شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ 0 1662

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم خرداد 1398

امیدواری به خرید با قیمت کمتر در بورس کالا

امیدواری به خرید با قیمت کمتر در بورس کالا
ساده‌ترین برآورد این شرایط احتمال افت قیمت‌ها در بورس کالاست یعنی با فرض کاهش قیمت‌های جهانی و احتمال افت قیمت دلار نیمایی، پتانسیل کاهش قیمت‌های پایه در بورس وجود دارد و امیدواری به خرید با قیمت‌های کمتر...

به گزارش ویکی پلاست، باز هم هفته‌ای نیمه تعطیل زهر خود را به بازار پلیمرها ریخت و با کاهش جدی حجم معاملات، باز هم خاطره روزهای ابتدایی و نیمه‌تعطیل اوایل فرودین‌ماه زنده شد گویی این بازار همچون رفتار افراد، استراحت و حتی مسافرت را به همه چیز ترجیح داده است.

این وضعیت موجب شد تا به رغم رشد قیمت دلار نیمایی و نرخ‌های پایه در بورس کالا، رقابت برای خرید کاهش جدی داشته باشد و همین داده در نهایت به افت متوسط قیمت‌ها در بازار آزاد منجر شد که یک سیگنال مهم و بزرگ برای بازار به شمار می‌رود.

کاهش حجم معاملات به رقمی نزدیک به 40 هزار تن به معنی بازگشت به دورانی شبیه به رکودی عمیق است آن‌هم در شرایطی که این حجم معاملات حتی از روزهای وخیم بازار هم کمتر ارزیابی می‌شود.

این کاهش حجم تقاضا که به افت جدی حجم معاملات منجر شده به ریشه‌یابی دقیقی نیاز دارد زیرا کم‌توجهی به دلایل این رویکرد معاملاتی می‌تواند زیان‌های بزرگی را برای معامله‌گران به همراه داشته باشد.

ساده‌ترین برآورد این شرایط احتمال افت قیمت‌ها در بورس کالاست یعنی با فرض کاهش قیمت‌های جهانی و احتمال افت قیمت دلار نیمایی، پتانسیل کاهش قیمت‌های پایه در بورس وجود دارد و امیدواری به خرید با قیمت‌های کمتر خود دلیل کافی برای تعویق تقاضا به هفته آینده بود.

همین سیگنال که البته از سمت صاحبان تجربه احتمالاً ارائه شده چیزی جز یک تیغ دو دم نیست و برای همه گروه‌های کالایی صدق نمی‌کند.

به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که گریدها و گروه‌های کالایی جذاب که هم حال و هم در گذشته با تقاضای بالایی روبه رو بوده اند تنها با رشد تقاضا همراه خواهند شد و در رقابت می‌توانند قیمت‌های بالاتری را تجربه کنند.

البته در مورد بسیاری از گریدها و گروه‌های کالایی رایج اوضاع چندان وخیم نیست ولی این در این وضعیت هم نمی‌توان به صراحت از عقب‌نشینی خریداران در هفته اخیر حمایت کرد آن هم در شرایطی که هفته‌هاست حجم معاملات در بورس کالا کاهش یافته که به معنی پایین‌بودن موجودی انبارهاست.

این موارد را باید جدی گرفت زیرا در دو حالت مختلف ممکن است بازار به شدت شکننده شود یکی هجوم تقاضا برای خرید مواد اولیه مورد نیاز که اصلاً بعید نیست و دیگری بازی عرضه‌کنندگان با حجم عرضه‌ها که این داده هم به معنی برتری احتمالی تقاضا بر عرضه‌ها خواهد بود.

البته خریداران اصلی به احتمال قوی در هفته گذشته ریسک نکرده‌اند و بخشی از نیازهای خود را در همان هفته قبل خریداری کرده و همه تقاضای خود را به هفته پیش رو موکول نکرده‌اند. این وضعیت را باید جدی گرفت زیرا بازار در دو راهی خطرناکی قرار گرفته است و به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که شرایط به سمت ثبات و آرامش پیش رفته و امکان افت جدی قیمت‌ها وجود دارد.

جریان عمومی نرخ در بازار داخلی اگرچه در ماه‌های اخیر کاهشی بوده ولی جرقه‌های رشد قیمتی مهمی در بازار به ثبت رسیده که نشان می‌دهد زیر پوست بازار خبرهای افزایش نرخ به فراموشی سپرده نشده است.

البته از هم‌اکنون هیچ ادعایی نمی‌توان در مورد بازار داشت و رخدادهای قیمتی روزهای ابتدایی هفته جاری می‌تواند آینده بازار را تعیین کند. نوسان قیمت‌ها در بازار داخلی در روزهای ابتدایی هفته در کنار قیمت‌های پایه در بورس کالا دو بال اصلی پرواز و یا عدم پرواز قیمت‌ها در بورس و بازار هستند.

البته بازار نشان داده که بارها از عرضه‌کنندگان و واسطه‌ها رو دست خورده است و امیدواریم این بار شرایط همچون دفعات قبلی نباشد شادی کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و یا افت قیمت دلار نیمایی به کمک بازار بیاید در غیر اینصورت عرضه‌ها به نسبت سال قبل تغییر چندانی نداشته ولی میزان مصرف در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

با توجه به تمامی این موارد باید چند نکته را برای هفته جاری مدنظر قرار داد:

 احتمالاً تقاضا در بورس کالا افزایش جدی خواهد داشت.

 شاید عرضه‌ها به نسبت هفته گذشته رشد نسبی داشته باشد ولی قطعیتی در این خصوص وجود ندارد.

 رخدادهای پیدا و پنهان بازار در هفته جاری شفاف‌تر اثرگذار خواهند شد.

 اگر به هر دلیل رقابت برای خرید در بورس کالا افزایش یابد تأثیر آن را در بازار داخلی حس می‌کنیم ولی این امیدواری وجود دارد که اثرگذاری این تغییرات در اواخر هفته خودنمایی کند.

 در مورد دلار باید در زمان مقتضی سخن گفت اگرچه جریان عمومی در این بازار برای دلار آزاد و نیمایی احتمالاً کاهشی است.

 بهتر است در محاسبات احتمال افزایش غیرمنتظره قیمت‌ها در بازار و یا رشد رقابت در بورس را در نظر بگیریم اگرچه این تنها یک احتمال است ولی باید به آن توجه کرد.

 در هفته گذشته حجم معاملات برای اغلب گروه‌های کالایی به نسبت متوسط سال قبل کاهش جدی داشته است بنابراین احتمال بازگشت تقاضا به این بازار جدی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟