارد.

ضعف نقدینگی، مشکلات صادرات، کاهش جدی تقاضای خرید محصولات نهایی و عقب‌نشینی مصرف‌کننده نهایی از خرید همگی در ایجاد رکود فعلی دست دارند و تا زمانی که تغییری واقعی را در اقتصاد حس نکنیم نمی‌توان به بهبود این وضعیت امیدوار بود.

البته این رکود به معنی عدم رشد قیمت‌ها نیز تعبیر می‌شود که خود یک داده مثبت است ولی تا زمانی که مصرف واقعی برای محصولات نهایی وجود نداشته باشد نمی‌توان به بهبود شرایط خوش‌بین بود.

برای روزهای آینده امکان عقب‌گرد نرخ‌های پایه وجود دارد ولی ضعیف است. بهای دلار نیمایی برای متوسط هفتگی تغییر چندانی نکرده و احتمالاً در همین سطوح باقی بماند بنابراین قیمت‌های جهانی مهمترین محرک نزولی در بازار خواهد بود.

این در حالی است که رقابت برای خرید حتی در گریدهای جذاب هم به شدت کاهش داشته ولی به هر دلیل اگر شاهد رشد تقاضا حتی با رویکرد سفته بازی در بازارها باشیم تغییر فاز سریع‌تر از انتظاری را شاهد خواهیم بود.
این هفته حتی برخی از گریدهای جذاب هم با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفتند.

البته هنوز پتانسیل افت قیمت‌ها وجود دارد ولی در کنار هر کاهش نرخ بهتر است به صورت روزشمار از امکان بازگشت تقاضا صحبت کنیم زیرا تغییر فاز بازار همان‌گونه که روزهای اخیر با جرقه‌های رشد نرخ پراکنده ولی مهمی روبه‌رو شدیم می‌تواند هر لحظه بازگردد.

در اواخر هفته جاری تکانه‌هایی از رشد قیمت‌ها را شاهد بودیم و در اواخر هفته آینده هم احتمل این جرقه‌ها تجربه خواهد شد ولی بازار تا با تقاضای واقعی روبه‌رو نشود بهبود نمی‌یابد.

ریزش قیمت ها در بازار آزاد

بعد از نزولی شدن قیمت پایه محصولات پتروشیمی در اعلام 19 خرداد، شتاب نزولی شدن قیمت ها در بازار آزاد بیشتر شد و بدون استثنا همه محصولات پتروشیمی با کاهش قیمت مواجه شدند. میزان تغییرات آخرین روز کاری هفته قبل و چهارشنبه 22 خرداد را در جدول زیر ببینید:

نظر شما چیست؟ بازار را چطور می بینید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات همین پست بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
محمد جمعه ۲۴ خرداد ۱۳۹۸
تحليل كارشناسي جالبي بود، تا زماني كه نرخ بهره بانكي براي بنگاههاي اقتصاد انقدر بالا هست و مالياتهاي مكرر و با عناوين مختلف از جمله ماليات درآمد، اجاره، ارزش افزوده مكرر از توليد كننده و بنكدار و خرده فروش ، جرايم مالياتي ، ماده ١٦٩ ، بيمه و ساير جرايم ظالمانه و ... از اين بگاهها دريافت مي شود به هيچ گونه حمايت دولتي اميد نبايد بست.
ارسال پاسخ
علی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
این مطلب را چند بار خواندم و لذت بردم از دقتتان. ممنونم از شما. یکی از دوستان نزدیک می‌گفت گول قیمت‌ها را نخورید خبری نیست باز هم تولیدکننده ضرر میکند و واسطه‌ها سود. ارسال پاسخ
سعید پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام
دولت و حکومت مگر به فکر مردم و تولید کننده هست دارند مواد را به قیمت جهانی به تولید کننده میفروشند مادامی که دولت توان ثابت کردن دلار را نداشته باشد وضع همین است و دور بسته گرانی رکود فقر بیکاری.
داستان ظلم ارزش افزوده هم که بدتر ارسال پاسخ
اصغر شهبازی پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام وقت بخیر
واقعا خوشحالم که یک سایت با این حد دقت و کارایی که داره که تمامی احتمالات کاهش و افزایش و نوسانتات رو با دقت برسی میکنه
سوالم این هست که با تحقیقات میدانی که شما دارید ایا روند بازار که این گونه رو به کاهش میتونه تا اوایل ماه چهارم تداوم داشته باشه یا نه ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟